Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: Peter von - 12.01.2014, 23:18:32

Otsikko: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.(VIKA SELVITETTY)
Kirjoitti: Peter von - 12.01.2014, 23:18:32
Elikkä auto ostettu käymättömänä, hinattiin kotiin ja alettiin tutkimaan, tämän jälkeen vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyöriä niin käyntiin lähti  ;D No annettiin käydä rauhassa sitten n.20 minuuttia että lämpeää kun oli huhti-toukokuusta asti seisonut :D. No sitten oli koeajon vuoro, lähdin ajamaan ja 100 metrin jälkeen sammui, koitin sahata käymään mutta akku kului loppuun  :-[. No ostin akun ja käymään laakista! No paripäivää tämän jälkeen lähdettiin kaverin hallille hitsaamaan jotta saan volvon leimalle, käytiin Drive-innin kautta hakemassa ruokaa ja ajettiin sen jälkeen tankkaamaan, tankkasin mutta auto ei käynnistynyt  :buck2: Sitten toiselle kaverille soitto että apuvirtaa heti, no kaapelit kiinni ja heti käymään, ajettiin hallille, jossa auto oli n.3-4 tuntia, hallilta kun oltiin lähdössä niin hyvin käynnistyi ja ajettiin kotiin.. Tästä muutama päivä niin joutui sahaamaan hetken että käynnistyi, tämä kolmena seuraavana kertana kun lämmittelin autoa ettei akku kuole. Noh sitten tossa viikko takaperin koitin käynnistää ja lupasi mutta heti sen jälkeen meni akku ihan kuiviin, ei edes apuvirralla lähtenyt, latasin akkua yön yli mutta tänään kun laitoin akun kiinni niin ei mitään, ei edes startti naksahtanut.. Alkaa menemään hermot :/ Miten pirussa nyt kattoo tuleeko kipinää kun auto ei sano mitään... Mistä lähteä etsimään vikaa? Puola?, kaasari? Käydä läpi sähköjohdot yms. liitokset??  :P
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: estate - 13.01.2014, 08:00:50
Sulakerasian liittimet hanskalokeron takana tuppaa hapettumaan ja aiheuttaa mystisiltä vaikuttavia vikoja. Kaikki konehuoneen maadoitukset kannaa käydä läpi, samoin virtapiuhojen liitokset startilla ja laturilla. Vaikuttaa kovasti siltä, että virta ei kulje kunnolla ja taida ladatakaan aivan täysillä.
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: miksu01 - 13.01.2014, 08:44:48
yks ongelma voi olla maadotus, itsellä oli moottorin maadotus johto ruostunut melkeen puhki niin tuntu samalaiselta..
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: Peter von - 13.01.2014, 09:40:24
Joo täytys saaha se tohon talliin kun ulkona alkaa olemaan kylmät ja lumiset oltavat :D Eli ilmeisesti täytyy ottaa hanskalokero irti että pääsee sinne käsiksi :P On kyllä kivaa kun talvi tullut just tänne länsi-rannikolle ja talviauto nauraa päin naamaa  :D Joo sitä latausta mietein kanssa kun eihän se nyt voi imasta akkua yhtäkkiä :P Mutta ihmettelen miksei latausvalo pala :O No yks tuttu onneks korjaa latureita muutamalla egellä niin täytyy laturikin irroittaa ja käydä testaamassa antaako normit tulokset :D
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: AtAi - 13.01.2014, 11:02:20
herätevirtapiuha irtipoikki tai laturi rikki jos ei syty virtaa kytkettäessä latausvalo.
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: Peter von - 13.01.2014, 15:00:34
Siis kyllä mittaristoon valot tulee, mutta sitä mietin miksei se ole aikaisemmin ilmoittanut mitään, sehän voi periaatteessa olla mikä vain kun seisonut niin kauan mutta tosiaan v-mäistä alkaa tossa ulkona sitä korjaamaan kun sitä ei saa talliinkaan ajettua  :D Täytyy aloittaa helpoimmasta eli johdot ja maadoitukset  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: miksu01 - 13.01.2014, 20:48:07
Siis kyllä mittaristoon valot tulee, mutta sitä mietin miksei se ole aikaisemmin ilmoittanut mitään, sehän voi periaatteessa olla mikä vain kun seisonut niin kauan mutta tosiaan v-mäistä alkaa tossa ulkona sitä korjaamaan kun sitä ei saa talliinkaan ajettua  :D Täytyy aloittaa helpoimmasta eli johdot ja maadoitukset  ;)

mut sit taas jos laturi on rikki niin kyllähän moottorin pitäisi pyöriä sen toisen auton akun voimalla edes vähän kun antaa apuvirtaa?

-Kun katsot ne johdot niin katso samalla ne startin johdot että onko kunnolla kiinni startissa ja yleiskunto muutenki..
-Startti vikahan on helppo selvittää että jos auto lähtee hinaamalla käymään niin startin puolella jotain ongelmaa..
-Laturi vika on myös helppo selvittää kun laittaa toisen akun paikalle ja kattoo lähteekö käymään ja tuleeko se 14 volttii..

Yleensä autoissa mitkä seisoo pitkän aikaa ja sitten ne otetaan ajoon niin bensapumppu on se yleisin (varsinki sähköinen) mikä aiheuttaa ongelmia pitkän seisomisen johdosta..

Mutta kun sun auto ei edes starttaa niin ei se voi bensapumppu olla..

Sitten voi olla niinkin yksinkertainen vika kun virtalukon pohja :)

Siinä oli nyt muutama mitä itse alkaisin tutkia ja kartottamaan pois ;)
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: Peter von - 14.01.2014, 11:13:33
Joo no samat asiat pyörinyt mielessä :) Tosin kun pakkaset pamahti niin onhan se akku voinut ottaa vähän itseensä :D Ja ne meikäläisen kaapelit on niin ohutta siimaa että voi olla ettei edes saa tarpeeksi virtaa että käynnistyy :P Ja talliinkin auto täytys saada mutta asiaa ei helpota tuo allekirjoituksessa oleva opel projekti minkä ostin :D
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: hempp2_ - 17.01.2014, 21:06:44
Iso ääni tuolle sulakerasian läpi perkaamiselle...

Sen hapettuminen voi aiheuttaa melkoista monivammaisuutta ja sekalaista sekoilua. Tehtiin joskus mahdoton määrä hommaa kun 245:sta kaasari ei saanut tarpeeksi virtaa "magneettiventtiiliinsä" juuri sulakerasian ja kehno kuntoisten liittimien takia.

Sitten irroitat, putsaat ja uudelleen kiinnität (yksi kerrallaan) laturin, startin, pumppujen, kaasarin yms tärkeiden osien kontaktit.

Toi voi viedä vartin tai tunnin ja vartin... MUTTA se on paljon halvempaa ja helpompaa kun alkaa summassa vaihdella akkuja ja virtalukon pohjia yms. Sitten kun toi ei auta mitään, alat aatella oikeesti mikä siellä on vikana...
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: s73 - 18.01.2014, 00:07:33
Jos latausvalo ei pala sytytysvirta päällä, laturi ei toimi tai mittaristossa palanut polttimo.
Olen testannut latuksen merkkivalon toiminnan irrottamalla herätteen laturin perästä, laittanut virtakynän liittimeen ja toinen pää maadotettu johonkin, sitten kytkenyt sytytysvirran. ???
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.
Kirjoitti: Peter von - 18.01.2014, 23:24:20
Siis kyllä mittaristoon tulee kaikki valot myös ryypyn,laturin yms. valot toimii, sattu semmonen säkä kohdalle et tossa opelissa on optiman 300€:n akku, jos se ei sillä lähde huomenna käymään niin sitten menee auto talliin ja käyn joka ikisen sulakkeen ja johdon läpi vaikka siihen menisi viikko :D
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.(VIKA SELVITETTY)
Kirjoitti: Peter von - 25.01.2014, 23:37:44
Nonniin elikkä vihdoinkin sain raahattua itseni katsomaan tota kolmenelikymppiä, aloitin työt moottorin maadoituksesta, Arvatkaa vaan oliko se huonosti kiinni  ::) No kiristin sen ja avot  :D Nyt heti alkuviikosta konttorille ja leima autoon, meikäläisen talvi driftaukset alkaa vähän myöhässä mutta toivotaan että täällä länsirannikolla talvi on normaalin mittainen ja kestää sinne maaliskuun puoleenväliin ainakin niin kerkeää vähän kylki edelläkin ajella ;)
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.(VIKA SELVITETTY)
Kirjoitti: Pyssy - 26.01.2014, 10:23:33
Omassa 340:ssä muutin akkujohdotuksen seuraavasti:

Akulta plusjohdon haaroitukseen menevä johto poistettiin.  Tynkään pantiin letkunpätkä silikonilla kiinni eristeeksi.
Uusi punainen 35 mm² johto akulta solenoidin kytkentäruuville.  Kunnolliset liittimet johdon kumpaankin päähän, tiätysti.
Litteät maajohtopunokset hukattiin.
Uusi musta 35 mm² johto akulta startin kiinnityspultille.  Samasta pultista 16 mm² johto korin maadoitusruuville.

Tarvittavat liittimet tehtiin Abikoista poistamalla muoviosa, ja juottamalla liitin johtoon.

Startti alkoi pyörimään ihan toisella lailla.

Joskus löysin moottorin maadoitusvian kaverin autosta.  Ryyppyvaijerista nousi savu startatessa. 
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.(VIKA SELVITETTY)
Kirjoitti: Peter von - 26.01.2014, 17:29:50
Joo no tuo saa kyllä toistaiseksi noin olla kun kiire vain päästä levittämään penkkoja :D Täytyy keväällä sitten tutkia tarkemmin autoa ja jos vaikka maalaisi uudestaan (Tietty orggis värillä) :)
Otsikko: Vs: Volvo 340 B14 vm. 1986 Ei käynnisty=kiire.(VIKA SELVITETTY)
Kirjoitti: miksu01 - 31.01.2014, 21:11:31
Nonniin elikkä vihdoinkin sain raahattua itseni katsomaan tota kolmenelikymppiä, aloitin työt moottorin maadoituksesta, Arvatkaa vaan oliko se huonosti kiinni  ::) No kiristin sen ja avot  :D Nyt heti alkuviikosta konttorille ja leima autoon, meikäläisen talvi driftaukset alkaa vähän myöhässä mutta toivotaan että täällä länsirannikolla talvi on normaalin mittainen ja kestää sinne maaliskuun puoleenväliin ainakin niin kerkeää vähän kylki edelläkin ajella ;)

tää on todella yleinen vika autoissa, on joko ruostunut tai irti :)