Autoracing  KL-varaosat

Volvon T6 moottori

  • 50 Vastauksia
  • 43923 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Volvon T6 moottori
« : 18.01.2012, 11:10:45 »
En tiedä onko oikea paikka kysyä mutta itseäni kiinnostaa hirveästi volvo T6 moottori mutta en ole hirveästi löytänyt tietoa moottorista. Eli mistä olette hommaillut koneita? Mitä laatikkoa olette käyttänyt? Mistä viri palikkaa? Onko iso homma istuttaa 240 volvoon? kiitos neuvoista jo etukäteen.
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #1 : 18.01.2012, 11:25:03 »
Tuossa asennuksesta:

http://www.240sidan.com/b6304.html

Vaihteistoksi käy M90 tai joku KL-racingin adapteri.

Ruotsissa noita moottoreita on myynnissä paremmin kuin Suomessa, seuraa tardera, blocket yms myyntisivuja.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #2 : 18.01.2012, 21:40:20 »
Lainaus
Mistä viri palikkaa?
Sisuskaluille ei kait tuolla 81mm porauksella olevalle tarvii ihmeitä tehdä, jollet ole rakentamassa jotain monsteria. Siinä lienee presiis samat männät& kanget ku tinanelosessakin ja jos ovat niin kestävät sen 100Nm/ kanki ja 100hp/mäntä.
raw d

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #3 : 21.01.2012, 09:41:02 »
Suosiolla laittaisin h-veivit jos kone on lattialla. 
Tuossa yksi kone jota olen askarrellut  http://volvo.tonit.org/ (uusissa osiossa)
-Kone on H-veiveillä ja originel männillä.
-Kansi 960 pikkusen kaivettuna ja R-seetit
-9.5mm nostolla olevat nokat (204hv koneesta) 
-960 imusarja
-960 öljypohja
-pakosarja oma tekele
-kkk29 pilletti siivellä
-Biltema hukkis
-750cc ev14 suuttimet
-MS2 3.0
-AW72l laatikko KL-racing adapterilla
-Korvakot lohkoon uusiksi ja palkin puolella pikkusen jatkettu.
-Tulipeltiä pikkusen nuijittu
-Vakaajatangon korikiinnikkeisiin pikku holkit ja öljypohjasta pikku pala pois.

Kun Toni kerkii päivittää sivut niin on melkein valmis jo laite.

Itsellä on myös 164 Volvossa vastaava kone paikallaan mutta perustuu 2.5 litraiseen.
Kahdella 14T ahtimella. Siinäkin on suosiolla H-Veivit.  Kestänyt jo kiusaamista melkoisesti. 2x m90 hajonnut ja yhden kerran AW30-40 laatikko.     
Varttimaili taittui 1.2bar ahdolla 60ft 2.3sek  1/4mile 13.3sek ja 180 km/h   Pikkusen väsyneellä automaatilla ja karvan vajaa 1500kg painoa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2012, 09:48:20 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #4 : 15.08.2016, 21:12:06 »
Boost olet käyttänyt 960 kantta. VVT:n takia? Systeemin voi ilmeisesti monellakin tavalla ohittaa, mutta tuleeko hyvä esim hitsaamalla kiinteäksi?

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #5 : 18.08.2016, 08:25:17 »
Tämän hetkisissä moottoreissani olen hitsannut kiinteäksi. Pitäisi joskus tehdä kokonaan uusi keskiö niin helpottaisi montaa juttua.

960 kansi on parempi, kun ei tarvitse noita miettiä.

T6 kannessa imukanava paremmassa asennossa, mutta en tiedä onko loppupeleissä suurta merkitystä.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #6 : 22.12.2016, 15:30:12 »
Onko todellakin niin että esimerkiksi 960 Manuaaliin (M90) menee tuo S80 T6 bolt-on kiinni? Eikä katsastuksen kanssakaan pitäisi olla mitään ongelmia niin pitkään kun on alle 1997vm eli EURO2 päästöluokiteltu kori ja penkityspaperit joissa näkee että teho ei nouse yli sallitun rajan?

Tosin eikö T6 vakiona ole jo sallitun yli eli pitäisi jotenkin tehoja laskea?

Mites on 940 lupien ja käypäsyyden kanssa.?

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #7 : 22.12.2016, 15:57:07 »
Taisi olla niin että yksi laatikon kiinnitys pultti ei osu kohdilleen tina M90 askin kanssa.
Katsastus on helppo juttu.
Kun jakohihnan vaihdon yhteydessä laittaa siihen T6 moottoriin jakokoppaan vahingossa B6254 koneen viivakoodin.
Virheitä sattuu kaikille..
Toki parempia askeja kannattaa jo harkita jos sieltä tehoja haluaa.
Laikkaa alkuperäisestä T6 automaattilaatikosta "kytkinkopan" irti jonka hitsaa kiinni johonkin parempaan vaihdelaatikkoon eikä maksa oikein mitään koska joka toinen niistä alkuperäisistä T6 automaattilaatikoista on rikki vanhemmiten niin saa kaikki kiinnityspultit käyttöön.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #8 : 22.12.2016, 17:48:40 »
Paitsi kun käyttää 960 öljypohjaa ja t6 automaatin koppaa niin yksikään ruuveista ei enää käy pohjaan kiinni, jolla ei ole mitään merkitystä.

« Viimeksi muokattu: 22.12.2016, 17:50:15 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #9 : 22.12.2016, 18:13:52 »
Ihme että näitä ei ole tehty enempää. Tuohan on vallan mainio paketti, siis 960 kera T6 koneen. Joku400-500hp koneesta ja vaikka tuo Bemarin 6v laatikko niin se menisi ihan käyttiksenä vielä.

Itse jos lähtisin tekemään niin tekisi suoraan single turbon jollain hyvällä kuulalaakeriahtinella, vaikka gtx3076 tai joku bornwagerin efr sarjasta ~500 tehoille.

Yksi olisi näköjään myytävänä. http://m.nettiauto.com/volvo/960/8496327?vifAdCount=20&vifNav=Y onko jonkun foorumilaisen??
« Viimeksi muokattu: 22.12.2016, 18:24:55 kirjoittanut kuski »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #10 : 22.12.2016, 18:36:31 »
Paitsi kun käyttää 960 öljypohjaa ja t6 automaatin koppaa niin yksikään ruuveista ei enää käy pohjaan kiinni, jolla ei ole mitään merkitystä.

Niin etuvedon kytkinkopalla jää kaksi vai kolme pulttia käyttämättä öljypohjan puolelta mutta onhan siellä ne ohjuriholkit vielä tukevoittamassa lohkon puolella. Olikohan 12 mm pultit vieläpä? Eihän ne öljypohjan pultit muutenkaan ole niin kovassa tavarassa kiinni. Tietysti jos koneistaisi erillisen välilaipan lohkon ja kytkinkopan väliin ja hitsaisi sen kiinni kytkinkoppaan niin se olisi kaikkein tukevin ratkaisu.
Suoritusten perusteella tosiaan ei mitään merkitystä nähtävästi vaikka jäisi niitä öljypohjan pultteja puuttumaan etuvedon kytkinkopallakin.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2016, 18:52:27 kirjoittanut Eikka »

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #11 : 22.12.2016, 22:50:53 »
Onko toi nettiauton linkin 2.5 lohkoon tehty "t6"jotenkin huonompi kuin aito t6. Ainakin ilmeisesti hieman heikompi tuo lohko? Tuon saisi ainakin omavalmisteena muutoskatsastettua.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #12 : 22.12.2016, 23:18:56 »
Hytikkakannella näkyy olevan. Tekisin kovapaininkannella jos tehoa oikeasti haluaa ottaa. Ei hytikkakansikaan huono ole. Pienellä porauksellahan tuo on niin kuin ekat T6 motit vuoteen 2001. Muistaakseni kovapalakannella olevassa T6:ssa on parannettu öljynkiertosysteemi. T6 lohkohan on matalemmalla vesitilalla eli kestävämpi mutta tuokin varmaan kestää pitkälle. Ei silläkään tietysti merkitystä ole jos/kun Dartonin putket lyö sinne.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2016, 23:21:12 kirjoittanut Eikka »

Poissa kuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #13 : 23.12.2016, 07:35:49 »
Muistaakseni kovapalakannella olevassa T6:ssa on parannettu öljynkiertosysteemi

Siis onko tuo T6 jostain vuosimallista alkaen jo suoraan kovapalakannella?

B6284T= 81mm porauksella (kestävämpi)?
B6294T= 83mm porauksella ja VVT kannella?

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #14 : 23.12.2016, 07:59:21 »
Siis onko tuo T6 jostain vuosimallista alkaen jo suoraan kovapalakannella?

B6284T= 81mm porauksella (kestävämpi)?
B6294T= 83mm porauksella ja VVT kannella?

Vuosimalli 2000 ja uudemmat ovat kovapalakannella. 81 mm poraus on vuoteen 2001 olemassa. 2002 on jo 83 mm:n porauksella ja imu -ja pakonokan VVT:illä. Ensimmäisissä T6 moottoreissa on vain pakonokan VVT.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2016, 08:03:38 kirjoittanut Eikka »

 

Ateho  Elekma