Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: HRemes - 20.03.2011, 09:11:11

Otsikko: Latureista.
Kirjoitti: HRemes - 20.03.2011, 09:11:11
Tässä olis taas rypäelmä tällasia (hölmöjä :2funny:) kysymyksiä.
Elikkäs, onko bensa koneisiin minkä laisia (tehoja, jne.) latureita tehty?
Ja onko diesel koneissa tehokkaammat laturit?
Ja käykö diesel koneista bensakoneisiin laturit suoraan?

Kiitos etukäteen valaistuksesta  ;D
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: Elk - 20.03.2011, 14:42:13
Tää koskee sitten vain 200-sarjaa.

Kaasarikoneellisissa 55A, ruiskupeleissä 70A.
Dieselin laturista ei oo muistikuvia kun en tupaöljyvehkeisiin koske.
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: warkka - 21.03.2011, 00:02:58
Tämä kiinnostais itseänikin ::)

Tällä hetkellä 65 laturi
Akku pari kk vanha Exide 72 Ah  720-käynnistysvirta.

Musaa kovemmin kuunnellessa aavistuksen vilkkuu basson tahdissa valot
Konkka löytyy, se tuli edelliseen 460 volvoon hommattua aikoinaan samaan tarpeeseen. Vilkkumisen vähentyminen konkan myötä nipin napin havaittavissa. Mutta oishan se kiva saaha vähentymään, kun tulee jossain vaiheessa parempia soittovehkeitäkin hommailtuun, niin silloin viimeistään jo alkaa vastaantulijatkin ihmettelemään valojen vilkkumista ::)
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: Fileman - 21.03.2011, 09:13:39
Otat esim 740 sen vakio laturin kiinnitys raudan mihin saa vaikka 2 laturia  :idiot2:  :D
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: HRemes - 21.03.2011, 09:40:48
Niin tosiaan, 740:ssähän on sellanen se kiinnike, että siihen sais kaks laturia  :D
Pitäsköhä laittaa toinen laturi lataan ainoastaan humppakoneitten akkua  ::)
Mutta mites sitte, ku kuulopuheitten mukaan ois melko hankala laittaa kahta laturia, kun se laturin hihna muutenki meinaa turhan helposti lähtee luistaan, vaikka kuinka kirii? ???
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: Fileman - 21.03.2011, 09:55:13
No ei se kyllä itsellä oli luistanut kun on oikeassa kireydessä... hihnasta en osaa sen enempää sanoo että minkälainen hihna siihen menee jos laittaa 2 laturia laittaa.. yrittää jollain mitata kuinka pitkän siihen tarvii ja sit ettii sopivan..? ellei siihen ole valmiiks jotain sopivaa hihnaa jos joku tietää, puhukoon.

e: ja jos luistaa niin muistaakseni motonetistä sai sellasta spray hommaa mitä voi laittaa hihnoihin että pitää paremmin. muisti pätkii en muista sitä nimee :D
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: TVS - 21.03.2011, 11:21:14
No ei niiä nyt hitto samalle hihnalle laiteta!

240 on ainakin k-jetilläkin 55A laturia, ja vielä ekoissa LH-jettiläisissäkin olen nähnyt viisvitosia, jotenka vähän kevyenlaisella laturilla varustettuja nuo tuppaavat olemaan. 740 tai 940 laturi käy suoraan, kiinnikeosat nykyisestä ja sillä hieno, niissä on 80A versioita ja hipommissa 95 tai 100A versioitakin, tosin ne on yleensä sisätuuletettuja ja kalliimpia huoltaa.

Tarkista nyt nykysestä laturistas eka säätimen hiilien kunto, riittävän järeä maakaapeli ja plussakaapeli, ja sitten kahtellaan lisää...
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: Fileman - 21.03.2011, 12:06:07
No ei niiä nyt hitto samalle hihnalle laiteta!

Syy? :P
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: adrock - 21.03.2011, 12:12:45
Syy? :P

Eikai siinä mitään pitoa ole jos kahta pitää pyörittää  ???
Tai aika taiteilua ja hihnan vetämistä/kiristämistä kai...
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: Fileman - 21.03.2011, 15:55:09
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1879012.jpg)

Niinku peetulla mutta ohjaustehostimen tilalle toinen laturi. eikö muka jaksa?
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: Huikkoster - 21.03.2011, 21:34:40
Niin ja se on aivan sama onko siinä yksi vai kaksi laturia. Yhtä raskasta pyörittää kuin yhdelläkin laturilla kunnes virrankulutus ylittää yhden laturin tuoton ;)
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: TVS - 21.03.2011, 21:41:39
*kuva*

Niinku peetulla mutta ohjaustehostimen tilalle toinen laturi. eikö muka jaksa?
Jos siitä otetaan tehoa niin paljon, että kaksi laturia on tarpeen, ei kiilahihna ainakaan noin hennolla kosketuskulmalla pidä. Ja kun 240:ssä on niitä hihnapyöriä 3kpl kampuralla, ja ei ilmastointia, niin sinne voi soveltaa uudemmista tutun ratkaisun eli 1 hihna pyörittää pakosarjan alla olevaa tehostimenpumppua(tai miksei laturiakin) ja vesipumppua, seuraava remmi sitten imusarjan puolella yhtä apulaitetta ja viimeinen sitä toista kuskinpuolella olevaa apulaitetta.

Muok: helpommalla toki pääset kun lyöt yhden riittävän järeän laturin, ei tartte sitten konstailla.
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: Fileman - 22.03.2011, 07:16:19
Totta, kyllähän sitä yhdellä isommallakin pärjää ei siinä. noh.. HRemes tekee nyt niinkuin tykkää ;)
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: HRemes - 22.03.2011, 10:51:08
Pittää katsella että millasia latureita riisseleissä on, ja varmistaa vielä että minkä kokone tossa omassa lankussa oli.
Niin, sitä piti vielä kysymäni, että pystyykös sitä nyt laittaan kaks laturia sillee, että kytkee kaikki johot keskennään yhteen?
Ja haittaako, jos ne on eritehosia, vai pitääkö olla identtisiä?
Kiitän ideoista  -H-

EDIT: 55A oli tuo mikä tuossa on tällä hetkellä paikallaan. Meinasin että olisin 740 laturin laittanu tilalle, mutta isä ukko oli sen jo ottanu omaan käyttöön :D Tietääkö kukkaan että minkä kokosia ne laturit on nuissa riisseleissä? Että löytyykö sitä yli 100A vai pittääkö sitä sit ehtiä tuollane 7xx/9xx laturi?

EDIT2: Asensin digitaalisen mittarin kajuuttaan, että näkis mitä se laturi työntää, ja tyhjäkäynnillä oli ilman valoja yms. 13,68v ja valot päällä 13,54v.
Musiikkia kuunnellessa nupit kaakossa, 12,36v alimmillaan.
Niin ja akku on uusi :idiot2:
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: TVS - 22.03.2011, 19:41:05
Dieselissä ei ole sen häävimpi laturi, mihinkäs se mekaanisella pumpulla oleva kone sähköä tarttisi?

Etit jostakin vaan 70A version ja remontoit sen, tai ostat rempatun muutenvaan, tuo sun laturis ei oo kunnossa tai johdotus on persiillään, todennäkösesti sekä että.
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: estate - 22.03.2011, 21:08:00
Ex-tirsseli lankussa oli muistaakseni 55A laturi. Vinokoneen pakosarjan alla oleva laturi ei aivan sopinut D24:n kuskin puolella ylhäällä olevaan kiinnikkeeseen. Pikku kikkailuilla olisi saanut sopimaan. Isompi tirsselin laturi on muistaakseni 80 ampeerinen. 940/960:stä löytyy sisätuuletettua 100A laturia sekä 80 ampeerista ulkotuuletettua. 2-/7-satasissa ei taida olla isompaa kuin 70 ampeerista. Boschin luetteloista varmaan löytyisi varmaankin montakin tehokkaampaa laturia joka sopisi pienellä sovituksella volvon telineeseen. Eipä laturin jalka ole kummoinen tehdä. Itse istutin joskus foortin lucaksen o**lin lohkon kylkeen itse tehdyllä jalalla ja pösön paris-rhonen toijotaan ;D.

Jos välkyttää popittaessa  vaikka on konkka niin vetää ensimmäiseksi uudet johdot akulta startille ja sieltä laturille. Samaten maajohdot akusta koriin ja moottorista koriin on syytä uusia. Ja alkuperäiset akun kengät on syytä vaihtaa tuoreempiin, nekin kuluu käytössä.
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: HRemes - 23.03.2011, 08:24:34
Dieselissä ei ole sen häävimpi laturi, mihinkäs se mekaanisella pumpulla oleva kone sähköä tarttisi?

Etit jostakin vaan 70A version ja remontoit sen, tai ostat rempatun muutenvaan, tuo sun laturis ei oo kunnossa tai johdotus on persiillään, todennäkösesti sekä että.
Johdot laturilta akulle/startille on alkuperäiset. Akulta konttiin 35mm2, ja kontissa toinen akku.
Pitääkös tuohon laturin ja akun/startin väliin laittaa mitään sulaketta jos siihen järeemmän piuhan vetää?
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: estate - 23.03.2011, 12:51:20
Johdot laturilta akulle/startille on alkuperäiset. Akulta konttiin 35mm2, ja kontissa toinen akku.
Pitääkös tuohon laturin ja akun/startin väliin laittaa mitään sulaketta jos siihen järeemmän piuhan vetää?

Ei tarvitse sulaketta laturin ja startin johtoihin, ei niissä ole sulakkeita alunperinkään. Ja startin johdossa saisi olla aika miehekäs sulake, että kestäisi. Lataus näyttäisi toimivan normaalisti ilman poppeja. Popittaessa ei lataa sitten kunnollla. Onko se kontin akku myös maadoitettu hyvin? Vähintään saman paksuinen kaapeli maahan kuin plusssaankin tulee ja korin maadoituspisteestä putsattu maalit pois. Minkäs verran ne popit imaisevat virtaa nupit kaakossa? 55 ampeerisessa laturissa kyllä pitäisi riittää potku yli 600 watin kuormitukseen ennenkuin rupeaa purkamaan akkua. Jos popit imee yli 300 wattia niin saattaa laturista loppua potku jos on yhtä aikaa valot päällä ja volumet täysillä.
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: HRemes - 23.03.2011, 21:31:16
Kontin akku on maadotettu kunnolla 35mm2 narulla myös.
Subin lankulle menee taka akulta 21mm2 plussa ja miinus, se vie 400W RMS ja sit ovien ja hattuhyllyn lankulle 16mm2 narut ja se vie 4x75W RMS.
Konehuoneessa alkuperäset kaapelit alkuperäsillä paikoilla(vielä).
RMS tehoja on vahvistimissa yhteensä JULMAT 700W :2funny: :2funny: :2funny:
Ja eikös sen latauksen pitäis näyttää jotai 14,4-14,7V ilman ylimääräsiä kuormia(valot, puhaltimet yms.) ???
Otsikko: Vs: Latureista.
Kirjoitti: pukema - 24.03.2011, 11:26:48
Ex-tirsseli lankussa oli muistaakseni 55A laturi. Vinokoneen pakosarjan alla oleva laturi ei aivan sopinut D24:n kuskin puolella ylhäällä olevaan kiinnikkeeseen. Pikku kikkailuilla olisi saanut sopimaan. Isompi tirsselin laturi on muistaakseni 80 ampeerinen. 940/960:stä löytyy sisätuuletettua 100A laturia sekä 80 ampeerista ulkotuuletettua. 2-/7-satasissa ei taida olla isompaa kuin 70 ampeerista.
Mulla oli 760 Turbossa 100A laturi, sitä isompia ei kai 700-sarjassa ole ollut? 960 limuun laitoin S80:n 140A laturin, ei valot vilkut  :P se on tietenki moniurahihnalla..