Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 akun siirto konttiin

  • 32 Vastauksia
  • 15415 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #15 : 27.12.2011, 23:43:29 »
Sulakkeen mitoitus sen mukaan että sulake antaa periksi ennen kuin kaapeli sulaa.
Eli 50 neliön kaapelille jopa 150-200 amppeeria.
Eli sulake toimisi tässä johtimen eikä esim. startin suojana.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #16 : 28.12.2011, 09:19:02 »
Laita sellane että toimii. Sulakkeiden kerrotaan toimineen, kun ne ovat katkenneita. :2funny:

Mutta mieleen tulee vain, että miksi ihmeessä laitat akkua konttiin. Johan konehuoneessa on tilaa pelata vaikka jalkapalloa täydellä kentällisellä. Tässä on nytte joku juju takana.
Tonilta tuli joskus muutama vuosi sitten ostettua välijäähdytin mallia large, ja tuossa mallaillessa todettiin akun nurkka aika ahtaaksi. Lisäksi tuo alkuperäinen pellin käikäle minkä päällä akku makaa on aika rapsakassa kunnossa, joten samallahan sitä tekee konttiin paikan.
Sulakkeen mitoitus sen mukaan että sulake antaa periksi ennen kuin kaapeli sulaa.
Eli 50 neliön kaapelille jopa 150-200 amppeeria.
Eli sulake toimisi tässä johtimen eikä esim. startin suojana.
Joo nimenomaan, eihän startille ole sulaketta alun perinkään. Mutta sulakkeen mitoituksen jos sais kuitenkin sinne hollille, turha olla 300A sulaketta, jos virtapiikki on esim. 100A.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 09:22:39 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #17 : 28.12.2011, 09:25:07 »
Ite kun siirsin akun takakonttiin niin laitoin piuhat takas sinne missä oli orkkiksena olleetkin. Miksi mitään lisäsulakkeita sinne lisäämään.. vikakohteita vain lisää.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #18 : 28.12.2011, 09:33:03 »
Ite kun siirsin akun takakonttiin niin laitoin piuhat takas sinne missä oli orkkiksena olleetkin. Miksi mitään lisäsulakkeita sinne lisäämään.. vikakohteita vain lisää.
Lähinnä vaan sen takia jos jostain syystä kaapelin kuori sattuu hankautumaan rikki matkalta ja pääsee tätä kautta maihin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #19 : 29.12.2011, 03:51:26 »
sitten faktaa tiskiin, eli.

kuparikaapeli, joka on OFC (Oxygen Free Copper, 99,99% kuparia) ja vähintään 8,2mm paksu kupariosuus kumikaapelin sisällä täyttää kriteerit "50 neliöinen".
tämä kuparikaapeli kestää 125-170A jatkuvaa virtaa riippuen johtimen suojakuoresta.  Hetkittäistä virtaa sietää 200-300A kevyesti ellei jopa enemmän. yhdellä 50neliön kaapelilla soitellaan isoja rokkivehkeitä kevyesti, vaikkakin haukkaavat yli 300A hetkellisesti.
50 neliön kuparikaapeli luo 0.3milliohmia / metri häviikkiä, jolloin auton keulalta akun paikalta pelkääjän takapyllyn "varabensatankki" -lokeroon on matkaa nafti 7m (245 volvo). tällöin häviikkiä on 0,003*7 = 0,021ohmia (21 milliohmia), käytännössä perusmallin yleismittari ei osaa edes näyttää noin pientä häviikkiä, joten suuremman häviikin saat aikaiseksi huonostipuhdistetulla rengasliittimellä, kuin 10m 50neliön kuparikaapelilla.

jokainen voi tarkistaa oman startin viemän virran laittamalla pihtimittarin startin kaapelin ympärille ja starttaa auton. (voin huomenna tarkistaa mitä tuommoinen B200F haukkaa startatessa, kun löytyy vehkeet mittaamiseen)

startin ottama virta on hetkittäistä ja melkoinen startti saa ollakkin jos ei 100A riitä niillä talvipakkasillakaan, jos haluaa olla varma, vaihtaa talveksi notkeammat öljyt ja pitää autoa narun päässä, jolloin startin ei tarvitse pyörittää kauaa kohmeeta moottoria.

jotta haluaa varmistaa autosähköjen toiminnan, kannattaa ostaa ainakin 8m 50neliöistä OFC:tä, kytkeä se etuakun paikkeilla kuparikiskoon josta autoon muihin vehkeisiin menee sähköt (jos kytkee suoraan laturiin tulee laturin häiriöitä pitkin autoa pahimmillaan).
maadoittaa akku takakontissa 2-3 kohtaan koria tällä samalla 50 neliön kaapelilla, (hioa maali pois liittimien alta, pultata kiinni ja ruiskia sinkkimaalia päälle).
lisäksi koska auton etuosassa ei ole maadoituspistettä akulla, kannattaa varmistaa koneen maadoituksen runkoon, sekä laturin maadoituksen runkoon putsaamalla alkuperäiset ja/tai lisäämällä uudet maadoituskaapelit (8-16 neliöistä).

taka-akun juureen eteen menevään kaapeliin 200-250A sulake sulakepesään, jotta ongelmatilanteen sattuessa nalli napsahtaa akun vierestä eikä sulata johtoa matkalla ennenkuin nalli napsahtaa.

johto kannattaa ujuttaa läpiviennistä kuskinpuoleisesta tulipellistä (läpivientikumiin vaseliinia ja tuuppii menemään), kuskin jalkotilasta maton alle / kynnyslistan alle, takapenkin kohdalta penkin vierestä ylös ja takakontin verhoilun alle josta takaluukun reunaan. poraa / levitä valmiita johdon läpivientireikiä lisäpenkkipaikan reunasta jotta saat johdon kuskinpuolelta pelkääjänpuolelle jossa akku sijaitsee.

kuskinpuolellahan siellä on vararengas ainakin 245:ssä joten sinne ei akku mahdu.

summa summarum:
kaapelit: www.ladek.fi
liittimet/sulakepesät/sulakkeet: www.audiocheck.fi

vielä lopuksi jos tarvit vain käyttöakun, kannattaa kokeilla tälläistä:
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=274

päihittää vesiakut mennentullen eikä oo koolla pilattu. kuparikiskon tilalle eteen tuollainen pikkuakku ja vaikka 40-80Ah akku takakonttiin, niin ei lopu vääntö kesken.

jos laitat vesiakun ja hyytelöakun rinnan. muista että hyytelöakun jännite on 12.9 levossa ja vesiakun 12.5 jolloin hyytelöakku lataa vesiakkua aina, kun auto ei ole käynnissä ja se tuhoaa mutamassa vuodessa kalliin AGM akun. sen sijaan motonetistä 70A tehorele akkujen välillä olevan kaapelin väliin erottamaan ne toisistaan kun auto ei ole käynnissä ja releelle hyvät kaapelit jotta rele pysyy ON -asennossa startatessa, niin ei ole ongelmia.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #20 : 29.12.2011, 07:04:47 »
Kiitokset Mropille tyhjentävästä vastauksesta  :)

Ajattelinkin että jännitehäviöitä ei voi enää paljoa olla tuolla kaapelilla. Kaapelissa jota ostin on merkintä "Hi-Flex 50mm2 70c", en tiedä näistä naruista sen kummemmin onko tuo Hi-Flex merkki vai ominaisuus  ;D Mutta myyjä ainakin sanoi että nimen omaan johtimen pinta-ala on sen 50mm2, ja kuoren paksuus näyttäisi olevan n. 2mm.
Maadoitukset teen totta kai uusiksi, tuosta samasta kaapelista. Eilen hain Motonetin marineosastolta 500A kestävän pääkytkimen sekä 50mm2 liittimiä, eli vielä jos hommaa 200A sulakkeen + boxin ja uudet akkukengät niin eiköhän niillä pärjätä.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #21 : 29.12.2011, 08:15:40 »
mitenkä tän nyt sanois, kolme kertaa starttasin ja suurin lukema mikä pihtimittarille ilmestyi oli 18A, toki virranotto ei ollut jatkuvaa joten pihtimittari ei välttämättä pysynyt perässä.

kone B200F, uudet öljyt ja ulkona se +4.

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #22 : 30.12.2011, 20:52:30 »
Joo. Juuri tätä johdonsuojaa minä enemmän meinasin. Välttäisin tilannetta viimeiseen asti missä käytännössä akun navat lyödään yhteen. Ilman sulaketta siis.

Mä enemmänkin laittaisin sinne takaboxiin "mehukatti" muovipulloja täytettynä hiekoitusepelillä sellainen 20 kpl. Jo on pitoa ja sen karatessa, pitoa voi kontista tarjoilla näppärissä annosteluastioissa.


Itellä on juurikin releellä erotettu kakkosakku siellä takana. Käynnistäessä irti, käydessä kiinni. Amppulansseissa nää kakkosakut on myös jännitteen jakokaapille asti sitä 50 mm² kuparia. Latausta varten seisonnassa riittää vähempikin. Josta tuli mieleen, pitäisi saada se DEFAn ylläpitolaturi jostain halavalla - piuhat kun on jo valmiina siellä konehuoneessa.
Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #23 : 30.12.2011, 22:13:22 »
Mulla meni sitte taas hätävarjelun liiotteluksi  ;D ;D tuon projekti-D24- farkun kanssa....  :idiot2:
Meinaan etusisälokasuojassa on nyt kumityyny, josta takaa aikanaan tuleva virta jaetaan eteenpäin.... mutta kohti takakontin varapyörän tilaa kyl lähtee varoiksi kaksi kaapelia....  V:> V:>
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa Teme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #24 : 31.12.2011, 11:28:43 »
Nojuu. Mutta ompahan piuhoilla ainakin virrankestoisuutta ;) :2funny:
Mä ajan vain,
Mun Volvollain.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #25 : 01.01.2012, 07:24:40 »
kuparia ei oo koskaan liikaa!

itselläkin menee kontissa rokkivehkeisiin yli 12m 50neliön kaapelia vaikka vahvistimen ja taka-akun välillä on noin 50cm eroa.
enempää kun en saanut mahtumaan  ::)

kahdella kuparivedolla taakse voit kytkeä sekä plus ja miinusnavan etuakulta taka-akulle jolloin korin huono sähkönjohtavuus jää pois.
sähköhän kulkee niinhyvin kuin heikoin lenkki päästää läpi, eli jos maadoituspuoli on onnetonta se on ihan sama mitä plussapuolella on, sähköä kulkee vain senverran mitä se onnettomampi puoli pystyy kuljettaa.

sulake vain pluskaapeliin, riittää hyvin

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #26 : 10.01.2012, 00:45:17 »
kuparia ei oo koskaan liikaa!

itselläkin menee kontissa rokkivehkeisiin yli 12m 50neliön kaapelia vaikka vahvistimen ja taka-akun välillä on noin 50cm eroa.
enempää kun en saanut mahtumaan  ::)

kahdella kuparivedolla taakse voit kytkeä sekä plus ja miinusnavan etuakulta taka-akulle jolloin korin huono sähkönjohtavuus jää pois.
sähköhän kulkee niinhyvin kuin heikoin lenkki päästää läpi, eli jos maadoituspuoli on onnetonta se on ihan sama mitä plussapuolella on, sähköä kulkee vain senverran mitä se onnettomampi puoli pystyy kuljettaa.

sulake vain pluskaapeliin, riittää hyvin

Joo, tossa oli oikeeta asiaa tuosta maadotuksen tärkeydestä - just naapuria muistutin, et kun sen S60 aina välillä vilauttelee moottorin häiriö-valoa, et kantsis mennä ekaksi piuhat läpi...
Nykyäänhän on tullut ohjeistus noille maatalouskoneita huoltavillekin, et esmes noiden talon kokosten massikoiden maadoitus on tarkistettava säännöllisesti - kaikkihan noissa toimii jo sähköaivolla, ja suurin osa pikkuvioista/häiriöistä korjaantuu, kun maadoitus pidetään kunnossa.
Itellä on ajatuksena aikanaan kenties vielä iskeä Webasto projektiin, joten siksi en nirsoillut kaapelien kanssa - talvella kuiteski kuuluu aina tapoihin myös  tupla-hehkutuskin, joten haluan että virta tosiaankin kulkee.... zoomailussa on myös, et iskenkö hulluuksillani toisenkin akun takatilaan, vänkyrin puolelle....
Laturihan on aikapäiviä sitten jo rakennettu todella tuottavaksi ...  :pomo:
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #27 : 10.01.2012, 06:25:42 »
Vkl:na sain noi asennukset tehtyä, paitsi että teline jäi irtonaiseksi vielä varapyöränkaukaloon kun miggi alkoi v#ttuilemaan. Olis pitänyt sittenkin ottaa 10m tota kaapelia, nyt hieman oikaisee apparin jalkatilassa.

Akun päähän laitoin 150A:n sulakkeen ja kojetauluun päävirtakatkaisimen. Konehuoneeseen tuli joku SPL-Dynamicsin virranjakoblokki mikä nyt sattui Motonetistä löytymään.
Moottorin maadoituskaapeliin tein liittimet uusiksi kun naru oli koneen päästä melkein poikki. Muutenkin on sen verran päässyt koppuroitumaan että tulevaan moottoriin täytyy hakea uusi maadoituskaapeli. Kontin pään maadoituksen tein samalla 50mm2:n kaapelilla runkoaisaan.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #28 : 10.01.2012, 10:05:39 »
kuulostaa ihan toimivalta ratkaisulta.

jos vielä haluaa lisäillä kaapelia, niin laturilta voi vetää uuden laturinkaapelin akun plusnapaan.
laturin kiinnikkeen, koneen ja akun maadoitus runkoon parantaa.

laturin latauskaapeliin max 80A sulake, laturi lataa maksimillaan vasta korkeilla kierroksilla (poislukien uudemmat autot joissa sähköinen ohjaustehostin) niin ei kannata yliampua laturin sulaketta.

nyt sulla alkaa olemaan valmis akkupatteristo useammankin kilowatin rokkivehkeisiin  :2funny:

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 240 akun siirto konttiin
« Vastaus #29 : 10.01.2012, 10:27:24 »
Tässä oma toteutus. Tuli vedettyä molemmat piuhat konehuoneeseen kun tuota kaapelia oli. Tiedä sitten onko tuossa mitään järkeä :D
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy