Samppasport  Futurez

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 93 Vastauksia
  • 21242 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #60 : 07.11.2023, 21:31:57 »
Flunssa vei miehestä mehut, mutta jotain hyvin pientä näpräilty:


Vähän seisoo homma nyt kun en tunnu saavan millään lopulliseen muotoon noita sähkökaavioita, aina kun niitä rupeaa kattelemaan ja pohtimaan niin asiat muuttaakin paikkojansa  ;D.
Yksi suuri mysteeri on bensapumppu. Kytkentäkaaviossa näytetään 6 napaa, kerrotaan niistä 4 napaa mitä niihin tulee. Vaan kun sinne perkele menee 5 johtoa... Tällä hetkellä tunnistanut että 1 napaan menisi PWM virta, 5 napa maadoitus (12V), 4 napa määräanturin maadoitus (5V) ja 2 napa määrän lähetys (ehkä ns. pullup reistor?). Mutta mitä helkkaria tulee 3 tai 6 napaan??? Ei kai tuossakin ole joku LIN ohjaus sitten vielä...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #61 : 12.11.2023, 10:48:00 »
Saanen esitellä maailman ensimmäinen erillisin sivuvilkuin varusteltu mk2 S40 Volvo:


Voisi se kai pahemmaltakin näyttää näiden kanssa   ;D.
Flektille tuli tehtyä konehuoneeseen sulake, sen verran kova senkin mahdollinen virrankulutus, että ei kannata PDM:stä uhrata kahta porttia. Marmorilta tilattu kasa alkuperäisiä liittimiä, niin kohta saadaan johtoja mitotettua.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #62 : 18.11.2023, 18:19:19 »
Bensapumpun mysteeri aukesi vihdoin kun tarpeeksi monta mutkaa selvitti, jostain käsittämättömästä syystä kytkentäkaaviossa ei ole merkattu PWM signaalia pumpulle asti... Bensamittarin suhteen vielä vähän kanssa epävarmuutta; on kaksi napainen, 0-5V tyyppinen anturi. Maadoitus on selkeä, mutta tuleekos toiseen napaan sitten sekä 5V syöttö, että johto joka lukee lukemaa? Vai onko tuo niin hieno että muuntaa pumpulle tulevasta 12V:stä syötön ja tuosta pelkkä lukeminen?
Alkuperäiset liittimetkin saapui ja samalla tuli pieni ikävä yllätys. Tilasin irtopinnein, mutta sellaisiahan ei Volvolta saa (tai ainakaan näihin koriin liittyviin osiin ei saanut), joten tuli pienien johtopätkien kanssa. Okei, ihan fiksua noin siviilikäyttöön, muttei ollut tarkoituksenmukaista tähän käyttöön. Mutta nyt tilattu sitten kutistettavia jatkoja, niin saadaan johdot yhteen. Moottorin osalta joutuu nyt pohtimaan jos niihinkään ei irtopinnillisiä liittimiä saa, sinne en suostu jatkoja tekemään ihan toimintavarmuuden vuoksi, noilla valoilla ym. ei nyt ihan niin justiinsa väliä ole.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #63 : 26.11.2023, 16:03:11 »

Kojelaudan teurastus oli yllättävän pieni operaatio, ihan pikkuisen piti molemmista päistä ottaa pois. Toki sellainen vähän oleellinen asia näissä päissä oli, eli kiinnitys  :D. Täytyy siihen tehdä päihin jokin sovellus, ei ihan taida kehdata jättää kahdella keskellä olevalla ruuvilla tuota paikalleen... Johtoa on kabiiniin vedelty nyt noin puolet ns. korisähköistä, tarttee vähän saada soviteltua mihin nuo katkaisijat ym. tulee niin pystyy vähän suunnittelemaan niihinkin tulevia johtoja valmiiksi. Eli käytännössä tuohon keskikonsolin tietämille ruveta sovittelemaan jotain telinettä niille ja testata että penkissä ollessa niihin yltää.
Mutta yhtäkään johtoa ei ole kytketty, kun eipä ole näkynyt tilattuja tavaroita.
Onko muilla ollut Finjectorin kanssa murheita, oon nyt kaksi kertaa sieltä tavaraa tilannu ja molemmilla kerroilla ei tunnu homma toimivan...? Ensimmäisellä kerralla kesti kolme viikkoa saada hyllyssä olevaa tavaraa (vasta 3. viestin jälkeen lähti liikkumaan) ja nyt laitoin ruksin että hyllyssä olevat ensin ja muut perästä mutta siltikään ei tavaraa näy (tilauksesta kohta 2 viikkoa).

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13553
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #64 : 26.11.2023, 16:06:18 »
Finjectorilla on hivenen pidempi reagointi tilaukseen mutta perille on tullut kysymättä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #65 : 30.11.2023, 18:46:02 »
Soittelin tuossa ratastehtaalle, että onko edistystä, eipä juuri, mutta sain edes sen alustavan hinta-arvion joka on ~1500€ tuolle sarjalle. Sikäli jos jotakuta muuta sattuisi se tässä kohtaa kiinnostamaan, niin hinta saattaa hieman tuosta tippua kun samoilla säädöillä tehtäisiin useampi sarja.
Eli 3. vaihteen suhteeksi tulee noin 1.4, 4. vaihde noin 1.15 ja 5. vaihde hampaan verran alle 1. Täten huiput 4.45 perällä ja 185/65 R15 renkaalla olisi noin 180km/h jos kierrättää liki 7000. Suunniteltu M56H2 laatikkoon, mutta yhtälailla sopinee vanhemman mallisiin ja tietysti L versioonkin, mutta siihen luo pidemmän 2-3 välin mitä H versioon.

Seuraavan kerran vuoden vaihteen jälkeen sinnepäin soittelen niin siihen mennessä jos kiinnostusta löytyy saa samaan kuormaan. Toivottavasti sitten helmi-maalis-huhtikuun aikana olisi valmista tavaraa.
Ja toki niitä sitten jälkeenpäinkin saanee tuolta kun tämä pioneerityö tehty.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #66 : 30.11.2023, 20:01:45 »
Tuota, tuota, ethän ole kysynyt SSF-pyörältä noita ratassarjoja tuohon laatikkoon. Mulla on rata-autossa Volvo S40 jonka ostin niin suorahampainen SF-pyörän viimeinen hyllyssä ollut ratassarja jonka tekivät joskus 2000 luvun taitteessa kun tuolla kinnerillä ajettiin vielä Sport 2000 luokkaa. Niillä ainakin on valmiit reseptit tuommosen tekoon josko onko menekki ollut niin huonoa että eivät ole tehneet niitä enää varastoon mutta tekisivätkö pyynnistä?
« Viimeksi muokattu: 30.11.2023, 20:04:57 kirjoittanut ImportTuning »
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #67 : 30.11.2023, 21:30:44 »
Tuota, tuota, ethän ole kysynyt SSF-pyörältä noita ratassarjoja tuohon laatikkoon. Mulla on rata-autossa Volvo S40 jonka ostin niin suorahampainen SF-pyörän viimeinen hyllyssä ollut ratassarja jonka tekivät joskus 2000 luvun taitteessa kun tuolla kinnerillä ajettiin vielä Sport 2000 luokkaa. Niillä ainakin on valmiit reseptit tuommosen tekoon josko onko menekki ollut niin huonoa että eivät ole tehneet niitä enää varastoon mutta tekisivätkö pyynnistä?
Kysyin ja hintalappu oli 15000 - 25000€ alv0 %  ;D. Haluaisivat siis tehdä 10-20kpl sarjan jolloin hinta olisi yhden nollan pienempi.
Jännä tosin että eivät maininneet heillä olisi sellaiseen piirrokset...

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #68 : 30.11.2023, 23:08:33 »
Yksi mahdollinen voisi olla Sutinen, tekee itse rattaat. Oma M45-pohjainen laatikko hänen käsialaa ja toimii, kummasti menee leveämmillä rattailla mitä muut väittää ja toimiva syttykatko kaupan päälle.
Moottori&voimansiirto Sutinen Hirvilahti
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #69 : 01.12.2023, 08:47:07 »
Yksi mahdollinen voisi olla Sutinen, tekee itse rattaat. Oma M45-pohjainen laatikko hänen käsialaa ja toimii, kummasti menee leveämmillä rattailla mitä muut väittää ja toimiva syttykatko kaupan päälle.
Moottori&voimansiirto Sutinen Hirvilahti
Sutiseltakin kysyttiin, muttei etuvetoiseen laatikkoon halunnut ryhtyä. Sanotaan näin, että vähän toistakymmentä laatikon tekijää on kartoitettu ja tämä missä osat ovat oli ainoa joka lähtökohtaisesti suostui yksittäissarjaan  ;D

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #70 : 06.12.2023, 19:27:16 »
Ei kaunista, mutta...


Sinnehän tuo ECU kojelaudan alle piiloon menee hyvin. Finjectorin tavarat eivät vieläkään ole edes lähteneet, katotaan montako viestiä vaatii että lähtisi... Täytynee seuraavaksi sovitella sitten keypad ja muut painikkeet jossei rupea noita näkymään. Ja toki toivoa mietoja pakkaskelejä, että pystyy edistämään...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #71 : 23.12.2023, 17:00:26 »
Pari viikkoa meni sairastellessa, mutta nyt taas vähän saanut edistettyä. Finjectorilta lähti edes osa tavaroista kun kyseli perään (joutunee jälkitoimitukseenkin jääneitä kyselemään...) ja täten pääsin nyt vihdoin kytkemään Volvolta tulleita liitimiäkin

Nuo kutistejatkot tinalla on kyllä aivan ylivoimaiset tähän hommaan, kunhan vielä kestävätkin rallikäytössä niin hyvä. Etuvalot on nyt sitten jo liittimen päästä kytketty, ulkopuolisen päävirtakytkimen sain myös tehtyä liittimineen valmiiksi. Koitetaan saada nuo vedetyt johdot nyt edes toisesta päästä liittimiin asti ja samalla saa sitten siisitittyä johtonippuja nätimmiksi. Hypätään sitten sen jälkeen tuonne sisälle testaamaan ja kytkemään...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #72 : 30.12.2023, 20:19:28 »
Vähän sain jatkettua johtohommia tänään taas, tosin samalla tuli todettua että tarvitaan yhtä liitin tyyppiä lisää kun valon liitin söi jo yhdet mitkä oikeasti kuuluikin toisiin...
Tuli myöskin hakeneeksi jo kytkinpaketin vaan eipä tuo nyt ihan osunut...

Levy olisi periaatteessa kait ollut oikeanlainen, mutta asetelma jostain syystä paljon paikalla ollutta pienempi.
Myivät myös kytkinasetelman pultteja, noh...

Nämä lienee kyllä vauhtipyörän pultit...

Ajatus on siis mennä vakio vauhtipyörällä ja vaihtaa vain tuore kytkin siihen. Tehdään sitten "kilpamoottoriin" vasta muunnos kiinteään vauhtipyörään, ihan budjettisyistä.
Mutta paikallaan ollut kytkin aiheutti hieman hämmenystä, Volvon orggis levy mutta LUK asetelma  :idiot2:. Onkohan tässä ollut joku idea taustalla vaiko joku ollut todella nuuka jossain kohtaa? Vai onko LUK asetelma alkuperäinen ilman mitään Volvo leimoja?

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #73 : 10.01.2024, 19:45:36 »
Pari lämmintä päivää, joten eikun äkkiä tallille...

Nyt on vähän mock-uppia saatu tehtyä noille hallintalaitteillekkin, levyt on ihan perus polykarbonaattia ja niistähän tulee nätit kun tempasee hiilikuituteipin päälle. Samalla tuli löydettyä sopivat valmiit pultit mihin alkaa tekemään tabletille kiinnityspaikkaa, täytyy jostain käydä sopiva teline hakemassa niin saisi sitäkin sovitettua.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #74 : 28.01.2024, 17:54:13 »
Sähköjä niputeltu ja pohdiskeltu, mutta välillä jotain muutakin.

Nuin vaan upposi tabletille teline, toki se tärkein on vielä koittamatta, että sopiiko se tablettikin sinne edelleen vielä  ;D. Eikä vieläkään tarvinnut ihan kauheasti teurastaa kojelautaa, toki pari pientä palaa nappailin tieltä pois. Hidasta näpräilyä kyllä tää sähköjen teko, ei siitä mihinkään pääse. Mut toisaalta on kyllä se osa-alue mikä ois kiva mennä kerrasta oikein...

 

Ateho  Elekma