Elekma  Autoracing

Renkaiden ilmanpaineet?

  • 60 Vastauksia
  • 58058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #15 : 29.04.2011, 17:59:04 »
Kyllä niissä saa tosiaan ihan tollai reilummin pitää, nykyrenkaat ei tosiaan ota kovin herkästi itseensä vaikka olis ilmaa kuinka, mutta liian pieni paine kuluttaa nopeastikkin.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa ruismax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #16 : 30.04.2011, 20:40:25 »
mikä olis oikea rengaspaine v70 vm.2005   205/55/16 tuntuu että noi edessä 2,2 ja takana 2.1 on liian matalat paineet?
ex-V70 2,4 -05, V60 T3 -14

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #17 : 30.04.2011, 20:51:35 »
Ihme hommaa nykyään kun esim auton valmistajan suositus on esim 2,3 bar niin rengas liikkeessä laittavat  sen 3,0 bar ainakin. :idiot2:
Noilla isommilla paineilla huonompi ajaa ja todella epämukava.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #18 : 30.04.2011, 20:58:03 »
mikä olis oikea rengaspaine v70 vm.2005   205/55/16 tuntuu että noi edessä 2,2 ja takana 2.1 on liian matalat paineet?
Kokeile 2,4-2,5.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #19 : 30.04.2011, 21:10:46 »
Meillä on ihan tämmösissä kottikärrynrattaissakin eli 195/65 R 15 paineena semmoinen 2,5 bar tai kuormattuna enemmänkin. Tasaseen on kuluneet Nokiat, Michelinit, Bridgestonet ja mitä kaikkia tässä onkaan tullut pyöriteltyä. Eli sanoisin että ainakin 2,5 bar saa olla näinkin kapeissa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #20 : 30.04.2011, 22:07:55 »
Ihme hommaa nykyään kun esim auton valmistajan suositus on esim 2,3 bar niin rengas liikkeessä laittavat  sen 3,0 bar ainakin. :idiot2:
Noilla isommilla paineilla huonompi ajaa ja todella epämukava.
Riippuu liikkestä. Missä omat renkaat on säilytyksessä, laittavat ne paineet mitä löytyy bensatankinluukusta löytyvästä tarrasta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #21 : 01.05.2011, 02:21:07 »
Tuossa kun pyöräytin kesärenkaat alle viikolla niin pistin sen 3,0baaria, kuluis nuo nahkat keskeltäkin niin vois ostaa uudet.

Sitä en ymmärrä että millainen rengastus ja alusta on ollut huono ajaa, tuosta omasta tykkään.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #22 : 01.05.2011, 11:53:06 »
Tuossa kun pyöräytin kesärenkaat alle viikolla niin pistin sen 3,0baaria, kuluis nuo nahkat keskeltäkin niin vois ostaa uudet.
Nykyrengas kuluu liian isoilla paineilla reunoistaan.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #23 : 01.05.2011, 12:32:54 »
Ai, pitääpä seurata kuinka alkaa kulumaan.

Pitääkö muuten renkaissa olla tasasesti vähintään se 1,6mm vai voiko reunat olla sileämmät?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #24 : 01.05.2011, 12:35:18 »
Ai, pitääpä seurata kuinka alkaa kulumaan.

Pitääkö muuten renkaissa olla tasasesti vähintään se 1,6mm vai voiko reunat olla sileämmät?
Ura syvyys mitataan keskiurasta. Mutta muistaakseni siinä on joku määräys vielä että 75% kuviosta pitää se määrä löytyä.
Eli noin:
Lainaus
Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm, mikä ei kuitenkaan takaa turvallista ajoa sadesäällä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2011, 12:39:46 kirjoittanut pomo »

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #25 : 05.05.2011, 11:09:58 »
Ihme hommaa nykyään kun esim auton valmistajan suositus on esim 2,3 bar niin rengas liikkeessä laittavat  sen 3,0 bar ainakin. :idiot2:
Noilla isommilla paineilla huonompi ajaa ja todella epämukava.
Riippuu liikkestä. Missä omat renkaat on säilytyksessä, laittavat ne paineet mitä löytyy bensatankinluukusta löytyvästä tarrasta.
Oikea paine ei ole autonvalmistajan vaan rengasvalmistajan ilmoittama. Oikea paine riippuu renkaan käyttötarkoituksesta ja rakenteesta. Autoissa se valmistajan ilmoitus perustuu johonkin tiettyyn rengastukseen, jos sen vaihtaa radikaalisti erilaiseen, esim. 16"->20", niin on syytä kuunnella sitä rengasvalmistajaa. Tai jos käyttää autoaan johonkin radikaalisti alkuperäisestä poikkeavaan tarkoitukseen(drifting,drag racing...).

Harrastelaitteissa ja kaksipyöräisissä tuo ehkä korostuu enemmän kun on mahdollista ostaa renkaat väliltä suo - kilparata. Erilaiset runkorakenteet toimii erilailla ja vaatii erilaisia paineita toimiakseen oikein eri olosuhteissa.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #26 : 05.05.2011, 12:44:50 »
alkuperäisestä poikkeavaan tarkoitukseen(drifting,drag racing...).

Street Racing!!  8)

Tosin en ole vielä rengasvalmistajan painesuosituksia, ns. katuautojen renkaissa vielä nähnyt mutta eiköhän niitäkin joillakin valmistajilla ole.
Alkuperäinen rengaskoko ja suosituspaineet ovat hyvinkin mukavat, yleensä +50 profiilin renkaisiin. Sitten, kun vannekoko kasvaa ja profiili pienenee niin paineita renkaissakin on syytä nostaa. Rengasluokka ja ominaisuudet vaihtuvat kuitenkin reilusti alkuperäisestä, suurimmassa osassa tapauksista.
Fiesta -no- boost

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #27 : 05.05.2011, 13:10:20 »
Street Racing!!  8)

Tosin en ole vielä rengasvalmistajan painesuosituksia, ns. katuautojen renkaissa vielä nähnyt mutta eiköhän niitäkin joillakin valmistajilla ole.
Alkuperäinen rengaskoko ja suosituspaineet ovat hyvinkin mukavat, yleensä +50 profiilin renkaisiin. Sitten, kun vannekoko kasvaa ja profiili pienenee niin paineita renkaissakin on syytä nostaa. Rengasluokka ja ominaisuudet vaihtuvat kuitenkin reilusti alkuperäisestä, suurimmassa osassa tapauksista.
Omasta autosta ainakin löytyy valmistajan suositukset 18" vanteellekkin. Itsekkään en ole rengasvalmistajan suosituksia nähny, ei varmaan ole joka koolle ja joka automallille omia suosituksia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #28 : 05.05.2011, 13:11:52 »
Oikea paine ei ole autonvalmistajan vaan rengasvalmistajan ilmoittama. Oikea paine riippuu renkaan käyttötarkoituksesta ja rakenteesta. Autoissa se valmistajan ilmoitus perustuu johonkin tiettyyn rengastukseen, jos sen vaihtaa radikaalisti erilaiseen, esim. 16"->20", niin on syytä kuunnella sitä rengasvalmistajaa. Tai jos käyttää autoaan johonkin radikaalisti alkuperäisestä poikkeavaan tarkoitukseen(drifting,drag racing...).

Harrastelaitteissa ja kaksipyöräisissä tuo ehkä korostuu enemmän kun on mahdollista ostaa renkaat väliltä suo - kilparata. Erilaiset runkorakenteet toimii erilailla ja vaatii erilaisia paineita toimiakseen oikein eri olosuhteissa.
Tuossa omassa tapauksessani oli alkuperäinen rengaskoko kyseessä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Renkaiden ilmanpaineet?
« Vastaus #29 : 05.05.2011, 15:41:46 »
Itsekkään en ole rengasvalmistajan suosituksia nähny, ei varmaan ole joka koolle ja joka automallille omia suosituksia.
Tästä tuli mieleeni että eihän rengasvalmistaja kovin hyvin pystyisikään ilmoittamaan täysin oikeaa painetta koska autojen painot voivat olla erilaiset.
Autonvalmistajat taas tosiaan ilmoittavat sille omalle mallilleen paineen. Mielestäni ilmoitetut paineet ovat minimi paineita.

Vai olettekos eri mieltä?

 

Carcom Oy  Ateho