Carcom Oy  Ateho

B20+weber 45 käynti ongelmaa

  • 11 Vastauksia
  • 4538 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonipo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
B20+weber 45 käynti ongelmaa
« : 26.09.2019, 14:15:34 »
Elikkäs semmoista ongelmaa kuin tyhjäkäynnillä moottori heiluu ja vapisee (käy epä tasaisesti)
sekä kun tyhjäkäynniltä lähtee nostamaan kierroksia hitaasti tulee vastaa alue jossa moottori jo hyppii ja pomppii n.2000-2500rpm
kun enemmän painaa kaasua alkaa käymään tasaisesti arviolta n.3000rpm --> ei pysty tarkasti sanomaan kun ei ole kierroslukumittaria.
mutta kun kaasun laittaa kerralla pohjaa tai edes yli tuon kyseisen alueen ei ongelmia.
eli kaupungilla ajo täysin mahdotonta. matka ajo onnistuu ongelmitta. kiihdyttäessä vetää hyvin loppuu asti.
koitan saada videon kuvattu kun vaikea sanoin kertoa mutta eiköhän tuosta jotain selkoa saa.

ongelman ilmetessä tyhjäkäynnillä kun mittaa imutorveen laitettavalla virtausmittarilla lukema on noin 7kg/h ja sen alle kun säätää tyhjäkäynnin
niin käynti vain huononee. ongelma kuitenkin on muutaman kerran itsekseen poistunut silloin käy tasaisesti eikä moottorikaan heilu
ja tyhjäkäynnin voi laskea niin alas että mittari näyttää joka kurkussa tasaisesti n.3kg/h


-Lohko on b20 vasta rengastettu ja laakeroitu sekä tasopinta oikaistu. R-nokalla.
puristukset tarkastettu olivat ok.

-kannessa on 35/44 uudet venttiilit ja ohjurit. venttiilit läpätty ja tarkistettu bensalla ilman jousia pitäviksi.
kantta sen verran muokattu että on saatu imusarjat sopimaan eli imukanaviin ei ole juurikaan koskettu mutta pakopuolen ohjuri patit vingutettu pois
kantta laskettu myös hieman.

-kaasareina toimii Weber 45 150. Suuttimet: tk55f8 pää:155f15 ilma 170. kokeiltu vaihdella tk suuttimia 55f6,60f9 ei vaikutusta käymiseen.
kaasareihin laitettu huoltosarjat ja uudet neulaventtiilit. kaasareiden ja imusarjan välissä misabin laipat ja myös kumityynyt löytyy.
imuvuotoja etsittu pilotilla ja puhdistus sprayllä. synkat kunnossa. bensapinnat tarkastettu.

-virranjakajana toimii JFU4 josta alipaine säätö poistettu ja ennakkoa rajoitettu. sisällä accusparkin kärjetön yksikkö ja myös sille sopiva puola löytyy.
kokeiltu myös vakio kärjellisellä jakajalla/puolalla jossa kaikki uudet osat. tulpat ajon jälkeen ruskehtavat.

-Sähköinen uusi polttoainepumppu jossa tuotto pitäisi riitäää ainakin 200hv asti. paineet ovat myös kohdillaan kokeiltu 0.15-0.25bar väliltä ei vaikutusta. kokeiltu myös
laitaa pumppu imemään astiasta suoraan.

-Peltipakosarja 4-1 joka jatkuu 2.5" putkella yhdellä vaimentimella.

Eli kaikki vinkit ja neuvot olisivat tervetulleita mistä lähdetään vikaa hakemaan!

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #1 : 26.09.2019, 21:09:54 »
Oletan, että on 2x weber 45 dcoe eikä vaan 1 jaettuna neljälle.

Millä synkkaukset tarkastettu, alipainemittarilla/virtausmittarilla?
Se selittäisi epätasaisen tyhjäkäynnin (paljonko tyhjäkäynnin kierrosluku?) ja osakaasulla kierroksien herkän vaeltelun tai huonon toiminnan.. mut jos nyt ei siihen heti takerruta.

Sit olis hyvä myös tietää, että sylinterikohtainen seossuhde on suht tasainen.
-> sytytystulpista voi vähän koittaa tulkita, jos näkyy eroja keskenään.
Toinen ihan ok tapa mitä oon käyttäny, on mitata pakosarjasta lämpöjä. Isommat heitot kielii ongelmista (yli 50C eroa).
 Tässä tietenkin vaikuttaa just synkkaukset ja jos joku kaasari vuotaa/tulvii imukanavaan.. tai tukkoisuutta tyhjäkäyntipiirissä esim.

Vaikuttiko tyhjäkäyntisuuttimien vaihtelu tuohon 2000-2500rpm alueeseen?
Video auttaisi paljon toki ongelman ymmärtämiseen.
Kuitenkin tuo että täyskaasulla ei mitään ongelmaa ko. alueen yli pääsyyn niin viittaisi siihen että ongelma jää tyhjäkäyntipiiriin.

Ja mitä ne puristuspaineet oli? Nokan ajoitus tarkastettu? Tyhjäkäynnin rpm? Ennakko tyhjäkäynnillä?

En oo ite ikinä säätäny autojen kaasareita.. ainoastaan mopo/mp.
 Joten voi olla ettei miun tiedot/osaaminen sovellu täysin tässä aiheessa. :D
Niissä tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa käytännössä ainoastaan tyhjäkäyntiin ja 1/4 kaasunalueeseen (jolloin neulaprofiililla on jo merkittävä vaikutus), ja 2/4 neulan korkeus, profiili ja 3/4-4/4 pääsuutin ja suutinputki.. sekä pieni vaikutus edelleen neulaprofiililla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #2 : 26.09.2019, 22:59:13 »
Itsellä samaa ongelmaa alueella 1600-2000. Veto häviää ja vaan nylkyttää ja kakoo. Seos vetää siinä kohdassa ihan överipaksulle. syystä..? Ehkä vaatisi jonkun ennakkopiikin siihen että ehtii sytyttää kunnolla tuossa ihme siirtymäkohdassa.

Kone on jotakuinkin sama setti kuin sinulla, poraus vaan 92, mutta tuo ei vaikuta mitään tässä ongelmassa.

Kokeileppas F2 seosputkia.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Jonipo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #3 : 27.09.2019, 21:44:56 »
Oletan, että on 2x weber 45 dcoe eikä vaan 1 jaettuna neljälle.

Millä synkkaukset tarkastettu, alipainemittarilla/virtausmittarilla?
Se selittäisi epätasaisen tyhjäkäynnin (paljonko tyhjäkäynnin kierrosluku?) ja osakaasulla kierroksien herkän vaeltelun tai huonon toiminnan.. mut jos nyt ei siihen heti takerruta.

Sit olis hyvä myös tietää, että sylinterikohtainen seossuhde on suht tasainen.
-> sytytystulpista voi vähän koittaa tulkita, jos näkyy eroja keskenään.
Toinen ihan ok tapa mitä oon käyttäny, on mitata pakosarjasta lämpöjä. Isommat heitot kielii ongelmista (yli 50C eroa).
 Tässä tietenkin vaikuttaa just synkkaukset ja jos joku kaasari vuotaa/tulvii imukanavaan.. tai tukkoisuutta tyhjäkäyntipiirissä esim.

Vaikuttiko tyhjäkäyntisuuttimien vaihtelu tuohon 2000-2500rpm alueeseen?
Video auttaisi paljon toki ongelman ymmärtämiseen.
Kuitenkin tuo että täyskaasulla ei mitään ongelmaa ko. alueen yli pääsyyn niin viittaisi siihen että ongelma jää tyhjäkäyntipiiriin.

Ja mitä ne puristuspaineet oli? Nokan ajoitus tarkastettu? Tyhjäkäynnin rpm? Ennakko tyhjäkäynnillä?

En oo ite ikinä säätäny autojen kaasareita.. ainoastaan mopo/mp.
 Joten voi olla ettei miun tiedot/osaaminen sovellu täysin tässä aiheessa. :D
Niissä tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa käytännössä ainoastaan tyhjäkäyntiin ja 1/4 kaasunalueeseen (jolloin neulaprofiililla on jo merkittävä vaikutus), ja 2/4 neulan korkeus, profiili ja 3/4-4/4 pääsuutin ja suutinputki.. sekä pieni vaikutus edelleen neulaprofiililla.
Kyllä 2x45dcoe. Synkkaukset tarkistettu virtausmittarilla. Tyhjäkäynnin kierroslukua hankala sanoa kun kierroslukumittaria ei tällä hetkellä ole.
seosta olen koitanut tulpista tarkkailla ja on ajon jälkeen kaikki tasaisesti ruskehtavia mutta tänään huomattu että nokeaa tulpat kun käy tyhjää (rikkaalla?)
tyhjäkäynti suuttimien vaihtelua ei muuten huomannut kun laittamalla ilmeisesti liian pienet (50) ja sen jälkeen tasakaasu ajokaan ei onnnistunut.

Tänään mitattu puristuspaineet uudelleen 1:11.9Bar 2:12.6Bar 3:12.9bar 4:12bar heittoa on joten vikaa lähdettävä siltä suunnalta etsimään mahdollisesti venttiileistä
kun läppäämis vaiheessa huomattu kyllä pinnoissa koloa yms. joita ei saanut täysin pois.
Nokan ajoitusta ei tarkastettu vielä. ennakko taisi olla 15 tyhjäkäynnillä

Itsellä samaa ongelmaa alueella 1600-2000. Veto häviää ja vaan nylkyttää ja kakoo. Seos vetää siinä kohdassa ihan överipaksulle. syystä..? Ehkä vaatisi jonkun ennakkopiikin siihen että ehtii sytyttää kunnolla tuossa ihme siirtymäkohdassa.

Kone on jotakuinkin sama setti kuin sinulla, poraus vaan 92, mutta tuo ei vaikuta mitään tässä ongelmassa.

Kokeileppas F2 seosputkia.
täytyypä kokeilla!

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #4 : 27.09.2019, 22:33:22 »
Miulla on b200f koneessa 282°@1mm / 310° mainosasteet ja 5.5mm@YKK ajoituksella n. 11,5:1 puristussuhteella 12,5-13bar puristuspaineet kuumaks käytetyllä koneella.
 Tuo kyllä meinaa kuolla jos pienellä kaasulla yrittää ajaa alle 2500rpm, ja se n. 2000rpm alue on yhtä nykimistä. :D mut se ongelmakin poistuisi erillisillä kaasareilla/läppärungoilla kun sijoittaa ne siten että läpät mahdollisimman lähellä venttiiliä.. R -nokka ei käsittääkseni niin raju ole aukioloajoiltaan että sen piikkiin voisi omituisuuksia laittaa.
 Nokan ajoitus vaikuttaa puristuspaineisiin jonkun verran. Kuten myös koneen pyörimisnopeus startatessa.

Puristuspaineet siun koneessa "ihan ok".
En välittäisi juurikaan pienistä koloista venttiileissä/pitopinnoissa.. kunhan siellä selkeä pitopinta on niin on jo kohtuu hyvä.

Jos tulpat menee mustaksi / todella tummaksi, niin rikkaalla käy tyhjäkäynnillä.
Tulpissa ei kuitenkaan poikkeamia ollut keskenään?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #5 : 28.09.2019, 16:19:03 »
Katsoppas TÄTÄ.

Tästä olen puhunut aiemminkin, oman koneen kanssa paininut saman ongelman kanssa tosiaan vuosia jo, itseasiassa siitä asti kun R-nokan iskin kiinni ???

1. ja 2. vaihteilla ei enää minulla ilmene ongelmia, mutta kolmosella ei siedä tuota ~1600-2000 aluetta yhtään, eikä nelosella. Seos vetää niin paksuksi että kuolee täysin, mittari näyttää seosta 9 tai alle. Heti kun kiekat lipuu vaikka alamäessä hissukseen alueen yli siihen 2000, niin tulee huima veto välittömästi, vaikka kaasu ei heilahda.

Suutinralli muutenkin menossa, tyhjäkäynti käy paksulla 11-12, normiajo pyörii siinä 12-14 alueella hienosti toimien, ja maantieajo pyörii 14-16, aina kun saa vitosen päälle ja rullaa nopeutta, niin seos alkaa hiipua laihaksi, kunnes aivastelee rankasti, pitää pumppailla ja heilutella kaasua että voi ajaa nätisti.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #6 : 28.09.2019, 20:10:37 »
Lainaus
1. ja 2. vaihteilla ei enää minulla ilmene ongelmia, mutta kolmosella ei siedä tuota ~1600-2000 aluetta yhtään, eikä nelosella. Seos vetää niin paksuksi että kuolee täysin, mittari näyttää seosta 9 tai alle. Heti kun kiekat lipuu vaikka alamäessä hissukseen alueen yli siihen 2000, niin tulee huima veto välittömästi, vaikka kaasu ei heilahda.
https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=58570&start=30

Tuosta saattaisi löytyä vinkkejä tuohon? JOS seos menee vaan paksummalle mitä isompi vaihde tuolla alueella.
Mutta voi olla että 1 ja 2 vaihteilla sitä ei vaan ehdi huomaamaan, kun menee sen nopeammin.
 Mitä oon esim. tuota 240 testaillut, niin esim. laihan seoksen aiheuttamaa tehokuoppaa @ n. 4400-4500rpm ei huomaa 3. vaihteella (ei näy edes tehokäppyrässä selvästi), mutta 4. vaihteella tuntuu suorastaan jumiutuvan siihen ja sit sen yli päästyään lähtee uudestaan vetämään. Ja näkyy erittäin selvä kuoppa tehokäppyrässä.

Se 1600-2000rpm alue voi kyllä olla hankala, kun voisi tuolla R nokallakin olettaa olevan jonkun verran overlappia.
Eli pakokaasut saattaa sekoittua seokseen overlapin aikaan, työntää seosta väärään suuntaan eli imusarjaan päin.
 Tätä voi pahentaa liian isot kanavat - mut en usko et se olisi ongelma.. ajattelin nyt vaan mainita kun tuli mieleen.

Jos pakosarja on mitoitettu siihen koneeseen huipputeholle eikä ole mikään älyttömän pitkä, niin voi toisioputkien pidennys auttaa.
Näin oon kuullut, että olisi auttanut - ilman että tehohävikkiä tuli ylärekisterissä.
 Uskoisin että pätee ainoastaan sarjoissa missä megafooni kollektori (kartio) jonka pituus on sama kuin toisioputkien eli melko lyhyet toisioputket usein nähtyihin sarjoihin verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2019, 20:13:27 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jonipo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #7 : 29.09.2019, 10:13:53 »
Miulla on b200f koneessa 282°@1mm / 310° mainosasteet ja 5.5mm@YKK ajoituksella n. 11,5:1 puristussuhteella 12,5-13bar puristuspaineet kuumaks käytetyllä koneella.
 Tuo kyllä meinaa kuolla jos pienellä kaasulla yrittää ajaa alle 2500rpm, ja se n. 2000rpm alue on yhtä nykimistä. :D mut se ongelmakin poistuisi erillisillä kaasareilla/läppärungoilla kun sijoittaa ne siten että läpät mahdollisimman lähellä venttiiliä.. R -nokka ei käsittääkseni niin raju ole aukioloajoiltaan että sen piikkiin voisi omituisuuksia laittaa.
 Nokan ajoitus vaikuttaa puristuspaineisiin jonkun verran. Kuten myös koneen pyörimisnopeus startatessa.

Puristuspaineet siun koneessa "ihan ok".
En välittäisi juurikaan pienistä koloista venttiileissä/pitopinnoissa.. kunhan siellä selkeä pitopinta on niin on jo kohtuu hyvä.

Jos tulpat menee mustaksi / todella tummaksi, niin rikkaalla käy tyhjäkäynnillä.
Tulpissa ei kuitenkaan poikkeamia ollut keskenään?

Tulpat menevät aivan mustiksi kun antaa käydä tyhjäkäynnillä. tulpissa ei keskenään eroja kaikki ovat saman väriset myös ajon jäljiltä (ruskeat).
kun tarkemmin aloin katsomaan niin jokainen kiihdytyspumpun suutin tippasee tyhjäkäynnillä vaikka niissä on uudet pohja rikat. toistaiseksi en saanut niitä vielä pitämään. niistä mahtaa johtua tuo rikkaalla käynti kun tk suuttimien vaihdollakaan ei huomaa merkitystä.
Katsoppas TÄTÄ.

Tästä olen puhunut aiemminkin, oman koneen kanssa paininut saman ongelman kanssa tosiaan vuosia jo, itseasiassa siitä asti kun R-nokan iskin kiinni ???

1. ja 2. vaihteilla ei enää minulla ilmene ongelmia, mutta kolmosella ei siedä tuota ~1600-2000 aluetta yhtään, eikä nelosella. Seos vetää niin paksuksi että kuolee täysin, mittari näyttää seosta 9 tai alle. Heti kun kiekat lipuu vaikka alamäessä hissukseen alueen yli siihen 2000, niin tulee huima veto välittömästi, vaikka kaasu ei heilahda.

Suutinralli muutenkin menossa, tyhjäkäynti käy paksulla 11-12, normiajo pyörii siinä 12-14 alueella hienosti toimien, ja maantieajo pyörii 14-16, aina kun saa vitosen päälle ja rullaa nopeutta, niin seos alkaa hiipua laihaksi, kunnes aivastelee rankasti, pitää pumppailla ja heilutella kaasua että voi ajaa nätisti.
Laitan sulle yv!



Poissa Jannupoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #8 : 17.09.2020, 23:40:11 »
Elikkäs semmoista ongelmaa kuin tyhjäkäynnillä pomppii n.2000-2500rpm
kun enemmän painaa kaasua alkaa käymään tasaisesti arviolta n.3000rpm --> ei pysty tarkasti sanomaan kun ei ole kierroslukumittaria.
mutta kun kaasun laittaa kerralla pohjaa tai edes yli tuon kyseisen alueen ei ongelmia.
eli kaupungilla ajo täysin mahdotonta. matka ajo onnistuu
,


Tulipahan dejafuu kun luin juttua. Koko kesän ajan  pv volvo oli tallissa. päivityksessä. kunnostettu b20 keulalle . dellorto 40  4 kurkkuinen. monet gurut sitä yritti. ammattilainen purki kaasarit.
paras tulos oli se että tyhjäkäynnillä ok ja kaasu pohjassa. muuten kone yritti repiä itsensä tilastaan. jonkinlaisen kuvan saa kun vaihdekepissä roukkuva taskukellon vahva ketju katkes ja kello lensi oveen lasi särkyi
« Viimeksi muokattu: 17.09.2020, 23:43:00 kirjoittanut Jannupoika »
Pv 64 museo. Pv 64 sport hyvä projekti. Amazon farkku 69 ajossa. Ilmastointia rakentelen. Myös konetta laitettu kone tiukempi nokka tupla weberit. Peltipakosarja. Skoda farkku 61. Tekniikka laitettu. Ei katsastettu myynnissä.

Poissa Jonipo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #9 : 20.09.2020, 16:54:45 »
Vika paikannettu lähes 100% varmasti pakosarjaan. Aikani värkättyäni ja vikaa etsiessäni päätin vaihtaa alkuperäisen moottorin takaisin se kuitenkin kävi samallalailla kuin tuo edellinen. Pakosarjan vaihdoin vakioksi niin alkoin alkuperäinen moottori toimimaan normaalisti.

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • #Pikkutomppa
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #10 : 21.09.2020, 21:13:33 »
laitappa kuva siitä sarjasta
740.5 D24+m90
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa Jonipo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: B20+weber 45 käynti ongelmaa
« Vastaus #11 : 22.09.2020, 21:35:48 »



Tuosta jatkui 2.5" putkella ja kahdella vaimentimella. kokeiltu myös erinlaisilla vaimentimilla ja supistaa  2".

 

Futurez  Kulkukoira