Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Lieminen - 29.01.2017, 22:24:31
-
Suunnittelen oman V70 D3 2.0d 5 syl. 2012 163hp/400nm lastutusta.
Kysymys 1. Onko penkitetty minkälaisia hp/nm tuosta D3 -syl ?
Kysymys 2. Olen yrittänyt selvittää onko tuossa minun tonnikeijussa sama tekniikka kuin D4:ssa? Sen vähän tiedän että 2.0d on 5 syl. Volvon kone Ja 2.0d 4 syl.Fordin versioita. Ja nyt puhun omasta 2012 ajasta.
Volvoissa D3 D4 D5 vaihtoehtoehdot ovat niin mystisiä että en tiedä mistä tietoa kuin täältä alan harrastajilta.
Kiitos etukäteen!
Ps. Olen käyttänyt E W211 Mb ja E60 Bmwtä ohjelmoinnissa kyllä Harisella ja AJ Techillä mutta Volvoista en tiedä mitä näistä saa V70 D3 irti (penkitettynä).
-
Tuikun tekemää softaa suosittelen monen Mersu ja Volvo miehen ylistämä kaveri osaa kyllä asiansa
-
Täällä foorumilla pyörii sellainen käyttäjä kuin volvotdi, joka tekee noita ohjelmointeja todella ystävälliseen hintaan Tampereen nurkilla ja repii moottoreista irti aika kunnioittettavia tuloksia, verrattuna alan liikkeisiin.
-
Täällä foorumilla pyörii sellainen käyttäjä kuin volvotdi, joka tekee noita ohjelmointeja todella ystävälliseen hintaan Tampereen nurkilla ja repii moottoreista irti aika kunnioittettavia tuloksia, verrattuna alan liikkeisiin.
Kompataan tätä 8)
http://www.xn--listehoa-2zaa.fi/
-
Kompataan tätä 8)
http://www.xn--listehoa-2zaa.fi/
Rupesin nyt vasta katsomaan noiden Facebook -sivuja niin jätkä ottaa vähän p**keleesti voimaa noista autoista. Melkein aina poikkeuksetta +40hv, mutta bemareihin ja mersuihin väh. +80hv samalla kun muut firmat tarjoaa +20hv:ta :o :2funny:
-
Rupesin nyt vasta katsomaan noiden Facebook -sivuja niin jätkä ottaa vähän p**keleesti voimaa noista autoista. Melkein aina poikkeuksetta +40hv, mutta bemareihin ja mersuihin väh. +80hv samalla kun muut firmat tarjoaa +20hv:ta :o :2funny:
Niinpä ja osaa tehdä sen softan kerralla oikein myös automaattilaatikollekkin niin kestää sen lisätyn voiman :)
-
Niinpä ja osaa tehdä sen softan kerralla oikein myös automaattilaatikollekkin niin kestää sen lisätyn voiman :)
Seuraava auto käy kyllä tuon kautta ohjelmoinnissa, eikä minkään muun :-[
-
Rupesin nyt vasta katsomaan noiden Facebook -sivuja niin jätkä ottaa vähän p**keleesti voimaa noista autoista. Melkein aina poikkeuksetta +40hv, mutta bemareihin ja mersuihin väh. +80hv samalla kun muut firmat tarjoaa +20hv:ta :o :2funny:
Jos AjTech ja Tuikku on taustalla toimittamassa ohjelmia niin tehoja varmasti saa irti. Jäi auki reuutataanko ohjelma vaan sisään ilman dynoa vai olikohan säätömahdollisuus dynossa.
Kerran olen E60 kuusi mukisen dieselin käynyt ohjelmoittaa AjTechillä, bemuun tuli 236->285hp ja 500nm->650nm. Ja toiveena oli että ei oteta kaikkia irti kun on työajossa.
Olisi kiva saada Volvoon kans ennen ja jälkeen. Nyt ei ole aikaa vaan ajaa Seinäjoelle.
-
Suunnittelen oman V70 D3 2.0d 5 syl. 2012 163hp/400nm lastutusta.
Kysymys 1. Onko penkitetty minkälaisia hp/nm tuosta D3 -syl ?
Eipä ole ilmeisesti paljon kokemuksia näiden D3:ten lastutuksista ? Mulla on tossa V60:ssä tommonen
kone (Euro 5) manuaalina , ja hiukan haluttais sitä kutitella ? Aika maltillisia parannuksia lupaillaan , ja
vain stage 1 yms versioita ? Eli mitä näihin on laitettu / pystyy lastuttamaan ?
-
Eipä ole ilmeisesti paljon kokemuksia näiden D3:ten lastutuksista ? Mulla on tossa V60:ssä tommonen
kone (Euro 5) manuaalina , ja hiukan haluttais sitä kutitella ? Aika maltillisia parannuksia lupaillaan , ja
vain stage 1 yms versioita ? Eli mitä näihin on laitettu / pystyy lastuttamaan ?
Aika paljon on ilmeisesti laitettu jotain Rica Stage 1 tyyppistä ratkaisua (185 hp/453 nm). Samanlaista omaan -11 S60 D3 etuveto on suunnitellut. (Siis alkup. 163 hp /400 nm)
Ja onko mitää hyötyä/järkeen välttämättä etuvetoon ihan hulluna hepoja hakeekaan. Vikurihan siitä vaan tulee. Tärkeemmät ainaki itelleni noi väänömomentit. Neliveto olis eri asia. Sillon vois ladata enemmänkin polleja.
-
Helposti saa D3:een 210-215hv ja 470Nm ja kytkin kestää kyllä. Tuossa tein yhteen tuollaisen ja halusi vielä lisää ja piti mitata, mutta mittaus siirtyi myöhemmäksi. Voimaa tuli tuohon lisää arviolta 220/500, minkä nyt voi arseella huomata :) Pitää mitata vielä uudestaan tuolla toisella versiolla.
Ja itse siis teen kaikki ohjelmat, Tuikku tai Antti on vain lisämyyntinä ja he eivät mielellään edes Volvoon koske :-\
-
Helposti saa D3:een 210-215hv ja 470Nm ja kytkin kestää kyllä. Tuossa tein yhteen tuollaisen ja halusi vielä lisää ja piti mitata, mutta mittaus siirtyi myöhemmäksi. Voimaa tuli tuohon lisää arviolta 220/500, minkä nyt voi arseella huomata :) Pitää mitata vielä uudestaan tuolla toisella versiolla.
Ja itse siis teen kaikki ohjelmat, Tuikku tai Antti on vain lisämyyntinä ja he eivät mielellään edes Volvoon koske :-\
Tuohan kuullostaa hyvältä , pistän Yv:tä , jos/kun tulee tehtäväksi ?
-
Tuikku tai Antti on vain lisämyyntinä ja he eivät mielellään edes Volvoon koske :-\
Ja syy on se ettei Volvossa kestä voimansiirto oikeasti ottaa tehoa, kun taas MB:ssä ja BMW:ssä kestää. 8) Noin sanaili toinen noista kavereista.
-
Ja syy on se ettei Volvossa kestä voimansiirto oikeasti ottaa tehoa, kun taas MB:ssä ja BMW:ssä kestää. 8) Noin sanaili toinen noista kavereista.
Kuulostaa kyllä ”ammattitaidon” puutteelta, jos ei osata ohjelmia tehdä niin ettei auto säry :o
Osaa Ricakin ja BSR tehdä ohjelmia millä Volvot kestävät.
-
Kuulostaa kyllä ”ammattitaidon” puutteelta, jos ei osata ohjelmia tehdä niin ettei auto säry :o
Osaa Ricakin ja BSR tehdä ohjelmia millä Volvot kestävät.
Miten se on ammattitaidosta kiinni jos lyödään tehoa sen verran mitä kone kestää, mutta vaihdelaatikko sitä ei kestä?
Otetaan nyt esimerkiksi Lankun lankku. Onko se softaajan vika jos takavetoisiin sopiva, Volvon oma M90 laatikko ei kestä 700hp, mutta BMW:n iso 6-lovinen kestää?
Vaikka miten lyötäisiin väännön/tehonrajoituksia alakierroksille, niin ei se poista sitä ongelmaa, että jos vaihdelaatikko on lähtöjään heikko, niin silloin se on heikko.
-
Ottamatta kantaa kenenkään ammattitaitoon, niin voimalinja on suunniteltu tietylle vääntömomentille, jonka se kestää suunnitellun käyttöiän ajan. Kun vääntöä lisätään, käyttöikä lyhenee. Tämä on fakta.
Autonvalmistajat käyttävät samaa voimalinjaa monen tehoisten moottorien yhteydessä. Tästä syystä isoissa mersuissa ja bemuissa on vähän enempi reserviä virittämiseen ennen äkillistä laatikkoremonttia. Käyttöikä niissäkin lyhenee, kun vääntöä lisätään. Sitä vaan ei tiedä kenen korjattavaksi laatikkoremontti osuu, jos se hajoaa vaikka 300 tkm:n kohdalla suunnitellun 500 tkm:n sijaan.
-
Alkaa taas lähtemään ohi aiheesta.
-
Vähän se houkuttelis tuota V60 D3 A 2.0l 5 mukista piristää mut mut. Sellanen vielä pirteempi ohituskiihtyvyys oli plussaa kun lähtee 70-80km/t vauhdista polkemaan.
Nytkin vakiona nastarenkailla saa liikenne valoista ja risteyksistä lähteä suht varovasti ettei noi nastat ropise.
Kesäkummeilla tietty ihan eri.
Yhtä vastaava ole pikkupätkän ajannut ja omani on selvästi pirteämpi.
Ei sitten mitään tietoa onko omaani vähän ronkittu.
Uutta T3:sen koneella olevaa sijaisauto "vähän" kokeilin mutta ei voi verrata omaani.
-
Vähän se houkuttelis tuota V60 D3 A 2.0l 5 mukista piristää mut mut. Sellanen vielä pirteempi ohituskiihtyvyys oli plussaa kun lähtee 70-80km/t vauhdista polkemaan.
Nytkin vakiona nastarenkailla saa liikenne valoista ja risteyksistä lähteä suht varovasti ettei noi nastat ropise.
Kesäkummeilla tietty ihan eri.
Yhtä vastaava ole pikkupätkän ajannut ja omani on selvästi pirteämpi.
Ei sitten mitään tietoa onko omaani vähän ronkittu.
Uutta T3:sen koneella olevaa sijaisauto "vähän" kokeilin mutta ei voi verrata omaani.
Juu itellä vähä samaa ajatusta että laittaakko vai ei. Siks toi 185 hp 450 nm olis ittelle sellanen hyvä kompromissi. Etuveto ei ihan älyttömästi nuita hepoja tartte mut tolla lisäväännöllä toivoisin just esim. ohituksiin tai ramppikiihdytyksiin vähä lisäpotkua .
Tällä hetkellä olen siis vahvasti kallellani ton piristykseksi puolelle :)
-
Juu itellä vähä samaa ajatusta että laittaakko vai ei. Siks toi 185 hp 450 nm olis ittelle sellanen hyvä kompromissi. Etuveto ei ihan älyttömästi nuita hepoja tartte mut tolla lisäväännöllä toivoisin just esim. ohituksiin tai ramppikiihdytyksiin vähä lisäpotkua .
Tällä hetkellä olen siis vahvasti kallellani ton piristykseksi puolelle :)
Taisi olla Kankunen taikka joku muu rallikuski aikoinaan kun sano "Kaikki yli 200 hevosta on etuvedossa turhaa" eli ei tässä vielä hätää ole.
Fiksuin optio olis kun sais napista vaihdettu "Talvi-Kesäkeli" :)
-
Volvon vaihteisto kestää kyllä kun ohjelman tekee oikein, jolloin myös automaatti saa oikean vääntötiedon ja osaa toimia sen mukaisesti. Lisäksi vaihteistoon pitää tehdä vielä muutama muukin juttu sinne ohjelmaan. Sen mitä olen nähnyt niin Rica/BSR ei näitä tee ja saattaa olla syy miksi ei ota voimaa niin paljon ulos. 215/470 ei todellakaan ole paljon nykyaikaisesta 5-sylinterisestä moottorista ja kestää aivan varmasti.
Mersu, Bemari, Jaguar, yleensäkin takavedot kestää paremmin, koska moottori on pitkittäin, jolloin on tilaa rakentaa suurempi vaihteisto. Volvon ongelma on juuri tämä, kun on 5-sylinteriä eli kohtuu pitkä moottori ja se on asennettu poikittain, jolloin auton leveys ei mahdollista suurta vaihteistoa. Hyvä esimerkki V50 D5, pikkulaatikko isossa moottorissa kun 6v Aisin ei sinne mahtunut.
Omassa V70 D5 -08 450tkm ajetussa on kaikki otettu ulos mitä pumpusta saa ja Aisin ei ole moksiskaan, ohjelma pitää tehdä oikein, siitä on lähdettävä.
-
Ottamatta kantaa kenenkään ammattitaitoon, niin voimalinja on suunniteltu tietylle vääntömomentille, jonka se kestää suunnitellun käyttöiän ajan. Kun vääntöä lisätään, käyttöikä lyhenee. Tämä on fakta.
Autonvalmistajat käyttävät samaa voimalinjaa monen tehoisten moottorien yhteydessä. Tästä syystä isoissa mersuissa ja bemuissa on vähän enempi reserviä virittämiseen ennen äkillistä laatikkoremonttia. Käyttöikä niissäkin lyhenee, kun vääntöä lisätään. Sitä vaan ei tiedä kenen korjattavaksi laatikkoremontti osuu, jos se hajoaa vaikka 300 tkm:n kohdalla suunnitellun 500 tkm:n sijaan.
Isoin vaikuttaja kestoon löytyy ratin ja penkin välistä.
-
Välillä taas tehoista , eikä kestoista ? Jooko ...