Elekma  Autoracing

Autotalleissa tapahtuu

  • 9166 Vastauksia
  • 2107478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8700 : 21.12.2020, 20:39:02 »
No nytpä on tullu tuotakin harjoiteltua ja alottelin viikonloppuna 3" rst downpipen tekoa. Ryvalin virtaussäätimen kanssa tultiin jo niin tutuiksi, että päästin sen eläkkeelle reilun 6kk työuran jälkeen. Hankala säädin kun virtaus muuttuu pullon paineen mukaan. Juurikaasutarpeen ja vakaamman virtauksen toivossa tilalle tuli kahdella rotametrillä varustettu italialainen säädin. Toistaiseksi pitänyt polttimen virtauksen juuri siinä mihin sen ensimmäisellä kerralla laitoin.



142:n sähköjäkin tuli taas korjailtua. 50v vanha auto ja monen sepän perintö teettää joskus töitä. Laturin uus ja vanha virtajohto tiivistää tilanteen:


Tässä nyt kesän ajan yrittänyt TIGiä opetella hapokkaan ja rosterin kanssa, niin nostan hattua. En minä saa edes tuontapaista aikaan vaikka olisi mitenkä paksua, ohutta, puhdasta, kulmaa... Vesitiivis onnistuu, mutta kuvia ottaessa kamera särkyy...

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8701 : 23.12.2020, 20:00:34 »
Tässä nyt kesän ajan yrittänyt TIGiä opetella hapokkaan ja rosterin kanssa, niin nostan hattua. En minä saa edes tuontapaista aikaan vaikka olisi mitenkä paksua, ohutta, puhdasta, kulmaa... Vesitiivis onnistuu, mutta kuvia ottaessa kamera särkyy...

Jääkö sulla sauma sitten korkeaksi/ulkonevaksi, harmaaksi, leveys heittelee vai mitä ongelmia siinä tulee? Mä saan omat heikkouteni (väärä polttimen ja/tai langan kulma, hidas langan syöttö jne.) taklattua hyvin polkimella, ilman sitä en olisi varmaan saanu tätä edes tehtyä rehellisesti sanottuna.

DP tuli ny tehtyä lambdan holkkia lukuunottamatta tuossa alkuviikosta valmiiksi. Vanha putkisto kaikkineen oli vähä nurinkurisella mitoituksella kun oli 60mm DP + 63,5mm/2,5" putkisto. Nyt on siis 3" DP ja 2,5" putkisto.






V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Tucci

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8702 : 23.12.2020, 20:38:30 »
Tässä nyt kesän ajan yrittänyt TIGiä opetella hapokkaan ja rosterin kanssa, niin nostan hattua. En minä saa edes tuontapaista aikaan vaikka olisi mitenkä paksua, ohutta, puhdasta, kulmaa... Vesitiivis onnistuu, mutta kuvia ottaessa kamera särkyy...
Näkökyky, lukulasit?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8703 : 23.12.2020, 21:07:12 »
Jääkö sulla sauma sitten korkeaksi/ulkonevaksi, harmaaksi, leveys heittelee vai mitä ongelmia siinä tulee? Mä saan omat heikkouteni (väärä polttimen ja/tai langan kulma, hidas langan syöttö jne.) taklattua hyvin polkimella, ilman sitä en olisi varmaan saanu tätä edes tehtyä rehellisesti sanottuna.

DP tuli ny tehtyä lambdan holkkia lukuunottamatta tuossa alkuviikosta valmiiksi. Vanha putkisto kaikkineen oli vähä nurinkurisella mitoituksella kun oli 60mm DP + 63,5mm/2,5" putkisto. Nyt on siis 3" DP ja 2,5" putkisto.




Sauma jää matalaksi. Jos yritän sitä lisäaineella nostaa, niin tulee epätasaista.
Esimerkiksi vaikka pienahitsi tai kaksi putkea päistään yhteen. Ja sauma on tosiaan aivan harmaa.

Työkaveri (putkiluokat tigillä) totesi että reeniä vaan, kyllä se siitä. Minulle tuntuu ongelma olevan varsinkin putken kanssa polttimen kääntäminen (että kulma pysyy vakiona) ja sulan hallinta. Työkaveri vetelee karkeasti 1.5-2 kertaisilla virroilla mitä minä, mutta minen muuta tee kuin reikää jos yritän samoilla virroilla kuin hän.

Näkökyky, lukulasit?
Näkökyky erinomainen lähelle ja kauas.

Migillä olen hitsannut paljonkin ja jopa työkseni. Tuota TIGiä en vain tunnu saavan hallintaan.
Tosin hitsasin viime viikolla pakoputkeen muhvin ja totesin, ettei MIGillä olisi ikinä onnistunut yhtä nopeasti ja siististi, vaikka sauma jäikin aika hassun näköiseksi.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8704 : 23.12.2020, 22:53:07 »



Isäukolle tuhkakuppi joululahjaks,henkeen ja vereen volvo-mies, sekä käryää kuin korsteeni.  ;D
Pölykapselit oli maalattu ja lommoset niin ei tarvi repiä pussihousuja.  :D
Avausnuppina Volvon virta-avain ja jalkoina B20 pakoventtiilit.  :)

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3318
  • Nonnih!
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8705 : 23.12.2020, 23:55:01 »


Isäukolle tuhkakuppi joululahjaks,henkeen ja vereen volvo-mies, sekä käryää kuin korsteeni.  ;D
Pölykapselit oli maalattu ja lommoset niin ei tarvi repiä pussihousuja.  :D
Avausnuppina Volvon virta-avain ja jalkoina B20 pakoventtiilit.  :)
Hauska ja käytännöllinen idea :tykkää:
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8706 : 24.12.2020, 13:55:45 »
Sauma jää matalaksi. Jos yritän sitä lisäaineella nostaa, niin tulee epätasaista.
Esimerkiksi vaikka pienahitsi tai kaksi putkea päistään yhteen. Ja sauma on tosiaan aivan harmaa.

Työkaveri (putkiluokat tigillä) totesi että reeniä vaan, kyllä se siitä. Minulle tuntuu ongelma olevan varsinkin putken kanssa polttimen kääntäminen (että kulma pysyy vakiona) ja sulan hallinta. Työkaveri vetelee karkeasti 1.5-2 kertaisilla virroilla mitä minä, mutta minen muuta tee kuin reikää jos yritän samoilla virroilla kuin hän.

Harmaa sauma kertonee liian kovasta lämmöstä, mikä on helposti seurausta siitä että nopeutta ei ole tarpeeksi ja virta on liian pieni. Mulla oli tuossa 90A max. virta, mutta siitä on käytössä vaihteleva määrä, ainoastaan heppaukset teen "kaasu pohjassa" alle sekunnin kestävällä valokaarella.

Pulssiahan voi kans kokeilla jos se koneesta löytyy ja jos koordinaatio ja ajoitus riittää siihen, mulla ei riitä tässä vaiheessa..  :D
Mutta kai se on vaan harjotusta tosiaan lisää, tekee vaikka vaan pari senttiä saumaa kerrallaan, että poltin on varmasti oikeas asennos ja pysyy riittävän lähellä. Sekin nostaa kappaleen lämpöä, jos elektrodi karkaa liian kauas ja sula muodostuu sen takia hitaasti.

Ite valmistelin putket vetämällä päihin pienen viisteen hiomalaikalla ja sen jälkeen parin sentin leveydeltä sauman alueelta pinta siistiksi karkealla kiillotuslaikalla. Lopuksi asetonin kans epäpuhtaudet pois sauman alueelta sekä putken päältä että sisältä ja langasta. Pakasta vedetty lankakin jättää asetonilla kostutettuun paperiin mustan raidan vaikka on näennäisesti puhdas. Ja sekin että rosterin kans lanka pitää pitää suojakaasun alueella koko ajan, ettei se kerää epäpuhtautta ja tuo sitä saumaan. Materiaali 304 ja lankana 308LSi, sininen 2,4 mm elektrodi ja 7-8l/min polttimeen kaasua, juurikaasua 4-6l/min.

Siisti tuhkis Miksa!
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Kankikari

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8707 : 24.12.2020, 17:09:32 »
Sauma jää matalaksi. Jos yritän sitä lisäaineella nostaa, niin tulee epätasaista.
Esimerkiksi vaikka pienahitsi tai kaksi putkea päistään yhteen. Ja sauma on tosiaan aivan harmaa.

Työkaveri (putkiluokat tigillä) totesi että reeniä vaan, kyllä se siitä. Minulle tuntuu ongelma olevan varsinkin putken kanssa polttimen kääntäminen (että kulma pysyy vakiona) ja sulan hallinta. Työkaveri vetelee karkeasti 1.5-2 kertaisilla virroilla mitä minä, mutta minen muuta tee kuin reikää jos yritän samoilla virroilla kuin hän.
Näkökyky erinomainen lähelle ja kauas.

Migillä olen hitsannut paljonkin ja jopa työkseni. Tuota TIGiä en vain tunnu saavan hallintaan.
Tosin hitsasin viime viikolla pakoputkeen muhvin ja totesin, ettei MIGillä olisi ikinä onnistunut yhtä nopeasti ja siististi, vaikka sauma jäikin aika hassun näköiseksi.

Itellä vanha kemppi voimavirta tig nuppisäätöset tig asetukset alotus viive, hitsaus pulssi,  lopetus viive.

Alkuun itellä oli totuttelua sen puutteeseen ettei tig kahvasta painamalla saanut toista virta aluetta. Mutta käytin pitkään lyhyttä alotusviivettä ja sekunnin pulssia jolla semmoinen 20A tehon pudotus. Eli sillä saa rytmitettyä liikkeen ja lisäainelangan syötön.

Alkuun ota ja hitsaa päittäin putkee yhteen. Ilman lankaa.

Tee 2" putkista 2cm pätkiä ja hitsaat ne yhteen opettele se kone ja rytmi. Lappeellaan kulmaraudan urassa.

Huomaa kuinka helpottaa kun otat kaapelia syliin ja tuot sen olkapään kautta käteen. Älä yritä heti olla nojaamatta käsillä/kyynärpäillä pöytään.

Ota lisäainelanka 1.6mm tai 2mm käyttöön ja toista älä katso liekkiä vaan seuraa sitä sulaa lisää lankaa koneen tahdin mukaan ja liikuta toisella koneen tahdilla. Tahti on se pulssi jonka voit asettaa koneesta sekuntti tai 2 on alkuun hyvä.

Alkuun on ihan turhaa pitää lankaa kaasussa tai voframin etäisyys just millilleen

Voihan sitä posliinia vaikka kävellyttää hitsin kohdalla mut ne ja 3 lisäainelankaa kerralla on show hitsuuttelua.

Sit tuo sama putki pystyssä, raolla, erivahvuiset, likaiset
Pää alaspäin ja lopulta peilillä nurkan takaa.




Kankikari

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8708 : 24.12.2020, 17:13:35 »
Nih ja mullon punainen volframi ja pitkä piikki hiottu lyhyt terävä ei tunnu kivalta hitsata.

Kaasunvirtaus 11litraa eli ihan minimi.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8709 : 24.12.2020, 17:42:13 »
Nih ja mullon punainen volframi ja pitkä piikki hiottu lyhyt terävä ei tunnu kivalta hitsata.

Kaasunvirtaus 11litraa eli ihan minimi.

Kannattaa luopua punaisesta elektrodista, se sisältää radioaktiivista ainetta. Violetti on tuon korvaava. Aikoinaan olen opetellut pitkällä terävällä, nykyään lyhyt terävä istuu omaan käyttöön paremmin.

Aika kova kaasun virtaus polttimelle. Sisätiloissa riittää 6-8 litraa, ainakin oman kokemuksen perusteella. Mutta kai tuokin on makuasia. Missä vaiheessa liian kova virtaus alkaa haittaamaan, en tiedä. Ei ole ollut tarvetta kokeilla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8710 : 24.12.2020, 17:54:08 »
Alla omia tekeleitä teollisuudessa. Putken ainevahvuus 2,0mm, materiaali 316 ja lisäainelanka 316 2,0mm paksu. Elektrodi 2,4mm violetti. Virtaa en muista, tarpeen mukainen. Pulssia ei ole työkoneessa ja poljinta en ole koskaan edes nähnyt käytännössä. :D

Pienahitsi, lähtö putken kylkeen istutettuna.




Putken päittäissauma juurikaasun kanssa hitsattuna.




Sen verran vähän tulee hitsattua, että homma pysyy kokoajan opetteluna.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jonnari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8711 : 25.12.2020, 13:23:55 »
Turasin sedanin taakkatelineet farkkuun. Nyt saa potkukelkan katolle.

Vähän irvistää peitemuovi saumasta takaa, mutta paremmin se istuu nyt kun lyhensin kiskoa 5cm. Pitää tänään vielä katsoa, josko hiukan sitä peitemuovia muokkaamalla saisi paremmaksi..


-11 V60 D5

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8712 : 03.01.2021, 16:39:00 »
Alla omia tekeleitä teollisuudessa...

Tuo juurisauma on kyllä tosi hyvän näkönen omaan kokemattomaan silmään. Joulun pyhinä reenailin lisää ja koitin keskittyä, että sisäpuolen sauma olis parempi, enemmän tuohon suuntaan miltä se sun kuvissa näyttää. Ei se nyt ihan noin hyvä vielä ole mutta parempi kuin aiemmin.

DP:n jatkeeksi tein vielä pätkän 2.5" rst-putkea, kuvassa vielä ilman kannatinta mikä tulee laatikon kannatinpalkkiin kiinni. Uus putki menee taka-akselin etupuolella olevalle vaimentimelle, siitä taaksepäin on vanhaa 2.5" putkea.



V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8713 : 03.01.2021, 17:02:39 »
Tuo juurisauma on kyllä tosi hyvän näkönen omaan kokemattomaan silmään. Joulun pyhinä reenailin lisää ja koitin keskittyä, että sisäpuolen sauma olis parempi, enemmän tuohon suuntaan miltä se sun kuvissa näyttää. Ei se nyt ihan noin hyvä vielä ole mutta parempi kuin aiemmin.

DP:n jatkeeksi tein vielä pätkän 2.5" rst-putkea, kuvassa vielä ilman kannatinta mikä tulee laatikon kannatinpalkkiin kiinni. Uus putki menee taka-akselin etupuolella olevalle vaimentimelle, siitä taaksepäin on vanhaa 2.5" putkea.



Ammattilaisen kanssa käydyn keskustelun pohjalta juurikaasu on täyttänyt putken kun hitsisauman reunoilla ei ole värimuutoksia. Miksi minun juurisauma on tuon näköinen, ei hajuakaan. :D Lisäaine on ainakin mennyt läpi asti. Jostain syystä juurikaasu helpottaa läpi hitsaamista.

Komean näköinen putki. :tykkää:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8714 : 03.01.2021, 17:48:18 »
Kävin vähän mittailemassa harraste-Volvon akun tilannetta, 12.55v, ei ihan heti tarvitse ilmaisesti ladata, ajattelin, että 12.50v olisi sellainen raja, että pitäisi latailla.

 

Carcom Oy  Ateho