Samppasport  Futurez

Amazonin kevennys. Mahd paljon painoa pois?

  • 1 Vastauksia
  • 2549 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Amazonin kevennys. Mahd paljon painoa pois?
« : 20.03.2012, 17:13:07 »
Niin, auton olemushan muuttuu täysin, kun painoa pudotetaan reilusti.
Ja kun painonjakauma tulee alemmas, niin sehän tarkoittaa kurveissa hyvää ajettavuutta.
Ja ylipäätään, jos auto kevenee 10%, niin periaatteessa alusta jäykistyy saman verran ja kiihtyvyydestä putoaa kans pois, jne.

Ajattelin tehdä 2-D Amazoniin kuidusta peräkontin, etulokarit, konepellin, ja oikeastaan kaikki keulan osat.
Osaan käsitellä lasikuitua, ja jossain vaiheessa voin tehdä ihan kaupattavaksi asti noita, jos jotkin kiinnostaa.
Esim. lattia tehdään ainoastaan 0.5mm pellistä, ohuempikin piisaisi, mutta suurennan vähän kardaanitunnelia, niin pitää käyttää noin paksua. Koko lattia tulee suurlujuusteräksestä.

Oviin tulee törmäyssuojat suurlujuusteräksestä, samoin kuin kylkiinkin.

Takapenkki heivataan johonkin muualle, sen takana oleva pelti rälläköidäänn irti, ja tilalle tulee alumiininen x-tuki, jonka päät tulevat kiinnittymään pulteilla jäykimpiin kohtiin. Hattuhyllyyn riittää 10mm*10mm ja 1mm seinämällä oleva tuki.

Molemmat päällystetään lasikuidusta, jonka viimeinen (eli muottiin valettaessa ensimmäinen) kerros tulee olemaan hiilikuitupunosta. samaisella tyylillä "verhoillaan" sivupaneelit, ovipahvit, kojelauta, jne...

Auto painaa 1050kg, tarkoitus olisi, että vaaka heilahtaisi pienen ysin tai suuren kasin kohdalle.

Esim pitkittäispalkit, jotka on pohjassa korvataan suurlujuusteräksellä, samoin poikkipalkit.
Itse apurunkoihin ei kosketa muutoin, kun puslien vaihdoilla, iskarien ja jousien ja vakaajan specsit pitää miettiä tarkkaan.

Koneeseen tulee pellisarjan nokalle aika pieni ahdin, joka kuitenkin jaksaa tuottaa sinne 250hv:n tasolle.
Autoon tulee peltivanteet, nykyäänhän levitety peltivanteet lienee sallittuja, ainakin yksi firma niitä möi, kun surffäilin vähän.
Voisi siirtää takana pyöräkoteloa sisällepäin ja sovittaa sinne jotkut jenkkiautotyyliset 235/55 kumit, kun ei ole rahaa lukkoperään. Keulassa menee jotkut 195/55 -tyylin gummit.

Ideana on tehdä todella ketterä ja hyvin ajettava auto kohtuu halvalla, ei kuitenkaan säästetä väärässä paikassa.
Noin kevyen auton luulisi kulkevan jo mukavasti.

Haaveena olisi laittaa joskus samaan masiinaan 2.5litrainen kahdella turbolla oleva kone, väännön pitäisi lähteä sieltä alle kahentonnin ja kiertää pitäisi sinne 8500. :) <- eka hymiö minkä ikinä olen tehnyt...
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Amazonin kevennys. Mahd paljon painoa pois?
« Vastaus #1 : 20.03.2012, 17:37:05 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=24184&hilit=M40

Tosta löytyy ihan vaikka kuvien muodossa paljon kaikenlaista amazonista.
Varsinkin sitä keventämistä. Ja muutenkin tosi hyvä tietolähde kaikennäköiseen
kun lukee läpi.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Samppasport  Futurez