Olen ajanut 260tkm Castrolin A5/B5 (Volvo) luokituksen öljyllä, n. 22tkm/v vaihtovälillä MY12/D3 - pääasiassa 30km maantiepätkiä. Ainakaan vielä ei ole mitään öljyyn liittyviä ongelmia (esim. täyttömäärä riittänyt vaihtovälin) ollut.
Videossa kuitenkin mitattiin vain yhtä parametria ja kuten pätkästä käy ilmi, öljyssä on paljon muitakin ominaisuuksia. Yleensä ominaisuudet ovat toistensa kompromisseja. Mikä sitten riittävä pintapainakestävyys vs. pesu-, yms. ominaisuudet?
Käytössä öljyn pidemmät polymeerit pilkkoutuvat lyhemmiksi, eli voiteluominaisuudet heikkenevät. Tuotakaan ei ko. testausjärjestelyssä mitata uusi vs. käytetty öljy.
Pätkässä vielä lisäaineistetaan 'valmis' öljy. Mikä sitten on koktailin lopputulos, vain taivas tietää. (1997 TM ei saanut näyttöä lisäaineiden eduista)
Mikä sitten on parasta, siinäpä kysymys. Vuosia sitten TM ja Tuulilasi tekivät öljytestejä, testimoottorilla. Tulokset eivät kuitenkaan (järjellisillä testauskuluilla) olleet tilastollisesti merkittäviä todellisuuden kanssa.
Varmasti ensiasennusöljyt, -renkaat ja kaikki muutkin -komponentien valinta on verisen kilpailun tulos. _Uskon_ ja huomannut monesti että, kalliimmassa tuotteessa asiat on varaa (ja tehdään) naksun verran paremmin. Onko 50% kalliimpi tuote kokonaisuutena 50% parempi, tod.näk. ei - jospa kuitenkin 10%.