Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Jambo - 08.07.2017, 00:23:00

Otsikko: Jambon "fiksu" käyttis - Amazon B20 '69
Kirjoitti: Jambo - 08.07.2017, 00:23:00
No kai mää nyt sit tarinoin tästä nykysestä käyttöharras... siis farmarista  :)

Eli tammikuussa kun oli jo työt alkanu alko tuo hopeinen tiilikeula vinoilemaan, lähinnä ettei enään sammunut avaimesta ja lopullinen niitti oli kun se ei enää kotipihasta käynnistynytkään.
Tuossa se seisoo vieläkin odottaen sitä mielenkiintoa joka loppui talvella kun tuli repästyä ja haettua oikeen fiksu käyttis.

(http://i10.aijaa.com/m/00040/14412850.jpg) (http://aijaa.com/kxWqiF)
(http://i10.aijaa.com/m/00889/14412853.jpg) (http://aijaa.com/ylwwwj)
(http://i9.aijaa.com/m/00358/14412854.jpg) (http://aijaa.com/gFZ6hU)

Eli vuoden 1992 945, tekniikkana B230FT, M46 ja G80 (vaikkakin myyjä avoimeksi tuota perää arveli.  ::))
Mittarissa ostettaessa noin 306tkm ja nyt joku 316tkm.

Varusteina on perus siisti musta puolinahkasisustus, sähkölasit- ja peilit, vakkari yms... Ei kuitenkaan ABSeja, kylmästöintiä eikä saastelaitteita. Vakkari ja kaikki lasitkin pelaa.

Tämän piti olla vaan käyttis, jolle ei ihmeitä tehdä. Vaan kuinkas kävikään...  :idiot2:

No alkuun tuli laiteltua 12" Ground Zeroa konttiin ja tekaistua myöhemmin pien tilanjakaja:
(http://i9.aijaa.com/m/00163/14412863.jpg) (http://aijaa.com/UAjwTY)

Sitten tiilikeulasen snowcap, joka ei ihan hansikkaan lailla istu mutta parempi sekin kuin ilman. Sekä tarvike-tupakkamuovit. Ei nekään istu niin hyvin kuin toivoisi. Kun tässä on sisävalot vaihdeltu ledeiksi niin nappasimpa etuoviin pienet tunnelmavalot romulokeroihin kun nekin tuli ehjiin vaihdettua.
(http://i5.aijaa.com/m/00719/14412860.jpg) (http://aijaa.com/gaw0KB)
Tosin kiinalaiset halppisledit ei oo pitkä ikäisiä, kuskin ovessa lopetti jo toimintansa.


Törkeet tummennetut takavalot vaihtui kirkas vilkkuisiin, nuo lasien tummennukset vielä vähän hirvittäävät mutta ei innosta alkaa nyppimäänkään.
Maalivikaa tässä on vaikka muille jakaa. Kontin luukku, konepelti, kynnyslista ja pyörän kaaret... You name it.

Mutta sitten mielekkäämpään osioon.
Kun tässä tuo putkisto ei oikeen ollut mieluinen niin tekasimpa rosterista uuden. 3" DP KL-racingiltä, loput 2,5" tavarasta ja päähän koristeeksi päätevaimennin 3,5" ulostulolla. Ja väliin toki laippaliitokset ja pari joustoa  :)
(http://i6.aijaa.com/m/00189/14412864.jpg) (http://aijaa.com/yMqEuW)
(http://i2.aijaa.com/m/00335/14412866.jpg) (http://aijaa.com/evLicW)
(http://i11.aijaa.com/m/00235/14412856.jpg) (http://aijaa.com/WwLsoN)

Cooleri tuli päiviteltyä KL-Racingin modelpassandeen ja keulalle eksyi öljynjäähdytin.
(http://i8.aijaa.com/m/00498/14412862.jpg) (http://aijaa.com/R3Dudr)
(http://i6.aijaa.com/m/00658/14412861.jpg) (http://aijaa.com/JYTFVE)

Kun sitten tuo ihmeen hyvin suti kahdella (vielä ei ollut varmuutta G80:stä tämän perässä) niin olihan sillä leikittävä ja todettava että ei prkl oikea lukko saatava:
Ja siispä yksi 1030 perä 3.73 välityksellä Kouvolaan jossa nimim. Eeni teki siihen 75% kitkalukon  8)
(http://i9.aijaa.com/m/00791/14412868.jpg) (http://aijaa.com/aHTxu9)
(http://i10.aijaa.com/m/00791/14412870.jpg) (http://aijaa.com/AQ9hPi)
(http://i8.aijaa.com/m/00230/14412869.jpg) (http://aijaa.com/bCASYG)
(http://i6.aijaa.com/m/00897/14412871.jpg) (http://aijaa.com/pfkYdw)

Lukkoon ei voi olla mitään muuta kuin rakastunut. Vanhaan akseliin oli katkennut ylemmän reaktiotangon pultti, ja nyt tänään huomasin että alemman tangon pultti oli miltei irti pudonnut. Muuten on vielä takapään tuenta kestänyt.

Alustaan ei ole muuta päivitystä tehty paitsi taakse löytyi uudet Koni Sportit. Kaavailla nyt joko BC Racingiä tai sitten eteenkin Konit ja kaveriksi joku hyvä 50/40mm pudottava jousisarja. Varmaan polyuretaanisia pusliakin pitäis alkaa haalimaan. Ihan kauhea lulla vielä  :buck2:

Ja virranjakajaan tuli vuotavat tiivisteet uusittua, etenkin kun tuli tekastua pari kappaletta apuvälineitä siihen touhuun:
(http://i9.aijaa.com/m/00234/14412873.jpg) (http://aijaa.com/Mw83dG)
(http://i10.aijaa.com/m/00275/14412872.jpg) (http://aijaa.com/bWgjqc)
Okei kuvassa on seiskan Hall-anturillinen jakaja sovituksena.

Kabiinissa on A-pilarissa kolmen mittarin teline, öljyn paine, veden lämpö jonka anturin laitoin orkkiksen paikalle kanteen kun alkuperäinen ei toimi. Sekä ahtopainekkin sieltä on tiirailtavissa. Laajakaistan boxi on hanskalokerossa ja näyttö kojelaudassa.
(http://i11.aijaa.com/m/00197/14412852.jpg) (http://aijaa.com/uf65x8)

Vakio 13C pöllytti tyhjäkäynnillä kuumana (kuten kansa Kouvolan 945-miitissä näki  :D) niin rankasti että pakko oli hyrrä vaihtaa, isompaan tietenkin, eli ratkaisuks tuli Kinugawan 19T. Ja nyt viikolla tuli PLX:n laajakaistakin asennettua. O0
(http://i10.aijaa.com/m/00955/14412858.jpg) (http://aijaa.com/pn19j8)

Ahtoja on vielä maltilliset 0.5 bar kun bensa- ja sytkäpuoli on vakiot. Mutta tähän tuloilla muutosta...

Yksi 016 IMMu tuli siirrettyä KL-racingin kauppaamaan 3" runkoon, silikooniletkua tämän ja turbon välille Do88:lta, sytkäboksiin tytärkortti-sarjaa, 668 Dekat suuttimiksi tullut hankittua jo ja jos vielä saa hukkikseen jäykemmän jousen niin pääsee säädättämään tätä Kouvolaan pontikkapäille. Tosin 98 oktaaniselle vielä kun täältä Hönölästä ei E85:sta saa  :'(
(http://i10.aijaa.com/m/00423/14412859.jpg) (http://aijaa.com/zHQlVM)

Josko noilla eväillä sais sen verran kiitettävät lukemat että tuo nappi-5 saa kuolemantuomion ja alan kaavailemaan joko M90:ä tai sitten Bemarin 6-lovista ZF:ää tilalle. Yksi 5-lovinen ZF löytys mutta välitykset jäis turhan lyhväsiksi. Ja sitäpaitsi tuo on menossa jo 242:een...

Jarrujakin kaavaillut päivitettäväksi, eteen mk1 V70 yms. 302mm jarrut, teräspunosletkut ja muutenkin pistää koko kierros kuntoon. Ja tuota ajettavuutta täytyy parantaa jos tällä yhtään tahtoo leikkiä asfaltilla! Ja minähän tahdon  :)

Sellasta pikkuvikaa tässä vielä on että lohkolämppärin vesimarkasta falskaa hieman glykolia, turbon vaihdossa koitin tiivistää tiivistemassalla kun ei sitä saanut uudella O-renkaalla puserrettua paikalleen. Samaten nokka-akselin stefa mehii öljyä, täytyy jakopää-rempan yhteydessä vaihtaa.

Sähköflektikin pitäis mallailla kun on tuohon syyläriin sille jo anturikin valmiina. Joku ohkanen laatu-pöhällin ostaa kun tuon 960:stä lunastetun 2-nopeuksisen kanssa tahtoo jäädä ahtaaksi kun on tuo KL-racingin cooleri.

Soittokamoja vois aina parannella, kilven valoja ei ole kun pohjat aivan pazkana, kontin luukku vinoilee (kahva ei palauta) ja kuskin peilin korkeuden säätö sutii tyhjää.

Vannekokokin tekis mieli kasvattaa 17" jos löytäis jotkut Borbetit tai Brockit tjsp...
Ylimaalauksenhan tämä kaipais jos siistin haluaa.  :P

Pari kertaa on latauksen kanssa ollut ongelmaa. Ensin tuo alkuperäinen 80A laturi hyyty ja latauksen valokaan kun ei palanut kuin himmeästi (ei auringon paisteessa erottanut) niin tämä jätti Heinolan siltatyömaalle  :D Kylläpä paikan valitsi...

No siitä kun sitten pääs lopun kaiken narun perässä kotia (kaverin KE70 Corolla ja 3K oli aika kovilla Volvoa nykiessään  :2funny:), niin maapiuhat uusiksi ja laturiksi kaverin hallilta metsästelty Bosch tilalle. Vanhasta oli liukurenkaat aivan loppu, ja heitin sen eilen Dieselpiste Hahlille kunnostettavaksi koska nykynenkään ei mikään paras ole.

Toissa päivänä katkesi tuo laturin säätöpultti kotimatkalla 5-tiellä ja löysäs hihnan aivan veltoksi. Mutta uudella pultilla ja hihnan tiukkaamisella onneks tokeni.

Eikai tässä muuta, hieman siis päivittelemistä tässä vielä olis. Ei tätä ihan heti aleta maalaaman kun ei oikein soveltuvia tiloja ole, ja katsellaan nyt miten pitkään tämä pysyy kaiteiden välissä kun tuota lukkoa tulee aika taajaan kokeiltua  ::)





Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.07.2017, 01:00:43
Heeeetkinen, eikös tämä ole se sama haiseva ja savuava, joka tuossa toukokuun alkumaissa kiihdytti lahden moottoritiellä rinnalle, oli siinä hetken ja kiihdytti karkuun? :D

Ei se mitään, ihan siisti ysihän tuo.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 08.07.2017, 01:04:33
Joo oliko päivää ennen ysi-miittiä  :D Mutta onneks juu ahtimen vaihdolla loppui öljyn polttaminen...
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 11.07.2017, 21:33:07
Laturista eivät ole vielä soitelleet, eikä Kiinan poika ei ole vielä ilmanputsarikotelo -> IMM välille saanut silikoonisupistetta edes läheteltyä joten varmaan Motonetistä nyt sit haettava se 3x kalliimpi  :P

Laatikko swäppiä miettinyt tässä pari viime päivää ja tulin siihen tulokseen että koska tää on käyttis kumminkin, niin en prkl ala 6-lovista ZF:ää hommaamaan ennen kuin särjen pari M90:ä  :D
Hintaa tulis kumminkin niin kokolailla prkleesti ja ei viittis pistää ihan rakenteluks. Ennemmin sellasta bolt-on virittelyä...

Josta pääseekin kymysykseen että käykö M90:een sama työsylkkä kuin tohon M46:een?
Kytkinpaketiksi pottapyörä+SRE763+D24TIC massalevy. Luulis pitävän sen alta 500nm vielä ??? No ne muutama prikka kuulamutterin alle, mutta käykö tuo SRE suoraan pottapyörän jakoon? Koska eikös tuolla ole nyt pottapyörä, ei tarttis VP:tä vaihtaa?
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: TVS - 12.07.2017, 22:22:17
Niitä kuuslovisia setäffiä saa iibeistä 200e nurkille kon malttaa ettiskellä, jos ei ole mitään m90 liitännäistä osaa nurkissa pyörimässä niin melki helpommalla pääset parempaan tulokseen sen kuuslovisen kanssa. M90 on toki bolt-on, mutta tosi moni on rangottu jo huonoks ja nuo setäffät tuntuvat kestävän idioottikäyttöä paremmin. Jos noin 600e hintaluokkainen aski ei kuulostaa loputtoman pahalta niin onhan kuuslovinen ihan vitsikäs, on 5 + ryömintä  :2funny:
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 13.07.2017, 05:58:44
Niin, lähinnä kun löytys käypänen vauhtipyörä, ilmeisest työsylkkäkin. Eihän se pelkkä laatikko vielä niinkään mutta kaikki oheiskilkkeet swäppiin alkaa sitä hintaa nostattaa niin että puistattaa...  :-\

Ja Ebaystä ostellessa taas rahdit taitaa nostaa hintaa senverta että menee erotus niin pieneksi että kotimaasta ostaminen, vaikka suoraan joltain bemaristeilta, tulee kannattavemmaksi.

Mutta se on kyllä tosi että ZF kestäis meikäläisenkin mätkimiset, M90 ei ainakaan ikuisesti jos nyt edes jonkin aikaa.  ::)

Ylivaihteellinen aski se saa kuitenkin olla, suora vitonen vie vähän matkustusmukavuutta >:(
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 14.07.2017, 17:42:26
Eilen tuli näpsästyä kolvi tulille ja tinailin ton tytärkortin sytkäboksiin tinaamista vaille valmiiks. Loppu näet tina kesken  :-[

(http://i5.aijaa.com/m/00546/14416494.jpg) (http://aijaa.com/mP30oH)

Mielestäni meni aika hyvin vaikken ole piirilevylle tinannut mitään sitten yläasteen :D

Ja laturin sain tänään remontista. 90€ piti köyhtyä kun vaihtoivat liukurenkaat, ajoivat ne sorvissa heitottomaksi ja painoivat uudet laakerit paikalleen. Jos olis säästää vielä halunnut niin oisin töistä tuonut laakerit ja kopsauttanut ne paikalleenkin (kun olin irrottanutkin)

(http://i1.aijaa.com/m/00709/14416495.jpg) (http://aijaa.com/2rwD4Q)

Kai tuon laturin vaihtas viikonloppuna ton hallilöydön tilalle niin vois ajella taas luottavaisin mielin auringonlaskuun  :arkkupakastin:
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 14.08.2017, 07:32:45
No joo, taas on saanut jotain aikaseksi. Tosin tuo kunnostettu laturi odottaa edelleen tuossa pöydällä  :D

Mutta aloitetaan vaikka siitä että Brockit ois nyt melkein hommattu. Taakse hain 10×17" Tampereelta pari viikoa sitten ja ne kiikutin samantein Hemi Motorsille keskireiän suurennukseen (oli 63.4). Näille varmaan 5mm lätyt taakse kaveriksi ja kumeiksi koitan saada sopimaan ainakin 245/45 tai sit 245/40...

(http://i6.aijaa.com/m/00538/14435361.jpg) (http://aijaa.com/7V6Xrv)

Etuset on olleet tulossa Saksasta viimeset pari viikkoa JK Tuningin kautta... Eteen tulee 8.5×17 ET35 ja semmonen 25mm plättyä väliin. Ja nää siis kiillotetuilla huulilla. Etusille rengastus tulee olemaan 225/45.

Sitten kun sain kaverinkin houkuteltua Volvojen pariin ja käytiin Lohjalla vaihtamassa Dillen Aspeni yhteen 940 sedaniin niin minä lunastin siitä BC Racingin alustan itselleni  8)

(http://i1.aijaa.com/m/00133/14435084.jpg) (http://aijaa.com/ACQQtr)

(http://i9.aijaa.com/m/00260/14435082.jpg) (http://aijaa.com/L7NEOc)

(http://i4.aijaa.com/m/00389/14435083.jpg) (http://aijaa.com/K7vA9J)

(http://i10.aijaa.com/m/00895/14435077.jpg) (http://aijaa.com/bFzivT)

Nythän tuo olis aikalailla vaaterissa, korkeuskin on ihan hyvä, mutta himpan tuota vielä hierotaan kun saadaan Brockit alle ja alusta säädeltyä sopivaksi vähän kovempaan ajoon.
Etupäästä ehkä sentti pois ellen sitten takapäätä nosta  :P

Ei tätä kuitenkaan ihan tantereeseen olla pudottamassa!

Perjantaina kun tultiin penkittämästä kaverin ysiä Kausalasta niin innostuin vähän tällä leikkimään ja eikös prkl syyläri alkanut vuotamaan päädystään.  >:(

Lauantaisella reissullani kävin sitten Jyväskylän Motonetistä hakemassa syylärin, jakopään osat (Gates:n hihna/kiristinsarja ja Graf-vesipumppu), nokka-akselin stefan kun orkkis vuoti, termarin ja paisarin korkin. Sunnuntaina ne sitten onnistuneesti vaihtelin. Vähän hirvittää kun laitoin tapojeni vastaisesti tarvike-stefan enkä vesipumppuunkaan ottanut orkkistiivisteitä Volvolta. Ainakin vielä pitäävät  :D

Lauantaina kävin siis Keuruulta hakemassa M90-laatikon. Vähän sitä ehdin heti illalla jo myrskyn silmässä pesasemaan...
Tälle tuli kaveriksi Saschin D24TIC-levy ja uus saschilainen painelaakeri. Päivällä kun käyn kysymässä vanteita Hemiltä niin täytyy kysäistä joko mun SRE763-asetelma on tullut.

Kardaanin löysin Espoosta, pitäis hakea se ja uusia siihen ainakin tukikumi, samoten laatikon tukikumi. Mistäs saa hyvän tukikumin kardaanille?

Jaa etujarru-päivityskin otti alkua kun tein JuhaU:n kanssa satuloista kaupat. Vähän sipistellä niitä jahka saapuvat ja ostaa niille länkiraudat Skandixilta kun ei oikeen foorumiltakaan tärppää...

Ilmansuodatin, tulpat ja bensansuodatinkin tuli viikko sitten vaihdettua. Ilmanputsaria vaihtaessa otin pois ahdistamasta sen kuristusputken ja vaahtomuovin.

Mishimoton 16" sähköflektiä kaavaillut ton viskon tilalle kans
 :)
Niin ja nakuledikin tuli tehtyä. Jahka saan laatikon swäpättyä niin Kouvolaan säätelemään tätä rapiat kilon paineille  :)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Slerbahuuli - 14.08.2017, 08:30:13
Asiantuntijoiden ja kokeneempien takaveto-harrastajien puheiden perusteella toimivan tukikumin saa siniseltä.

Tosin, tiedän ainakin yhden ysin joka jyrisee silläkin.

Tukikumin vaihdossa ole tarkkana. Katso missäkohti vanha kumi/laakeri on ja vaikka merkkaa se. Uusi ei välttämättä samassa asennossa toimi, mutta onpahan mielenrauha sitten.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: An55i - 14.08.2017, 10:10:07
Itse hain tukikumin motonetistä, vaikka joka ohjeessa sitä käskettiin välttää :D Tarkasti vaan oikeaan asentoon ja vähän kardaanin pyörittelyä ennen levyn kiristämistä. Ei ole pitänyt pienintäkään värähdystä sen jälkeen :)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Teemu- - 14.08.2017, 11:32:47
Millanen oli laadultaan se vesipumppu? Suunnittelin jos kuitenkin samalla vaihtais vesipumpun uuteen kun kerran jakopää on purettu kappaleiksi, siniselle ymmärtääkseni tilasin vesipumpun tiivisteen, kaveri sanoi soittavansa kun löytää eikä vieläkään ole soitellut. :D
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 14.08.2017, 16:57:53
Pumpun laadussa ei ole ollut mitään vikaa. Aina oon Motonetistä tai paikalliselta AD:lta Grafin pumpun saanut vinokoneeseen. Tiivisteet olen aina tupannut ottamaan Volvolta alkuperäiset.

Löytyy muuten ylimääränen kanttihampainen jakohihna-sarja jos joku edullisesti tarvii. En jaksa viiä takas Motonettiin kun otin molemmat sarjat kun ei ollut varmuutta onko pyöreä vai kanttihampainen jakopää...

Niin ja enhän mä päässyt hakemaan Hemiltä asetelmaani tänään kun vähän nukuin yövuoron jälkeen  :D
Ei se vanteitakaan ollut viellä sorvannut kaverin puheiden mukaan  :P
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Kalamies - 14.08.2017, 18:26:56
Voin tarjota Hydrille kodin Brockien asennuksen jälkeen, niin ei tarvi romumetalliin kärrätä.  :P
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 14.08.2017, 18:51:31
Emmää taida olla myymässä niitä kun niille pyöräytellään sitten polttelukumeja kun lähdetään sutimaan. Ja jotkut talvivanteetkin pitää olla.  :)
Olis mulla talveks yhet itse käännetyt 16" pellit nastoilla mutta ne on seiskan alla...

Maalaisin tuon takaluukun yks päivä lasista alespäin. Pitäis vaan vesihioa, lakata ja liimata merkit takaisin  :P

Niin ja Retroturbolta tekis mieli tilata säädettävä panhardi, reaktiotangot polypuslilla taakse ja etupäähän nuo kääntyvyyttä lisäävät, alapallon ja raidepään kulmaa korjaavat palikat. Ja IPD:n 25mm vakaajatkin kiinnostais  ::)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 14.08.2017, 21:05:06
No väähän tuli tänään hassuteltua parkkiksella kun en sinne kesämiittiin päässy burnailemaan niin vedin pienet burnikset  V:>

 :3/4 jättää sen:
(http://i8.aijaa.com/t/00509/14435758.t.jpg) (http://aijaa.com/7I3wU5)
(http://i7.aijaa.com/t/00609/14435757.t.jpg) (http://aijaa.com/QW4UDK)
(http://i6.aijaa.com/t/00006/14435759.t.jpg) (http://aijaa.com/ZEGOaP)

Nyt on takana 15" BWA:n alut alla, jos huomenna sais Hydrille vähän tuoreempaa kumia päälle.

Prkl innostuin liikaa jossain kohtaa  :D
(http://i3.aijaa.com/m/00828/14435754.jpg) (http://aijaa.com/pXCNd8)
Vieressä näkyy tuo M90 pestynä...

Ja vanhasta syyläristä vielä kuvaa. Vois ens yönä koeponnistaa ja poksauttaa sen jos oikeen olis tylsää ja luppoaikaa  ::)
(http://i2.aijaa.com/m/00525/14435753.jpg) (http://aijaa.com/Q4RlhF)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 05.09.2017, 00:40:26
Hejssan alla!
Taas on saatu jotain särjettyä, jotain jopa tehtyäkin...


Etuvanteita en ole vieläkään saanut, nyt olis syyskuulle lupailtu. Eli tuskin on enään tänä vuonna alla muutakuin sovituksessa korkeintaan.
Takavanteet sain sorvarilta ja niitä tulikin mallailtua 5mm lättyjen kanssa.

(http://i8.aijaa.com/m/00514/14446170.jpg) (http://aijaa.com/1shOhZ)
(http://i4.aijaa.com/m/00337/14446169.jpg) (http://aijaa.com/MFmATe)
(http://i9.aijaa.com/m/00797/14446168.jpg) (http://aijaa.com/PTwx8b)

Alustaa tuli hiukan säädeltyä, etupäätä tuli reilu sentti pudotettua ja säädettyä jäykemmälle.
Koittaa huomenna muistaa lisätä nykykorkeudesta kuvaa...


Ja kuten kuvasta voi päätellä niin voimansiirtoon tehtiin pientä muutosta
(http://i5.aijaa.com/m/00740/14446167.jpg) (http://aijaa.com/is0wA8)

Eli M46:sta tehtiin verkonpaino ja tilalle M90, kaverinaan TDIC:n massalevy, SRE763 ja uus sachsilainen painelaakeri.
Skandixilta tilailin lootan tukikumin, kardaanin tukikumin/laakerin (ei ainakaan vielä täristä) ja keppitelineesee/siirtäjään holkit, puslat yms kilkkeet.
Öljyiksi Liqui Molyn tuotetta.
(http://i10.aijaa.com/m/00648/14446171.jpg) (http://aijaa.com/oTYMc9)

Swäppi vähän viivästyi kun annoin kiireessäni kaverille oman asetelmani kun vielä odottelin kardaaniani ja jäin sitten odottelemaan hänen tilaamaansa missä menikin melkein pari viikkoa.
Ja kytkinkin päätti juuri ennen swäpin aloittamista levitä. Oletinkin että varmaan keskiö/jouset oli kun vanhalla laatikolla surahteli, mutta lopullisesti se hajosi toissa viikon torstaina kun ajoin NÄTISTI illalla kotiin. Auto kyllä liikkui mutta pykälien päälle saanti oli tuskaisaa. Näky oli kuitenkin tämä kun nappasin asetelman irti  :2funny:

Niin ja yksi takastefakopan pulteista oli varissut irti ja pyörähtänyt jossain välissä :buck2:
Vauhtiksessa tai muuallakaan ei ollut mitään jälkiä  :idiot2: :idiot2:
Ja muutkin pultit oli aika löysässä mutta tämä piruilainen oli hyppinyt irrallaan tuolla kytkinkopan sisällä...

(http://i3.aijaa.com/m/00817/14446179.jpg) (http://aijaa.com/aiGynR)

(http://i1.aijaa.com/m/00110/14446180.jpg) (http://aijaa.com/1YjZzx)

Samalla kun lootan swäppäsin niin vaihtelin (ylläripylläri  :D) vuotaneen kampuran takastefan ja vauhtis uusilla pulteilla ja lukitteilla kiinni.
Kuvasta huomaa vaikka ehdin paskat ympäriltä putsaamaan että vanha vuotanut...
(http://i1.aijaa.com/m/00517/14446172.jpg) (http://aijaa.com/jx7ZgD)

110mm viemäriputkesta tekee muuten täydellisen asennustyökalun tuolle stefalle  ;)


Kardaanin liuku oli aivan järkyttävän tiukka saada uppoamaan pohjaan. Sai ihan oikeasti vasaralla paukuttaa laipasta sitä pohjaan vaikka booreissa ei mitään vikaa. Kaverin Volvossa oli ihan sama juttu vaikka se pois tuli ihan nykäsemällä  :idiot2:

Samaten vaihteensiirron rakentelu tuotti vähän harmaita hiuksia kun tuo keppitelineeni olikin kokenut kovia ja perästään oli se korvake murtunut mistä se koriin pultataan.
No tämän sain rakenneltua 58mm pakoputkiklemmarista ja 50mm latasta. Mutta edelleen pykälät oli aivan tunnottomat eikä esim 3. pysynyt päällä mitenkään.
Tämä ratkesi kun pistin paskan sitten tulille ja pukkien päällä kokeilin vaihteita.
Tuloksena että loota vuotaa öljyä siirtäjätangon kohdilta laatikon kyljestä.
No sieltäpä puuttui se 8mm kuula ja jousi jotka pitävät pykälän päällä. Töihin pilkkomaan pari laakeria kun en sunnuntaina muualtakaan saanut sopivaa kuulaa. Sopivan jousen kanssa nippuun ja taas pellaa!

(http://i4.aijaa.com/m/00953/14446174.jpg) (http://aijaa.com/vWW5br)
(http://i8.aijaa.com/m/00692/14446175.jpg) (http://aijaa.com/1XVU8f)

Mutta nyt paketti pelaa ja ei voi kuin olla tyytyväinen  :)


Mishimoton 16" sähköflektin laitoin imemään syylärin läpi ilmaa ja hetin viskolla vesilintua. Nissensin syylärin mukana tullut kierteellinen anturipa ei ollutkaan ehjä joten vielä mennään katkaisijan kautta. Uusi anturi tuli tilattua kuten takapyöränlaakeritkin.
Katkaisija on merkkivalollinen ja valo syttyy nappulaan vaikka flekti lähtisi anturinkin kautta pyörimään, lisää mun mielenrauhaa.
16" puhallin sopi just sopivasti tohon alkuperäiseen tuulitunneliin ja kiinnityksen tein 2mm alumiinipellistä taittamillani listoilla.


Jarrupäivitys eteni kun heitin JuhaU:lta ostamani etusatulat hyllyn perälle ja löysin foorumilta ihan uudet Bilteman satulat. Skandixilta tuli niille jo länkiraudat ja liukutapit.
Seuraavaksi ostella Greenstuffit eteen/taakse, laikat, teräspunosletkut ja nesteet.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Kalamies - 05.09.2017, 08:45:34
Sulla lienee väärällä boorilla se jurdaani. Menee hollilleen ja vähän matkaa nätisti, mutta loput vasaralla? Sillä oikeella ja just nimenomaan vaan sillä oikeella se menee lähes puhaltamalla pohjaan.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 05.09.2017, 12:14:31
No kun ei muilla booreilla mennyt sitäkään vähää  :idiot2:
Se muovipinnoite on ehjä boorin harjalta, eikä booreissa vikaa muutenkaan. Kaverin 940:ssä ihan sama juttu...

Ja siis meni ehkä 3mm kunnes piti alkaa taputtelemaan.
Lopussa taas hölleni. Mutta ongelmatta tuo on kuitenkin nyt pelannut...
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.09.2017, 12:27:34
Minulla sama. Jos sitä tuuppailee eestaas, niin kevenee.

"Iliman rasvua" männöö kevyemmin, joten oma lottokuponki osoittaa rasvan tiivistämään booriin ja täten nestepuristukseen.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 05.09.2017, 21:02:09
Täytyykin tästä lähtien painaa kuivana  :D
Ei kyllä käynyt mielessäkään vaikken rasvaa laittanut kuin nimeksi...

Mutta siitä alustan korkeudesta:
(http://i4.aijaa.com/m/00921/14446976.jpg) (http://aijaa.com/kjk77s)
(http://i10.aijaa.com/m/00302/14446975.jpg) (http://aijaa.com/g4i4KJ)

Kumma juttu vaikka kuinka alkaa luonnossa olemaan jo sievä etukeno niin kuvissa näyttää keulivan!

Tuo alemmas kuvassa näkyvä valkonen 15" peltivanne nastarenkaalla leikki tänään varapyörää siiheksi että sain tuon toisen takarenkaan paikattua. Mikä lie kivi puhkassut  :P

Ja flektin asennuksesta pari kuvaa, mitään ihmeellisempää näissä näy.

(http://i5.aijaa.com/m/00538/14446974.jpg) (http://aijaa.com/DhhIW7)

Tässäkään liika tilaa ole välissä mutta saapahan ainakin apulaitehihnat vaihdettua flektiä irroittamatta.

Relettä en tuon kummemmin jemmaillut mihkään ja johtoja en muutamaa nippusidettä enempää vielä uskaltanut niputtaa kun ajattelin ensin testata toimivaksi  ;)

(http://i3.aijaa.com/m/00250/14446973.jpg) (http://aijaa.com/QdXcI5)

Katkaisija on melkein samanlainen kuin orkkikset. Merkkivalo syttyy siis aina kun rele on vetäneenä.

(http://i6.aijaa.com/m/00526/14446971.jpg) (http://aijaa.com/s7M2zE)

Sitten kysäsempä täälläkin että mikähän on tuo 1-napainen liitin vanhan M46:n päällä?

(http://i8.aijaa.com/m/00918/14446970.jpg) (http://aijaa.com/FE7V9G)

Ei meinaan enään laatikkoswäpin jälkeen vakkari pelaa ja kun M90:ssä ei tuolle paikkaa ollut niin jätin kiepille irralleen...

Ja kun kuvat on kivoja niin laitetaanpa vielä räpsy pannuhuoneesta:

(http://i2.aijaa.com/m/00767/14446972.jpg) (http://aijaa.com/7se78k)

Ja jatkossa toivottavasti ainakin vähenee tuo ulkosalla ropaaminen kun sain tänään hallin avaimet  :)
Muutaman auton kimppatalli missä nosturi ja muutenkin ihan hyvä kalusto.
Satunnaisia käyttis-remontteja tulee tehtyä siellä ja mikä oli päätarkoitus niin saan tuon allekirjoituksen 242:n etenemään siellä! Vielä kun tuolle seiskalle keksisi rakenteluintoa, kai se on maille vietävä tuosta pihan päädystä  :(


Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Kalamies - 06.09.2017, 17:56:35
Nelosvaihteen haistelija.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: jogiin - 07.09.2017, 11:37:44
Just viikonloppuna prokkikseen kardaanin laittelin paikoilleen ja booreilleen meni todella kivuttomasti. Ei oo oikeestaan yhdenkään kanssa tarvinu väki valtaa käyttää  :o
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 07.09.2017, 15:03:36
Vakkari rupes itsestään pelaamaan  :idiot2:

Sitten vastoin käymisiä taas:
Molemmat takafillarit rupes eilen vuotamaan uudestaan joten nyt on taas 15" BWA:t takana alla.

Hemiltä tilaamani pyöränlaakerit olikin Multi-linkin laakerit, noo josko huomiseksi saisi oikeat.

Ja sitten suurin ketutuksen aihe! Kytkin nimittäin luistaa.
Nätillä ajolla pitää, mutta kun se nyt ei riitä...
Liekkö kuulamutterin alla liikaa prikkaa ja painelaakeri sitten kantais asetelmaan  :P Laatikkoa vaihtaessa katoin vaan että edellisen omistajan jäljiltä on prikkaa mutterin alla, että varmaan riittää mutta nyt kun selailin muitten juttuja niin olisko tuota nyt sitten liikaa...

Huomenna saan kuitenkin varmuudeksi uuden levyn ja painelaakerin että töitten jälkeen aamulla pikkuset unet ja sit hallille. Täytyy toivoa ja rukoilla että tuo asetelma vaan on vielä hyvä...
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: TVS - 07.09.2017, 21:49:01
Oliko kytkin tuliuusi? Jos oli, elä jännitä, mullakin ekat 100km oli deekulla ajettava varovasti kun ahtojen noustessa alko tulenuus sachsi luistamaan. Kun oli joku 150km takana niin piti, ja sen jälkeen on ajettu joku 60-70tkm ja vedetty traikkuakin tuhansia kilsoja, kein problem.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 07.09.2017, 23:51:55
Joo tulen uus deekun massalevy on tuo SRE:n kaverina.

On tuolla nyt ajeltu joku +300km ellei enemmänkin, ja isolla vaihteella vedättäessä lipsahtaa ennenkuin nappaa kiinni.
Kävin kokeilemassa vähän kumin sulattelua ja kun nappas ratilla luisuun niin piti (ainakin suurimmalti) mutta kun paikallaan jarrua vasten aloin sutimaan niin ykkönen meni normaalisti mutta kakkosen kun tyrkkäs tupaan niin luisti ja rankasti...

On vain pahentunut tässä parin päivän aikana.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: jogiin - 08.09.2017, 10:34:04
Se kytkimen maltillinen sisäänajo :juhau:
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 08.09.2017, 21:08:24
Vanhasta levystä oli 0.2mm hävinny eikä kauheita jälkiä luistamisesta, mutta pistin nyt uusilla nippuun.

Luistamiselle varmaan suurin syy oli että kuulamutterin alla oli yli 10mm prikkaa. Nyt pistin 3.5mm ja haarukka paljon paremmassa kulmassa.
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 09.09.2017, 15:29:07
Mainittakoon nyt että luistaminen on poissa, mutta nyt irroittaa vähän uittumaisen alhaalla.
Kattoo josko asettuessaan vähän muuttuu, jos ei muutu niin sellanen milli korottaa kuulamutteria...

Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 11.09.2017, 21:17:39
Niin ja tulihan tuossa perjantaina vaihdettua kytkimen lisäksi taakse pyöränlaakerit.

Ihmeen pehmosta räkärautaa oli krympit uusissa! Painoin töissä prässillä laakerit paikalleen, samaten ekan krympin.

Vituiksi kylläkin, oli niin pehmosta että mullakun ei ollut sopivaa holkkia niin laitoin vain reunoille vasteet joita vasten painoin. Meni krymppi ropelille eikä pysynyt yhtään.

Sitten kahden palikan väliin kiero krymppi ja lytistin sitä vähän kasaan siinä toivossa että tiukkaantuisi ja tiukkaantuihan se.
Tästä oppineena vedin vaan pillillä kuumaks ja pudotin paikalleen. Onneks pysyneet hyvin, muuten oisin täpännyt paikalleen...

Ja selvisi mikä takapäässä kolis, ei tainnut olla väljä laakeri vaan irtonainen satula  :D Oli ylempi kiinnityspultti kuskin takasatulasta karannut ja kolahteli sitten aina välillä...
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: jogiin - 12.09.2017, 11:21:45
Niin ja tulihan tuossa perjantaina vaihdettua kytkimen lisäksi taakse pyöränlaakerit.

Ihmeen pehmosta räkärautaa oli krympit uusissa! Painoin töissä prässillä laakerit paikalleen, samaten ekan krympin.

Vituiksi kylläkin, oli niin pehmosta että mullakun ei ollut sopivaa holkkia niin laitoin vain reunoille vasteet joita vasten painoin. Meni krymppi ropelille eikä pysynyt yhtään.

Sitten kahden palikan väliin kiero krymppi ja lytistin sitä vähän kasaan siinä toivossa että tiukkaantuisi ja tiukkaantuihan se.
Tästä oppineena vedin vaan pillillä kuumaks ja pudotin paikalleen. Onneks pysyneet hyvin, muuten oisin täpännyt paikalleen...

Ja selvisi mikä takapäässä kolis, ei tainnut olla väljä laakeri vaan irtonainen satula  :D Oli ylempi kiinnityspultti kuskin takasatulasta karannut ja kolahteli sitten aina välillä...
:2funny: tuo on tuttua  :2funny: Ollu kertaalleen jopa kaikki 4 pulttia löysiä
Viime syksynä vaihdoin toisen takapyörän laakerin kun kuulu naputtavaa ääntä perän suunnalta moottori jarrutuksessa. Noh luulin että laakeri oli syyllinen mutta eihän se ollu kun keväällä sit pamahti G80 pikkurattaa halki  :2funny:
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 12.09.2017, 13:18:17
Joo ja oli ne laakeritkin väljät, ei hukkaan mennyt...  :D
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 18.09.2017, 18:01:43
Jostain kumman syystä aloin tähän pientä päivitystä kurillani miettimään. No mm. EVO Lancereissa on etenkin vanhemmissa ihan näpsäkät penkit joten ensimmäisenä mitsu-foorumia selailemaan ja löysin just tuoreen ilmoituksen EVO 4:n Recaroista. Vieläpä erittäin hyvin läheltä ja hyvään hintaan  8)

Viikonloppuna ois tarkotus käydä hakemassa talteen.

Ja nyt voisinkin kysyä, että onko mitään toivoa saada tota keskiverhousta värjättyä muuhun sisustaan sopivaksi, vai annanko olla punaisena? Periaatteessa ei nyt ihan räikein pommi silmille kun onhan auto muutenkin punainen  ???

Ken ei mallia tunne niin siis tämmöset:
(https://thumb.ibb.co/hpUojQ/EVO4_Recaro.jpg) (https://ibb.co/hpUojQ)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: remes - 18.09.2017, 19:37:31
Just noita evo4:n Recaroita oon suunnitellut itsekin tuohon kakssataseen, olisivat aika sopiva kompromissi katu/kuppijakkaroiden välistä. Hyvältä näyttää sun projekti muutenkin, jatkakaa  :)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 23.04.2018, 02:36:24
No mitäs, täällä nyt ei kauhiasti ole muuta tapahtunut kuin kitkalukon pitävyyttä kokeiltu  :D

Noo ei nyt lasketella luikuria.
Painepumppu kuoli tossa maaliskuun puolella ja jätti tankille. Siitä sit sain herkuteltua hallille ja jonnin aikaa tutkittuani ja turhaa työtä tehneenä paikallistin vian bensapumppuun.
Hätäratkaisuna Bilteman 044-pumppu tuli modailtua paikalleen ja rock rock laku taas palamaan.

Samaten öljynpaineista on ollut semmonen 0.3 - 0.5 bar lämpösenä kateissa verrattuna aiempaan. Kokeiltu muutamia eri öljyjä ja suodattimia, täytyy pudottaa varmaan öljypohjaa pois jahka joutaa nosturilla tusaamaan.

Ja kylmän talven yli kun selvittiin niin tuli näppästyä viikko sitten kuskille toinen noista EVO 4:n Recaroista.
Apparille vaihdan penkin jahka saan aikaseks haettua 10x40mm lattaa toisen puoltoista metriä. Penkinlämmitintähän näihin ei nyt tullut mutta turvavyön muistutin on toiminnassa.

Mutta on nää vaan jumalauta hyvät istua ja ajaa  S* S*
(https://aijaa.com/img/m/00729/14560404.jpg) (https://aijaa.com/Oqsy4m)

Ja vihdoin ja viimein tuli B1:t alle.
(https://aijaa.com/img/m/00293/14560398.jpg) (https://aijaa.com/OTiZQx)
(https://aijaa.com/img/m/00865/14560401.jpg) (https://aijaa.com/8Y6TtI)

Kumeksiksi hain Vannetukusta Nangkangin NS-2, koossa 225/45 ja 245/40. Saishan tolla 10" leveellä olla enemmänkin kumia mutta saapahan mahtumaan. Ihan ei sopinut kuin ajatus...

Briteistä ostin uudet Graystonen mutterit näille, ja taakse tulevia muttereita sai madaltaa pari milliä että sai keskikupit kunnolla. Edestä piti pinnapultteja lyhentää muutama milli...
Edessä nyt siis 30mm lättyä, takana ei yhtään. Pikkusen ainakin edestä rapsuttelee käännettäessä töyssyihin. Takaa varmaan kuormallakin joten kaarista saa kantit pienen käsittelyn ja kuumailmapuhaltimen kanssa muotoilla sisäloksuja.

Eteen tuli vähän valoja ehosteltua, kuskille uus umpion lasi ja apparille koko umpio.

Jarrupäivityskin otti harppauksen eteenpäin kun tilasin noille etuvetosen satuloille kaveriks levyt ja palat eteen ja taakse sekä teräspunosletkut. Otin taas MTEC:ltä Briteistä laikat pinnoitettuna (näyttää sit kivalta maalattujen satuloiden kera Brockin takaa  ::)). Paloiksi Redstuffit.

Josko tälle kesää sais ahdot nostettua reiluun baariin ja säädättäis tämän 668 Dekoille ja 3" IMMulle.
Samaten hakusessa ollut paksumpaa vakaajaa taakse mutta kun ei meinaa edes 19mm vakaajista saada kauppoja että tekis tuplat.

Säädettävä panhardi, ton takahäkin korvaava tukivarsi ja eteen alatukivarren ja raidetangon kulmaa korjaavat palikat olis kanssa ostoslistalla.

Siistin jos haluais niin ylimaalauksenhan tämä vaatis, sitä nyt ei ihan heti tapahdu jos meinaa saada tota 242:stakin edistymään. Kai siitäkin pitäis kunnon topic tehdä...

Miettiny että hommaisko/tekiskö jotkut sopivat pellit tai sit noille Hydrille pyöräyttelis 2 semi slicksiä ja pari olis aina sutimiseen?
Jos tänä kesänä pääsis vähän laskemaan sladissa ja kiertämään tällä rataa  :)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 23.04.2018, 21:05:30
Edestä nappasin tänään 5mm lätyt pois, nyt siis 25mm keskittävät enää. Samalla sai taas pari milliä lyhentää pinnapultteja.

Vaan enää ei ota ainakaan yksin ajaessa minkäänlaisessa töyssyssä tai käännöksessä kiinni  8)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 02.05.2018, 23:46:01
Noo paskaahan mä puhuin kun riemuitsin liian aikasin etteikö etuset enää raapis  ::)
Täytyy sisäloksuille ja kanteille antaa sitä hellyyttä joku päivä...

Mutta on sitä jotain tapahtunukkii, helmat tuli hinkattua puhtaaaks, pari paksua kerrosta Normaduria ja päälle kiveniskumassat jotka saa vetää uudestaan  >:(

Taakse tehdä täräytin tuplavakaajille kiinnikkeet 4mm levystä, samalla tuli putsattua/maalattua pari vakaajaa. Nyt on ens alkuun 19x16mm ja tarkoitus vaihtaa toi ohkasempi paksumpaan vielä.

Samaan rytäkkään vaihdoin öljypumpun, pumpulta lähtevään paineputkeen O-renkaat, öljypohjantiiviste (tottakai), öljynsuodattimen siirtojalkaan tiivisteet, ahtimen öljynpaineputken banjon kuparitiivisteet lohkon puoleen, öljykorkin tiivisteen ja vanhan lohkolämppärin vastuksen O-renkaan.

Eipä noista oikeasti vuotanut kuin vastuksen O-rengas kun en kesällä yläkautta saanut sitä muljautettua uudella O-renkaalla kasaan vaan kasasin vanhalla+tiivistemassalla...
Muissa oli vain "hikoilua" havaittavissa. Jos joku päivä innostuisi huohotinpöntön putsaamaan ja vaihtais vielä siihenkin ja öljytikun putkeen O-renkaat varmuuden varuiksi.

(https://aijaa.com/img/m/00048/14564784.jpg) (https://aijaa.com/FHWRMZ)
Eipä tuo kuva ihmeitä kerro mut ompahan täytteenä
Vanhassa öljypumpussa oli rahtunen liikaa päittäistä, muttei paineet silti nousseet mitenkään merkittävästi, oikeasti kuumana ei enää laske sinne 0.5 bar tienoille tyhjäkäynnillä. Nyt pysyy siinä 0.9-1.0 bar tienoilla. Täytyy varmaan vielä kaiken varmuuden varalle vaihtaa öljynpainemittarille anturi tai mitata ihan mittarille asti tulevat Ohmit  :P

Eipä nuo Autogaugen Electrica-sarjan tuotteet ole enää muutenkaan luottoa herättäneet kun vedenlämpömittarilta on pariin kertaan hukannut taustavalaisun ja jonkun ajan päästä alkanut itsekseen toimimaan, tuo öljynpainemittarikin on jo kerran vaihdettu takuuseen kun itse mittari menetti järkensä...

Ja jarruosista maailmalta on jo takapalat kotiutuneet, loput osat oli pari viikkoa odotelleet pakkaajaansa mutta kun tänään kyselin tilaukseni perään lupasivat viimeistään huomenna postittaa.

Kova olis hinku päästä vaikka sinne Motoparkkiin ajamaan  :)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 11.03.2019, 23:48:07
No hellurei vaan tännekkin, niin harvoin jaksaa päivitellä tätä.

Mutta juu, ysiä tuli viime vuonna 668cc Dekoilla, 3" IMM:lla ja parilla muulla öysteellä vähän "viritettyä" vielä. Ihan lystikäs öaite oli ~ 1.0 barin paineilla, siitä reilummin oli bulkkilastuilla naku niin inhasti läsnä. Mutta ei se autoa tappanut, toisinkuin eräs Mersu...

Eli kuten osa tietää, marraskuun vikana päivänä otin oikein vapaan töistä että saan ton V40:n käyttää leimalla joka oli ns. myyntiauto. Ostajakin oli jo valmiina, mutta auta armias kun olin hallille menossa autoa vaihtamaan, tuli Mersun maasturi persiiseen.
Olin siis odottamassa liikenneympyrään pääsyä paikallaan kun takaa tullut Mersu ei ihan alamäkeen kesäkumeilla pysähtynytkään, ennen Volvoa siis...
(https://img.aijaa.com/m/00784/14674167.jpg) (https://aijaa.com/TyCIfO)

(https://img.aijaa.com/m/00840/14674170.jpg) (https://aijaa.com/mn4NMh)

Kuvista vähän huonosti näkee, mutta veti koko takakyljen aalloille, painoi oven raon kiinni, kontti ei ilman rautakankea aukea jne. Eli ei siis kannattanut enää alkaa oikomaan ja vastapuolen vakuutusyhtiöltä rapiat 2.5k€ kertakorvausta ja auto jäi mulle.

Noo, minä sitten jouduin pakon edestä ajelemaan V40:llä talven :buck2:
Tämä olis ehkä se otsikon mainitsema fiksu käyttis, ensimmäinen ja varmaan viimeinen meikäläisellä  :D
Olin siis tämmöisen helmen hakenut marraskuussa pilkkahintaan Vääksystä. Tarkoitus oli tehdä pikkuisen tiliä kun työkaveri lupasi ostaa sen itelleen.
(https://img.aijaa.com/m/00440/14676418.jpg) (https://aijaa.com/lUvLSu)

Kyseessä siis 2000-mallin manuaali, 2.0 vapari. Lienee B4204S2 ??? Varusteina nyt ilmastointi, sähkölasit edessä, vakkari ja Calixin lohkis sisähaaralla ainakin. Ilmastointi varmaan vaatisi täytön, apparin etuoven keskuslukko ei pelaa ja nyt on tovin loimottanut ABS:n valo herjaten oikeaa etupyörää. Täytyy anturi vaihtaa jahka tulee Autodocilta ja tuo keskulukon toimimattomuus selvittää.
Ostaessa oli leima kylmä, hylkynä rispaantunut turvavyö ja päästöt. Kehotuksia oli pari polttimoa ja olisko ruosteiset jarrulevyt. No kontissa oli levyt ja palat jarrupokaan, toista käsijarrua sai satulan päästä herkistellä ja vaihdoin turvavyöhön remmin. Öljyt ja suodattimen vaihdoin myös. Aiempi omistaja olikin ihan kohtuu rahalla laitattanut autoa, mm. helmat oli uusittu, joten hitsihommilta vältyttiin.
Kaiken kaikkiaan parilla satasella ja parin illan puuhalla mulla oli ihan kelpokuntoinen ja vasta katsastettu käyttöauto. Hyvät nastarenkaatkin oli oikein alla ostettaessa  :)

Vaan joku prkl kalvoi mieltä etuvetoisella rimpuilusta ja ysin kolarilla juuri talvikauden alkaessa...


Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 12.03.2019, 00:06:59
No ysi on saanut talven seistä mutsin pihassa, pari kertaa käyttänyt sen lämpimäksi ja vähän siirrellyt ettei ihan istahda paikalleen.

Tästä olis tarkoitus siirtää BC:n alusta, tuo kitkalukollinen akseli, jarrut ja meibi jotain varustuksistakin tuohon mun ensimmäiseen autoon, hopeiseen tiilikeulaan joka on mailla seissyt nyt tovin ilman käyvää tekniikkaa.
Nimittäin sitä varten tuli haettua joskus elokuun tienoilla Joensuun suunnilta B6254+M90, ja mukana tuli mm. 3 litrasen nokat, kampi, 850:n kova vauhtis yms. yms.
Näille tarvis ettiä seuraks vielä T6 männät, H-veivit, ahdin + muut oheistarpeet.
(https://img.aijaa.com/m/00632/14674161.jpg) (https://aijaa.com/Rnhor4)

Kunhan vain näiltä väliprojekteilta ehditään. Tuo 242:kin on lähinnä seissyt hallissa ilman motivaatiota...


Ja niille jotka ei seiskaa muista niin laitetaan pari kuvaa ajalta jolloin se vielä oli mulla ajossa. Tylsällä B230K:lla ja M47:lla.

(https://img.aijaa.com/m/00107/14531438.jpg) (https://aijaa.com/EEuWBA)
(https://img.aijaa.com/m/00103/14531437.jpg) (https://aijaa.com/A8TQog)

Mutta mä taisin puhua jotain väliprojekteista, jotain mikä saattais sopia taas vähän sarkastisesti otsikkoon  ::)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 12.03.2019, 01:11:32
Nimittäin kun ysistä läpsähti joulukuun alussa korvaukset tilille, kävin koeajamassa paria turbo-ysiä. Toinen oli täys pommi, mutta Raaseporissa katsomani Sandstone Pearl-värinen B230FT+M90 ja ilmeisesti vieläpä Classic oli aika kutkuttavasti mielessä.

Kunnes Facebookin Volvo-ryhmissä eräs kaiffari kyseli entisestä Amazoniaan, ja selvisi että se seisoo Mikkelissä erään autojobbarin pihassa. No välittömäsri soittoa sinne, ja autoa katsomaan.
Hangesta löytyi armeijan vihreällä ylimaalattu '69 Ama, josta oli mätähommat hitsailtu ja pari vuotta sitten viimeksi katsastettu. Ei siis voi olla toivoton!

Noo, autosta puuttui lootan tunneli, sisusta ja yleisilme oli karu.
Mutta vastapainoksi oli lyhyt keppinen vaihteisto (jonka takia tunneli laikattu veks), "rempattu" B20 jossa tehtyä kantta ja nokkaa, paikallaan peltisarja, Misabin pitkä imusarja, 123 Ignitor-jakaja, uudet Jack Wheelerit uusilla nastarenkailla eikä alkuun vaikuttanut olevan juuri muita osapuutteita kuin kaasarit, vähän sytkän osia ynnä muuta pientä. Kaupat tehtiin, myyjä jopa toi seuraavana päivänä auton Heinolaan kun olisi muuten ajanut tyhjällä trailerilla tästä ohi.

Heti sitten innolla kasailemaan autoa käyntikuntoon, kaverilta ostin Dellorton DHLA 40:t, jotka piti olla rempattu ja täydelliset, kuten ne hänelle oli myyty. Noo siinä sitten uskoin että rempattua B20:stä nyt aukomaan tarvi kun kerta lohkossa tuore maalipinta ja uusia tiivisteitä pilkotti joka paikassa. Ama alkoi olla ensimmäistä starttia vaille kun hoksasin että ei kone pyöri suuntaan eikä toiseen. Mitä vit?!?!? Pakko oli uskoa että seisoessa vetänyt jumiin kun ei löpöllä liuottelukaan auttanut. Pata pois keulilta vähän ennen joulua, ja oli ne männänrenkaatkin jumiutuneet sylinterin seinämiin kiinni, mutta niin myös veivistä otti pulttikin lohkoon kiinni. Tässä sitten heräsi epäilys jostain pitkäpotkusta, mutta osat oli muutoin stanu-mitoissa, paitsi männät ja sylinterit oli ylikokoa. Veivit toisinpäin kääntämällä lakkasi ottamasta kiinni ja joulun pyhinä löytyi Hemi Motorsilta hyllystä kaikki männänrenkaista tiivisteisiin ja laakereihin. Iso kiitos taas Mikolle  :)

Noo siinä sitten vedin nokkapyörää momenttiin ja naps! Kierteen juuresta poikki  :tickedoff: Edeltävänä päivänä mulle tarjottiin naapurihallista ilmaista 8-pulttista B20:ää, silloin vielä oli kieltäytynyt kun tässä oli 6-pulttinen alakerta. Noo nokan katkettua se sitten kelpasikin, ja Volvon alkuperäinen nokka kesti vetää momenttiin. Katkennut keppi oli siis mallia kysymysmerkki, ilmeisesti joku hiottu.

Siinä sitten sain koneen kasaan ja pääsin starttailemaan. Ei minkäänlaista lupausta vaikka sytkälle tehtiin mitä. Lopuksi heräsi epäilys itse elektronisesta jakajasta, sen maiden läpi kun ei tullut kuin ~ 3 volttia puolalle. Purin 123:n atomeiksi ja mitään selvää vikaa en löytänyt, edelleen ei riitä 3 volttia kipunaan. Nurkista kärjellinen jakaja koneen kupeeseen kiinni ja heti ekalla startilla hörähti. Tosin vain hörähti ja tulpat märäksi. Noo tässä muutaman tunnin tutkittuani kaasarit levälleen ja sieltähän puuttui suuttimet kaikkineen  >:(
Eipä mitään, ei kaveriakaan viittinyt syyttää kun hänelle tulleet sellaisenaan eikä missään käytössä olleet hänelläkään. Taas vei tie Heikkilään ja Mikon kanssa arvottiin karvalakin vasemman korvaläpän alta sopivia suuttimia sarjat putkineen mulle. Iso kiitos taas Hemille kun  taisi olla enempi Mikon omia arkistoja.

Noo näillähän saatiin Ama jo käyntiin, joskin aika heikosti. Aloin vesiä kaatelemaan koneeseen että kestää enempi käytellä. Noronaan kusi pumpulta lähtevä vesiputki nuppineulan pään kokoisesta reijästä  :buck2:
Siinä sitten tilkittiin vesivuotoja ja tehtiin uudet akun kaapelit, siistittiin konehuonetta vähän kelvollisemmaksi, vedin konttiin vähän ruiskulla Normaduria, hitsailin toisen etuiskarin alalautasen ehjäksi ja aloin sisutaan perehtymään.

Takapenkin vedin mustaksi vinyylimaalilla, etupenkit pistin kiertoon ja tilasin Saksasta uudet retrokupit joille tein lattiaan kiinnikkeet 40mm RHS:stä. Hattuhyllylle ja takasivu-paneeleihin tein kokonaan uudet verhoukset reseptillä alumiinipelti + liimapintainen verhoiluhuopa.
Lootan tunnelin tein kahdesta palasta, itse tunneli ja päätyyn lappu. Lattioiden maalauksen jälkeen verhoilin mustalla huovalla koko lattian, kardaanitunneliin vedin suoraan saman liimapintaisen kuin taaksekin, lattian tein kolmesta palasta joka osittain on listan alla, osittain irrallaan ja kriittisimmät paikat spray-liimalla vedetty lattiaan kiinni.
Sisustaan tuli vielä 3-puolainen Formulingin ratti, jenkakello ja lämpömittari laitettua.

Putkiston tein akselin ylitystä lukuunottamatta täysin suorasta 2" kangesta, toki välissä yksi vaimennin ja lopussa ns. vaimenninpää. Muuten olikin lähinnä sähköjen siistimistä, yleisilmeen parantelua ja säätelyä.
Ja tietenkin vielä alapuolelta vähän maalailua ja massailua, nimittäin vielä toissa viikolla piti vaan tunneli ja penkin kiinnikkeiden paikat maalata ja massata. Mutta mähän sain jonkun mielenvikaisen kohtauksen ja purin vähän lisää rojuja pois edestä, suojasin suurimmat ja hinkkasin pyörän koteloista ja pohjasta paikat puhtaaksi. Sitten vähän uutta maalia ja yhteensä 13 litraa alustamassaa ruiskulla suihkien.
Oli aivan tolkuton homma vaikka nosturilla teinkin, mutta olihan mulla talvilomalla aikaa  ::)

Siitä sitten Amazoni nippuun ja vielä vasemman takajarrusylinterin vaihdoin uuteen ennenkuin maanantaina 11.3. käytin katsastuksessa, kera hyväksytyn leiman ja otin liikennekäyttöön.

Kuvia otin tän projektin aikana aika hintsusti, mutta lisään seuraavaan viestiin muutaman. Lähinnä nykykunnosta...
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 12.03.2019, 01:25:22
(https://img.aijaa.com/m/00947/14674188.jpg) (https://aijaa.com/MTeBt8)

(https://img.aijaa.com/m/00644/14674189.jpg) (https://aijaa.com/i73DKP)

(https://img.aijaa.com/m/00750/14674186.jpg) (https://aijaa.com/b3lG4S)

(https://img.aijaa.com/m/00567/14674175.jpg) (https://aijaa.com/X0uefb)

(https://img.aijaa.com/m/00391/14674172.jpg) (https://aijaa.com/ViHbhS)

(https://img.aijaa.com/m/00253/14674174.jpg) (https://aijaa.com/dx2jIT)

(https://img.aijaa.com/m/00675/14674173.jpg) (https://aijaa.com/ogmPJF)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 12.03.2019, 01:32:31
(https://img.aijaa.com/m/00258/14674197.jpg) (https://aijaa.com/3jlB7c)

(https://img.aijaa.com/m/00189/14676412.jpg) (https://aijaa.com/PgvMGd)

(https://img.aijaa.com/m/00590/14676410.jpg) (https://aijaa.com/bIIBFM)

(https://img.aijaa.com/m/00842/14676411.jpg) (https://aijaa.com/Y9n1aM)

(https://img.aijaa.com/m/00231/14674179.jpg) (https://aijaa.com/A6Hy9L)

(https://img.aijaa.com/m/00982/14674187.jpg) (https://aijaa.com/1gJ1JP)

(https://img.aijaa.com/m/00544/14674182.jpg) (https://aijaa.com/uDxLjY)

(https://img.aijaa.com/m/00433/14674181.jpg) (https://aijaa.com/bS8FDo)
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Jambo - 12.03.2019, 01:48:06
Pahoittelut tästä Ama-projektista, varmasti tuskallista lukea ilman kuvia ja keskellä yötä silmät ristissä kirjoitettua tekstiä. Mutta tästä tosiaan olisi tarkoitus ottaa se seuraava "fiksu" käyttis  :D

Seuraavaksi olisi tarkoitus päästä penkkiin ammattimiehelle säätämään tämä laitos, kaipa tuo kojelauta pitäisi siistiä paremmalla päällisellä, ehkä maalata tuo alaosa uusiksi ja mittaristosta taustavalaisu ja ainakin bensamittari yrittää entrata. Muutenkin tuota voisi vähän yrittää paikkamaalata, alustaa päivittää ja lukko hommata perään mikäli tästä nyt ns. pitolehmä tulee.

Mainitaan nyt sen verran että ennen penkkiajan varailua tarkoitus hommata putsarit tuplille (ei mitään ylivedettäviä sukkia), samaten kabiinissa on jo verhouksien päällä Tokmannin 13 euron kangasmatot  :D Vastoin kaikkia odotuksia sopivat melko hyvin noihin lattioihin.

Huhhuh, olipahan taas savotta kirjoittaa puolen vuoden tapahtumat tiivistetysti. Toivottavasti joku saa ilman migreeniä luettua näitä  :-[
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis
Kirjoitti: Slerbahuuli - 12.03.2019, 08:52:06
Päätä särkee, täytyy kaivella migreenilääkettä...


...mutta sitä särki jo ennen tämän lukemista. Ama on hieno ja kerrankin joku malttoi nähdä alustan ruosteiden suojauksessa vähän vaivaa.O0
Otsikko: Vs: Jambon "fiksu" käyttis - Amazon B20 '69
Kirjoitti: Jambo - 30.03.2019, 22:52:05
Jaa, suattapi olla että huomenna hierotaan Amazonista kauppaa, ei nyt taas pariin viikkoon ole ollut innostusta sille niin nappasin alkuviikosta sen Nettiautoon tyrkylle. Tuli sillä tänään liki 80km ajettua. Eikai tosta muuten olis hinku luopua mutta jos nyt unohtais kaikki väliprojektit ja sais noi 2 muuta edistymään.


Viime sunnuntaina pajan pilkkikisojen jälkeen (kerrankin tuli otettua maltillisesti kun) jo puolilta päivin mrs. Jambo heitti mut hallille ja siivoilin hallin, otin V40:n nosturille kun pakoputki vuotaa rupsutti. Oli mokoma mennyt akselin ylityksen laippaliitoksesta poikki. Laipoista ei ollut mitään hyödynnettävää jäljellä joten tein uudet 6mm levystä ja hitsasin paikalleen. Kivasti tekee pylväsporalla ja reikäsahalla reikiä jos joku pähkii että millä tein 50mm reijät 6mm teräslevyyn  :)
Ja viikolla vaihtelin ABS-anturin ja lakkasi valo palamasta. Onnistumisen riemua.

Tämmönen kuvaton päivitys mutta ompahan kuitenkin. Nyt pari  <Kippis> ja nukkumaan