Tervehdys kaikille!
Ensimmäistä kertaa tälle palstalle kirjoittelen. Päätin rekisteröityä, kun tuli pitkästä aikaa taas Volvo hankittua. 3 viikkoa ajellut nyt V60 Hybridillä ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen ollut. Hieman pintakovalta vaikuttaa alusta, vaikka painoa on pari tonnia. Tuo on pieni miinus edelliseen kulkineeseen verrattuna.
Työmatkani on edestakaisin 30-45 km, vähän reitistä riippuen ja hyvin pystyy sähköllä tuon ajamaan. Muutenkin ajosta suurin osa menee 10km-40km välille eli sähköpainotteisia kilometrejä. Pidempiäkin reissuja tietty tulee. Ajan yleensä n. 15000 km vuodessa.
Tämä yksilö oli rahtusen verran alle 130k ajettu ja oikein siistissä kunnossa. Eurokitkat oli alla ja ne vaihdoin contin kitkoihin. Nyt on kuin huopikkailla sipsuttelisi.
Käytin varmuuden vuoksi viime viikolla sinisellä välihuollossa. VOC pyysi huoltoa ja olen yleensä muutenkin käytetyn ostettuani, teettänyt huollon. (Hollannista uitettu) Suosittelivat Service 2.0 huoltoa, koska siinä tulisi päivitys myös VOCille. VOC herjaa kuitenkin edelleen huoltoa. Pistin tiedustelua perään ja ilmeisesti tuota ks päivitystä ei oltu tehty. Odottelen vielä vastausta mitä tuon kanssa nyt tehdään. Kaikki toimii kyllä niin kuin pitääkin.
Juu, VOC päivitettiin Suomeen ja minun nimiini heti oston jälkeen. Tämä tehtiin Kaivokselan Biliassa.
Tästä keissistä mennyt jo hetki aikaa, mutta ajattelin päivittää tilanteen, jos jollekin toiselle sattuu kohdalle.
Auto meni takaisin Kaivokselaan pienen väännön jälkeen, jolloin tehtiin diagnoosi tälle herjalle. Juu, asialle ei siis oltu tehty mitään, kun auto oli aikaisemmin huollossa. Diagnoosi oli, että VOCin vara-akussa oli alhainen jännite. Tämä nyt ei ollut kovin järisyttävä uutinen, mutta se että koko VOC yksikkö pitää vaihtaa tämän takia oli melkoinen pommi. Hinta-arvio 1500-1800€. Siinä sitten käytiin läpi tiedustelun tekemiset tehtaalle vastaantulosta etc. (tämä keskustelu olisi jo oma pitkä tarina sinänsä) Kyselyä ei tehtaalle alunperin suostuttu tekemään, koska auto tuotu Hollannista.
Mahdollinen korjauslasku oli niin suuri, että oli pakko alkaa selvittelemään tätä VOC akkuasiaa itse. Selvisi, että tämä akkuvika on melko yleinen ja tässä tilanteessa vaihdetaan pelkkä vara-akku. Ei kun soittelemaan Kaivokselaan ja meiliä perään. Jälleen sama vastaus, koko yksikkö vaihdettava. Ei korjaannu akun vaihdolla, vaikka akku on se mikä vian aiheuttaa. Ei auttanut, vaikka kerroin, että näin se on Volvon virallisissa huolloissa korjattu lukemattomia kertoja. Pääkaupunkiseudulla valinnanvaraa virallisille huoltopaikoille ei kovin paljon ole, joten soitin Turkuun Keskusautohallille. (Virallinen suuri Volvo-huolto) Sieltä kertoivat, että yleinen vika ja tähän malliin vaihdetaan vain akku ja softa päivitetään. Langan päässä oli heidän sähköasiantuntija, mutta pakko oli tuplavarmistaa kertoa tämä Kaivoksela keissi juurtajaksaen, että en turhaan ajele Turkuun. Sanoi, ettei ole tällaisesta VOC yksikön vaihdosta kuullutkaan ja että kyllä tähän mennessä kaikki vastaavat on akun vaihdolla tullut kuntoon.
Akku vaihdettiin ja kaikki ok. Hinta taisi olla 170€ yhteensä.
Kyllä täytyy sanoa, että luotto meni tähän paikalliseen puljuun. Ei pelkästään tämän VOC yksikön pakkovaihtoyrityksen vuoksi, mutta myös sen vuoksi miten tätä asiaa hoidettiin. ”Etkö sinä ymmärrä, se on rikki” -tyyppiset kommentit ei pitäisi kuulua tämän kaliiberin yrityksen asiakaspalveluun -nyrkkipajat on asia erikseen. Ja Useamman saksalaisen olen myös aukaisemmin ostanut, Hollannista tuotuna, ja ikinä ei ole ollut ongelmia myöskään good will tiedusteluiden kanssa, jos sellaiselle on ollut tarvetta - päinvastoin, tehty pyytämättä.