Samppasport  Futurez

700-sarja jarru parannukset

  • 116 Vastauksia
  • 69668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #60 : 12.04.2016, 13:21:03 »
Siinähän se tulikin, varsin kattavasti :) Vanne asioita ei tässä käsitellä, mutta sanotaan nyt senverran, että on vanteita ja sitten on vanteita :D
Esim 15" koossa peltivanne painaa(pyöristetysti) 10kg, niin vastaava vanne köykämiinisenä painaa 5kg. Näitähän on tehty ihan tuotantoautoihinkin esim citroen C5

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #61 : 12.04.2016, 14:42:25 »
Itse kun punnitsee ne vanteet niin saa todelliset painot.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #62 : 12.04.2016, 15:02:19 »
No, alumiini painaa noin 1/3 teräksen painosta.

Itse minä olen vanteeni punninnut tähänkin asti :D Nettipunnitukset sitten erikseen ja omaan painoarvoonsa ;)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #63 : 12.04.2016, 17:31:35 »
rocktie, Tämän aiheen tarkoituskaan ei ole miettiä kiihtyvyyden huonontumista ja vannekoon kasvamisen aiheuttamia haittoja, vaan jarrutehon parantamista. Joillekin jarrujen suurentaminen on ulkonäkökysymys, isolle osalle kuitenki osa kokonaisuutta joka tehonlisäyksen myötä vaatii isommat jarrut.

Mitä painavampi auto(ja enemmän tehoa), sitä selvemmin jarrujen tehoero tulee esiin jo normaalissa ajossa ja korostuu radalla. Sopivalla jarrupalalla voi parantaa alkuperäisiä jarruja varsinkin rata-ajossa. Isompi levy samanlaisella palalla vielä tilannetta muuttaa parempaan. Harvalla jarruja suurentavalla on kynnyskysymys suurentaa vannekoko 15->16" tai suurempaan. Todennäköisesti monella ei 16" pienempää edes ole. Tarvittavat asia onkin noin muuten käsitelty edellisissä viesteissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

s73

  • Vieras
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #64 : 08.06.2016, 16:49:20 »
Kukaan asennellut tavallisia Ferodon tai Ebc ultimax jarrupaloja, vinkuuko ja onko muuten toimivia? ???

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #65 : 21.06.2016, 15:46:04 »
Joku viisaampi voi kertoa onko 7 ja 9 tolppa näiltäosin sama mutta vanhalle foorumille kirjoitettua:

<quote>
9-sataseen saa minimaalisella vaivalla kohtuu hyvät jarrut soveltamalla 850/wanhakoppa V70 302mm levyjä, vastaavia satulankannakkeita ja ihan normo '92 850 => '00  *70 satuloita.
Letkukin käy suoraan.

Ainoat ei valmiina saatavat Volvo osat joita tarttee on 4kpl 6,3mm paksuja prikkoja satulankannakkeen ja tolpan väliin jolla kompensoidaan 9-satasen ja etuvetoisten jarrulevyn erisuuri offset.
Niin ja 35mm pitkät 12.9 laadun kiinnikepultit kannakkeiden ja tolpan väliin. (M12*1,75 L=35 12.9 kuusiokolo)

Minimi vannekoko on 16" - hydrat käy ihan varmasti, kaikista tarvikevanteista en ole varma.

Volvo osanumerot ovat:
Levyt 272276 16" vanteille. (2kpl)
Satulakannake 8602456 (2kpl)
Vasen etusatula 8602344
Oikea etusatula 8602345
Etujarrupalat 30793799

Vastaavat tarvikkeetkin toki käy, itsellä on Zimmermanin levyt ja EBC redstuff ceramic palat.
</quote>

Tämän päivityksen haittapuoli on tullut havaittua tänä kesänä. Liittynee hiekkateillä täristelyyn "matalaprofiilisilla" renkailla ja "madalletulla" alustalla. N. kuukausi sitten ajoin pikkuteiden risteystä kohti kun yhtäkkiä auto jymähti jumiin. Luulin perän pettäneen, mutta viaksi paljastuikin alakiinnityksestään irronnut satula joka esti eteenpäin liikkumisen. Kiristin satulan paikalleen ja tarkistin myös kuskin puoleisen satulan. Tänään sitten alkoi kuulumaan kolinaa töyssyissä etunurkasta, ja nyt kuskinpuolen etusatula oli irtoamassa!

Eli laittakaa sinne satulan kiinnityspultteihin tippa kierrelukitetta, ilmeisesti kauemmas kiinnitetty satula ja lisääntynyt liitospintojen määrä aiheuttaa pientä liikettä tuonne.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #66 : 21.06.2016, 16:40:44 »
4 prikkaa "saattaa" vaikuttaa  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #67 : 21.06.2016, 21:20:27 »
Shimmauksestahan tuo varmaan johtuu, mutta seurailin asiaa viime kesänä eikä ongelmia ilmennyt. Tänä kesänä on kumminkin tullut vähän erilaista ajoa autolle. Ihan vaan vinkkinä muille jotka näitä lukee ja tekee.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #68 : 22.06.2016, 17:38:44 »
Niin tuota, jos ostaa siniseltä tiskiltä Volvon alkuperäiset jarrulevyt niissä tapaa tulla uudet satulan pultit mukana - joissa on kierrelukite valmiina.

Toisin sanoen jarrut on tarkoituskin kasata lukitteen kanssa ihan vakio kokoonpanollakin.

Itse olen ajanut 302mm jaruilla useamman kymppitonnin uretaani/uniball alustalla ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Jarrut on kasattu lukitteen kanssa ja kaikki kiristetty momenttiavaimella, jos ohjearvo on ollut saatavilla.




Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #69 : 23.06.2016, 13:40:25 »
Niin tuota, jos ostaa siniseltä tiskiltä Volvon alkuperäiset jarrulevyt niissä tapaa tulla uudet satulan pultit mukana - joissa on kierrelukite valmiina.

Toisin sanoen jarrut on tarkoituskin kasata lukitteen kanssa ihan vakio kokoonpanollakin.

Itse olen ajanut 302mm jaruilla useamman kymppitonnin uretaani/uniball alustalla ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Jarrut on kasattu lukitteen kanssa ja kaikki kiristetty momenttiavaimella, jos ohjearvo on ollut saatavilla.

Ahaa, itse en ole koskaan uusia osia käsitellyt. ;D Ja mullakin pysyi satulat ilman lukitetta kiinni ihan hyvin viime kesänä kun pysyttiin enimmäkseen asvaltilla. Auto ei siis ole mitenkään jäykkä tai matala, että ei tuo siitä johtunut. Nytkin vaadittiin toista tuhatta kilometriä nimismiehenkiharaa ja kalliomursketta joka on muutenkin sellaista ajoa mitä kesäautolla ei mielellään ajaisi.

Mutta muistakaa varmuuden vuoksi käyttää sitä kierrelukitetta. :)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa håkan740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Volvo 740 turbo
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #70 : 27.06.2016, 13:05:16 »
Oman -89 740 turbon jarrut oli sen verran heikossa hapessa, että pitää kaikki vaihtaa ja nyt oon punninnut tommosta L-M-R.ässä myytävää xc90 jarru settiä. Onko kellään kokemusta kyseisestä muunnoksesta? vakio 16" hydrojen sisään ei ole mitään toivoa ees noita mahduttaa, mutta mulla löytyis valmiina jo 17" vanteet joihin noi pitäis aika passelisti sopia :). Levyt 328mm halkasijalta ja muutenkin vähän isompaan autoon noi suunniteltu, niin luulisi myös pysähtyvän noilla :D

Setissä näyttäisi tulevan kaikki kamat mukana. Eli aika bolt-on setti kunhan toisen jarruputken poistaa!

http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/bromsar-37/paket-1979/bromskit-fram-xc90-bromsar-till-volvo-740-940-960-5604.html
« Viimeksi muokattu: 27.06.2016, 13:12:49 kirjoittanut håkan740 »

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #71 : 28.06.2016, 19:05:02 »
En ole kokeillut 328 kittiä.

Jos hyväksyy muutoksen 17" vanteisiin DVS tarjoaa myös Focus ST / S40/V50 T5 AWD 320mm jarruille sovikkeita.

Sarja on P80 eli 850 - *70 =>'00 autoille, joten takavetoisiin tarttee edelleen ne 6,3mm prikat levyn offsetin eron kompensoimiseksi.

Muutossarjan manuaali .pdf muodossa.
http://www.vivaperformance.com/content/pdf/dvs-p80-320mm-brake-conversion.pdf

Poissa håkan740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Volvo 740 turbo
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #72 : 29.06.2016, 10:18:50 »
Joo multa löytyy valmiina jo 17" vanteet suurin huolenaihe on, että miten noi 328mm jarrut mahtuu niihin. Eilen vähän mittailin niitä niin pitäisimahtua, mutta ei tonne yhtään liikaa tilaa jää  ;D . xc90 mahtuu toi 17" vanne ihan hyvin, mutta mulla on kolmeosaset oz.tat tarkoitus laittaa alle niin voi olla vähän erimuotoiset verrattuna 1 osasiin vanteisiin. Spacerit pitää jokatapauksessa laittaa niin tilanpuute on lähinnä halkaisijan puolesta.

Poissa håkan740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Volvo 740 turbo
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #73 : 08.08.2016, 12:12:57 »
Nyt on L-M-R.än xc90 jarrusetti alla. Ajamaan en ole vielä päässyt, kun spacerit uusille vanteille uupuu. Muuten olen ollut sarjaan tyytyväinen, mutta sovitteet xc.n satuloille ei vakuuttanut, joten pitää varmaan ne vielä itse piirrellä cadilla paremmat! Ihan toimivat tommosenaankin, mutta voisi ne paremmatkin olla ;). Ja tuli samalla vedettyä jarrulinjatkin uusiksi, kun kerran rempattiin :D

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #74 : 16.08.2017, 19:12:40 »
Hieman sivuten aihetta:
P80 eli 850 - *70 =>'00 etupuristimiin, joiden sovittamisesta 7- ja 9-sarjaan oli ketjussa puhetta, on hieman haastavaa saada oikeasti kunnollisia HiPo paloja.

Kun purin omastani pois EBC RedStuff Ceramicit, oli kahdesta palasta kitkapinnan liimaus yli puolelta pinta-alastaan irti.
Samaten kaveriltani poistui OlympiaVolkkarista takajarrusta Ferodon suht. vastaavasta palasta kitkapinta Motoparkin takasuoran jarruissa.
Toiminta oli perus OK, mutta ei mitään ihmeellistä.

No jarruissakin tuntuu saavan aikalailla sitä mistä maksaa.

Purin luotia ja kokeilin CarboTechin XP8 seosta (alin merkin raasinkipaloista) ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Palat pitävät kylmänä aivan tarpeeksi ja kuumana erinomaisesti.
Likaavat vähemmän kuin RedStuffit ja mitään melua eivät ole pitäneet.
Paloissa on kitkapinnan kiinnityksessä redundanssina niittaus paistamisen ja liimauksen lisäksi.

ECE R90 katuhyväksyntäähän noilla ei ole, mutta ei taida kyllä olla millään muillakaan oikeasti haipakkapaloilla. 

Toki moni muukin valmistaja, kuten Pagid, Endless, yms. tekee varmasti yhtä hyvää tavaraa, mutta saatavuus vanhoihin Volvoihin on aika heikkoa.

Asia on tietysti eri jos autoon on vaihdettu myös jotkin laajalti käytössä olevat HiPo puristimet.





 

Elekma  Autoracing