KL-varaosat  Race.fi

Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...

  • 24 Vastauksia
  • 6537 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kapu_91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Ajattelin tehdä tälläsen keskustelun ja aattelin kysellä vähän itseäni askarruttavia asioita. Kertokaa te asioihin enemmän perehtyneet ja toivottavasti tästä on hyötyä sitten muillekkin jatkossa.

Olen kyllä lukenut siis 300-sarjaan liittyen keskusteluja läpi, mutta jtn epäselvää on silti jäänyt, joten päätimpä itse nyt sitten kysyä.

Omistan tuollaisen 360 GLT:n vuodelta -89 Koneena toimii siis B200E. Koneen vaihtoa tehokkaampaan olen miettinyt jo pidemmän  aikaan, mutta eipä ole vieläkään oikein auennut, että mikä kone ois järkevää laittaa... Mikään ei varmasti ole ns. "helposti" laitettavissa, mutta laitettavissa kuitenkin.

700-sarjastahan löytyy siis ihan turbotekniikallisia, mutta siinä on tuo jakaja kannessa, joten miten sen sovitus sitten 300-sarjaan? Ja mitä muutoksia se sitten vaatisi, että saa toimimaan/sopii nokalle. Tuossa katselin vuoden -89 240 volvoa ja siinä oli B200K koneena jossa oli jakaja lohkossa, joten mahtaakohan 200-sarjalaisissa siis olla kaikissa tuo jakaja lohkossa? Sieltähän löytyy sitten B19ET. Jotkut ovat 900-sarjasta konetta sovitelleet, mutta siihen en ole vielä kauheasti perehtynyt.

Tuohon omaan projektiin olis tarkotus vaihtaa etujouset enskesänä ja vaihtoehtoja siihenkin on sitten mitä ihmeellisempiä. Itsellä olis 240 volvon takajouset, jotka ilmeisesti käyvät, mutta ne ovat "hitusen" pidemmät ja lanka vahvempaa, joten miten paljon niistä vois laikata pois, että olis jämäkät ja tietty keula hitusen alempana kuin perä ja GLT:n vakio alusta siis tällä hetkellä.

Siinä muutamia mielessä käyneitä kysymyksiä. Valkaiskaa asioita te viisaammat, kiitos! :)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #1 : 12.03.2011, 16:20:03 »
Jakajan saa siirrettyä lohkoon esim ottamalla siitä sun b200e koneesta apuakseli
ja virranjakaja, ja vaihtamalla ne toiseen lohkoon, sitten tiskiltä tai motonetistä
puolikuun näköinen pala kannen takapäähän peittämään kolonen.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa ismoed

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #2 : 09.05.2011, 22:27:16 »
Onko 240:n takajouset tosiaan saman halkasijaiset ja "malliset" kuin 360:n etujouset?? ???

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #3 : 10.05.2011, 08:27:25 »
240:n takajouset on samalla halkaisijalla eli sopii 300:n tolppaan. Pitää lyhentää alapäästä muutama kierros, koska siinä on kapeampi kierros, josta on alunperin kiinnitetty tukivarteen. En muista enää oliko jousi kuinkakin paljon paksumpaa lankaa mutta on jäykempi kuin alkuperäinen, sitäkää en muista montako kierrosta laikkasin jousista pois.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #4 : 10.05.2011, 10:22:01 »
Hakutoiminnolla täältä ja volvolandian puolelta löytyy tästäkin juttua, sinne vaat kuitenkin vaihtaa 115hv+20% = 138hv, B230FK = 135hv koneen, helpoin lienet itse vaan turbo kylkeen ja joku säädettävä ruutta ohjaamaan.. Männät vaikka B200ET:stä. Tai sitten suoraan esim B230FK kone.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #5 : 20.10.2011, 13:56:44 »
Herätellääs vähän aihetta.
Kuinka absurdi idea olisi istuttaa tommonen T-5:nen kolmiovisen kolmenelikympin nokalle? Tuostahan joutuisi säädettävän moottorinohjauksen ainakin tekemään, jotta saa paperit noille alle 138hp tehoille, ja tuo 2,3litraahan taitaa mennä vielä kokonsa puolesta, mutta vaikuttaako asiaan tuo yksi lisä sylinteri?

Pyöritellyt nyt mielessä kaikennäköistä projektia ja tuollainen tuli mieleen. Helpollahan ei varmasti käytännössä tapahdu tuo, mutta lähinnä kiinnostaa se, että onko tuollaisen leimaaminen edes mahdollista?
BMW M5
Volvo 740

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #6 : 20.10.2011, 14:46:41 »
Onkos noita tinavitosen lohkoja ollut alle 138hv  ??? Mahtuuko se ylipäänsä konehuoneeseen?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #7 : 20.10.2011, 15:22:57 »
Onkos noita tinavitosen lohkoja ollut alle 138hv  ??? Mahtuuko se ylipäänsä konehuoneeseen?
10 tappiset vaparit on 140hp, mutta saahan nuo tehot aina kuriin hetkeksi ja lapun kanssa leimalle, asiaa jonkunverran googlaillessa löysin jopa yhden tälläisen projektin, kuvien mukaan näytti kyllä istuvan konehuoneeseen, niistä ei tosin selvinnyt paljonko esim. tulipeltiä on tapettu?

E: ilmeisesti tuo vakiona erikoinen vaihdelaatikko ratkaisu aiheuttaa hommaa mukavasti, uusi laatikko kun tulisi eteen, joten kardaani tunnelia ym joutuu muokkaamaan?
« Viimeksi muokattu: 20.10.2011, 16:15:13 kirjoittanut t0mpp4 »
BMW M5
Volvo 740

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #8 : 20.10.2011, 16:36:49 »
Tunnelia joudut muokkaamaan, M90 käy tinavitosen perään suoraan.

Käsittääkseni nykyään ei onnistu enää tehojen pudottaminen, mitä alkuperäisessä lohkossa on. Eli jos sulla on lohko 140hv mallista, et voi katsastaa sitä 138hv, vaikka olis penkkilappu.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #9 : 20.10.2011, 18:47:30 »
Eikös tuo matalille tehoille katsastus toimi kun katsastaa tuon ns omavalmiste koneena eli koneelle olisi tehty jotain (esim. vaihdettu turbo)?
Vai onko ne tuon omavalmiste kone jutunki torpannu?
BMW M5
Volvo 740

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #10 : 20.10.2011, 21:57:20 »
Eikös tuo matalille tehoille katsastus toimi kun katsastaa tuon ns omavalmiste koneena eli koneelle olisi tehty jotain (esim. vaihdettu turbo)?
Vai onko ne tuon omavalmiste kone jutunki torpannu?
Omavalmisteena kyllä, mutta tehot ei saa laskea lohkon alkuperäisestä.

Näin olen käsittänyt, varmaksi en sano eikä mitään faktaakaan kyllä ole esittää, toiset varmistakoon  :)

Paras on kun käyt konttorilta varmistamassa ennen projektin aloittamista.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #11 : 20.10.2011, 22:42:56 »
Omavalmisteena kyllä, mutta tehot ei saa laskea lohkon alkuperäisestä.

Näin olen käsittänyt, varmaksi en sano eikä mitään faktaakaan kyllä ole esittää, toiset varmistakoon  :)

Paras on kun käyt konttorilta varmistamassa ennen projektin aloittamista.

Näyttää netistä löytyvät mielipiteet tuosta ristiävän niin paljon, että täytyy kai jokupäivä lähteä konttorille kyselemään asiaa.

E: Missäs 300 sarjalaisissa menee raja ei vähäpäästöisen ja vähäpäästöisten välillä? -87 eteenpäin vähäpäästöisiä?
« Viimeksi muokattu: 20.10.2011, 22:48:15 kirjoittanut t0mpp4 »
BMW M5
Volvo 740

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #12 : 21.10.2011, 07:10:03 »
Näyttää netistä löytyvät mielipiteet tuosta ristiävän niin paljon, että täytyy kai jokupäivä lähteä konttorille kyselemään asiaa.

E: Missäs 300 sarjalaisissa menee raja ei vähäpäästöisen ja vähäpäästöisten välillä? -87 eteenpäin vähäpäästöisiä?
Olisiko -89 tullut B200F kone, mikä vähäpäästöinen. Onkos rellukoneelliset olleet ollenkaan vähäpästöisiä?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #13 : 21.10.2011, 15:03:22 »
Katsastus asemalla käyty inssin jutuilla ja hänen mukaansa ei mitään ongelmaa kunhan teho saadaan tiputettua alle tuon 112*1.2=134.4hp ja tästä koko kierrosalueen kattava dyno lappu. :)
BMW M5
Volvo 740

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
« Vastaus #14 : 09.12.2011, 18:38:12 »
Katsastus asemalla käyty inssin jutuilla ja hänen mukaansa ei mitään ongelmaa kunhan teho saadaan tiputettua alle tuon 112*1.2=134.4hp ja tästä koko kierrosalueen kattava dyno lappu. :)
138hv on tehoraja näissä, eli 115hv+20%.

Minun värkki on katsastettu 135hv/99kW tehoisena otteessa volvo-auton vastaavuustodistuksella.

Vuoden 1983-84 B19E ja 1985-1986 B200E ovat 115hv, 1987-1990 111hv.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi