Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: kanis187 - 03.07.2015, 14:47:10

Otsikko: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 03.07.2015, 14:47:10
Kelpaisikohan katsurille jos tekisi rosterista 3" dp ja hitsaisi lambdapaikan siihen > supiste 2.5" > 2.5 "magnaflow keraaminen katalysaattori (onkohan näistä mihinkään?) > magnaflow 2.5" pyöreänmallinen 60cm vaimennin (vaimentaakohan nuo edes, ovaali ei taida mahtua) > joku siisti mutka ulos. Olen köyhä ja haluan tehdä jotain poikkeavaa. :D

Auto vuosimallia 1996.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: lassii - 03.07.2015, 18:35:26
Kyllä sivuputki on nykyään ihan sallittu ratkastu. Tosin näyttää typerältä jos on vaan toisella puolella. Ehkä piparia voit tuolla ratkasulla säkällä saada mut epäilen suuresti.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HammerDown - 03.07.2015, 19:17:10
Laillista on kyllä, mutta siihen mölinään kyllästyy nopeasti.

Ainakin jos on tarkoitus käyttää jokapäiväisessä liikenteessä eikä vaan poleksia korttelia ympäri viikonloppuisin.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 03.07.2015, 19:18:47
Kyllä sivuputki on nykyään ihan sallittu ratkastu. Tosin näyttää typerältä jos on vaan toisella puolella. Ehkä piparia voit tuolla ratkasulla säkällä saada mut epäilen suuresti.

Ajattelin että maalaan näkyvän osan mattimustalla kuumankestomaalilla ja koitan saada piilotettua sen, ja olen saanut piparia viimeksi eilen. Ei ole tarkoitus tehdä mitään "coolia tuninkia" vaan hyvin virtaava ja edullinen rööri.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 03.07.2015, 19:19:40
Laillista on kyllä, mutta siihen mölinään kyllästyy nopeasti.

Ainakin jos on tarkoitus käyttää jokapäiväisessä liikenteessä eikä vaan poleksia korttelia ympäri viikonloppuisin.

Miten saisi mahdollisimman hiljaisen? Minkälainen vaimennin tai vaikka kaksi peräkkäin?
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HammerDown - 03.07.2015, 19:24:45
Miten saisi mahdollisimman hiljaisen? Minkälainen vaimennin tai vaikka kaksi peräkkäin?
Se tuossa onkin se ongelma ettei lyhyeen putkeen tahdo saada riittävän monta/kokoista pönttöä, ja ulostulo sivulla/auton alla lisää hyttiin kuuluvaa mökää.

Halvan ja hyvinvirtaavan kyllä saa.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 03.07.2015, 19:29:29
Se tuossa onkin se ongelma ettei lyhyeen putkeen tahdo saada riittävän monta/kokoista pönttöä, ja ulostulo sivulla/auton alla lisää hyttiin kuuluvaa mökää.

Halvan ja hyvinvirtaavan kyllä saa.

Noh, motorporttia sitten. :D joku n. 60cm vaimennin varmaan suoran putken voittaa. Selväähän se kyllä on kun metri puuttuu lopusta että tulee olemaan äänekkäämpi. :p
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: Chall - 03.07.2015, 22:16:08
ei sinne saa oikeastaan ollenkaan vaimenninta jos yhtään haluaa jättää varaa töyssyille, normaaliin kohtaan jos laittaa vaimentimen niin tulee jo taka-akselille asti ihan 30cm vaimentajalla. En kyllä näe järkeä että "Edullista" putkea haetaan tolla, omasta maksoin DP taakse päin koko matkalta 3" jopa 80e rosteri pöntöllä

Ja tosi motorsporttia sillä alkuperäsellä pillerillä huudattaa sen 4k rpm mitä jaksaa kiertää  ;)
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 03.07.2015, 22:41:30
ei sinne saa oikeastaan ollenkaan vaimenninta jos yhtään haluaa jättää varaa töyssyille, normaaliin kohtaan jos laittaa vaimentimen niin tulee jo taka-akselille asti ihan 30cm vaimentajalla. En kyllä näe järkeä että "Edullista" putkea haetaan tolla, omasta maksoin DP taakse päin koko matkalta 3" jopa 80e rosteri pöntöllä

Ja tosi motorsporttia sillä alkuperäsellä pillerillä huudattaa sen 4k rpm mitä jaksaa kiertää  ;)

Jos löytäis käytetyn rosteriputkiston turbolta asti jolla menee päästöistä läpi..
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HammerDown - 03.07.2015, 22:43:46
Kyllähän siihen keskelle kohtalaisen kokoisen ovaalinkin sais mahtumaan, mutta katin kanssa huonompi tapaus, eikä takajalkatilan kohdalle poikittain saa järkevästi mitään.

joku n. 60cm vaimennin varmaan suoran putken voittaa.
Varmasti, nelosrouskun rääkymistä suoralla (rosteri)putkella ei kuuntele pirukaan.

Ja kuten Chall tuossa viittasikin, jos edullisuutta haetaan, niin oikeilla materiaalihankinnoilla ja omavalmistusasteella saa varmasti käyttökelpoisemman lopputuloksen kuin pakosarjan jatkeella. Mutta kaikkea saa ja pitää kokeilla. ;)

Tuli jotenkin elävästi mieleen kaverin reaktiot takapenkillä, kun putki päättyi tilapäissyistä ennen taka-akselia, istuinosa puuttui ja kumitulppakin persiin alta oli päässyt luiskahtamaan paikoiltaan... :D

E: kanis ehtikin väliin.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: Chall - 03.07.2015, 23:10:42
Mulla oli kans viime vuonna aika pitkäänkin 3" rööri takapenkin kohdalle asti yhellä vaimentajalla ja törkeä meteli.. Ei enään koskaan!
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: masa88 - 04.07.2015, 00:54:19
Virallinen kantahan on jotain ettei melut muutu kovaksi, päästöt pysyy samana, katti samassa kohdassa. Eli tolla puolikkaalla putken virityksellä turha mennä leimalle.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 04.07.2015, 01:20:23
Jos kylkiputki on liian meluisa, entäs sitten samalla reseptillä katille asti josta suoraa akselin ylitykseen ja perään 1 vaimennin pömpeli? Vai täytyykö olla 2 pönttöä että melu ei ole liian kova?
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: KalleKyy - 04.07.2015, 03:59:23
Perinteinen ratkaisuhan näissä on ollut korvata takapönttö suoralla putkella. Noin ei tule pahat pörinät, vaan ihan asialliset matalat murinat, eikä kuulu sisäänkään pahasti, kunhan putki jatkuu puskurin ohi.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: masa88 - 04.07.2015, 05:45:08
Tai sitten vaikka ihan JT tuningilta 3" putkisto kahdella änkällä. Ei tartte säätää ja ei ole kallis. Yhtä hiljainen kuin vakio.
Ehkä niille ketkä muuttaa volvonsa amisrassiksi niin kannattaa ottaa se yksi pönttöinen versio.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.07.2015, 07:24:32
Väittäisin että niin kauan kun ajetaan vakiopillerillä ja oikeastaan vähän sen jälkeenkin riittää varsin hyvin vaikkapa akselin ylitykseen asti 3" putki ja siitä eteenpäin vakio kunhan vaihtaa vaimentimen. Ei ole järin haastava tehdä ja on hiljainen.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: masa88 - 04.07.2015, 13:20:41
Väittäisin että niin kauan kun ajetaan vakiopillerillä ja oikeastaan vähän sen jälkeenkin riittää varsin hyvin vaikkapa akselin ylitykseen asti 3" putki ja siitä eteenpäin vakio kunhan vaihtaa vaimentimen. Ei ole järin haastava tehdä ja on hiljainen.

Juu ja 2.5" riittää ihan hyvin kanssa. Tätä ajoinkin takaa.  :)
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 04.07.2015, 13:42:35
Tai sitten vaikka ihan JT tuningilta 3" putkisto kahdella änkällä. Ei tartte säätää ja ei ole kallis. Yhtä hiljainen kuin vakio.
Ehkä niille ketkä muuttaa volvonsa amisrassiksi niin kannattaa ottaa se yksi pönttöinen versio.

Paljonko kustanti toimitettuna euroissa tuo jt tuning koko putkisto?
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HammerDown - 04.07.2015, 13:50:16
Virallinen kantahan on jotain ettei melut muutu kovaksi, päästöt pysyy samana, katti samassa kohdassa. Eli tolla puolikkaalla putken virityksellä turha mennä leimalle.
Noinkohan lie...  ::) Käytin kerran leimalla vm. 95 kiulun, jossa oli katin jälkeen kurvi takaviistoon, joku mersun hengettömän kokoinen resonaattoripönttö ja mutka alaviistoon renkaan edestä. Konttorilla ikkunat helis kun inssi ajoi tyhjäkäynnillä nosturille. Ensimmäinen kommentti: Nyt on jämäkkä putki, on sen näkönen että kestää!

No kai se oli kun 3 mm seinämäisestä lämmitysputkesta hitsattu ja ketjulla kiinni pohjassa. :D

Harvaa varmaan kiinnostaa alkaa pitämään virallista ohiajomelumittausta, mutta ihan käyttömukavuuden vaimentaa siedettävälle tasolle. Itellä on nyt katittomassa vaparissa pakosarjalta suoraa rosteria takapenkin alle ja läpivirtaavat ennen ja jälkeen taka-akselin, ja vielä pitäs yks laittaa, laulaa vielä sen verran falsetissa.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 04.07.2015, 14:17:54
Noinkohan lie...  ::) Käytin kerran leimalla vm. 95 kiulun, jossa oli katin jälkeen kurvi takaviistoon, joku mersun hengettömän kokoinen resonaattoripönttö ja mutka alaviistoon renkaan edestä. Konttorilla ikkunat helis kun inssi ajoi tyhjäkäynnillä nosturille. Ensimmäinen kommentti: Nyt on jämäkkä putki, on sen näkönen että kestää!

No kai se oli kun 3 mm seinämäisestä lämmitysputkesta hitsattu ja ketjulla kiinni pohjassa. :D

Harvaa varmaan kiinnostaa alkaa pitämään virallista ohiajomelumittausta, mutta ihan käyttömukavuuden vaimentaa siedettävälle tasolle. Itellä on nyt katittomassa vaparissa pakosarjalta suoraa rosteria takapenkin alle ja läpivirtaavat ennen ja jälkeen taka-akselin, ja vielä pitäs yks laittaa, laulaa vielä sen verran falsetissa.

Ei niistä varmaan koskaan tarpeeks hiljasia saa. :D Antaa sitten pöristä jos pörisee.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HenkkaR1 - 04.07.2015, 14:38:15
Aika paljon vaimentaa kun ihan putken päähän laittaa kuristuksen. Ei haittaa virtausta, tyhjäkäynti hiljenee ja kun polkasee niin.. no, toiset tykkää, toiset ei. Ite ainaki tykkäsin.  ::) Nelipyttynen mullaki on vaikkei 900-sarjalainen ookkaa.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HammerDown - 04.07.2015, 15:04:14
Ei niistä varmaan koskaan tarpeeks hiljasia saa. :D Antaa sitten pöristä jos pörisee.
Saahan niistä, vakioputkistolla.  :) 230FT normipöntöillä senkun suhisee...

Oikeastaan miellyttävin äänimaailma vaparissa on ollut kokoonpanolla orgispönttö + orgispönttö + iso Simons.

Yllättävän iso merkitys sisämeluun on sillä että putki tulee kunnolla ulos auton alta. Kumisi ihan eri tavalla kun häntäpätkä ei ollut paikallaan, vaikkei jäänyt paljoakaan puskurin alle.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 05.07.2015, 03:19:51

Vakioputkisto alkaa olla tiensä päässä, siksi vaihto uuteen ja "parempaan", näyttäisi olevan paljon vaihtoehtoja, työttömän/tulevan varusmiehen tuloilla ei noita JT tuninki 800e täysputkistoja paljoa tilailla, taas sitten "puoliputkistolla" ei juurikaan mitään tee. Täytyy varmaan odottaa lamaa. :D

Kiitoksia kaikille auttaneille.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: masa88 - 06.07.2015, 15:34:51
Joku 400-500e väliin posteineen ilman kattia koko putkisto. Biltemasta jo kaks pönttöä ja mutkat yli 250e.

Ja turha selittää miten jotain saanut leimalta, saahan vaikka mitä kunhan lahjoo inssin tai valikoi sellaisen ketä ei kiinnosta.
Lastutetaan autojakin vaikka se on laitonta...  ::)
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: Chall - 06.07.2015, 19:03:03
Biltemasta jo kaks pönttöä ja mutkat yli 250e.


 :idiot2: Ysin putkeen ei muuta tarvitse kun 3-4m suoraa, akselin ylitys ja pari pönttöä. Saa niitä vaimentimia muualtakin kuin noita vuoden kestäviä biltemasta tai motonetistä
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HenkkaR1 - 06.07.2015, 20:51:04
Joku 400-500e väliin posteineen ilman kattia koko putkisto. Biltemasta jo kaks pönttöä ja mutkat yli 250e.

Ja turha selittää miten jotain saanut leimalta, saahan vaikka mitä kunhan lahjoo inssin tai valikoi sellaisen ketä ei kiinnosta.
Lastutetaan autojakin vaikka se on laitonta...  ::)
sää oot käyny kultasepän liikkeessä. Pari mutkaa ja suoraa putkea ja vaimentimet saa reilusti alle satasella biltemasta.

Muokattu ku meni teksti väärään väliin.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: lassii - 06.07.2015, 20:55:55
Perinteinen ratkaisuhan näissä on ollut korvata takapönttö suoralla putkella. Noin ei tule pahat pörinät, vaan ihan asialliset matalat murinat, eikä kuulu sisäänkään pahasti, kunhan putki jatkuu puskurin ohi.

Riippuu täysin mikä motti on pellin alla. Valitettavasti surullisenkuuluisa vapari d24 murisee suoralla putkella aika häijysti. Kuskia kyllä naurattaa mutta takapenkillä voi olla ikävää nauttia virvokkeita. Mun ex-farkku pysäytettiin juur äänien takia kun oli takapönttö tippunu veke ja korvasin sen suoralla putkella, 65mm halkasija rosteriputki. juuri ja juuri tuli yli puskurin kun oli metrin mittanen putki.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: 7kanelkeet - 06.07.2015, 21:10:55
Mulla on ollu tommonen edellisen omistajan puilesta tein itse ja säästin putkisto suoraa rosteria ja akselinylitysja simonssin vaimennin ja oli kyllä meleko ärseestä. Katsastus inssiki sen hylkyytti. Sitte on kunnollisia ostettuja. On hiljasia istuu täydellisesti ei kolise pohjaan ja voi takapenkilläki olla porukkaa ja leimalla ei tartte jännittää
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: Chall - 06.07.2015, 21:20:29
Miks pitäis leimalla jännittää jos sen tekee asiallisesti?  ???
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HammerDown - 06.07.2015, 23:53:51
Miks pitäis leimalla jännittää jos sen tekee asiallisesti?  ???
Niinpä. ::) Tietysti jos ei halua/osaa niin sitten pitää tilailla niitä kunnollisia...
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: masa88 - 07.07.2015, 19:15:00
3" putki

Akselinylitys 19.99e
Äänenvaimennin lyhyt 45e
Äänenvaimennin pitkä (viimiseksi) 66.90e
Kaksi 45 asteen mutkaa downpipeksi 9.99e kpl x2
3" putki 2metriä 19.99e
Lambda kierre 6.49e (x2 jos laajakaista)

Yhteensä ILMAN klemmareita/laippoja tai hitsaamista/sovittamista: 184,74€

Että jos saa alle satkulla niin otan kyllä heti. Edelliseen tein putkiston noista ja änkät/putkisto vieläkin ehjät. Kuitenkin 4v aikaa.

Ei yli 250, mutta yli 200e saa kyllä. Muistin väärin.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HenkkaR1 - 07.07.2015, 19:19:31
3" putki

Akselinylitys 19.99e
Äänenvaimennin lyhyt 45e
Äänenvaimennin pitkä (viimiseksi) 66.90e
Kaksi 45 asteen mutkaa downpipeksi 9.99e kpl x2
3" putki 2metriä 19.99e
Lambda kierre 6.49e (x2 jos laajakaista)

Yhteensä ILMAN klemmareita/laippoja tai hitsaamista/sovittamista: 184,74€

Että jos saa alle satkulla niin otan kyllä heti. Edelliseen tein putkiston noista ja änkät/putkisto vieläkin ehjät. Kuitenkin 4v aikaa.

Ei yli 250, mutta yli 200e saa kyllä. Muistin väärin.
njoo,laskin yhdellä vaimentimella ja katilta asti. En ahtimelta.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: masa88 - 07.07.2015, 19:24:31
njoo,laskin yhdellä vaimentimella ja katilta asti. En ahtimelta.

JT-Tuning (yhdellä änkällä, jos haluaa vakiota kovemmat äänet)
CATBACK: 333,06e
3" kokoputki: 400,21e.

Tohon hintaan itse en jaksanut rakennella. Postit tuohon päälle, oisko ollu 40e.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: Kalamies - 07.07.2015, 19:30:50
JT-Tuninkin putkistoilla oli aikoinaan surullinen tapa ratketa. Erään kaverin ysikantikkaan JT donwpipea on korjattu muistaakseeni kolme kertaa tjsp.

DIY ukkeli säästää muuten muutaman euron kun tekee downpipen tommosesta J-putkesta jota ainakin motonet myy muistaakseeni noin 16e hintaan.
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/DSC_0697_zps619ff08a.jpg)
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: masa88 - 07.07.2015, 22:45:28
Täällä toiminut hyvin, tosin mulla ei oo vakio ahdinta/laippaa ja oon lisännyt jouston.  :D
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: 7kanelkeet - 07.07.2015, 23:20:21
(http://i1341.photobucket.com/albums/o760/janihakkila123/Mobile%20Uploads/20140831_163441_zpsqm6v2dvp.jpg) (http://http3//s1341.photobucket.com/user/janihakkila123/media/Mobile%20Uploads/20140831_163441_zpsqm6v2dvp.jpg.html)

Tuossa on mun dp... Siihen vielä kääreet päälle. Rosteria koko paska. Sisältää 3" Rosteri Salkoa, 2x 3"rosteri 90 kurvia mistä leikelty sopivia. 3"jousto, 42mm jousto, siihe pikkuputken laippa, Clampcom Vpanta setti 3" alapäässä teetetyt V panta satsi. Lambda mutterit 2kpl. Kyllä jos tekee se maksaa. Sen takia V pannalla alhaalta kiinni ku vakio mitsun dp käy kunlaittaa paikalleen. Eli kaksi ahdinta kaks dp... Tyylejä on monia.  :pomo: Ja niiku aikasemmin sanoin on kötöstyksiä, on hyviä valmiita ja sitte hyvin tehtyjä
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 11.07.2015, 19:51:49
3" putki

Akselinylitys 19.99e
Äänenvaimennin lyhyt 45e
Äänenvaimennin pitkä (viimiseksi) 66.90e
Kaksi 45 asteen mutkaa downpipeksi 9.99e kpl x2
3" putki 2metriä 19.99e
Lambda kierre 6.49e (x2 jos laajakaista)

Yhteensä ILMAN klemmareita/laippoja tai hitsaamista/sovittamista: 184,74€

Että jos saa alle satkulla niin otan kyllä heti. Edelliseen tein putkiston noista ja änkät/putkisto vieläkin ehjät. Kuitenkin 4v aikaa.

Ei yli 250, mutta yli 200e saa kyllä. Muistin väärin.

Katalysaattori 100e päälle. :p
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: Chall - 11.07.2015, 20:00:40
Itse maksoin 3" putkesta 4m 20e, ylityksen tein itse(10e). Magnaflow rosteripönttö 40e, lyhyt simonssin pönttö tais olla 30e jos oikein muistan. Ja motonetin vaimentajia en laita enään mihinkään. Täyttä lantaa  ::) tuo ollut kiinni nyt 2v ja kamat irti pöntössä. Katalysaattori on vain leimalla kiinni autossa.
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: kanis187 - 11.07.2015, 22:34:36
Eihän nuo nk. Race katit ahdista hirveästi, eikö pääsisi helpoimmalla vaihtamalla semmoisen sinne?

Kellään tietoa miten keraaminen katti eroaa metallisesta? Ainakin metalliset maksaa puolet enemmän jalometalleista johtuen, mutta onko eroa esim päästöissä tai käyttöiässä?
Otsikko: Vs: 940 putkisto takarenkaan edestä ulostulo
Kirjoitti: HammerDown - 14.07.2015, 18:41:12
Edullisuudesta vielä sen verran, että materiaaleissa voi säästää paljonkin jos käy munkki ja kattelee muualtakin kuin tarvikeliikkeen tai metallifirman hyllyistä. Kerran satuin oikeaan aikaan Kuusakoskelle ja kannoin autoon käytännössä virheetöntä, käytettyä rosteriputkea halvemmalla kuin uusi musta olis maksanu. Vielä samana päivänä käytiin kaverin kanssa lastaamassa Chevyn lava täyteen vähän isompaa putkee ja mutkaa, kun kilohinnalla möivät. Niistä on jokunen traktorin savupiippu ja muukin käikäle tehty...

Eivät vaan pitkään laanissa vanhene... :-\