Kulkukoira  Proturbo

Latureista.

  • 19 Vastauksia
  • 10145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Latureista.
« : 20.03.2011, 09:11:11 »
Tässä olis taas rypäelmä tällasia (hölmöjä :2funny:) kysymyksiä.
Elikkäs, onko bensa koneisiin minkä laisia (tehoja, jne.) latureita tehty?
Ja onko diesel koneissa tehokkaammat laturit?
Ja käykö diesel koneista bensakoneisiin laturit suoraan?

Kiitos etukäteen valaistuksesta  ;D

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Latureista.
« Vastaus #1 : 20.03.2011, 14:42:13 »
Tää koskee sitten vain 200-sarjaa.

Kaasarikoneellisissa 55A, ruiskupeleissä 70A.
Dieselin laturista ei oo muistikuvia kun en tupaöljyvehkeisiin koske.
Jäitä housuun!

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: Latureista.
« Vastaus #2 : 21.03.2011, 00:02:58 »
Tämä kiinnostais itseänikin ::)

Tällä hetkellä 65 laturi
Akku pari kk vanha Exide 72 Ah  720-käynnistysvirta.

Musaa kovemmin kuunnellessa aavistuksen vilkkuu basson tahdissa valot
Konkka löytyy, se tuli edelliseen 460 volvoon hommattua aikoinaan samaan tarpeeseen. Vilkkumisen vähentyminen konkan myötä nipin napin havaittavissa. Mutta oishan se kiva saaha vähentymään, kun tulee jossain vaiheessa parempia soittovehkeitäkin hommailtuun, niin silloin viimeistään jo alkaa vastaantulijatkin ihmettelemään valojen vilkkumista ::)
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Latureista.
« Vastaus #3 : 21.03.2011, 09:13:39 »
Otat esim 740 sen vakio laturin kiinnitys raudan mihin saa vaikka 2 laturia  :idiot2:  :D
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Latureista.
« Vastaus #4 : 21.03.2011, 09:40:48 »
Niin tosiaan, 740:ssähän on sellanen se kiinnike, että siihen sais kaks laturia  :D
Pitäsköhä laittaa toinen laturi lataan ainoastaan humppakoneitten akkua  ::)
Mutta mites sitte, ku kuulopuheitten mukaan ois melko hankala laittaa kahta laturia, kun se laturin hihna muutenki meinaa turhan helposti lähtee luistaan, vaikka kuinka kirii? ???

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Latureista.
« Vastaus #5 : 21.03.2011, 09:55:13 »
No ei se kyllä itsellä oli luistanut kun on oikeassa kireydessä... hihnasta en osaa sen enempää sanoo että minkälainen hihna siihen menee jos laittaa 2 laturia laittaa.. yrittää jollain mitata kuinka pitkän siihen tarvii ja sit ettii sopivan..? ellei siihen ole valmiiks jotain sopivaa hihnaa jos joku tietää, puhukoon.

e: ja jos luistaa niin muistaakseni motonetistä sai sellasta spray hommaa mitä voi laittaa hihnoihin että pitää paremmin. muisti pätkii en muista sitä nimee :D
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 09:57:14 kirjoittanut Fileman »
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Latureista.
« Vastaus #6 : 21.03.2011, 11:21:14 »
No ei niiä nyt hitto samalle hihnalle laiteta!

240 on ainakin k-jetilläkin 55A laturia, ja vielä ekoissa LH-jettiläisissäkin olen nähnyt viisvitosia, jotenka vähän kevyenlaisella laturilla varustettuja nuo tuppaavat olemaan. 740 tai 940 laturi käy suoraan, kiinnikeosat nykyisestä ja sillä hieno, niissä on 80A versioita ja hipommissa 95 tai 100A versioitakin, tosin ne on yleensä sisätuuletettuja ja kalliimpia huoltaa.

Tarkista nyt nykysestä laturistas eka säätimen hiilien kunto, riittävän järeä maakaapeli ja plussakaapeli, ja sitten kahtellaan lisää...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Latureista.
« Vastaus #7 : 21.03.2011, 12:06:07 »
No ei niiä nyt hitto samalle hihnalle laiteta!

Syy? :P
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Latureista.
« Vastaus #8 : 21.03.2011, 12:12:45 »
Syy? :P

Eikai siinä mitään pitoa ole jos kahta pitää pyörittää  ???
Tai aika taiteilua ja hihnan vetämistä/kiristämistä kai...

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Latureista.
« Vastaus #9 : 21.03.2011, 15:55:09 »


Niinku peetulla mutta ohjaustehostimen tilalle toinen laturi. eikö muka jaksa?
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Latureista.
« Vastaus #10 : 21.03.2011, 21:34:40 »
Niin ja se on aivan sama onko siinä yksi vai kaksi laturia. Yhtä raskasta pyörittää kuin yhdelläkin laturilla kunnes virrankulutus ylittää yhden laturin tuoton ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Latureista.
« Vastaus #11 : 21.03.2011, 21:41:39 »
*kuva*

Niinku peetulla mutta ohjaustehostimen tilalle toinen laturi. eikö muka jaksa?
Jos siitä otetaan tehoa niin paljon, että kaksi laturia on tarpeen, ei kiilahihna ainakaan noin hennolla kosketuskulmalla pidä. Ja kun 240:ssä on niitä hihnapyöriä 3kpl kampuralla, ja ei ilmastointia, niin sinne voi soveltaa uudemmista tutun ratkaisun eli 1 hihna pyörittää pakosarjan alla olevaa tehostimenpumppua(tai miksei laturiakin) ja vesipumppua, seuraava remmi sitten imusarjan puolella yhtä apulaitetta ja viimeinen sitä toista kuskinpuolella olevaa apulaitetta.

Muok: helpommalla toki pääset kun lyöt yhden riittävän järeän laturin, ei tartte sitten konstailla.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 21:44:45 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Latureista.
« Vastaus #12 : 22.03.2011, 07:16:19 »
Totta, kyllähän sitä yhdellä isommallakin pärjää ei siinä. noh.. HRemes tekee nyt niinkuin tykkää ;)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Latureista.
« Vastaus #13 : 22.03.2011, 10:51:08 »
Pittää katsella että millasia latureita riisseleissä on, ja varmistaa vielä että minkä kokone tossa omassa lankussa oli.
Niin, sitä piti vielä kysymäni, että pystyykös sitä nyt laittaan kaks laturia sillee, että kytkee kaikki johot keskennään yhteen?
Ja haittaako, jos ne on eritehosia, vai pitääkö olla identtisiä?
Kiitän ideoista  -H-

EDIT: 55A oli tuo mikä tuossa on tällä hetkellä paikallaan. Meinasin että olisin 740 laturin laittanu tilalle, mutta isä ukko oli sen jo ottanu omaan käyttöön :D Tietääkö kukkaan että minkä kokosia ne laturit on nuissa riisseleissä? Että löytyykö sitä yli 100A vai pittääkö sitä sit ehtiä tuollane 7xx/9xx laturi?

EDIT2: Asensin digitaalisen mittarin kajuuttaan, että näkis mitä se laturi työntää, ja tyhjäkäynnillä oli ilman valoja yms. 13,68v ja valot päällä 13,54v.
Musiikkia kuunnellessa nupit kaakossa, 12,36v alimmillaan.
Niin ja akku on uusi :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 17:03:49 kirjoittanut HRemes »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Latureista.
« Vastaus #14 : 22.03.2011, 19:41:05 »
Dieselissä ei ole sen häävimpi laturi, mihinkäs se mekaanisella pumpulla oleva kone sähköä tarttisi?

Etit jostakin vaan 70A version ja remontoit sen, tai ostat rempatun muutenvaan, tuo sun laturis ei oo kunnossa tai johdotus on persiillään, todennäkösesti sekä että.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo