Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: PekkaTans - 08.09.2020, 14:37:04
-
Rassailin kyseisestä autosta takajarrut uuteen kuosiin. Nyt vain ilmauksen aikana tuli eteen ongelma, että kuskin puolelle taakse ei enää tule painetta. Paine loppuu jarrupaineen säätimelle. Ennen remonttia paine tuli perille saakka. Mitä säätimelle on tapahtunut ja voiko sille jotain tehdä muuta kuin ostaa kalliilla uuden?
-
Itsellä ei ole ollu ongelmia noitten kaa, onko varmasti ilmattu kunnolla? Ettei vaan ilmaa siellä vielä
-
Oliskohan menny likaa säätimen sisään, irronnut vanhasta putkesta sitä käpistellessä ja kulkeutunut säätimeen tai asentaessa? Joka tapauksessa jos oot varma että paine loppuu nimenomaan säätimen kohdalla niin ota se auki ja kato missä vika. Niihin saa korjaussarjaakin, joka on huomattavasti halvempi kuin kokonaan uusi säädin.
Mulla oli reilu vuosi sitten se säätimen jälkeinen letku niin tukossa ettei sen takia saanut painetta satulalle asti. Ajatuksena vain, mutta oletan että letkut on uusittu tässä tapauksessa.
-
Tuossa hieman dataa.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Reduce%20valve.jpg?img=medium)
Tuollainen korjaussarja.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-regulator-system/repair-kit-brake-power-regulator/1029933/ (https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-regulator-system/repair-kit-brake-power-regulator/1029933/)
-
Säätimelle asti kulkee neste mutta ei säätimen jälkeen enää. Ilmaa siellä välillä tuskin on. Pisaraakaan nestettä ei jarruputken päästä tule. Jarrupoljin on normaali sitä poljettaessa. Ennen remonttia tosiaan paineet tuli molemmille puolin, nyt vain pelkääjän puolelle. Pitää käyttää irti ja auki säädin, voi hyvinkin olla likaa tai joku muu jumi siinä...
-
Olihan ilmatessa jarrujakotukissa oleva vikavaroitin irti?
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Warning%20valve.jpg?img=medium)
-
Ensimmäisellä yrittämällä ei ollut, mutta irroitin sitten kytkimen kyllä. Karahan ilmeisesti keskittää itsensä tässäkin tapauksessa kun se on jousi viritteinen. Ja jakopalikan jälkeen kyllä neste juoksee...
-
Keskittää, kun molemmissa piireissä on "sama" paine.
-
Paineet on tasattu piireistä...
-
Palaan aiheeseen sen verran, että vika löytyi sittenkin paineensäätimen jälkeen letkusta joka oli vaan tukossa...Kiitos vastauksista!
-
Onkos muuten ko. säätimet pakollisia Historic luokitellussa ralliautossa?
-
Ykkösryhmäläisessä pakollinen (vakioauto) mutta kannattaa jättää ehdottomasti myös viriautossa paikalleen. Olen pariin rakentanut säädettäväksi niin saa jarrutasapainon helpommin kuin palajumpalla.