Ateho  Elekma

240 ''stance''turbofarmari

  • 0 Vastauksia
  • 2450 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leevar|

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
240 ''stance''turbofarmari
« : 11.09.2016, 21:32:47 »
Kauan jo foorumia selanneen on aika varmaankin jo alottaa oma topic. (olkaa helliä, tää on ensimmäinen topikki jonka oon ikinä kirjottanut) ::)

Mennään suoraa asiaan.

Autoina toimii 240 vm-1987 farkku, vakiona b230k kevään/kesän aikana vaihdettu tilalle ruiskutettu turbollinen versio samasta mahtikoneesta. 940 vm-1996 2.3t 99kw versio hoitaa päivittäiset liikkumiset.

volvo240_1 by Leevi Lindholm, on Flickr

240 tarina alkoi kun selailin nettiautoa ja yritin löytää vanhan 940 tilalle uutta kulkinetta. Tämä ferrarin punaisella värillä varustettu yksilö osui silmään, ja vaikutti erittäin hyvältä joten päätin että tuo on saatava. Samana päivänä se sitten seisoikin pihalla.
            Suunnitelmia oli kerinnyt jo vilkkaaseen mielikuvitukseen kertyä jo monta. Yhdessä haaveilin T5 koneen asennusta tuon arkkupakastimen keulalle, ja tämä kiehtoo vieläkin ja saattaa ehkä tapahtua, who knows. Päädyin kuitenkin siihen että vinokone sinne keulalle nyt aluksi ainakin tulee. Kaverilta motti sopualennuksin, johon oli jo vahvemmat kanget + kaikki laakerit vaihdettu.
         Projektin oli määrä alkaa jo viime talvena, mutta tallin kunnostus vei kaiken ajan. Nyt taas kelpaa kun kaikki on uutta ja kiiltävää, valaistus riittävä ja sähköä saatavilla aina läheltä. Joten eikun autot sisään ja hommiin.
         Purkaminen alkoi heti kun auto saatiin sulatettua. Purkamisessa ei kauan aikaa kulunut, ja muutamaa päivää myöhemmin olikin jo moottori nostettu pihalle, asetettu trukkilavalle ja nostettu hyllylle odottamaan kohtaloaan. Tämän jälkeen auto ulos, ja painepesurista höyryävän kuumaa vettä konetilalle. Huolellisen puhdistuksen jälkeen oli aika siirtyä moottorin kimppuun ja viimeistellä se ennen nostoa keulalle. Moottori oli suunnitteilla jääradalle ja koppaa en uskalla edes täällä kertoa, joten siihen oli vaihdettava öljypohja, jonka kätevästi sai vanhasta moottorista. Ennen asennusta hitsattiin öljypohjaan pätkä putkea, turbon paluulinjaa varten. Tämän jälkeen kone olikin valmiina nostettavaksi paikoilleen.
         Moottori kun oli tipautettu paikalleen, alkoi akara suunnittelu. Ensin etsin coolerille sopivan paikan, mietin monta kertaa kahden vaihtoehdon välillä, lähdöt ylös vaiko alas. Päädyin siihen että laitan ne alas. Valojen taakse putkille kolot ja täts it. No kun käytössä oli maailman paskin rasiapora, ei asia ollutkaan nii helposti tehty, Masuli tästä jaksaa muistuttaa aina kun pysähtyy jutustelemaan. Lopuksi käytin apuna mm puukkoa. Mutta onneks reunasuoja pelasti eikä rumia jälkiä jäänyt näkyviin  ;D 90 asteen kulma kun ei riittänyt niin jatkoin kummaltakin puolelta pellin läpi menevää ahtoputkea muutamalla kymmenellä asteella. Ahtoputkissa yhdistyivät söpösti Do88.se, KKD-Motorsport ja Bilteman pakoputkiin tarkoitetut putket. Tuli moneen kertaan huomattua että maali ei noissa tule pysymään, mutta eletään sen kanssa. Akun puolella olikin vähän ahtaampaa, joten piti ottaa akun kannakkeesta palasta pois että sai putken mahtumaan väliin. ::) Fiksumpi olis ehkä suunnitellut nämä vasta pakosarjan jälkeen mutta aina ei voi voittaa.
          Pakosarjan kohdalla mietin että ostanko uuden, jonkun toisen tekemän vai tekisinkö sen itse. Päätin että kokemuksista rikastutaan ja tehdään itse, kerran kun aikaa on. Suunnittelu oli niin nopea että, laippa kiinni koneeseen ja sitten silmällä sopiva kohta turbon laipalle ja kierretangot hitsillä kiinni. Putket toteutin niin ettei sarja käynyt paikallaan kuin muutaman kerran, ja yllätyin itsekkin kuinka ''hyvin'' siinä onnistuinkaan. :D Turbo ei ihan siten sijoittunut miten piti, mutta tämä on ehkä jopa parempi.

volvo240_235 by Leevi Lindholm, on Flickr

volvo240_13 by Leevi Lindholm, on Flickr

Kuvista näkee hiukan toteutusta, pitää ottaa hieman lisää kuvia tässä kun vaan ehtii.

       Alustan muutoksista: Edessä diy coiloverit, vanhoista tolpista jousilautanen alhaalta pois ja tilalle kierreholkki. Sisään 80 audin iskarit, ja jouset löytyi jostain tallin uumenista. Mitään tietoa ei jäykkyydestä ole, mutta on ne nyt vakioo jäykemmät  ::) Yläpäähän oli valmiiksi sorvatut lautaset jotka sopivat iskarin yläpäihin, ja näiden jatkoksi tuli vakiot yläpäät. Takana coiloverien säätöpalat, ja kaverin 850 satsista jääneet madallusjouset lyhennettyinä. Taakse pitäisi vielä vakiota lyhyemmät iskarit jostain löytää. Huomattava ero jäykkyydessä vakioon, ja meille ''stancemiehille'' elintärkeät säätövarat, että saadaan romut tonttiin  :idiot2:

       Vanteiksi on tulossa, jo 3 vuotta tallissa seisoneet artec turbo pz. Edessä 8'' ja takana 9.5''. Kumit pyöräytetään päälle koossa 195/45 R17 ja taakse 215/40 R17. Vanteet ovat vähän harvinaisemmalla lipalla varustetut, joten niihin leveämmät kehät oli vähän kiven alla. Taakse laitetut 3'' lipat tulivat suoraa ameriikan pojilta, kun ei lähempää tahtonut löytyä. 5x112 jako ja et 63 joten adaptereilla pakko asennella paikalleen, eteen 50mm ja taakse 40mm. Takana fitmentti ns. alkaa olemaan kun hiukan vielä tipauttaa, edessä kaivattaisiin leveempää lippaa ;D Katsotaan miltä ne näyttää kumit päällä. Talven aikana saattaa vielä värikin muuttua, nyt päällä vain plasti-dip.

volvo240_2 by Leevi Lindholm, on Flickr

volvo240_1235 by Leevi Lindholm, on Flickr

 Sisusta ei tule ihan kauheasti muuttumaan. Ratti, kuskin penkki ja muuta pikkuista muunneltu. Mittareina hipomallin autogauget, öljyn paine ja lämpö ja kierrosluku. Laajakaista lamban tieto kulkee kuskille mukavasti PLX- mittarin kautta, ja ahtopainetta tarkastellaan teollisuusmittarin kautta. Hansikaslokero on korvattu omatekoisella pleksistä valmistetulla paneelilla, jossa sulakerasioita, releitä ja ecu. Moottoria tulee kaikesta vihasta huolimatta, Ainakin Aluksi ms. Tämä tod.näk. muuttuuu projektin edetessä johonkin laadukkaaseen versioon. Budjetti nyt ei mikään mahdoton ollut niin ajellaan nyt tälläisellä jonkin aikaa. Kuvissa näkyvä vaihtovalo on jäämistöä tuostavanhasta jenkakellosta, joten se ei varmaan tule jäämään tuohon. Takapenkin tilalle ajattelin pakumaista ratkaisua eli tasainen tila etupenkeiltä kontin luukkuun asti, saa sitten köyhät kattella teltoissansa jos tolla eksyy joskus johonkin missä porukka nukkuu vielä teltoissa, eikä ole keksinyt farmarien käytännöllisyyttä.

volvo240_11255 by Leevi Lindholm, on Flickr

volvo240_112345 by Leevi Lindholm, on Flickr

12414245volvo240_1 by Leevi Lindholm, on Flickr

Eipä tässä vaiheessa enempää, jotain jäi kuitenkin matkan varrelta kertomatta. Tarinahan on vasta ''alussa'' joten kirjotellaas tänne lisää kun hommat edistyy :D ::)

1243volvo240_1 by Leevi Lindholm, on Flickr

volvo240_123 by Leevi Lindholm, on Flickr

volvo240_11234 by Leevi Lindholm, on Flickr

volvo240_11234125 by Leevi Lindholm, on Flickr

Laitetaan vielä kuva tallista jos jotain sattuu sekin kiinnostamaan.( en ole vastuussa reaktioista mitä muut tallissa olevat autot aiheuttavat  ;D )

tallikuva_1 by Leevi Lindholm, on Flickr


Ei siin, jos jaksoit lukee tänne asti niin kiitoksia. Pysykää taajudella, more to come.
-leevar|



 

RallyBaron  Samppasport