Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: niga83 - 02.07.2015, 14:10:58
-
morjesta pöytään!! kertokaas joku seppä joka on vanhempiin volvoihin vaihdellu uudempia koneita niin mulla olis tossa 144 koppa ilman moottoria ja lootaa,ja elintenluovuttajaks olis 244 josta sais motin yms niin saako sen muutoskatsastettua noilla 244 hilppeillä? ikinä en ole siviiliautoon tehnyt kyseisiä vaihtoja mutta nyt olis sen verran koree koppa ja paikat laittaa nii päätimpä kysästä. asiallisia vastauksia kiitos!
-
Riippuu varmaankin siitä, että minkä 244:sen tekniikan meinaat heittää. Muistaakseni yksi rajoittava tekijähän on se, että tehot ei saa nousta yli 20% 140 mallisarjan tehoikkaampaan versioon nähden. Korjatkoon viisaammat jos muistan väärin. Ja eikös tuossakin hommassa tullut ne muutosprosentti pykälät huomioitavaksi.
-
On vaihdettu ja on leimattu.
144:n omasta koneesta öljypohja ja -pumppu siihen vinokoneeseen niin moottori menee aika kivuttomasti paikoilleen. Koneen korvia joutuu muokkailemaan (vai saikohan nekin sopimaan kun sekoitti vino- ja tikkukoneen kiinnikkeitä?). Vaihdelaatikoksi joko 144:n oma tai 244:n vaihteisto. 244:n vaihteisto tulee vinoon jos kone asennetaan pystyyn, vaihtoehtoina etsiä ns. tonninkoppa tai katkaista kytkinkoppa ja hitsata uuteen asentoon niin, että laatikko tulee suoraan. Tai sitten antaa laatikon olla vinossa ja taivuttaa kepiä ettei hakkaa polveen. Sen vinokoneen saa sopimaan myös vinossa, kuten se on 244:ssa, mutta usein se on nostettu pystyyn sinne 100-sarjalaisen konehuoneeseen.
Lukasepas vaikka tämä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11573.0) ja tästä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11540.msg212817#msg212817) sekä tämä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=61554.0) ensi alkuun.
-
Kiitoksia! Näistä oli jo apuja paljon eli ei muutakun projekti käyntiin ja sovitteleen
-
Jos todellakin on korea koppa, niin ei kannata pilata sitä millään B19A+M45 paketilla, koska tällä muutoksella ei saavuta mitään. Lisäksi pääsee helpommalla ja ehkä myös halvemmalla, kun etsii autoon kuuluvan tekniikan?
-
Komppaan Pecania. Tarkoitukseni ei ole siis arvostella rakentelua. Jos nimen omaan haluaa toteuttaa omaa juttua niin minulta peukku sille. Mutta tuossa swapissa saat menemään joka tapauksessa sen verran valuuttaa, että samalla rahalla saat vaikka tältä foorumilta käytetyn B20+M40 tekniikan. IMO tuo M40 laatikko on myös paljon kivempi kuin esim M45. Ja perus vinokone ei ole sen ruudikkaampi kuin pystykonekaan. Toki jos elintenluovuttaja 244 on esim. GLT B23E-koneella tai jopa aito turbo, niin sittenhän asia on eri.
Joka tapauksessa tsemppiä asennukseen. Hyvä että vanhoja 140:iä palautetaan liikenteeseen, vaikka sitten vinokoneeella.
-
Miten ois jos laittais B200ET koneen 14kakkoseen? Ois 740 jossa on just tuo B200ET+M46. Voisko siinä alkuun käyttää tota 740 omaa motroniccia järjestelmää? Jakaja täytyy varmaan siirtä lohkoon? Mielipiteitä? :)
-
Miten ois jos laittais B200ET koneen 14kakkoseen? Ois 740 jossa on just tuo B200ET+M46. Voisko siinä alkuun käyttää tota 740 omaa motroniccia järjestelmää? Jakaja täytyy varmaan siirtä lohkoon? Mielipiteitä? :)
Harmi kun tähän ei ole vastattu, tosin 144 rupesin miettimään samaa
-
Voi käyttää Motronicia jos jaksaa purkaa ruiskun johdot erilleen autonjohtosarjasta.