Race.fi  Puotilan autokorjaamo

945 -97 hopee

  • 13 Vastauksia
  • 5581 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
945 -97 hopee
« : 10.04.2011, 17:35:08 »
Enpäs keksinyt vielä mitään kivaa nimeä tälle projektille.
Hommasin auton vuodenvaihteessa ryhtyessäni perheelliseksi poikamieheksi. Piti saada 245 -78 tilalle joku vähän tuoreempi käyttöpeli.
Kun on noita muksuja niin pitää iso ja turvallinen auto olla, ja kun on poikamies niin hupikerrointakin jonkin verran  :)
Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäi 940 farmarista pari viimeistä vuosimallia.
Viripalikkaakin oli jo jonkin verran valmiina vinokoneisiin, mitä oli jäänyt edellisistä autoista.

Projektin kohteena on siis 940 -97 farmari, väriltään hopean harmaa, mittarissa vajaa puoli miljoonaa.
Tekniikkana b230fk + m90.

Autossa oli valmiina vx3-nokka, ecomax lastu ja t16 ahdin mallia biltema.

Heti ostettuani auton, vaihdoin kiinacoolerin ja kartiosuodattimen vakioiden tilalle.

Torstaina (7.4) sain vihdoin päästötestin läpi ja auton katsastetta, samana iltana vielä asensin bensapaineen säätimen.
Perjantaina (8.4) projekti vihdoin alkoi kunnolla, irroitin autosta pakoputkiston ja turbon hilppeineen.
Lauantaina (9.4) mun isä tuli auttamaan uuden pakoputken teossa. Peltipakosarja ja hx40 kiinni muutamalla mutterilla ja pultilla, niin päästiin tekemään uusi pakoputkisto rosterisesta vesijohtoputkessta. Turbolta taka-akselille asti halkaisijaltaan 89mm ja loppupätkä 76mm.
Täytyy illalla käydä ottamassa kuvia ja rakentaa öljyputket turbolle, kunhan saan muksut nukkumaan.
Kaikennäköistä pientä on jo rakennettu pikkuhiljaa tässä aiemmin, dumpin laitoi myös tällä viikolla.
Ahtopainemittariksi vaihdoin nestevaimennetun teollisuusmallin tuning mittarin tilalle.
Seossuhdemittarinkin asensin jo aiemmin, se on virtalukon lähellä ruuvattuna kojelaudan alapintaan, ei hypi silmille sieltä, mutta kuitenkin sivusilmällä voi seurata.

Ulkonäkö on tarkoitus pitää sleeper hengessa suht alkuperäisenä, semmoinen että kadunmies näkee pappavolvon, ja asiaa ymmärtävä ehkä jotain muuta..
Käännetyt peltivanteet ja kirkkaat vilkut, ehkä alkuperäinen takaspoileri.
Alustaa oli onneksi jo valmiiksi päivitetty lesjön jousilla ja uusilla iskareilla.
Tosta pihalla seisovasta 740 turbosta otin vaihdelaatikon alitse menevän korin jäykisteputken tähän.
Pitäisi vielä lumien sulettua ottaa toi 740 talliin nosturille ja vaihtaa siitä paksumpi takavakaaja tähän.
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #1 : 10.04.2011, 17:55:28 »
Jahaa taitaa olla kaverin vanha auto, kävitkö Äänekoskelta hakemassa sen ?

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #2 : 10.04.2011, 19:03:37 »
Jahaa taitaa olla kaverin vanha auto, kävitkö Äänekoskelta hakemassa sen ?

Todennäköisesti sama auto. Jyväskylästä hain auton, mutta myyjä oli Äänekoskelta.
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #3 : 10.04.2011, 20:57:04 »
No on se sitten.
Siitähän saa pikku fixillä ihan loistavan laitteen. Oliko sen "16T" ahtimen kanssa mitään ongelmia ?

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #4 : 10.04.2011, 21:37:02 »
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kuvia odotellessa :)
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #5 : 11.04.2011, 00:54:07 »
No on se sitten.
Siitähän saa pikku fixillä ihan loistavan laitteen. Oliko sen "16T" ahtimen kanssa mitään ongelmia ?

Pakopesän ahtimen runkoon kiinnittävä panta löystyi ajossa, voi olla että otti vähän siipeensä siitä, kun tuntui pientä päittäis ja säteittäis välystä, ei öljyä kyllä syönyt. Ja sitten tuntui että parina viimeisenä päivänä ei oikein ahtopaineita nostanut, hukkaportin venttiili oli liukunut pois paikoiltaan, eli akselinsa suuntaisesti valunut ulospäin, ei peittänyt hukkaportin reikää kokonaan.
Mutta kyllä se muuten ihan hyvin pelas sen mitä sen kanssa ehdin ajamaan, ja voimaakin oli talvikeleille ihan kivasti, oonkohan mä nyt jotain 7-8tkm ajanut tolla.

Kuvia otin muutaman, mutta en jaksa niitä enää nettiin laittaa tänä iltana, kun aika taas lensi, kun touhus tuolla tallissa pakosarjan kanssa  :)
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #6 : 14.04.2011, 23:01:29 »
Eilen otettu ekat savut ja pieni lenkki, tänään ajeltu vähän lisää.
Ahdot kun nousee yli 1,2-1,3bar alkaa hirveä pätkiminen..
Pitää vähän tohon hukkaporttiin vielä enemmän tutustua ja rajoittaa ahdot jotenkin vaikka 1,2bar, kun nyt tuntuu että heti kun alkaa vetämään kunnolla, alkaa pätkimään. Lauantaina on sitten seuraavan kerran aikaa tutkia enemmän..

Äänet ovat aika maltilliset matalilla kierroksilla, vaikka on vain yksi vaimennin ja sekin mallia "tein itse säästin"..  :)

Tänään irtosi yksi ahtoputki kuusi kertaa, sitten vaihdoin tukevamman klemmarin ja alkoi pysymään paikoillaan.

Ensi viikolla jos saisi rakennettua isomman ilmamassamittarin niin saisi isommat suuttimetkin paikoilleen, ja kaaret pitäisi levittää niin saisi sitten ne käännetyt pellit alle.
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #7 : 26.04.2011, 18:31:57 »
Nyt tuli pieni inspiraatio kato koko hommaan, kun ilmeisesti kiertokanki halusi nähdä minkälaista elämä on moottorin ulkopuolella...
Eli siinä sitten keräiltiin lohkon palasia turunmoottoritiellä..
Nyt auto on omassa pihassa, tai omassa ja omassa, talo myyty ja piha ja talli pitäisi viimeistään kesäkuun aikana saada tyhjiksi..
Eli rakentelupaikka, -into ja -aika on kaikki hukassa.
Ensimmäinen ajatus oli että myydään kaikki volvot pihasta pois.
Mutta onneksi toi 245 ei oo vielä mennyt kaupaksi, niin on ainakin jokin auto millä ajella.
Mutta tallin lähtiessä alta kävi ihan vakavasti mielessä jos ton 945 myisi pois tommoisenaan kaikkine viritysosineen ja reikineen lohkossa.
Tai sitten korin myisi vain ja jättäisi viritysosat odottelemaan jotain tulevaisuuden aihiota, jos joskus vaikka tulisi vielä rakennettua oma talli johonkin.
Toisaalta nyt kun tämäkin hajosi, niin voisi myydä vaikka ton 2-pilari nostimenkin pois, kun se pitää jokatapauksessa purkaa ja säilöä jonnekkin kun se talli lähtee alta.
Ei kuulosta yhtään pahalta ajatukselta nyt että myisi kaikki korjaamotyökalut ja autot pois ja ostaisi jonkun v70 t5 ja olis vaan onnellinen uusperheen isä ja käyttäisi autoa merkkiliikkeessä huollossa  :)

En sitten tiedä miten asian vierestä tämä juttu on, mutta ainakin JOTAIN tapahtui projektille  ;D
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #8 : 26.04.2011, 19:17:31 »
Pelkkä bensa lastu ja 1.3bar?  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #9 : 26.04.2011, 21:32:59 »
Pelkkä bensa lastu ja 1.3bar?  ::)
"Jännä" homma että tuli rautaa pihalle, tarpeeks yrittämällä saa vahvakankisenkin FT:n palasiks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #10 : 26.04.2011, 21:51:44 »
Ihmetyttää vähän kun en edes vedättänyt, yritin rauhallisesti kiihdyttää kun en halunnut päästää ahtopaineita yli 0.5 bar, koska lähellä baria ampuu jo ahtoputkien silikoni mutkat irti, kun on tavallisilla klemmareilla kiinni, ja yli barin kun ahdot nousee, menee laihalle ja pätkii.
Isommilla suuttimilla ei toiminut, koska isomman imm teko on vielä kesken, aihio on hommattu ja piti vain istuttaa uuteen putkeen.
Huomenna piti mennä motonettiin ostamaan järeämmät klemmarit ahtoputkiin, uudet öljyt ja suodatin, silikoniputkea syylarin siirtoa varten, 3" silikoni mutka isompaa imm varten, että saa ne isommat suuttimetkin asennettua.
Tällä viikolla piti loppuviikosta joku päivä tehdä toi syylarin siirto, öljynvaihto, imm muutos ja suuttimien vaihto, kun tän viikon vielä asun tässä nykyisessä kämpässä ja helppo tallia käyttää vielä.
Tässä olen nyt aika rauhallisesti ajellut ja pintakaasulla kiihdytellyt..

Nyt sitten ajellaan tolla vanhalla 245 lähitulevaisuus..
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

The moose

  • Vieras
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #11 : 26.04.2011, 22:13:38 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4888.0

tästä uus alakerta.. ja joku talliporukka saattais innostua pilarinosturista, ja antaa tallipaikan sitä vastaan? ite tarjoisin heti rahaa nosturista jos talli olis.. vaan ei ole eikä tule  :'(
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011, 22:15:52 kirjoittanut The moose »

hevonen

  • Vieras
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #12 : 26.04.2011, 22:28:17 »
..Totanoin, oliko niitä ahtoja mitenkään rajoitettu, oli vielä isompi ahdinkin...
Puhuit että alkaa pätkiin kun ahdot nousee yli baarin, saati yli 1.3 bar. Ei kai se ihme ole tuolla lastulla ja vakiosuuttimilla.
Jos oot muutaman kerran kokeillut kovemmilla ahdoilla, siitä se kankivaurio on lähtenyt. En sano enempää vaikka mieli tekis, ei oo multa pois.
Parempi onni ens kerralla? :)

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -97 hopee
« Vastaus #13 : 26.04.2011, 22:54:22 »
Ahdot on nousseet 1,3bar jolloin pätki, bleed-venttiili asennettu ja ajeltu varovasti varoen ahtojen nousemista yli 1bar, ennenkuin bleed saatu toimiimaan oikein. Voi tietty olla että se on aiemmin jo vaurioitunut, ja nyt sitten vaan sattui kosahtamaan, vaikka olikin rauhallinen kiihdytys puolikaasulla ilman vedätystä ja ahtojen neusemista yli 0.5 bar. Kun tosiaan jo 0.8bar tuntumassa ampui ahtoputket irti.
Kaipa tästäkin jotain sitten oppi, ikävään aikaan vaan sattui, kun juuri nyt on rakentelumahdollisuudet rajoittumassa aika oleellisesti..

Katselinkin tota alakertaa jo mikä tossa linkissä on, sen vaihto voisi periaatteessa vielä onnistua ennenkuin joudun tallista luopumaan.
Olisi varmasti järkevin vaihtoehto kun vaihtaisi vaan ton, muuten kyllä tykkään tästä yksilöstä, ei huvittaisi luopua.. Täytyy vielä miettiä asiaa, ja jos saisi jonkun kaverin avuksi tohon jumppaan niiin ei olisi paha homma.
Mutta toisaalta joku vähän vanhempi aihio olisi järkevämpi, saisi ilman kikkailuja katsastettuakin.
Kaikki asiat tuntuu nyt olevan sekaisin, kämppä, nainen ja auto vaihdettu jo kaikki kerran tai pari viimeisen puolen vuoden aikana... Eikä itte tiedä oikein mistään mitään..

Nosturia en ainakaan ihan heti vielä ole myymässä, pistän sen ensin konttiin säilöön, kunnen löydän itselleni uuden talon, sitten katsotaan onko mahdollisuutta rakentaa tarpeeksi isoa tallia mihin saisi ton nosturin.
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy