Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: VolsuD5 - 20.11.2011, 18:19:02

Otsikko: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: VolsuD5 - 20.11.2011, 18:19:02
Elikkäs pukkaa tuo Volvo jaloille kylmää ilmaa kuskin puolelta. Lämmintä tulee kyllä normaalisti jalkatilan suuttimesta, mutta samalla tuon suuttimen kohdilta ja siitä jatkuen penkkiin päin tulee kylmää viimaa keskikonsolistapäin niiden muovien alta. Onko kellään vastaavaa vikaa ollut?

Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: jleino - 22.11.2011, 08:15:40
Olikohan jollakin ollut syynä tähän rattiputken ympäriltä lähtenyt tiiviste tai vastaava, siis siitä rintapellin läpimenon kohdilta. Kannattaa tsekata. Tämä taisi olla landian puolella aikanaan.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: VolsuD5 - 23.11.2011, 00:01:48
On tuota tullut tuoltakin tutkittua, mutta tosiaan pukkaa tuota kylmää tuolta keskikonsolin suunnalta eikä rintapellistä päin. Ei tuolta kyllä mitään selkoa saa. On sen verran täynnä tavaraa tuo keskikonsolin seutu. Miettinyt tuota lämppärin kalibrointia, kun ei muutakaan järkevää selitystä tuolle viiman tulolle keksi. Suuttimista kyllä tulee lämmintä niinku pitääkin, mutta konsolin muovien alta pukkaa sitten kylmää sekaan..
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Kaaleppi - 19.12.2011, 12:32:08
Oletko löytänyt ratkaisua ongelmaan?
Mulla tuntus samanlaista ongelmaa olevan tuossa S80:ssä ja aut,ilmastoinnilla.

Kädellä kokoilee niin tulee lämmintä suulakkeesta mutta jostain tulee ilkeästi kylmää jaloille.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Honkte - 19.12.2011, 21:15:31
Oiskohan kuljettajan raitisilmasuulakkeen kanava irronnut kojelaudan sulkuventtiilistä? Mulla V70:ssä kojelaudan keskikohdalla vasemmassa suulakkeessa on kaksi sulkua (Raitisilma auki / kiinni ja suullake auki / kiinni)

Honkte
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: VolsuD5 - 19.12.2011, 23:30:27

Ei ole asialle tullut tehtyä mitään, muutakuin kärsittyä kylmää. Honkte hyvä vinkki toi. Tuossa vois olla tutkimisen arvoinen idea. Siis tarkoitat noita keskimmäisiä ilmasuuttimia kojelaudassa ylhäällä? Mistä kannattais aloittaa purkaminen, että helpoiten pääsisi käsiksi tuonne?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Honkte - 20.12.2011, 16:05:22
Juuri niitä! Raitisilma tulee ainostaan kuljettajan puoleisesta suulakkeesta.

Honkte
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: super_majuri - 17.01.2012, 17:05:38
Sama vika. Polvia palelee ja nilkoille kyllä puhaltaa lämmintä. Kylmää tulee jostain polvien korkeudelta muovien välistä. Onko lääkettä löytynyt. V70.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: vesa669 - 30.01.2012, 14:00:50
minulla oli samat oireet käytin volvolla ja kalibroivat lämmitys laitteen säätömoottorit sillä korjautui
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Kaaleppi - 30.01.2012, 16:03:28
Paljon ottivat hintaa kyseiselle operaatiolle?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: vesa669 - 30.01.2012, 17:55:26
50 ekua
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: dee viis - 02.02.2012, 10:27:56
ittellä samoja oireita S60:ssä eli jostain tulee kylmää ilmaa polville ja ratti muovit tuntuvat kuin olisivat jäässä.kädellä kun kokeilee sieltä polkimien kohdalta niin jostain ylhäältä puhaltaa kylmää. ratti akselin läpivienti kumi on paikoillaan mutta en tiedä mistä helkutista se ilma tulee. kun laittaa sen automaattisen sisäilmankierron manuaaliselle toiminnolle niin se kylmän ilman tulo lakkaa.mut sitten rupeaa pikku hiljaa ikkunat huurtumaan. täytyy varmaan ens hätään käydä calibroinnissa.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: 07V ovloV - 26.10.2012, 10:13:51
Terve dee viis!

Tuliko aikanana kuntoon tuolla kalibroinnilla? Siis kylmän ilman hönkiminen ajossa polviin ratin alta / ympäristöstä, vaikka suuttimista tulee lämmintä. Itsellä vaan aivan samat oireet.

Mielellään muidenkin kokemuksia kuulisin, jos on saatu jollain konsilla loppumaan...



 
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: VolsuD5 - 27.10.2012, 16:48:40
Terve dee viis!

Tuliko aikanana kuntoon tuolla kalibroinnilla? Siis kylmän ilman hönkiminen ajossa polviin ratin alta / ympäristöstä, vaikka suuttimista tulee lämmintä. Itsellä vaan aivan samat oireet.

Mielellään muidenkin kokemuksia kuulisin, jos on saatu jollain konsilla loppumaan...

Ei auttanut mulla ainakaan kalibrointi vikaan. Tosiaan sisäilmankierron kun laittaa päälle, niin siihen loppuu kylmän tulo. Pitäisi todella ruveta purkamaan tuota kojelautaa. Pakko se vika on jossain kanavistossa sielläpäin olla. Tahtoo vain kesäksi unehtua koko ominaisuus, ja nyt ilmojen kylmettyä alkaa taas se hampaiden kiristely..  >:(

 
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: -jadi- - 27.10.2012, 18:02:16
Taisi olla museon puolella aikoinaan, kun joku tiesi kertoa, että pyyhkijän moottorin alla olisi reikä, josta kylmä ilma pääsisi kabiinin puolelle.
Joku kätevä tuonkin tarkistaisi pitäneekö paikkansa. Kyllä edellinen oma V70 -06 puhalsi sieltä jostain ratin alta genitaaleihin, vaihtui ennen tuota väittämän tarkistusta.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: dee viis - 20.11.2012, 21:18:54
juu tosiaan käytin männä viikolla tuota autoa läppien kalibroinnissa kun taas rupesi vilu jaloille tulemaan. ja yllätys yllätys ei mitään vaikutusta tuolla! jumalauta ja sata euroa köyhempänä! kyllä on ryöstöä ja vielä väittivät että nyt ei puhalla kylmää! ei muuta kuin takuuseen uudestaan säätöihin!mistäköhän se ilma vois sitten tulla???
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: dee viis - 25.11.2012, 22:25:43
laittakaa vinkkejä mikä tuossa kylmän puhaltamisessa oikein mättää. rupeaa pikkasen hermo tuohon paukkuu. onko otettava koko kojelauta irti ja tutkimaan??
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: katemake - 26.11.2012, 08:06:31
Vois aluksi tarkistaa noiden läppämoottorien elämän että varmana toimivat. Yhden löydät kuskin jalkotilasta ja muut löytyvät pelkääjänpuolelta muovisuojan takaa.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: dee viis - 30.11.2012, 18:02:40
ne tuossa pari viikkoa sitten calibroitiin! ja tulis niistä varmaan vikakoodia jos ei pelaisi! mut voihan niissä jossain olla semmoinen vika et moottori pyörii mut läppä ei liiku??! täytyy jotenkin selvittää.
 tietääkö joku mitä läppää tuo automaattinen sisäilman kierto liikuttaa muutakin kun sitä ulko läppää,koska se kylmän ilman tulo loppuu kun laittaa sisäkierron manuaalille! löytyiskö tuosta putkihässäkästä kuvia mistään??
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: (Miksu) - 30.11.2012, 18:15:10
Jos se kylmän tulo lakkaa, kun sisäkierron laittaa päälle, niin se tarkoittaa sitä, että se kylmä ilma on tullut ulkoa sieltä mistä kuuluukin, mutta ilmeisesti vuotaa jostain lämpötilansäätöläpän ohi ja tulee sitten höyrystimen läpi, eikä lämppärin kennon läpi, kuten pitäisi..  tai sitten jotain eksoottista..

Se sisäkiertonappi siis sulkee vain sen sisäänottoläpän ja ilma otetaan sitten auton sisältä.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: katemake - 30.11.2012, 18:24:08
...niin, juurikin ajattelin noin ettei se tarkoita että läpät liikkuvat jos ne on kalibroitu, voipi olla että moottori pörrää siellä tyhjää eikä läpät liiku, eikä silloin anna mitään vikakoodia. On muuten sitten kohtuu arvokkaita nuo moottorit, sen 150 euroa/kpl, varmaankin löytynee joltakin myytäväksi asti jos tarvitset.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 04.12.2012, 22:41:21
Tulipa tutkittua tätäkin ja huomasin että mullakin ohjainpylvään alta tulee vieno kylmä virtaus. En ole tätä ennen sitä ees huomannu eikä tuo mitään haittaa. Vaimo tällä ajaa ja sillä on ratti aina alimmassa asennossa niin se pylvään ja paneelin rako ei oo ku ehkä tuuman. Jos ratti ylhäällä niin kenties alkais häiritä, who knows. Voihan tonne jonkun vaahtomuovin palan survoa joskus
Otsikko: Löytyikö tähän ratkaisua
Kirjoitti: Juhannus12 - 16.03.2013, 18:41:06

Löytyikö tähän ratkaisua?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Juhannus12 - 26.03.2013, 11:40:51
Hei

  Perjantaina auto paikallisella sinisellä, ja vedethän sieltä palkista oli tullut ulos.  Kolinat loppui
  siihen paikkaan.   Minun on hankala sisäistää, miten tuollainen vika pääsee ylipäätään syntymään,
  jotenkin outoa, että saumat vuotaisi siinä määrin.   Pääasia, että kunnossa.  Vastaavia on ollut
  useampia, koska Volvolta löytyi tuo kertomasi korjausohje.

  Samalla koettivat paikallistaa, mistä tuo kylmän viiman tunne tulee jalkatilaan, siihen ajettiin
  uusin softa, ja lämmityksen kalibrointi.   

  Minusta sillä ei ollut vaikusta.   Ymmärsin laskua maksaessani, että järjestelmä olisi liian älykäs, ja
  avaisi automaattisesti raitisilmakanavan, kun lämmitys on päällä, ja se puhaltaisi jostain sen verran
  raitista ilmaan kaasupolkimen juureen, että tuntuu selvästi jalallekkin. 
  Kylmän ilman virtaustahan ei tullut, kun puhallin on pois päältä tai ilmastoinnissa on sisäkierto päällä.

  Jos tuon kylmän raitisilman kuuluukin tulla kylmänä, en kyllä anna arvoa Volvolle (tälle mallille 2008 2.4D).  Edellinen Volvoni oli sentään lämmin, ei
  tullut ongelmia -30 asteenkaan pakkasessa.  Nyt kun mittari näyttää - 10 yli, jaloissa tuntuu oikeasti
  kylmältä.  Olen joutunut vuoraamaan keskikonsolin juuresta, ettei paleltuisi.

  Kanavista tulee kyllä ihan kunnolla lämmintä, jostain sen täytyy "vuotaa".

  Jotenkin mystiseltä tuntuu.  Totesivat samalla, että termostaatin vaihto voisi auttaa (hinta 250 euroa
  laitettuna), ja voisi auttaa.....

  Nyt kävivät kaikki läpiviennit läpi, ohjauksen läpiviennin kumin, raitisilma suodattimen ja läppien toiminnan.   Kerroin viedessäni, että autoon vaihdettiin samassa paikassa höyristin heinäkuussa, olisiko
 sen asennuksessa voinut sattua virhettä esim. ilmakoteloiden viallisesti asettuneen paikoilleen,  huolto-
 mies totesi, että ei voi, koska höyrystimen asennuksessa ei koteloihin kosketa.  Pakko uskoa, että
 näin sitten on.

 Jos ei merkkiliikkeessä kylmyys poistu, alan uskomaan, että se kuuluu tähän malliin, minulta
 loppuu ideat, miten tuon viiman voisi paikallistaa viaksi, joka olisi poistettavissa.

  Täällä tuntui olevan samaa ongelmaa.   Kaikki neuvot ja avut olisi tarpeellisia, jos sinulta löytyy
  ajatusta, laita tulemaan tutkitaan nekin.

  Omissa ajatuksissa oli, että kuvaisin nuo ilmakotelot vielä, josko sieltä kuitenkin löytyisi ratkaisu.

 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12555.0 VastaaLainausMuistutus
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 08.11.2014, 20:21:53
Kylmät kelit tuli ja taas on tiedossa "tuulta munille". Jotenkin se kylmä änkeää ohjauspylvään sisään ja sieltä sitte löytää rakosista tiensä. Aika paljon auttaa kun tukki ohjauspylvään ja paneelin välisen raon (pylvään alta). Mutta pylvään pinta on alapuolelta niin kylmä että veikkaan raa'an kylmän ilman sinne sisään tosiaan pääsevän. Kun auto on täysin lämmin (esim tunti ardic esilämmitystä tai pitempi ajorupeama) niin silloin ei kylmää tuu. Mystistä.

Onko kukaan keksiny mitään lääkettä? Ohjausakselin kumiholkki on paikoillaan ok
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 25.12.2014, 17:49:40
Ei ole tuo ruåttin kieli häävissä iskussa niin google kääntäjän avulla tongin jag rullar sivustoa ja löytyi juttua tästä aiheesta. on olemassa joku huoltokittikin tähän vaivaan eli 30730566. ikävä kyllä ei löydy mistään kuvaa. ilmeisesti vaahtomuovin pala ohjauspylvään sisään. saman asian ajaa jos tunkee jotain riepua sinne.   http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&p=342517

mutta se että mistä se kylmä ilma sinne ohjauspylvään sisään puhaltaa on edelleen minulle mysteeri. kylmässä autossa ihan selvästi tulee virtaus ratin ja pylvään raostakin ja myös toiseen suuntaan eli polkimien suuntaan. kun auto on täysin lämmin niin ilma ei enää ole viiltävän kylmää. ruotsin pojat filosofoi että kojelauta kylmä ja sen tarttee lämmetä :idiot2: minä taas uskon että kylmää(raakaa) vuotaa jostain kokoajan ja ihan paineella mutta kulkiessaan täysin lämmenneen kojelaudan läpi virtaus lämpenee eikä sitä niin huomaa.

osaako kukaan mittaristoa ropannut sanoa että mitä kanavistoa siellä näkyy kun irrottaa mittariston ja sen päällä olevan lipan? oisko kuvaa? josko sitä kautta pääsis teippaamaan tukkoon tuon viiman lähteen. jos irroittaa mittariston kaapelin (virrat pois päältä) niin voiko mittariston myöhemmin kytkeä noin vain vai tuleeko jotain herjaa..?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: anssi68 - 26.12.2014, 09:45:32

jos irroittaa mittariston kaapelin (virrat pois päältä) niin voiko mittariston myöhemmin kytkeä noin vain vai tuleeko jotain herjaa..?


Ei tule mitään herjoja, kun virrat on pois päältä..
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Ken Tassa - 07.01.2015, 17:41:54
Itse tappelin saman ongelman kanssa viime talven. V70 D5 -10 205hv,autom. Vaikka on eeberi,niin silti pukkasi kylmää jostain. Tukin ohjausakselin "vaahtomuovilla",mutta ei hyvin auttanut. Varsinkin kuskin puoleisesta ylemmästä suulakkeesta tuli erittäin kylmää ilmaa. Läpät oli kalibroitu ja termostaatti vaihdettu. Tuskastuin ja vedin suulakkeen ilmastointiteipillä umpeen.
Mielessä oli jo jonkin aikaa pyörinyt ajatus viimasuojan tms asentamisesta keulaan. Lähinnä pelkästään siihen alempaan aukkoon. Ostin jostain halpahallista sellaisen mustan kurakaukalon,jonka sitten leikkasin passeliksi. Kiinnitys kolmella itsevetävällä ruuvilla niihin reunoilla oleviin hunajakenno-reikiin,jotka oli ummessa. Lähdin seuraavana päivänä koeajolle,pakkasta oli n.-25 astetta. En ensin meinannut uskoa tuntemusta,kun kylmää ilmaa ei enää tuntunut tulevan mistään! Otin teipinkin pois,ja nyt suulakkeesta tuli LÄMMINTÄ ilmaa!Damn! Tuntuipas mukavalta.
 
Aiemmin oli (automaattinen) lämpötila ollu säädettynä +25-26,nyt täytyi pudottaa +23 asteeseen. Ja tarkeni pelkällä t-paidalla. Jess!
Mulla on OBD-palikka (n.20€) bluutöötillä ja torque-ohjelma,jolla näen puhelimesta tärkeimmät toiminnot,mm moottorin lämpötilan.
Mulla tämä pieni toimenpide lopetti kylmän ilman puskemisen. Nyt voin sanoa että Volvo on LÄMMIN talviauto,niinkuin Volvon pitää ollakin.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2015, 10:49:32
Mulla ei viimasuoja vaikuttanut tähän asiaan. Ainut keino oli tilkitä perusteellisesti ohjauspylvään ja kojelaudan rako. Viimasuoja kyllä nosti lämppärin tehoa

Käsittämätöntä että nuo uudemmatkin v70 mallit kärsii tästä ongelmasta! Mk3 pitäis käsittääkseni olla different animal, aivan eri värkki ku mk2 perusrakenteeltaan sun muuta
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: javel - 08.02.2015, 11:28:59
Suurin syy että kylmää ilmaa tulee sisälle ja varsinkin jos sisä kierto siiheen vaikuttaa silloin on raitis ilman suodatin kotelo  rikottu ja sieltäkautta tulee kylmää ilmaa joka puhaltaa kuskin puolelle asti
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2015, 13:06:28
Muistelen että sisäkierrolla ei ollut vaikutusta. Mutta pitääpä testata. Kun auto on täysin lämmin niin kylmä viima lakkaa tai ainakin vähenee selvästi eli tuossa sun teoriassa ois siis mieltä. Suodatinkotelo on toisessa päässä kojelautaa ja vuotava kylmä ilma joutuu kulkee niin pitkän matkan läpi lämpimän kojelaudan sinne ohjauspylväälle et ehtii lämmetä
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: javel - 08.02.2015, 17:15:45
Ei se mitään teoriaa  ole ei minun autossa ainakaan ilma kerinyt lämitä kyllä se kylmänä tuli .Se kotelorikotaan aika useasti raittarin vahdossa , sen saa selville parhaiten kun panee puhaluksen päälle ja kämmenellä koittaa sieltä kotelonalta takaa jostulee puhalusta silloin se vuotaa sieltä
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2015, 18:56:07
Jaa.. Mulla ei kyllä koskaan ole tullut kylmää muualta kun ohjauspylvään tienoilta. Vänkärin paikalla ei mitään viimaa. Mutta tutkinpa tuon kotelon kun kerkeän
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: SPK - 04.01.2016, 00:17:56
Löytyykö tähän ongelmaan  joku "konsensus" nykyään?  Hieman on ärsyttävä ominaisuus kyllä tuo rattiakselin koteloinnista polville puskeva pakkas ilma.  En edes jumalauta nappisilmä ladassa ole tällaisiin ongelmiin törmännyt ;D

Toinen epäilyttävä juttu on tuo lämpenemisnopeus taikka sen hitaus.  2.5t pannu kyseessä ja tuonne 65-70c nurkille lämpiää suhteellisen rivakasti -10 asteesta, mutta sen jälkeen lämpeneminen on todella hidasta. Termostaatti aukeaa kyllä vasta siellä 86-89 asteen tienoilla, mutta tuntuu laskevan läpi jo hiukan aikaisemmin.  Liekö ominaisuus vai uutta termostaattia vailla?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 06.01.2016, 00:17:11
Löytyykö tähän ongelmaan  joku "konsensus" nykyään?  Hieman on ärsyttävä ominaisuus kyllä tuo rattiakselin koteloinnista polville puskeva pakkas ilma.  En edes jumalauta nappisilmä ladassa ole tällaisiin ongelmiin törmännyt ;D

Toinen epäilyttävä juttu on tuo lämpenemisnopeus taikka sen hitaus.  2.5t pannu kyseessä ja tuonne 65-70c nurkille lämpiää suhteellisen rivakasti -10 asteesta, mutta sen jälkeen lämpeneminen on todella hidasta. Termostaatti aukeaa kyllä vasta siellä 86-89 asteen tienoilla, mutta tuntuu laskevan läpi jo hiukan aikaisemmin.  Liekö ominaisuus vai uutta termostaattia vailla?

Mä vaihdoin sen muovisen "pohjapanssarin" ehjään kun oli jotain aukkoja sahattu edellisen omistajan toimesta ja oli vähän revennykin. Lisäksi keula on tukossa ja sinne ohjauspylvään ja sen kotelon väliin tungettu solukumia. Minusta ei ainakaan pikkupakkasilla ollut ylen paha se viima. Pitääpä huomenna tutkailla taas kun pitää olla tien päällä ja ihan ois pakkastakin tiedossa. Mulla tuo kylmä viima tosiaan lakkaa kun auto on läpikotaisin lämmin. Siihen ei kyllä kauaa mene kun auto esilämmitetään käytännössä jokaikiseen talvistarttiin.

On kyllä tosiaan merkillinen käpy tuo viima tuolta rattiosastolta kun muuten on lämmitystsydeemit vimpan päälle
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: SPK - 06.01.2016, 14:45:40
Juu, sen verran ehdin diagnosoida tuota puhallusta, että sitä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaan jos puhallus on joko manuaalisesti tai automaattisesti jaloille ja sisäilmankierto pois.  Eli viima on siis peräisin auton omasta puhaltimesta eikä ole ns. vuotoilmaa ulkopuolelta.

Lämpiämisnopeuteen sen verran, että tuo vanhempi suorakylkinen 2.4 vapari kyllä lämpenee yhtäkyytiä aina sinne 88c asteeseen ilman tuota loppuhidastelua.  Toisin sanoen viittaa vialiseen termostaattiin.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 10.01.2016, 15:02:30
Kyllä sitä edelleen minullakin esiintyy. jagrullar palstalla joku tiesi että vaivaan on olemassa huoltokitti 30730566 mutta kuulemma saman asian ajaa kun tunkee riepua sinne. Tosin, riepua olisi minusta tungettava sen ohjauspylvään sisäänkin jos tuon viiman haluaisi täysin estää kun sitä tunkee sieltä ratin ja pylvään saumastakin :facepalm: Olisipa mukava kuulla Volvon ukoilta että miksi, oi miksi tuo ongelma on jätetty korjaamatta.. Valitusta kun löytyy alkupäänkin mkII omistajiltakin ja tätähän valmistetiin aika monta vuotta
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: vollefreek - 16.01.2016, 08:42:03
kylmää jaloille, tuossa kävi yksi volle laitossa jossa tuli kylmää jaloille ja kun hetken tutkin niin selvis että lämppärin kennoa oli joskus vaihdettu ja se "pehmuste" joka on kennon reunoilla niin oli pikkasen huonosti ja puhallin pääsi puhaltamaan raikasta ilmaa kennon vierestä jalkatilaan eli pakkasella aikas tavalla kylmää tulee, pikkasen lisää pehmusteita kennon väliin ja johan rupes vain kennon läpi puhaltamaan ja vielä lämmintäkin  ;)  siis kyseessä -00 ja uudemmat v70 vollet ja sama kenno näyttää olevan 90 ja muissakin volleissa, siis jos ois samoja oireita toisillakin.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: SPK - 16.01.2016, 13:23:44
Tämäkin mahdollisuus tuli tutkittua, mutta vika ei ole ainakaan minun tapauksessa tuossa kohtaa. 
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 20.01.2016, 23:14:53
http://youtu.be/xsDYdsbPfSg

Tuossa video kennon vaihdosta. Pitäis ehtiä tutkia tuota osastoa josko vuotais se kennon tiiviste. Epäilenpä ettei vuoda..liian helppo ois jos siellä vika piilisi

Edit: voisi olla ideaa ottaa nuo muovit pois ja ajella jokunen pakkaspäivä. Ehkä silloin selviää paremmin että mistä se viima hönkii
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: D5S60 - 22.02.2016, 16:00:18
Mulla oli S60 -03 vuosimallin Volvon kanssa ongelmia tänään lämmityksen kanssa. Ihmettelin ajaessa,että aivan kuin jostain pukkais kylmää ilmaa... siinä sitten kädellä tunnustelin kojelaudan suuttimia,kuskin puolelle tulee lämmintä ja apukuskin paikalle selvästi viileämpää. Ihmettelin,että mistähän tämä ja muistelin,että jossain radion nappuloitten lähellä pitäis olla sisätilan ilmalämpöanturi tms. Arvelin,että jos se on pölyinen,niin saattaa herkästi senkin myötä sekoilla nuo lämmöt. Ei siinä,pölyinenhän se oli,siitä ritilän läpi varovasti paineilmaa,tuntui ainakin että rupes pelaamaan taas normaalisti.

Mistä muusta tuo voi johtua? Ilmastoinnin/lämmityslaitteen läpät kalibrointia vailla? Lämmityslaitteen kenno? Ennen kun puhaltelin siitä anturista pölyjä,kokeilin sisäilmankiertoa laittaa päälle,en ole varma oliko niin isoa vaikutusta. Sitten pökkäsin ilmastoinnin päälle,en usko että mitään sekään vaikutti. Nämä oli nyt tällaisia hätäisiä kokeiluita.

Pitää nyt vähän seurata,että jatkuuko sama. Onko näitä sisäilmatilan lämpöantureita muuallakin autossa kuin tuossa radion paneelin alapuolella?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: anssi68 - 22.02.2016, 19:18:15
Onko näitä sisäilmatilan lämpöantureita muuallakin autossa kuin tuossa radion paneelin alapuolella?

Ei..
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: D5S60 - 22.02.2016, 19:39:39
Näin näyttäis olevan,mitä kävin autoa ihmettelemässä. Pitäskö muuten termostaatti aueta 90 asteessa yleensä ottaen näissä Volvoissa? Ainakin omassa kulkineessa lämmöt on 86-88 välillä,olettaisin että normaali kun viisari normaalisti pystyasennossa pojottaa taulussaan.. nämä lämpötilatiedot OBD pistokkeen kautta tarkistettuja. Lämmintä kyllä on,ihmetytti vaan toi ilmastoinnin sekoilu.

Jos toistuu,niin sitten pitää ottaa sisäilman lämpöanturi irti ja putsata kunnolla. Jos ei sillä kummene,niin testata toi lämppärin kenno ja jos se vaikuttais olevan ok,niin läppien kalibrointi. Kahtellaan nyt toistaiseks..

Itseasiassa vanhemmassa kulkineessa (V70 -97 vuosimallia) sama juttu,mutta vähän lievempänä. Ei ole häirinnyt niin pahasti,että olisin alkanut tutkimaan tarkemmin. Tuossa autossa on ainakin useampi sisäilman lämpöanturi,ellen ihan väärin muista...
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 05.12.2016, 20:17:33
Pakkaset alkoi ja taas tiedossa tuulta munille. Kylmää sellaista. Etenkin kun lähtee liikkeelle ja puhallin hönkii täysiä niin kaikista "oikeista" paikoista eli siis suuttimista hönkii lämmintä mutta ohjauspylvään sisältä jääkylmää suoraan munille. Sitten kun auto lämpenee ja puhallus vaimenee niin ohjauspylväänkään sisältä ei enää höngi kylmää ja sekin lämpenee. Minusta kennon tiivistys näytti olevan ok mitä sitä kerran kattelin.

Onko kukaan keksiny täsmälääkettä..?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Karitsu - 06.12.2016, 18:33:56
Pakkaset alkoi ja taas tiedossa tuulta munille. Kylmää sellaista. Etenkin kun lähtee liikkeelle ja puhallin hönkii täysiä niin kaikista "oikeista" paikoista eli siis suuttimista hönkii lämmintä mutta ohjauspylvään sisältä jääkylmää suoraan munille. Sitten kun auto lämpenee ja puhallus vaimenee niin ohjauspylväänkään sisältä ei enää höngi kylmää ja sekin lämpenee. Minusta kennon tiivistys näytti olevan ok mitä sitä kerran kattelin.

Onko kukaan keksiny täsmälääkettä..?

Itsellä puhalsi kylmää kennon tiivisteen vierestä. Tiiviste oli yhdestä kohtaa kadonnut alhaalta siten, että siinä oli 10 senttiä pitkä rako. Laitoin pesusienestä leikkaamani suikaleen siihen eikä enää puhalla.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 06.12.2016, 18:59:41
Itsellä puhalsi kylmää kennon tiivisteen vierestä. Tiiviste oli yhdestä kohtaa kadonnut alhaalta siten, että siinä oli 10 senttiä pitkä rako. Laitoin pesusienestä leikkaamani suikaleen siihen eikä enää puhalla.

Siis tuo musta sienimäinen tiiviste? Ihmetyttää että miten noin pienestä raosta voi niin voimakkaasti puhaltaa


(https://s12.postimg.org/lxgpes4bt/Screenshot_20161206_185748.png) (https://postimg.org/image/lxgpes4bt/)

Kuva on jostan mk2 s80 Volvosta
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: Karitsu - 06.12.2016, 22:49:28
Siis tuo musta sienimäinen tiiviste? Ihmetyttää että miten noin pienestä raosta voi niin voimakkaasti puhaltaa


(https://s12.postimg.org/lxgpes4bt/Screenshot_20161206_185748.png) (https://postimg.org/image/lxgpes4bt/)

Kuva on jostan mk2 s80 Volvosta
Itse huomasin puhaltelun, kun otin keskikonsolin sivupanelin pois vaihtaakseni jäähdytysputkien tiivisteet. Tiedä sitä onko syynä toisten kokemaan kylmyyteen, mutta fuskasi sieltä mielestäni häiritsevästi. Uskoisin vaikuttaneen ainakin lämmitystehoon, kun puhalsi ohi kennon.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 31.10.2017, 12:11:51
Joo-o, tänään kun oli pakkasta ja XC60 Volvollani ajelin niin..tuulta munille. Uskomatonta että ne pässinpäät ei osanneet tuota korjata! Eikai XC60 ja mk2 V70 Volvossa ole montaakaan samaa osaa mutta niin vain onnistuivat ongelmat kopioimaan ja tyytyväisenä valmistettu 2017 vuoteen saakka :o
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: jazska - 22.11.2017, 08:46:10
Tervehdys kaikki.
Samankuuloinen ongelma myös V50 Volvossa. Jaloille jäätävää ilmaa oikealta seinustalta, jostain verhousten välistä.
Sisäilmankierrolla kylmän tulo loppuu. Suuttimista tulee ihan lämmintä. Puhallinnopeuden mukaan muuttuu "viima" jaloissa. En tästä ketjusta löytänyt mitään selvää vastausta/syytä. Onkohan niitä edes olemassa?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 25.11.2017, 23:40:20
Tervehdys kaikki.
Samankuuloinen ongelma myös V50 Volvossa. Jaloille jäätävää ilmaa oikealta seinustalta, jostain verhousten välistä.
Sisäilmankierrolla kylmän tulo loppuu. Suuttimista tulee ihan lämmintä. Puhallinnopeuden mukaan muuttuu "viima" jaloissa. En tästä ketjusta löytänyt mitään selvää vastausta/syytä. Onkohan niitä edes olemassa?

Just joo. No Mk2 V70 malliin on joku ”korjausohje” ja siihen liittyvä uusi osakin. Siis vaahtomuovinpala ohjauspylvään muoveihin. Suoranainen vitsi se kyllä on eikä korjaa ongelmaa. Pylvääseen saisi tunkea kilon vaahtomuovia että viima loppuisi ja sittenkin se viima vain löytäisi uuden reitin.

Kokeile tutkia vuotaako kennolle menevää kylmää ilmaa sinne sun jalkatilaan. Minulla ei vuotanut mutta auto tosiaan oli V70.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: jak900 - 12.12.2018, 18:44:44
Jaaha, vanha aihe mutta itsellä juuri nämä oireet ja vaikuttaa myös sisätilojen lämpenemiseen varmasti myös. Onkohan tähän vaivaan tullut jotain uutta tietoa?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 12.12.2018, 21:28:36
Jaaha, vanha aihe mutta itsellä juuri nämä oireet ja vaikuttaa myös sisätilojen lämpenemiseen varmasti myös. Onkohan tähän vaivaan tullut jotain uutta tietoa?

Mikäs Volvo sulla on?
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: jak900 - 12.12.2018, 21:31:54
XC90 2005 2.5T bensa, samaa tekniikkaahan tuo on kun talouden v70:kin 2002, jossa ei kyllä tuota ongelmaa ole. Läpät on kalibroitu vidalla ja koodejakaan ei ole, läpätkin näyttäis vipujen mukana kulkevan.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 12.12.2018, 23:29:10
Tosiaan joku vaahtomuovilärpäke on vissiin Volvon virallinen korjaus asiaan.. Se kylmän tulo lakkaa kun auto läpikotaisin lämmin ja sekä V70 että XC60 ovat käyttäytyneet tismalleen samalla tavalla. Vissiin liian kallis suunnittelukukkanen korjattavaksi ::)
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: jak900 - 13.12.2018, 07:51:29
Olishan se hyvä löytää mistä se sitä ilmaa puskee tuonne kojelaudan alle, sinne sitä tulee jokatapauksessa vaikka jokaisen raon teippaisi umpeen laudasta.
Otsikko: Vs: V70N D5 Puhaltaa kylmää jaloille.
Kirjoitti: mulugren - 13.12.2018, 12:15:03
Joo jostain tulee ja reilusti. Koko ohjauspylväs jäätävän kylmä ja sen ja ratin välistä kivasti huokuu kylmää.

Tykkään pitää rattia alhaalla. Joskus naureskellut että ovatkohan ottaneet huomioon että rattia tosiaan käytetään eri asennoissa maun mukaan ::)