Proturbo  Autodiagnoosi

B5244T Viritys

  • 4 Vastauksia
  • 3475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa La_x

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • S70 2,4T A porauslautta ja 240 B200k talvilelu/pro
B5244T Viritys
« : 04.05.2014, 18:14:41 »
Terve!

Aloin suunnittelemaan tässä S70:sestä lisää voimaa, kun huomasin että tuo pari tonnia painava automaattilotainen peli ei ole ihan tarpeeksi äkäinen. Toinen pyörä lähtee myyntiin tässä parin viikon sisään, niin tulee budjetti siitä.

Mutta mites sitten tämä toteutus, muutama kysymys pomppasi heti:

Elikkäs paljon tuo 2,4T B5244T sitten kestää tuota voimaa, foorumilta löytyi sekalaista tietoa aina 250hp-350hp saakka. Sama tuon AW50-42 lootan kanssa, eli missä kohtaa tulee raja vastaan? Onko esim. 850R:ssä sama loota vai vahvempi?

Antautuuko kumpikaan paikka esimerkiksi tälläisestä setistä?

16T mitsu
Siniset suuttimet
3" DP ja jos vaikuttaa nii vissiin loppukin kannattaa tehdä 3- tuumaiseksi? DP vissiin tiputtaa pakopainetta ja on ihan terveellistäkin olla isompi?
Ja tietenkin säädetään noille palikoille.

Paljon olisi teoreettinen voiman tuotto noilla palikoilla, kestääkö paikat, vai ihan suosiolla sitten pelkkä lastu? Laatikko kuulemma on iloinen jos väännöt olisivat alle 380nm ja lastutettaessa rajattaisiin väännöt ensimmäisillä vaihteilla.

Muuten kone on nyt ihan vakiokunnossa, letkut ja kaikki olen tutkinut ja vaihdellut tarvittaessa ja perushuollot on tehty kunnolla ja ajoissa. Kilometrejä on 266tkm ja ajotyyli ainakin nyt omassa käytössä pääosin matkaa, tosi harvoin tulee lähetettyä ihan kunnolla ja silloinkin annan yleensä valoista sen verta etumatkaa että vauhtia kertyy joku 30-40, ihan vaan tomaatin keston takia.

Kuinka paljon kalliimmaksi tuo kunnon viripaketti tulee kuin ihan pelkkä lastutus, tarvitseeko mitään muuta? DP:stä en todellakaan ole maksamassa 500e koska aivan järjetön hinta putkenpätkästä, käyn varmaan jossain paikallisella pajalla hoitamassa kun on nuo itelle vaikeampiakin sätöksiä väsänneet.

Takoitus on tehdä ihan bolt- on viritys, ettei tarttisi sätöstellä mitään, itsellä ei näistä turbohommista ole kokemusta oikeastaan yhtään, enemmin tullut 2- pyöräisiä väkerrettyä.
Volvo>Hoes

Brick

  • Vieras
Vs: B5244T Viritys
« Vastaus #1 : 04.05.2014, 19:02:37 »
Myös huomioon otettava seikka on, että kyseinen lohko saattaa porsia jo 300hp jälkeen johtuen 83mm porauksesta. Myöskään vakio kiertokanget ei tykkää suurista tehojen nostoista.

Poissa La_x

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • S70 2,4T A porauslautta ja 240 B200k talvilelu/pro
Vs: B5244T Viritys
« Vastaus #2 : 04.05.2014, 19:14:41 »
Tätä just koitan selvittää, et paljon tuo 2,4 lohko kestää voimaa. Onkos tässä nuo vakiokanget samat kuin t5? Uskoisin että kanget kestää ainakin enemmin kuin tuo automaatti?

Itsellä olisi käsitys että moottoripuoli ainakin kestäisi ottaa vajaa 300? Tavoite itsellä olisi jotain lähemmäs 250, jottei ala laatikko ottamaan itseensä. Tätä olisi kummiskin tarkoitus pitää vielä monta vuotta käyttöpelinä.
Volvo>Hoes

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: B5244T Viritys
« Vastaus #3 : 05.05.2014, 10:16:31 »
Ei kai tuohon tarvi suuria muutoksia jos tavoite on luokkaa 250hv. 240hv tienoille pääsee pelkällä lastulla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa La_x

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • S70 2,4T A porauslautta ja 240 B200k talvilelu/pro
Vs: B5244T Viritys
« Vastaus #4 : 05.05.2014, 13:00:35 »
Mutta jos vaihtaisin nuo muutkin palikat kiinni niin kestäisikö kone ja laatikko? Eniten huolettaa noi pakopaineet oikeestaan tuolla pillerin kokosella paskalla tai sitten jos lyö vakio putkistolla 16T:n.

Mikä olisi realistinen tehotavoite?
Volvo>Hoes

 

Futurez  Kulkukoira