Autodiagnoosi  Carcom Oy

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200098 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #645 : 26.11.2016, 23:52:37 »
Eihän se RVS välttämättä vaikutakaan mitenkään merkittävästi, niin siksi en ole sitä vielä  edes vaihdelaatikoon kokeillutkaan.

Vaihdelaatikko luistaa siten, että liikkeelle lähtiessä luistaa 1. vaihteella 750 - 2300 rpm.
2300 rpm yläpuolella alkaa vetämään normaalisti.
2. ja 3. vaihteilla ei tunnu paljoa "normaalia" enempää luistoa.
3. vaihteella luistaa taas ennen kuin vaihtaa 4. vaihteen (menee useita sekunteja ennen kuin 4. kytkeytyy tasakaasulla kiihdyttäessä).
Ylivaihde on toistaiseksi kytkeytynyt ongelmitta.

Kuullostais ihan normaalilta (vamma AW:n) turbiinilta jos nappaa siellä missä pitääkin (n.2300-2500rpm).

Jos aski luistaa kerrankin oikeasti pakoista niin se ei kauaa kestä kun luistava vaihde häviää pikku hiljaa kokonaan.

Nelosvaihde on ylivaihde.

Volvon manuskassa on ihan tarkastustoimenpiteet jos epäilee turbiinin liikaluistoa tai muuta vastaavaa. Kickdown vaijeri luultavasti hidastaa ylivaihteen kytkeytymistä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #646 : 27.11.2016, 01:28:55 »
Sitten voit sanoa että luistaa jos kierrokset nousee tuosta paljon korkeammalle ilman nopeuden muutosta.

Muutoin kyseinen toiminta kuulostaa 80-luvun automaatilta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #647 : 27.11.2016, 19:14:15 »
Muistin nuo kierrokset väärin missä turbiini nappaa silloin kun luistaa ykkösellä.
Oikeasti luistaa tuonne 2700 rpm asti, ja sitten turbiini ottaa kiinni.

Kickdown vaijerin säädön tarkastin, niin ohjeen mukaan kaasupoljin ylhäällä rajoittimen ja säätöholkin välissä pitäisi olla 0,25-1,0 mm vaijeria.
Minulla on tuossa tällä hetkellä 4-5 mm...

En jaksanut nyt enää illalla töiden jälkeen alkaa tuossa pihalla säätämään sitä, niin täytyy huomenna kokeilla sitä.

Vaijeri ei kuitenkaan takertele, ja rasvaakin siellä oli, kun olen välillä sitä rasvaillut.


Eniten nyt lähinnä mietityttää se, että miksi vaihteisto on toiminut normaalisti silloin kun lämpötila on -5*C tai kylmempää.
Saattaa liittyä siihen, että ATF on ollut paksumpaa tai sitten ei.

Mutta tosiaan täytyy säätää ensin kickdown-vaijeri ja raportoida sitten vaikuttiko mitenkään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #648 : 27.11.2016, 19:17:31 »
En enään muista minne asti "jarrua vasten" minulla nostaa kierrokset ykkösellä, tai minne asti ennen vaihtoa (kaasu pohjassa 5500rpm). Kylmänä kuitenkin turbiini "luistaakin" vähemmän, koska öljy on paksumpaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #649 : 27.11.2016, 19:41:45 »
En enään muista minne asti "jarrua vasten" minulla nostaa kierrokset ykkösellä, tai minne asti ennen vaihtoa (kaasu pohjassa 5500rpm). Kylmänä kuitenkin turbiini "luistaakin" vähemmän, koska öljy on paksumpaa.

Tässä omassa jos kierroksia nostaa jarrua vasten, niin toppaa siinä 2600-2700 rpm.

Kaasupohjassa kiihdyttäessä vaihtaa tällä hetkellä itsellä 5800 rpm kohdalla,
ja isot pojat ovat kertoneet että homma on ok, kunhan vaihtaa isommalle ennen rajoitinta (ettei pääse vauriota syntymään).

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #650 : 27.11.2016, 21:25:14 »
Ennemmin lisää löysää kick vaijeriin kun kiristää sitä.

Lisäjäähy on ihan oikeesti kannattava. Ei sen tartte olla kuin jäähyttimeltä palaavaan linjaan laitettu putkikieppi jäähyttäjän edessä ni johan eron huomaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #651 : 09.12.2016, 02:18:35 »
Kick-down -vaijerin säätö oli tosiaan sen noin 5mm pielessä, ja joutui löystämään 5 milliä, että pääsi siihen Volvon ilmoittaman vaijerin namisäädön ylärajaan 1mm vaijerin rajoittimesta, vaijerin ohjaimeen.

Ajelin sillä säädöllä pari päivää, ja totesin, että "Ei hyvä", kun vaihtaa entistä laiskemmin, ja vaijeri ei meinaa pysyä kaasurullalla.
Tuossa välissä tuhoitui/hävisi kokonaan kaasuvaijerin yläpuolen muovinen vaijerinohjain (joka oli jo ennenkin murkkeentunut).

Kiristin kick-down -vaijeria noin 2 milliä takaisin päin, niin nyt vaihteiston toiminta on vähän parempaa.

Tiedä sitten kuinka paljon se vaijeri on venynyt tässä vuosien saatossa.

-------

Vaihteistoöljyn lisäjäähdytin on jo ollut melkein vuoden ajatuksissa, tosin vielä toteuttamatta.

-------

Kävin tässä viikko - kaksi sitten ostamassa tehdaskunnostetun starttimoottorin.

Itse starttimoottori toimii oikein hyvin, mutta sitten totesin että minulla on 3 kpl rikkinäisiä / ei niin toimivia käytettyjä virtalukonpohjia (kaikki olen joskus avannut, putsannut ja voidellut).

Tällä hetkellä on niistä toimivin on autossa kiinni, ja sillä yleensä starttaa kun pitää avainta starttiasennossa pari sekuntia.

Johdotin ja nyt sitten starttimoottorin pakkokäyttö -kytkimen kabiiniin sillä lailla, että se starttaa normaalisti avaimesta (jos haluaa), tai sitten kytkimellä.

Sen verran piti taas omaa ja muiden persettä suojella, että pakkosyöttö -kytkimen johdot ovat 2,5mm2 ja välissä on roiskesuojattu sulakerasia.

Autollahan nyt ei ole niin väliä, mutta todennäköisesti ei ainakaan heti syty tuleen tuon takia.
 

 








Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #652 : 20.04.2018, 16:39:49 »
Hieman hiljaiseloa pitänyt tämä projekti.

Inspiroiduin tänään vuoden ja 4 kk:n jälkeen kokeilemaan lähteekö katiska käyntiin.
Lähti se...  :idiot2:
Tankki on melkein puolillaan seisomisajan ikäistä RE85:sta.

Syy miksi jäi silloin seisomaan on se, että laturi lopetti lataamisen, ja vika ei korjaantunut laturin vaihdolla tai johtojen tutkimisella.
En kokenut korjaamisen olevan kiirreellinen, kun oli kuitenkin 245:n käytössä.

Tosiaan kun auto halusi lähteä käyntiin, niin meinasin että annan käydä niin kauan kuin akussa on virtaa.
Kun moottori oli lämmennyt, niin annoin hetken koneelle kierroksi.
Vilkaisin kabiinissa olevaa volttimittari, niin se alkoi näyttää 13,5 - 14 Voltin lukemia.

Kipaisin hakemaan yleismittarin, ja totta tosiaan sehän latasi akkua.
Annoin sitten olla vielä käynnissä, että akku latautuu.

Sammutin auton, ja ajattelin ottaa videota tilanteesta:


Tuossa videon lopussa näkyykin, että sitten alkoi temppuilemaan; kierrokset jäivät tyhjäkäynnillä leijumaan noin 1500 rpm.
En tiedä onko asioilla yhteyttä, mutta silloin myös lopetti lataamisen.

Mahdollisesti melkein 1,5 vuoden seisominen nurmikolla ei tee hyvää auton sähköjärjestelmille...  :o  :D

Lisäksi talvella ilmestyi yksi "vika" lisää:


Kankikari

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #653 : 20.04.2018, 17:13:49 »
Mittariston merkkivalot eivät ainakaa pelaa. Jos ei latauksen valo syty ollenkaan nii ei lataakkaan kun laturin heräte menee sen polttimon kautta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #654 : 20.04.2018, 17:41:38 »
Virtalukonpohjalta tuoksahtaa

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #655 : 20.04.2018, 17:54:52 »
Mittariston merkkivalot eivät ainakaa pelaa. Jos ei latauksen valo syty ollenkaan nii ei lataakkaan kun laturin heräte menee sen polttimon kautta.

Tuota samaa aloin miettimään itsekin, että jotain outoa on oltava, kun merkkivalot eivät toimi.

Virtalukonpohjalta tuoksahtaa

Mahdollisesti. Tai ei ainakaan olisi uusi vika tämän auton kanssa, kun nytkin siinä on paikallaan muistaakseni 3. käytetty virtalukonpohja.

-----

Täytyy tässä saada pari muuta autoprojektia pois ensin alta, niin sitten voi tätä alkaa taas tutkimaan.

Se hyvä puoli tässä "Möhkössä" on, että ei ole ainakaan kiire laittaa kuntoon suuren myyntivoiton toivossa, koska auto on rahassa mitattuna käytännössä arvoton.  ::)




Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #656 : 21.04.2018, 23:08:02 »
Mulla saattas löytyy tohon talvella tulleeseen vikaan korjaus osat  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #657 : 23.03.2019, 02:31:13 »
Tämän yksilön tarina tuli virallisesti päätökseen.

On se se ollut käytännössä ajokunnossa, mutta pohja alkaa olla niin mätä että en ole nähnyt syytä pelastaa, vaikka siinä oli alunperin harvinaisempi Bendix-Regina moottorinohjaus, johon on nykyään vaikea saada käytettyjä ohjainyksiköitä, saati sellaisia ihmisia jotka niitä suostuvat korjaamaan.

Tosin eivät ne näköjään ole rikki, niin voisin myydä ne.




Polttoainetankissa oli noin 20 litraa 2,5 vuotiasta RE85:sta,
mutta onneksi olin ostanut aikanaan tätä kokoonpanoa varten kompaktin korkeakäynnistysvirtaisen veneakun (jota käytin sittemmin 245:ssa), jossa oli vahvempi käynnistysvirta.

Olin viimeksi käynnistänyt auton 2018 lokakuussa, ja ajanut sen tuohon, kun siinä oli vielä kuivaa maata.

Tuoreella akulla lähti käyntiin parin yrityksen jälkeen vaikka tankissa oli 2,5 vuotta vanhaa RE85:sta.








 

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #658 : 05.04.2019, 21:48:38 »
Eilen herättelin 245:n talviunilta, niin meinasin että kokeilen vielä viimeisen kerran käynnistää Möhkön, kun tarkoituksena on nostaa moottori pois.



Lähti se sitten lopulta käyntiin ja jopa pysyi käynnissä kun kikkaili kaasupolkimen kanssa:


Videon alussa pyöritin moottoria varmuuden vuoksi ympäri pakkokäyttö -kytkimellä.

Olen vaihtanut ko. autoon virtalukonpohjan muistaakseni 5 kertaa, ja kaikki olivat käytettyjä, joista kahta yritin myös itse korjata.
En tiedä saako niitä enää Volvolta uutena, mutta vuonna 2016 kun kysyin virtalukonpohjaa, niin sen hinta oli noin 180€.

Asiasta toiseen, niin Möhkö lähti jopa liikeelle märältä sammalnurmikolta, jossa oli parhaimmillaan 5 cm vettä.

Päästin ainakin tuon verran, ja saan taas tänä vuonna istuttaa uutta nurmikkoa:







 

Samppasport  Futurez