RallyBaron  Samppasport

Mystinen bensansaanti b200e **TOIMII**

  • 14 Vastauksia
  • 5605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Mystinen bensansaanti b200e **TOIMII**
« : 14.06.2012, 11:06:39 »
Noniin eli eilen aamulla lähti normaalisti käymään ja ajelin töihin. Töissä kun 8 tuntia oli ollut parkkiksella ja kun käynnistin niin kuulu räks sulakerasiasta eikä mitään elonmerkkiä. Katsoin että sulake nro. 6 oli palanut (fuel pump). Vaihdoin uuden sulakkeen ja huomasin että bensapumpun rele ei naksahda. Hain toisesta volvosta (b200f) valkosen releen vihreän tilalle ja sillä hörähtää käymään mutta sammuu välittömästi, bensapumppukin alkaa pyöriä tällä releellä.

Motonetin sivuilla huomasin että näemmä myydään "vihreää" ja "valkoista" relettä. Kävin tänä aamuna hakemassa vihreän releen (27€) eikä vieläkään mitään elonmerkkiä. Valkosella releellä vieläkin hörähtää mutta ei pysy käynnissä.

Tuo vihreä rele naksahtaa aina kun starttaa mutta bensapumppu ei surraa, valkoinen naksahtaa heti kun laittaa virrat päälle ja pumppu alkaa pyöriä välittömästi.

Auto 244 vm. 86 b200e 230tkm ajettu. Kohta on akkuki sahattu tyhjäks  :(

Missä vika ?

EDIT: toimii, kiitos vinkeistä ! 26v vanhat liittimet sattuu joskus olemaan hapettuneita  ::)
« Viimeksi muokattu: 29.06.2012, 16:03:27 kirjoittanut vilsua »

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Mystinen bensansaanti b200e
« Vastaus #1 : 14.06.2012, 11:28:42 »
Vihreä rele välittää pumpulle virtaa vasta kun se saa virtaa virtalukon kautta ja signaalin sytytykseltä. En tiedä tarkemmin valkoisen releen kytkentää mutta mikäli kone sillä lähtee käyntiin niin sytytyksen täytyy toimia.

Epäilisin siis että sytytyksen signaali ei tule releelle tai että uusi vihreä rele on valmiiksi rikki. Tätä voi testata kytkemällä releen kiinnityskohdasta yhteen navat 15 ja 87. Nyt virtalukon II-asennon kautta tuleva virta menee suoraan pumpulle. Mikäli volvo nyt lähteen käyntiin ja pysyy käynnissä niin vika diagnoosi vahvistuu.

Tuo ei selitä miksi sulake kärähti. Kyseessä voi olla sulakerasiasta johtuva sattuma tai sitten pumppu on vetelemässä viimeisiään ja vie enemmän virtaa.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e
« Vastaus #2 : 14.06.2012, 12:39:28 »
Kiitos vinkistä. Käväsen kokeilemassa hyppylangalla seuraavalla kahvitaolla. Eli tuo vihreä rele tosiaankin naksahtaa vasta kun starttaa, valkoinen surisee heti kun laittaa virtalukon II-asentoon.

EDIT: KIITOS ! Volvo lähti käymään välittömästi niinkuin pitikin kun laitoin tuon hyppylangan, eli mätänetin laatuun voi aina luottaa  :hello:
« Viimeksi muokattu: 14.06.2012, 13:15:49 kirjoittanut vilsua »

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Mystinen bensansaanti b200e
« Vastaus #3 : 14.06.2012, 15:40:28 »
EDIT: KIITOS ! Volvo lähti käymään välittömästi niinkuin pitikin kun laitoin tuon hyppylangan, eli mätänetin laatuun voi aina luottaa  :hello:

Hienoa että toimii. Muistaakseni tuolla yksinkertaisella hyppylankavirityksellä virtaa ei mene siirtopumpulle, joten ei kannata kovin pitkiä aikoja sen kanssa ajaa. 87a taisi viedä virtaa siirtopumpulle. Vielä toinen muistikuva: lisäksi releeltä on sähköinen yhteys moottorinohjaukseen eli ei kannata ihmetellä jos tyhjäkäyntikierrokset eivät ole normaalit.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #4 : 14.06.2012, 19:45:58 »
Kävin hakemassa tuolla hyppylanka viritelmällä uuden releen. Ei se uuskaa rele toiminu. Hain vielä kolmannenki eikä vieläkään käymään.

Mikähä lie kun hyppylangalla pelaa moitteetta mut ei releellä...

Pahalle onnelle tuli seuraaja; tulppa mistä katotaan nokka repes ja konehuone täynnä öljyä.

s73

  • Vieras
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #5 : 14.06.2012, 20:29:06 »
ainakin seitensatasissa tuo vihreä rele on mekaaniselle ruutalle ja valkea sähköiselle, kumpiko ruisku siellä on? Väärällä releellä ei toimi.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #6 : 14.06.2012, 20:44:41 »
B200E = mekaaninen ruisku.

Rele tarvitsee signaalin sytytykseltä kuten kirjoitin aikaisemmin. Tarkasta puolalta konehuoneen suuntaan lähtevät johdot sekä releen vastakappale irroneiden johtojen ja huonojen kontaktien varalta. Mulla ei ole johtokaavioita joten en osaa sanoa tarkemmin minkä värisestä johdosta on kyse ja kiertääkö se jostakin.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #7 : 15.06.2012, 01:56:33 »
punavalkoinen johto on se kierrosluvun piuha. ei signaalia,niin rele ei "vedä". valkoinen rele on ihan erilainen sisuskaluiltaan kuin vihreä.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #8 : 15.06.2012, 10:09:49 »
Eikös se sillon saa kierroslukusignaalin kun rele naksahtaa kun startti pyörii ? Eikös tuo signaali tule puolalta ja onko siinä jotain välikappaleita ?

Illalla pitäs rueta yleismittarin kanssa touhuumaan, ei tuo autosähkö ole oikein mun vahvinta alaa..  ???
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 10:22:41 kirjoittanut vilsua »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #9 : 15.06.2012, 10:28:02 »
Muistelisin että sen releen toimintasähkö tulee eri piuhaa pitkin kuin se sähkö joka menee bunmpulle. Siksi hyppylankata toimii ja rele ei.

Eli sinne releelle tulee punamusta johto virtalukolta, tuleeko siihen sähö?
Syttysignaali on punavalkoinen tulee puolan navasta 1.


http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30454-1_ci_system_part_2.pdf

Tuolla kytkis sivullla 108. Linkki vie Volvon K-Jet korjausoppaaseen.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 10:37:22 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #10 : 15.06.2012, 13:24:38 »
Kiitos linkistä, tuo sähkökaavio onkin "hieman" yksinkertaisempi lukea kuin Alfamerin korjausoppaan (komponentit nuppineulankokosella ja auton kaikki sähköt ängetty yhdelle A4 sivulle)  :D
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 13:26:26 kirjoittanut vilsua »

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #11 : 27.06.2012, 11:46:19 »
Noniin. Ei toimi vieläkään. Tuntuu tulevan tuohon liittimelle virtaa niinkuin pitääkin mutta en ihan kaikkea tajua tosta kytkentäkaaviosta. Selvennyksenä rele naksahtaa kun starttaa ja toisen kerran naksahtaa kun kääntää avaimesta kokonaan virrat pois päältä.

Kierroslukusignaali. Mistä se tulee ? Mun käsityksen mukaan sytytysmoduuli antaa sen signaalin ? Kävin ostamassa jo motonetistä uuden (10-8002) eikä tälläkään toimi, mutta uudella ei pelaa edes hyppylangalla (15-87) kun alkuperäsellä toimi.

Onko toi mötikkä mistä akun + navasta lähtee piuha se sytytysmoduuli ?



Alkaa pikkuhiljaa ketuttamaan..  >:(

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #12 : 27.06.2012, 12:23:46 »
Osa R on sytysmoduli, J on pumppujen rele. Kierroslukusignaali tulee sytytysmodulilta. Hyppylangan kun laittaa 30-87 välille niin pumpujen pitäisi pyöriä jatkuvasti.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #13 : 27.06.2012, 16:37:19 »
Sytytyssignaali tulee puolan navasta 1 pun-valk RW piuhalla.
Pumpun sähkö tulee suoraan akulta sulakkeen läpi. Punainen piuha releen kanta 30.

 kela saa sähkön virtalukon läpi, ja sulakkeen kautta.
Lähteekö pumppu käytntiin 30/87 hyppylangalla?

Sulakejärjestys on eri uudemmissa oisko 4 ja 6?
Tarkista sulakkeet, ja niiden järjestys rasian kannesta.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen bensansaanti b200e **EI TOIMIKKAAN**
« Vastaus #14 : 28.06.2012, 19:05:29 »
Nyt meni jännäks. 30 tulee +12v (virtalukko 0-asennossa) muttakun yhdistää 30 ja 87 --> pumppu ei surraa. Kun kytkee 15 ja 87 niin pumppu surraa kun kääntää avaimesta.

Piti ihan kokeilla 3 eri piuhalla kun mun järkeen ei käy että sama jännite tulee kumpaankin mutta toinen ei vaan toimi...  :idiot2:


Edit: jaaha. Rapsuttelin noi kaikki liittimet mitkä menee akulta liittimeen 30. Tadaa ! Releen kanssa käynnisty ! Vaikka tuli jännitettä niin vissii hapettuman takia ei päästäny virtaa läpi tarpeeks bensapumpulle.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012, 19:24:58 kirjoittanut vilsua »

 

Ateho  Elekma