sitten faktaa tiskiin, eli.
kuparikaapeli, joka on OFC (Oxygen Free Copper, 99,99% kuparia) ja vähintään 8,2mm paksu kupariosuus kumikaapelin sisällä täyttää kriteerit "50 neliöinen".
tämä kuparikaapeli kestää 125-170A jatkuvaa virtaa riippuen johtimen suojakuoresta. Hetkittäistä virtaa sietää 200-300A kevyesti ellei jopa enemmän. yhdellä 50neliön kaapelilla soitellaan isoja rokkivehkeitä kevyesti, vaikkakin haukkaavat yli 300A hetkellisesti.
50 neliön kuparikaapeli luo 0.3milliohmia / metri häviikkiä, jolloin auton keulalta akun paikalta pelkääjän takapyllyn "varabensatankki" -lokeroon on matkaa nafti 7m (245 volvo). tällöin häviikkiä on 0,003*7 = 0,021ohmia (21 milliohmia), käytännössä perusmallin yleismittari ei osaa edes näyttää noin pientä häviikkiä, joten suuremman häviikin saat aikaiseksi huonostipuhdistetulla rengasliittimellä, kuin 10m 50neliön kuparikaapelilla.
jokainen voi tarkistaa oman startin viemän virran laittamalla pihtimittarin startin kaapelin ympärille ja starttaa auton. (voin huomenna tarkistaa mitä tuommoinen B200F haukkaa startatessa, kun löytyy vehkeet mittaamiseen)
startin ottama virta on hetkittäistä ja melkoinen startti saa ollakkin jos ei 100A riitä niillä talvipakkasillakaan, jos haluaa olla varma, vaihtaa talveksi notkeammat öljyt ja pitää autoa narun päässä, jolloin startin ei tarvitse pyörittää kauaa kohmeeta moottoria.
jotta haluaa varmistaa autosähköjen toiminnan, kannattaa ostaa ainakin 8m 50neliöistä OFC:tä, kytkeä se etuakun paikkeilla kuparikiskoon josta autoon muihin vehkeisiin menee sähköt (jos kytkee suoraan laturiin tulee laturin häiriöitä pitkin autoa pahimmillaan).
maadoittaa akku takakontissa 2-3 kohtaan koria tällä samalla 50 neliön kaapelilla, (hioa maali pois liittimien alta, pultata kiinni ja ruiskia sinkkimaalia päälle).
lisäksi koska auton etuosassa ei ole maadoituspistettä akulla, kannattaa varmistaa koneen maadoituksen runkoon, sekä laturin maadoituksen runkoon putsaamalla alkuperäiset ja/tai lisäämällä uudet maadoituskaapelit (8-16 neliöistä).
taka-akun juureen eteen menevään kaapeliin 200-250A sulake sulakepesään, jotta ongelmatilanteen sattuessa nalli napsahtaa akun vierestä eikä sulata johtoa matkalla ennenkuin nalli napsahtaa.
johto kannattaa ujuttaa läpiviennistä kuskinpuoleisesta tulipellistä (läpivientikumiin vaseliinia ja tuuppii menemään), kuskin jalkotilasta maton alle / kynnyslistan alle, takapenkin kohdalta penkin vierestä ylös ja takakontin verhoilun alle josta takaluukun reunaan. poraa / levitä valmiita johdon läpivientireikiä lisäpenkkipaikan reunasta jotta saat johdon kuskinpuolelta pelkääjänpuolelle jossa akku sijaitsee.
kuskinpuolellahan siellä on vararengas ainakin 245:ssä joten sinne ei akku mahdu.
summa summarum:
kaapelit:
www.ladek.filiittimet/sulakepesät/sulakkeet:
www.audiocheck.fivielä lopuksi jos tarvit vain käyttöakun, kannattaa kokeilla tälläistä:
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=274päihittää vesiakut mennentullen eikä oo koolla pilattu. kuparikiskon tilalle eteen tuollainen pikkuakku ja vaikka 40-80Ah akku takakonttiin, niin ei lopu vääntö kesken.
jos laitat vesiakun ja hyytelöakun rinnan. muista että hyytelöakun jännite on 12.9 levossa ja vesiakun 12.5 jolloin hyytelöakku lataa vesiakkua aina, kun auto ei ole käynnissä ja se tuhoaa mutamassa vuodessa kalliin AGM akun. sen sijaan motonetistä 70A tehorele akkujen välillä olevan kaapelin väliin erottamaan ne toisistaan kun auto ei ole käynnissä ja releelle hyvät kaapelit jotta rele pysyy ON -asennossa startatessa, niin ei ole ongelmia.