Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)

  • 130 Vastauksia
  • 74294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #60 : 29.08.2014, 22:56:48 »
Jatketaas taas.

Uskaltaako tuosta b23a männästä siipasta pois sen tarvittavan 5mm vai meneekö romuks? Nyt kun on koululla sorvit sun muut välineet käytössä niin pääsee ite tekeen ja motivaatio nousee. Koesorvaukset suoritan kultaakin kalliimmilla b200 koneen männillä, siitä nyt saa jotain osviittaa ihan käytännössä.

Käsittääkseni bxx koneen männissä on sama puristuskorkeus kaikissa mikäli luin FAQ osiota oikein.

Sen verran oon ajatuksissani pähkäilly, et kun budjettikonetta teen niin koneen hattu tulee oleen ihan vakio pikkukansi. Ellen voita lotossa.
V70 TDI

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #61 : 25.03.2015, 11:59:20 »
lainataas tästä hyvää topiccia tämmöiseen ajatusleikkiin.
katselin sten parnerilta stroker kittejä ja yllätyin että että sieltä löytyy 103mm strokeria. siitähän tulee siis noin 3100cc.
sitten laskin että jos palotila olisi 77,5cc, puristukset olisi 10:1 ja sitähän voisi jopa vielä E85lla ahtaa!
ongelmaksi tuleekin että miten saa järkevästi noin suuren palotilan?
eli 530 kannen palotila oli muistaakseni 51,7cc ja 531 kannessa 54cc?
paksu kansipahvi pilaa squishin joten ei liene vaihtoehto.
männän puristuskorkeus tuossa paketissa 30,5.
saako mäntään tarpeeksi ison altaan, että lakivahvuus säilyy riittävänä? voiko kummankaan kannen palotilaa kasvattaa, ja jos voi, paljonko?
b234 kannen palotila 46,5cc. vaatis vielä 31cc mäntä+kannentiivisteen tilavuuden. voisi hönkiä kivasti 3,1l 16v turbo. b314ft?
omien laskujen mukaan männässä pitäisi olla noin 9,5mm allas?
« Viimeksi muokattu: 25.03.2015, 12:36:17 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #62 : 25.03.2015, 12:59:47 »
Noissa oli se et turbo koneessa se rasitus alakerralle ton 103mm strokerin kampikulman takia on todella paha.
Sen mitä ite seurannut ruotsin puolelta ja jenkeistä niin 2.5l strokeri menee vielä ahdettuna, mutta siitä ylöspäin alkaa vääntämään alakertaa aikapahasti.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #63 : 25.03.2015, 13:06:44 »
männän puristuskorkeus tuossa paketissa 30,5.
...
omien laskujen mukaan männässä pitäisi olla noin 9,5mm allas?

Matalaan mäntään ei taida saada juuri minkäänlaista allasta
Ainakaan silleen että kestäisi hönkiä kivasti
9,5mm allas = reikä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #64 : 25.03.2015, 13:12:33 »
Noissa oli se et turbo koneessa se rasitus alakerralle ton 103mm strokerin kampikulman takia on todella paha.
Sen mitä ite seurannut ruotsin puolelta ja jenkeistä niin 2.5l strokeri menee vielä ahdettuna, mutta siitä ylöspäin alkaa vääntämään alakertaa aikapahasti.

Jos näin ajatellaan, niin yksikään tinakone, bemarin, tai opelin moottori ei kestäisi ahdettuna hetkeäkään :D

Tuolla kokoonpanolla kangen pituus taitaisi olla noin 146mm ja kankisuhde 1,4, joten sen puoleen ei taideta olla kovinkaan kaukana noista edellä mainituista moottoreista.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #65 : 25.03.2015, 13:38:10 »
Jos näin ajatellaan, niin yksikään tinakone, bemarin, tai opelin moottori ei kestäisi ahdettuna hetkeäkään :D

Tuolla kokoonpanolla kangen pituus taitaisi olla noin 146mm ja kankisuhde 1,4, joten sen puoleen ei taideta olla kovinkaan kaukana noista edellä mainituista moottoreista.

Noin vain muistelin että ois tullut luettua, alakerta ei tykkää tosta yli stroukkaamisesta, varsinkaan ahdetussa. Onhan noita vapareina foorumeilla törmänny, ja makeita dynolappuja löytyny. Voihan taas vaihteeksi ollu että sanottu kun ei tiedä ;)


Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #66 : 25.03.2015, 13:41:03 »
Jostain muistan lukeneeni,että lohkosta pitää vähän ottaa tavaraa veks et mahtuu pyöriin kiertokanget. Muutenkin varmaan tuollaseen kokoonpanoon kuuluu h-profiilit jotka on järeempiä jo kokonsa puolesta.

Eiköhän männät löydy myös Stenin pajalta jos kampurakin löytyy. Melkein tekisin niin et utelee sieltä päästä koko pakettia kun ovat rakentaneet vuosien saatossa vaikka mitä noista vinokoneista. Vääntöähän tulee julmetusti lisää tuollasella alakerralla, et voi vakio hilut koneen jatkona sanoo moro ja hyvää päivää mut täähän on vissiin varauduttu.

Onhan noilla ruottin poikien tekeleillä ajettu F-ryhmää menestyksellä täälä ja vaparina tietty. Muistaakseni ripausta vaille 300hv jarrutettiin 2.7 alakerran kans yhdestä kaks ovisesta, tosin siinä oli evohattu päällä.

Toi kampikulma on yks ikävä puoli noin isolla stroukilla. Joskus kuolannu Stenin sivuja ja tais joskus olla myynnis moottoria missä on on 100m halkasijaltaan oleva  mäntä ja stroukki. Aika hurja....
V70 TDI

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #67 : 25.03.2015, 14:08:14 »
eli taitaa olla 16v kansi poissa laskuista?  mitenkäs noiden 8v kansien palotilan avarrus?  palotilan muoto olisi kyllä melko pyöreä. eikös noissa 531 kansissa puhjennut vesikanava jo pelkästä laskusta? 530 kannessa varmaan riittävästi tavaraa poistettavaksi?
ja spm sivuilla luki että tuohon settiin tulee 150mm kanget.
ja tosiaan ei se kankisuhde miksikään älyttömän pahaksi mene, että siinä uskossa olen että tuo valurautamöykky kestää.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2015, 14:31:27 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #68 : 25.03.2015, 14:14:03 »
Eiköhän männät löydy myös Stenin pajalta jos kampurakin löytyy. Melkein tekisin niin et utelee sieltä päästä koko pakettia kun ovat rakentaneet vuosien saatossa vaikka mitä noista vinokoneista. Vääntöähän tulee julmetusti lisää tuollasella alakerralla, et voi vakio hilut koneen jatkona sanoo moro ja hyvää päivää mut täähän on vissiin varauduttu
  juu siis koko pakettihan on mallia spm.
 http://www.acm-ab.se/stroker-kit-volvo-b230-234-103-mm/1460-0
ja tämä tosiaan vaan ajatusleikki moottorin osalta, voimansiirto on sitten asia erikseen.
tässä nyt vain pohditaan saako tuollaista strokeria millään turbokäyttöön=hyötykäyttöön ;D

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #69 : 25.03.2015, 14:41:03 »
Motordesign myy kans stroker paketteja, uuden 96mm lohkon ja laakereiden kans 34.875kr. Ilman lohkoa hinta melkein sama ku SPM:llä, saanee varmaan kans 102 iskulla jos tuo 2,735l ei riitä


http://www.shopmotordesign.se/valve-supercharger-strok-2735-p-120.html?cPath=5_10_121
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #70 : 25.03.2015, 14:50:54 »
Yli 3 litran vinokone ja 530 kansi
Mikä ei nyt kuulu joukkoon?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #71 : 25.03.2015, 14:54:58 »
eli taitaa olla 16v kansi poissa laskuista?  mitenkäs noiden 8v kansien palotilan avarrus?  palotilan muoto olisi kyllä melko pyöreä. eikös noissa 531 kansissa puhjennut vesikanava jo pelkästä laskusta? 530 kannessa varmaan riittävästi tavaraa poistettavaksi?
ja spm sivuilla luki että tuohon settiin tulee 150mm kanget.
Kestää avartaa palotilaa. Mulla on yhdessä tekeleessä (pitkäisku + 398) palotila avarrettu puolipallon malliseksi, muistuttaa tätä

Sitä en tiedä kuinka paljon paskempia ne ihan turhaan ylistetyt 531:t on, tiedä vaikka menisi puhki jos katselee pahasti :D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #72 : 25.03.2015, 14:59:48 »
tuolla 2.7l moottorilla voisi käyttääkkin jopa 16v hattua ahdettuna. tarvitaan vaan 16cc palotilalla olevat männät ja puristukset on 10:1.
tuohan olisi ihan pätevä :)
Yli 3 litran vinokone ja 530 kansi
Mikä ei nyt kuulu joukkoon?
kieltämättä rivo yhdistelmä, mutta jos muuten sitä tarvittavaa palotilaa ei saataisi. ja ei se nyt ihan sysi kansi ole kerta nimimerkki hegeh sillä +400hv sai 1.15bar paineella b230 alakerralla, työstettynä tosin.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2015, 15:05:07 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #73 : 25.03.2015, 16:45:57 »
Ahdettuna tuolla  kannella ei ole niin suurta merkitystä kun ahtamattomana kuitenkaan.

Ite lähtisin vertaan moista kokoonpanoo hyötynäkökohtiin ja kustannuksiin. Hyvin rakennettu 2.3 alakerta 16v kannella ahdettuna on todistetusti hyvä ratkasu myös. Esimerkkejähän löytyy projektiosastolta vaikka muille jakaa.

Vapaastihengittävänä tilanne muuttuu tietenkin paljon ja myös haastavammaksi.

Onko siihen koneen kylkeen pakko sysätä se pakokaasuahdin? Ruuviahtimella saadaan aikaan tasainen paineen nousu koko kierrosalueelle eikä paine ainakaan nouse ylisuureks.

Ite kun oon köyhä opiskelija niin en oo pistäny tikkua ristiin edelleenkään tuo oman moottorirojektin osalta. Männät on suurin menoerä varmaankin omaan projektiin. Kyllähän se himottas tiputtaa nokille 2.7L alakerta. Ehkä sen aika vielä tulee joku kaunis päivä.
V70 TDI

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Pitkäiskuvinokone (yhdistetty topic)
« Vastaus #74 : 25.03.2015, 17:20:59 »
Ahdettu tai ei niin menee se ison alakerran viri potentiaali vähän hukkaan 530 vakio venttiileillä ja kanavilla. Vaikka vähän suurentais venttiiliä ja muokkaisi kanavaa niin pikkukansi taitaa alkaa ahdistamaan 4000rpm jälkeen?
Arkikäyttiksessä iso alakerta pienellä yläkerralla on kyllä hyvä. Tosin vinokoneen tapauksessa se on vain rahan tuhlausta

En oikein näe järkeä siinä että panostetaan reilusti alakertaan, suhteessa liian vähän yläkertaan ja yritetään pelastaa paketti ahtamalla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Samppasport  Futurez