Proturbo  Autodiagnoosi

Jakohihnan vaihto

  • 5 Vastauksia
  • 3664 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Jakohihnan vaihto
« : 15.05.2011, 14:17:19 »
Eli pitäisi tuohon 87-vuoden 360 GL-Volvoon, joka on siis B200K-moottorilla, vaihtaa jakohihna. Hihna ja kiristin on jo ostettu ja korjausopaskin löytyy, mutta kaipaisin silti hieman neuvoja työn suhteen.

200-sarjan Volvoon olen hihnan asentanut / vaihtanut useamman kerran ja se onkin helpompi juttu. Tässä 300-sarjalaisessa on konehuone sen verran ahtaampi, varsinkin koneen edestä, että tilasta on pulaa.

1. Sen verran olen ymmärtänyt, että visko pitää toki poistaa, mutta pitääkö myös vesipumpun hinapyörä?

2. Miten kapiakselin pultti pitäisi saada auki kun jäähdytin on varmaan 2cm päässä hihnapyörän edessä? Pitääkö jäähdytin irrottaa kokonaan pois edestä, että olisi tilaa työskennellä?

Homma itsessään ei ole kovin ihmeellinen, mutta ahdas konehuone tekee tästä vähän vaikeaa. Kertokaa toki vinkkejä, niin saan hihnan vaihdettua.

Mikä hihnalle muuten on normaali vaihtoväli? Auton huoltokirja on loppupäästä vähän puuttellinen ja viimeinen hihnanvaihto on tehty dokumenttien mukaan joskus 2002-vuonna ja 80tkm sitten. Hihna näyttää kyllä päällepäin hyvältä ja voi olla melko uusikis, mutta haluan vaihtaa sen varmuuden vuoksi.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Jakohihnan vaihto
« Vastaus #1 : 15.05.2011, 22:45:47 »
Kyllä se pitäisi saada vaihdettua ilman purkamistakin, youtubessa on jonkun englantilaisen video missä tämä vaihtaa hihnan purkamatta mitään isompaa. http://www.youtube.com/watch?v=jHBwXePU5B0 Siellä on myös osa 2. Pitäisi olla aika kattava video. Älä säikähdä englantilaisten huippuvarusteltuja 300:sia, ilmastoinnit sun muut ;)

Omaan satuin vaihtaan maalauksen jälkeen kun keula oli purettu kokonaan, helppoa siis oli. Jos haluat hommaa helpottaa, nosta ainakin konepelti irti.

Hihnan vaihtoväli on 80 000km.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2011, 22:49:37 kirjoittanut Customer »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Jakohihnan vaihto
« Vastaus #2 : 15.05.2011, 23:51:18 »
Jos et ota jäähdytintä irti, niin suojaa se pahvilla. 
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihto
« Vastaus #3 : 16.05.2011, 15:16:39 »
Toi video oli hyvä, mutta mahtaako tässä B200K:n vauhtipyörässä olla tuota lukitusmahdollisuutta?

Ja omassa autossa on sellainen peltinen tuulitunneli siinä jäähdyttimen takana, joka on pahasti tiellä. Tuossa videon autossa ei näkynyt sellaista.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Jakohihnan vaihto
« Vastaus #4 : 16.05.2011, 17:52:53 »
Ei sen tuulitunnelinkaan pitäisi hankalasti olla kiinni. uudemmissa mikä tuossa videossakin (pitäisi olla), on matala muovinentunneli. Muistaakseni omassa 4 pultilla kiinni. Jos alempia ei pysty konehuoneen kautta kurottaan niin ei auta ku sukeltaa maahan selälleen ja ruuvailla irti.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihto
« Vastaus #5 : 29.06.2011, 15:05:39 »
Eilen vaihdoin jakohihnan ja kiristäjän Volvoon samalla kun irroitin jäähdyttimen vuodon tarkastelua varten irti.

Melkeinpä suosittelen irroittamaan tuon jäähdyttimen koska vaiva ei ole suuri ja helpottaa työtä todella paljon.

Samalla kannattaa myös tehdä muuta huoltoa jos vähänkään on tarve koska se on niin paljon helpompaa ilman jäähdytintä ja maskia. Esim. vaihtaa laturin hihnat, vesipumppu tms.

 

Elekma  Autoracing