Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: turbiina - 02.11.2019, 21:32:55
-
Auton hommasin heinäkuussa ja ajattelin tänne päivitellä hieman muutoksista kun niitä on jonkin verran suunnitelmissa. Lähtökohtana vakiokuntoinen -95 940 alunperin 230fk tekniikalla johon joku on kerennyt jo päivittämään jonkun lastun ja turboruuvin. Itse kerkesin jo laittamaan plx laajakaistan ja nostamaan hieman ahtoja lastun rajoilla. Myös 3" suora kylkiputki vaihtui 3" suoraan ränniin perälle asti 30cm pitkällä takavaimentimella. Ulkoisia muutoksia: 17" levipellit, lippaa ja reikää puskuriin ja puskuri pikakiinnityksillä kiinni. Muuta tehtyä: TaTechnix madallausjouset ja kuppipenkit & mokkaratti kabiiniin. tarkoituksena virittää toistaiseksi niin pitkälle kun voi ilman koneen avaamista ja katsoa sitten mitä sen jälkeen kun koneremppa tulee ajankohtaiseksi.. ;D
(https://i.ibb.co/fDVscgn/Pics-Art-10-23-08-51-33.png) (https://ibb.co/fDVscgn)
-
Jarrut alkavat olla tiensä päässä niin päätin samantien päivittää semmosiin että pysähtyy vähän kovemmistakin nopeuksista. v70R 330mm etulevyt ja s320 cdi mersun 4-mäntäiset brembo satulat ferodon paloilla. adapterit täytyy vielä tehdä. Myös lokarin pikku ruostereikä tuli hitsailtua ja lokarin maalasin uusiksi. takalasin naarmutin korvattiin kumitulpalla.
(https://i.ibb.co/WzfGjC7/20190725-202901.jpg) (https://ibb.co/WzfGjC7)
(https://i.ibb.co/XLJfgbh/20190810-195156.jpg) (https://ibb.co/XLJfgbh)
-
Moottorin ohjaukseksi valikoitui mielenkiinnosta ja halvan hintansa vuoksi speeduino v0.3.7 . Toteutus plug & play muodossa toiseen lh koteloon ja liittimenä käytän myös lh:n omaa liitintä. Kaiken tarvittavan minkä voin, ryöstän alkuperäiseltä liittimeltä ja lisänä tarvitsee muutaman anturin omalla johdotuksella. Samalla purkilla ohjataan myös sytystä vw tyylisen hukkakipinäpuolan kanssa.
(https://i.ibb.co/2jnSGs2/20191102-211908.jpg) (https://ibb.co/2jnSGs2)
-
Ft ahtimessa ei ole muuta eroa, kuin hukkaportin jousi. Tuosta moottorinohjauksesta kuulisi mielellään lisää. mitä maksoi? Eikö tuo ole megasquirt perustainen, eli käykö sama säätö-ohjelma?
-
Seurantaan, itsellä kanssa speeduino tulossa volvoon ja samalla tyylillä, mahdollisimman plug n play.
Ft ahtimessa ei ole muuta eroa, kuin hukkaportin jousi. Tuosta moottorinohjauksesta kuulisi mielellään lisää. mitä maksoi? Eikö tuo ole megasquirt perustainen, eli käykö sama säätö-ohjelma?
Speeduino perustuu Arduino Mega mikrokontrolleriin ja tunerstudiolla säädetään.
-
Joo samat ahtimethan noissa on, jonkun muun volvon ahdin tuohon kuitenkin oli vaihdettu oiskohan 13c tms. ? Tarkoitus laittaa hx40 tai sitten ihan vaan joku kiina t3/t4 :D, myös pakosarja tulee ulkoisella hukkaportilla kun nykyinen orkkis sarja halki. Ja speeduinon saa alle 150€ hintaan jos ostaa piirilevyn ja komponentit erikseen, valmiiksi kasattuja saa ebaysta ym. 160€-170€ hintaan valuuttakursseista hieman riippuen. Siihen anturit yms kilkkeet päälle niin reilulla 200€ saa jo toimivan paketin.
-
Ahtimeksi tulossa hx40 holsteeni #16 jaetulla pesällä, saas nähdä mitenkä pelaa.. ??? ja pakosarjan laipat pitäisi vielä hommata niin voisi alkaa sitä vääntämään. Hukkaportti on bilteman 50mm
(https://i.ibb.co/FwnLtsZ/FB-IMG-1575232152940.jpg) (https://ibb.co/FwnLtsZ)
upload (https://imgbb.com/)
-
Myös tuommoinen reilun kokoinen kuuleri tuli haalittua sekä pussillinen silikoni letkuja.
(https://i.ibb.co/xs855jY/20191201-223623.jpg) (https://ibb.co/xs855jY)
-
Kytkimeksi ostin sre 763 asetelman ja 4-lapasen sintterin, kovaa vauhtista saa kaupitella lh:n triggerikehällä ja 228mm asetelmalle sopivana.
(https://i.ibb.co/X45KhwX/2020-01-19.png) (https://ibb.co/X45KhwX)
-
hetkeen ei ole muilta kiireiltä kerennyt pahemmin päivittelemään projektia mutta nyt alkaa pakosarja olemaan hukkaportin lähtöä ja viimeistelyä vaille valmis ja yksi ruostekohta paikkailtu sisälokarista ja kuuleri ym. osaa löytänyt paikalleensa, seuraavaksi olisi 3" ahtoputkien sovittelua ja kierrostieto pitäisi taikoa vielä eculle. Tps anturin signaalin saanti aiheutti päänvaivaa, syyksi paljastui lopulta alkuperäisen johtosarjan signaalin paluupiuha joka on poikennut jostakin matkalta. Jäin miettimään että onkohan tässä koskaan omistusaikanani tuo alkuperäinen tps toiminut, vaikka hyvin pelasi siitä huolimatta. Uuden johdon kautta kulki asentotieto tunerstudiolle asti. Myös bensapumppu kaipaa kytkentöjä ennen starttausta.
(https://i.ibb.co/GM4yGz8/IMG-20200303-WA0002.jpg) (https://ibb.co/GM4yGz8)
(https://i.ibb.co/h1JJKQm/20200303-155005-1.jpg) (https://ibb.co/h1JJKQm)
-
jarruja tuli hieman soviteltua, vaatii 17" käännettyjen peltien kanssa jonkinmoiset spacerit että mahtuu pyörimään kun v70 levyllä satula jää ulommas kuin alkuperäinen, ehkä jollain aluvanteella mahtuisi pyörimään tuollaisenaan. Satuloiden adapterit vielä suunnitteluvaiheessa.
(https://i.ibb.co/Mh0vZ7b/20200209-225321.jpg) (https://ibb.co/Mh0vZ7b)
-
Ei muuta kuin hattu pois, isommat venttiilit ja porttaus sinne 220hp virtauksiin, ja 65% virtaus pakopuolelle, Myös palotiloja tulisi muokata. 80mm kaasuläppä, uusi imusarja ja suuttimet, niin alkaapa pukata tehoa ja maltillisilla paineilla.
Myös nokan voisi vaihtaa johonkin turbokoneeseen suunniteltuun kireämpään keppiin, keppien hiojat tietää noista sitten enemmän.
Muuten noin niinku mielenkiintoinen projekti.
(https://i.ibb.co/SxSzfzK/IMG-20200304-213113.jpg) (https://ibb.co/SxSzfzK)
Tässä on turbokoneeseen sopiva palotila, vertaus orgis palotilaan.
(https://i.ibb.co/NZsXRmM/chamber1.jpg) (https://ibb.co/NZsXRmM)
-
Ei muuta kuin hattu pois, isommat venttiilit ja porttaus sinne 220hp virtauksiin, ja 65% virtaus pakopuolelle, Myös palotiloja tulisi muokata. 80mm kaasuläppä, uusi imusarja ja suuttimet, niin alkaapa pukata tehoa ja maltillisilla paineilla.
Myös nokan voisi vaihtaa johonkin turbokoneeseen suunniteltuun kireämpään keppiin, keppien hiojat tietää noista sitten enemmän.
Muuten noin niinku mielenkiintoinen projekti.
(https://i.ibb.co/SxSzfzK/IMG-20200304-213113.jpg) (https://ibb.co/SxSzfzK)
Tässä on turbokoneeseen sopiva palotila, vertaus orgis palotilaan.
(https://i.ibb.co/NZsXRmM/chamber1.jpg) (https://ibb.co/NZsXRmM)
ootko joku trolli ? Yhtään laitetta en oo nähny siun jäliltä ja aina tuntuu kansi hommat olevan tiedossa :idiot2: :idiot2:
-
kannen hipistely tulee sitten ajankohtaiseksi kun alakerta kestää ne tehot, sama tehdä koko kone uusiksi jos kannen vaihtaa joten ajetaan nyt alkuun vakio 530 ja katsotaan mihin se riittää.
-
ootko joku trolli ? Yhtään laitetta en oo nähny siun jäliltä ja aina tuntuu kansi hommat olevan tiedossa :idiot2: :idiot2:
Oonhan minä yhden sortin trolli.
Myönnän kyllä sen.
-
Kytkimen vaihto aloitettu ja vanha kytkin oli uusittu 1kk ennekuin auton hankin. No tietenkin se porsi kun eivät olleet huoltoliikkeessä edes vauhtista oikaissut tai vuotavaa kampuran takastefaa vaihtanut. No uusin takastefan ja kunhan uudet lyhyemmät pottapyörän kanssa sopivat pultit haen niin saa uuden kytkinpaketin paikalleen.
(https://i.ibb.co/F6t8S8V/20200427-182206.jpg) (https://ibb.co/F6t8S8V)
-
Kesä ollut hiljaiseloa tämän projektin osalta, lähinnä moottoripyöräharrastuksen ja toisen autoprojektin vuoksi. Pakosarja on kuitenkin saatettu valmiiksi. Maalattu kuumakestomaalilla ja sai kääreet niskaansa. Myös triggeripyörä hommattu ja turbon öljylinjat laitettu paikalleen.
(https://i.ibb.co/Dgrsg3c/Ee-VUZ35tne-ZTS7jt-Ya5o-Ev-U6-Vi6-JDl-SWXr-T1-JPMyf-Aq3-VBALua-Zx-Lx-Fi-QDr-T5-Ma-HFWi-Htz6-Q-KJnsu.jpg) (https://ibb.co/Dgrsg3c)
-
Downpipe hitsailtu kokonaisuudessaan sekä loppuputkisto, 3" rööriä yhdellä takavaimentajalla. Myös screamer-putki löysi paikkansa.
(https://i.ibb.co/3TfhQ21/screamer.jpg) (https://ibb.co/3TfhQ21)
picture hosting sites (https://imgbb.com/)
-
Triggeripyörä asennettu alkuperäiseen hihnapyörään, päädyin ihan vain hitsaamaan sen siihen. Hall-anturin kiinnityksen tekaisin laturin telineeseen hyödyntäen ilmastoinnin kompuran kiinnityspaikkoja kun moinen mukavuus on heivattu pois tehoa syömästä ;)
Massiivinen ilmanotto luo katu-uskottavuutta. Paisuntasäiliön paikkaa saatan vielä siirtää kauemmaksi pakopesän lämpöhoidosta.
(https://i.ibb.co/6DVMWXj/940turbo-konehuone.jpg) (https://ibb.co/6DVMWXj)
-
Hirveästi ei olisi enää näprättävää että auton saisi ajoon mutta speeduinon kanssa on ollut hieman ongelmaa. Starttailessa ja komponentteja testatessa huomattiin että jostain syystä ei lauo kuin yhtä suutinkanavaa. Firmware päivityksellä tai muullakaan ei vika korjaantunut joten levy itsessään tai jokin komponenteista on siis viallinen.. Täytynee hommata uusi moottorinohjain ja palata asiaan.