Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: arpaarpa - 11.05.2011, 22:15:54

Otsikko: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 11.05.2011, 22:15:54
kertokaapa miten eroaa 340 renaultin koneellisten voimansiirto ja 360 voimansiirto?
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: olli - 12.05.2011, 14:05:18
kertokaapa miten eroaa 340 renaultin koneellisten voimansiirto ja 360 voimansiirto?

Yksi ilmainen ja todella hyvä neuvo: Osta Volvon 300-sarjan korjausopas. Maksaa esim. käytettynä n. 10 euroa ja on todella hyödyllinen olla hyllyssä mikäli omistat 300-sarjan auton.

Ainakin vaihdelaatikot ovat erilaiset ja Volvon koneella olevissa on se putki siinä kytkinakselin vai mikä nyt onkaan, ympärillä. Mutta oppaassa on tästäkin hyvät kuvat, jossa osat on nimetty ja rakenne näkyy selvästi.
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: voleksi300 - 12.05.2011, 17:37:49
340 1.7 -89 muuta eroa ei ole 360:n kanssa, kuin kardaani. 340:ssä on alumiini kardaani, johon on kumilla vulkanoitu booritapit.

D16- ja B172k moottoreilla varustetuissa 340:ssä on sama m47r laatikko, kuin 360:ssä. Ja tuo m47r on se 5-vaihteinen laatikko.
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 12.05.2011, 22:56:53
eikun tossa mietin kun olisi yksi 1,7l 340 volle halvalla myynnissä niin voisi ostaa varaosiksi jos jatkossa taas vetarit tai perät paukkuu  :)
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: HembalanD - 12.05.2011, 23:51:28
Perä ja laatikko on erilaiset, vai oliko pelkkä perä.. nimimerkki SJS tietää, jotain vanhoja kirjotuksia vois löytyä jostakin. Laatikon kiinnityskin on aivan erilainen noilla..

Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: j_tapio - 13.05.2011, 08:17:28
Perä ja laatikko on erilaiset, vai oliko pelkkä perä.. nimimerkki SJS tietää, jotain vanhoja kirjotuksia vois löytyä jostakin. Laatikon kiinnityskin on aivan erilainen noilla..

Perän ja laatikon muodot ja kiinnitys muuttuu 4 ja 5 vaihteisen laatikon mukaan, eli 4 vaihteisen perä ei käy 5 vaihteiseen laatikkoon ja päinvastoin..
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: HembalanD - 13.05.2011, 12:48:49
Perän ja laatikon muodot ja kiinnitys muuttuu 4 ja 5 vaihteisen laatikon mukaan, eli 4 vaihteisen perä ei käy 5 vaihteiseen laatikkoon ja päinvastoin..
Eikun näinhän se olikin, laitetaan kisajuoman piikkiin ;D
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 13.05.2011, 13:53:25
KUINKA irroitetaan vaihteen siirto tanko eli se joka menee vaihdekepin alapäästä vaihdelaatikon päätyyn! noin tunnin olen maannut auto alla ja yrittänyt saada molemmista päistä irti, jos ei kohta ala irtoomaan niin vedän rälläkällä poikki koko tangon
edittiä!
no nyt sieltä rupes tulemaan jo isoja laakerin kuulia pihalle, vai lienekö sitten  tuolta paskana olevasta perästä tullut :idiot2:
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: j_tapio - 13.05.2011, 13:55:52
KUINKA irroitetaan vaihteen siirto tanko eli se joka menee vaihdekepin alapäästä vaihdelaatikon päätyyn! noin tunnin olen maannut auto alla ja yrittänyt saada molemmista päistä irti, jos ei kohta ala irtoomaan niin vedän rälläkällä poikki koko tangon

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=200.0
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 13.05.2011, 16:18:51
 ;D joskus sitä vaan tuntee itsensä tyhmäksi  :-[
tosin joku oli pistehitsannut sen kuoren kiinni minkä alta löytyi nuo lyöntitapit :idiot2:
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 16.05.2011, 22:17:50
semmoinen kysymys olisi vielä että lienekkö saa vielä kasattua murrosta kun perän irroituksen yhteydessä tippui betonilaattaa vasten niin purkautui koko murros :idiot2:
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: olli - 19.05.2011, 13:03:14
Ei liity suoraan tähän, mutta en viitsi tehdä yhdelle kysymykselle uutta topiccia.

Eli mitkä ne pultit/mutterit näissä 300-sarjan Volvojen voimansiirrossa oli, joiden tiukkuus kannattaa tarkistaa? Muistan että oli joskus noista puhetta, mutta on päässyt unohtumaan. Nyt on omaan autoon vaihdettu öljyt laatikkoon ja perään ja voisi tuonkin samalla tarkistaa.

Vaihdelaatikon/perän kannatinpalkki oli muuten melko pehmoinen autossani. Sellaista edes suht ehjää saa tarjota, niin voin kunnostaa autooni "uuden".
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: j_tapio - 19.05.2011, 13:14:15
Vaihdelaatikon/perän kannatinpalkki oli muuten melko pehmoinen autossani. Sellaista edes suht ehjää saa tarjota, niin voin kunnostaa autooni "uuden".

Huutonetissä oli taannoin uusi 360 palkki naurettavan halpaan hintaan. Äkkivilkaisulla ei tuntunut tällähetkellä olevan auki..

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/360palkki.jpg)

Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: estate - 19.05.2011, 13:34:53
Eli mitkä ne pultit/mutterit näissä 300-sarjan Volvojen voimansiirrossa oli, joiden tiukkuus kannattaa tarkistaa? Muistan että oli joskus noista puhetta, mutta on päässyt unohtumaan. Nyt on omaan autoon vaihdettu öljyt laatikkoon ja perään ja voisi tuonkin samalla tarkistaa.

360:n "kartaanin" kiinnityspultit, suojaputkessa on kumitulpilla peitetyt reiät, joista ne pultit saa kiristettyä.
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 19.05.2011, 20:15:05
joo mulla sama ongelma sen palkin kanssa et on pehmonen mutta onneksi löysin huomattavasti paremman halvalla tosin sekin on ruosteessa mutta ei pehmeä, eli ei muutaku teräsharjaa ja massaa päälle :)

mutta asiaan, onko jollain neuvoja miten vaihdetaan murroksen suojakumi? onko paskamainen homma, mietin vaan kun näyttää aika haperolta ja hyllyssä on muutama uusi....
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: Aukki - 19.05.2011, 22:12:08
Huutonetissä oli taannoin uusi 360 palkki naurettavan halpaan hintaan. Äkkivilkaisulla ei tuntunut tällähetkellä olevan auki..


Taannoin ei ainakaan lähteny 50€:lla.
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: HembalanD - 19.05.2011, 22:16:33
joo mulla sama ongelma sen palkin kanssa et on pehmonen mutta onneksi löysin huomattavasti paremman halvalla tosin sekin on ruosteessa mutta ei pehmeä, eli ei muutaku teräsharjaa ja massaa päälle :)

mutta asiaan, onko jollain neuvoja miten vaihdetaan murroksen suojakumi? onko paskamainen homma, mietin vaan kun näyttää aika haperolta ja hyllyssä on muutama uusi....
Elä sitten suoraan sitä massaa sen harjatun teräksen päälle, pääset muuten vaihtamaan taas pian uutta
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 20.05.2011, 00:58:48
suihkin sinne wurthin punaista roststop maalia eka ja sitten massaa ja paksulti leweellä pensselillä :pomo:
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: arpaarpa - 20.05.2011, 01:03:21
mutta asiaan, onko jollain neuvoja miten vaihdetaan murroksen suojakumi? onko paskamainen homma, mietin vaan kun näyttää aika haperolta ja hyllyssä on muutama uusi....

näin itseäni neuvoen.... vartin homma jos vetari on valmiiksi irti  -H- -H-
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: olli - 20.05.2011, 11:54:05
joo mulla sama ongelma sen palkin kanssa et on pehmonen mutta onneksi löysin huomattavasti paremman halvalla tosin sekin on ruosteessa mutta ei pehmeä, eli ei muutaku teräsharjaa ja massaa päälle :)

mutta asiaan, onko jollain neuvoja miten vaihdetaan murroksen suojakumi? onko paskamainen homma, mietin vaan kun näyttää aika haperolta ja hyllyssä on muutama uusi....

Mun autossa toi palkki on sen verran hapan, että ihmettelen miten rojut edes pysyy ylhäällä niiden avulla. Mutta katsotaan nyt jos saisi varaosan jostain, niin voisi korjata valmiiksi ja pultata sitten "uuden" kiinni.

Onko tuon palkin irroitus ja kiinnitys muuten millainen homma? Tarviiko voimansiirron osia purkaa jotenkin vai pystyykö osan "sujauttamaan" sinne ylös jotenkin?
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: voleksi300 - 23.05.2011, 19:13:03
340:n tuli tehtyä joskus kulmaraudasta tuo perän kannatinpalkki. Ei tarvinnut, kuin reijät porata. Vaihdettiin sillein se, että laudan pätkä lehtijousien päälle ja perä/vaihdelaatikko oli sitten sen laudan pätkän päällä. Mitään ei tarvinnut purkaa.

Tuo 360:n palkki näyttää vähän erilaiselta, kuin 340:n mutta eiköhän tuohon 360:n saa tehtyä kanssa kulmaraudasta sen.
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: olli - 03.06.2011, 07:56:09
Onko ihmisillä mitään vinkkejä mistä kannattaisi alkaa etsimään "vikaa" kun tuossa omassa Volvo 360 GL:ssä, joka siis 87-vuoden 3-ovinen ja 230tkm ajetulla B200K-moottorilla, on alkanut kuulua jostain kuskin puolen takanurkasta sellainen "klong" ääni melko usein kun painaa nopeasti kaasua tai päästää kaasun. Eli kun veto joko katkeaa tai alkaa vähän ripeämmin.

Sen verran olen tutkinut, että ainakin vaihdelaatikon palkki on mätä, mutta mikä osa tuollaista voisi aiheuttaa? Onko ideoita?
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: j_tapio - 03.06.2011, 10:13:41
Kannattaa aloittaa siitä helpoimmasta, eli saattaako pakoputki vastata koriin?
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: olli - 03.06.2011, 12:22:51
Kannattaa aloittaa siitä helpoimmasta, eli saattaako pakoputki vastata koriin?

Hyvinkin mahdollista. Autoa on laskettu perästä n. 80mm ja putki kulkee melko lähellä joitakin osia pohjassa. Kaiken lisäksi takaäänenvaimentajassa olevista kannatinkumien koukuista toisen pää on katkennut, eikä kumi meinaa pysyä paikallaan. Kun kumi luistaa pois, niin putki alkaa heilumaan ja paukkumaan pohjassa. Pitäisi ottaa vaimentaja pois ja hitsata uusi kiinnike tuolle kumilenkille.

Pitää tutkia.
Otsikko: Vs: 300 voimansiirto
Kirjoitti: olli - 15.06.2011, 22:48:42
Huh huh. Taas tutkittu vähän Volvoa.

Autoa on perästä tosiaan laskettu se 80mm ja pakoputki on hinkannut taka-akseliputkeen aina toisinaan. Taaempaa äänenvaimentajaa kannattelevat kumilenkit oli aluksi katki, sitten uusin ne ja huomasin että vaimentajassa olevat koukut ovat puolestaan katki ja lenkit ei pysy paikallaan. Putki on siis roikkunut välillä siellä sun täällä ja nyt se oli sitten revennyt vaimentajan liitoksesta ja vuosi melko paljon.

Ei auttanut muu kuin sahata vaimentaja pois ja nyt autossa onkin sitten todella ihanat äänet. Putki loppuu taka-akselin kohdalle.

Samalla huomasin, että huonokuntoiseksi aiemmin toteamani vaihdelaatikon kannatinpalkki oli vielä paljon huonommassa kunnossa kuin luulin. Se on nimittäin kokonaan katki ja vain toinen pää kannattelee osia. Onneksi "uusi" osa on jo hankittu, mutta vähän kuumottaa ajaa tuolla raadolla tässä parin päivän aikana reilu 700km kun olisi tarkoitus ajaa Tampereelta Kuopioon ja paikanpäälläkin jonkin verran  :D