Elekma  Autoracing

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 570225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1800 : 15.08.2020, 14:42:25 »
Mittasin kulutuspinnan ja 5mm oli vielä jäljellä
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1801 : 15.08.2020, 17:40:04 »
Vanha uutinen mutta silti: Michelinen mielestä renkaita ei tulisi uusia 3mm kohdalla. 1.6mm on heidän mielestään hyvinkin riittävä. Perusteluina se että ei ole näyttöä siitä että alle 3mm kulutuspinta lisäisi onnettomuusriskiä, renkailla paras kuivapito ja polttoainetalous alle 3mm ja ovat myös silloin hiljaisimmat. Ympäristökuormitus myös kasvaa merkittävästi jos renkaat uusitaan ”liian” aikaisin.

Michelin ei siis penää muutoksia lakeihin vaikka muutos itseasiassa lisäisi myyntivoluumia. Toisaalta, jos renkaita olisi lakimuutosten takia uusittava nykyistä tiuhempaan niin kuluttajat saattaisivat siirtyä halppisrenkaisiin.

Itse tykkään kuunnella firmoja jotka aidosti panostavat tuotekehitykseen (esim juuri Michelin). Tässä asiassa en kuitenkaan tiedä ollako samaa mieltä..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1802 : 15.08.2020, 19:25:42 »
Ihan vähän epäilin kun kaveri soitti ja ensimmäisenä haistatti pitkät ja haukku sille myymäni renkaat. Gt radial champiro fe1. Joo rengastestien joissa on ollut paskin kumi mut rengastestithän on muutenkin kuraa...

No ite ajelin kumeilla 1.5 kesää. 8/17 paistetut kumit kyseessä ja aina pitäny 2.6 bar koska muuten oli runko vetelä.

Kulutuspintaa on etuset reunoista pyöristyneet koska 940 ja 740 alla olleet. Ja nyt ovat oikeesti ajolleen ihan surkeat. Kaikki tiepaikkaus, urat, kolot, vesi, hiekka, ja tien mutkat, tien kaltevuus tekee ajamisesta työlästä ja ratti kääntyy sekä auto haluaa mennä noihin edellämainittuihin ja pysyy siellä mielellään joka tekee sen että meno on kuin vikuroivalla hevosella menemistä.

Oikeesti koskaan 5mm pintaa kumeissa ja yks kax paskaks rungoista kumia ole tullu itellä vastaan viime vuoskymmenien aikana.

Olin eilen aamusta tämän kyydissä, 10c lämpötila ulkona 2.6bar rengaspaineet. Ei saatanaa ja jumalaviete ei metriäkään suoraan tiellä jossa kulumisuraa tai paikkauksia. Päivällä sitten 23c lämmössä uudestaan sama tie. Vähän jotain vetelyä muttei mitenkään niin että repsikka huomaa. Aamulla kylläkin huomasi repsikkakin et ei helkatti.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1803 : 16.08.2020, 18:12:48 »
Muistaakseni 320, pitää tarkistaa vielä tänään.
Edit. Unohtu. :facepalm:
360 on tw. Odotettavissa siis kulumista.
En ihmettelisi, jos alkaisivat kulumaan "silmissä" kun pari milliä on ensin hieroutunut pois.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1804 : 23.08.2020, 16:10:32 »
Nyt voi jo kirjailla omia tuntemuksia keväällä ostetuista kumeista. Tällä kierroksella valinta osui Tracmax kumeihin joita paikallinen pienyrittäjä uskalsi suositella ja häntä uskoimme koska aiemmatkin suositukset ovat toimineet.
Pitkäkaton alla on moiset pyörineet noin 7000km enkä keksi mitään miksi en ostaisi toistakin kierrosta. Itseasiassa ostin samanlaiset kumit tohon pikkuautoonkin. Ihan peruskoko 205/65x15, vai olikohan ne 195... no ihan sama.

Eivät melua, märkäpito ja pito erityisesti sateessa on hyvä normaaliin ajeluun, eivät tunnu ajossa "miltään", kulumiskestävyys nähdään sitten joskus. Renkaat ovat kestäneet kurituksen näillä meidän p*skoilla teillä, eivätkä näytä kärsineen tuossa päällytystyön valmistelun aikana ajoalustana olleen todella karkean sepelin hyväilystä.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1805 : 31.08.2020, 07:07:02 »
Jatketaan taas "seurantaa".

Nyt tullut useampi tuhat kilometriä ajoa linglongeilla (4-5 tuhatta rullailtu) ja aikalailla yllä kirjoitettu on toistaiseksi pysynyt mielessä. Märällä asfaltilla ei pito ole kaksinen, mutta vesiliirtoon ei kuitenkaan hirveän herkästi lähde. Runko on löysä, eli jos tarkkaa ja sporttista ajettavuutta halajaa, ei linglong greenmax ole oikea valinta. Renkaat eivät juurikaan ole kuluneet kesän aikana, eikä käytös ole muuttunut mihinkään. Rajusti ajaessa alkaa rengas sortamaan, varmaankin pehmeän rungon takia, mutta pidon raja on pehmeä eikä äkkinäinen. Soratiellä löysä runko antaa hienosti anteeksi nykyajan tiheät ja terävät vallesmannin kiharat.

Perusautossa peruskäytössä minusta rahansa arvoinen rengas, jos vertaa käytettyihin. Mikäli löytää hyvän rengassarjan (eli valmistaja Michelin, Pirelli, Continental tai muu suuren valmistajan rengas), jolla on ikää max 4v ja pintaa se 6-7mm hintaan 120-130 euroa (tässä kokoluokassa, 195/65R15), niin silloin käytetty on parempi valinta. Kuitenkin se tarjonta, mitä tuossa alkukesästä oli (yli viisivuotiaita renkaita 4-5mm pinnalla 40-60€/kpl) niin ehdottomasti ottaisin uudestaan LingLongit.

Oikeastaan ainoa uusi havainto oli tuossa noin viikko sitten. Reipas 500km maantietä todella paahtavassa helteessä, mutta ajettavuus ei muuttunut edes tällöin. Edelliset Nokianin renkaat muuttuivat todella "hyytelömäisiksi" helteillä ajaessa, eikä siihen auttanut edes rengaspaineen nosto.
Täytyypä heti tuoreeltaan kirjoitella.

Alan ymmärtämään LingLongien todella huonot arvosanat märällä. Nyt on pidempään ollut kylmiä aamuja kuten tänäänkin, kylmä ja täysin märkä asfaltti.
On kuin -10....-20 pakkasilla lumella ajelisi. Edelleen hyvä puoli on se, ettei rengas tee yllätyksiä, mutta pitoa ei tosiaan ole kaksisesti. Tunnottomammalla autolla voisi säikäyttää, oma kikotin onneksi viestii ohjauksesta heti jos/kun kaartaessa alkaa pito häipymään.

Jotain kertoo se, että tänäaamuna kakkosvaihteella 20kmh--->70kmh kiihdytys sai vetävät ihan kaasusta jauhamaan suoraan vedättäessä. Joutui kaasulla "haistelemaan" ihan kuin talvikeleillä. Voimaahan oli niinkin paljon kuin 95hp/128nm.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1806 : 31.08.2020, 07:27:25 »
Ihan kuin michelin energy saverit. Näillä keleillä michelinin kitkat piti paremmin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1807 : 31.08.2020, 17:33:45 »
[quote

Alan ymmärtämään LingLongien todella huonot arvosanat märällä. Nyt on pidempään ollut kylmiä aamuja kuten tänäänkin, kylmä ja täysin märkä asfaltti.
On kuin -10....-20 pakkasilla lumella ajelisi. Edelleen hyvä puoli on se, ettei rengas tee yllätyksiä, mutta pitoa ei tosiaan ole kaksisesti. Tunnottomammalla autolla voisi säikäyttää, oma kikotin onneksi viestii ohjauksesta heti jos/kun kaartaessa alkaa pito häipymään.

Jotain kertoo se, että tänäaamuna kakkosvaihteella 20kmh--->70kmh kiihdytys sai vetävät ihan kaasusta jauhamaan suoraan vedättäessä. Joutui kaasulla "haistelemaan" ihan kuin talvikeleillä. Voimaahan oli niinkin paljon kuin 95hp/128nm.
quote]

kyllä tuollainen torque tekee kelistä kuin kelistä liukkaan lingsuille. mutta joo, ei kyllä vakuuta nuo rinkulat.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1808 : 31.08.2020, 17:39:21 »
[quote

Alan ymmärtämään LingLongien todella huonot arvosanat märällä. Nyt on pidempään ollut kylmiä aamuja kuten tänäänkin, kylmä ja täysin märkä asfaltti.
On kuin -10....-20 pakkasilla lumella ajelisi. Edelleen hyvä puoli on se, ettei rengas tee yllätyksiä, mutta pitoa ei tosiaan ole kaksisesti. Tunnottomammalla autolla voisi säikäyttää, oma kikotin onneksi viestii ohjauksesta heti jos/kun kaartaessa alkaa pito häipymään.

Jotain kertoo se, että tänäaamuna kakkosvaihteella 20kmh--->70kmh kiihdytys sai vetävät ihan kaasusta jauhamaan suoraan vedättäessä. Joutui kaasulla "haistelemaan" ihan kuin talvikeleillä. Voimaahan oli niinkin paljon kuin 95hp/128nm.
quote]

kyllä tuollainen torque tekee kelistä kuin kelistä liukkaan lingsuille. mutta joo, ei kyllä vakuuta nuo rinkulat.
Joo, tossahan on jo 75% meikäläisen ruohonleikkurin väännöstä.  :2funny:

edit: muistin väärin, eihän ruohonleikkurissa olekaan kuin vajaa 150Nm.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2020, 17:41:38 kirjoittanut tj86430 »

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1809 : 31.08.2020, 17:49:29 »
Joo, tossahan on jo 75% meikäläisen ruohonleikkurin väännöstä.  :2funny:

edit: muistin väärin, eihän ruohonleikkurissa olekaan kuin vajaa 150Nm.

slerbahuuli vaatimattomana miehenä unohti nollat tehojen perästä :D

muistan aikanaan kun nangkangit rantautui suomeen ja tuli kokeeksi hankittua moiset NS-1 n.300hp torsen nelikon alle. olihan se hienoa kun sai kuivallakin sutimaan, märällä meni risteykset suoraan melkein normivauhdeissakin.
 

Poissa Leksi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1810 : 21.09.2020, 18:54:14 »
Onko kenelläkään kokemusta Firestonen Roadhawkeista Volvon alla?
V70 classic -07

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1811 : 21.09.2020, 19:29:19 »
Emännän tytöllä firestonet roadhawkit S60 d5 ja olleet ihan tyytyväisiä.
Omassa saabissa nuo myös alla. Toimii jokasäällä ja kestää pintakulutustakin paremmin kuin linglong tai nordmanit jotka aikasemmin ollut. Noin keskitasoa rengasäänissä.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1812 : 21.09.2020, 19:59:16 »
Emännän tytöllä firestonet roadhawkit S60 d5 ja olleet ihan tyytyväisiä.
Omassa saabissa nuo myös alla. Toimii jokasäällä ja kestää pintakulutustakin paremmin kuin linglong tai nordmanit jotka aikasemmin ollut. Noin keskitasoa rengasäänissä.
Likka hommasi neuvostani maapurjeet myös, ja kehui myös hiljaiseksi, omat konepajakorvani ei moisia kuule
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1813 : 17.10.2020, 21:29:48 »
Tuo urasyvyys oli kyllä todella negatiivistä tuossa rengaskoossa. Olen useasti sanonut, että monelle riittää kesärenkaissa mustat ja melkein pyöreät kunhan kulutuspintaa on riittävästi, mutta jos jo uutena renkassa on yli 1mm vähemmän kulutuspintaa se vaikuttaa tuohon vesiliirto-ominaisuuksiin.

Toki isomman koon renkaissa tuota pintaa on merkkirenkaissakin lähempänä 7mm, kuin 8mm. Mitä katsoin Goodyear Eagle F1 assymmetric 5:a koossa 225/45/18", niin taisi olla 7.2mm. Noihin renkaisiin olen kyllä ollut tyytyväinen. Tehokkaan nelivedon alla ei missään vaiheessa ole tarvinnut miettiä olisiko vikaa renkaissa. Mitä negatiivistä löydän, niin ei noissa kokoluokissa ole äänettömiä renkaita. Eli pitävät ääntä, vaikka ovat hiljaisimmasta päästä. Toiseen autoon syksyllä tulee goodyear efficientgrip performance 2:t ykkösten tilalle.

https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2020-Teknikens-17-Inch-Summer-Tyre-Test.htm

Tuossa testissä oli mielenkiintoista huomata, että 225/50R17 koossa renkaiden painoero voi olla 9,6kg ja 12.9kg väliin. Oikeasti yli kolme kiloa  ;D

Ei voi kuin suositella noita Goodyear:n Eagle F1:ä. Pirun hyvät renkaat eikä missään kelissä ollut mitään ongelmia. Jos jotain negatiivistä, niin 1mm hävisi renkaista todella pienillä kilometreillä, mutta ei tuo treadwear tainnut olla, kuin 340.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1814 : 18.10.2020, 02:56:49 »

Ei mitään ongelmia ole ollut LingLongien kanssa, ajettuja km about 200tkm alla. Jokunen sarja ajettu ja ajetaan jatkossaki  O0
Toinen rengas merkki/malli mitä tytkkään käyttää Yokohama BluEarth  8)
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

 

Carcom Oy  Ateho