KL-varaosat  Race.fi

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #120 : 07.10.2018, 12:09:11 »
Tätä jäin itekin miettimään että periaatteessa kai vaihtovirtalaturilla ei ole mitään merkitystä pyörimissuunnalla  ??? 
Mutta silti hihna luistaa ja hihnapyörä on polttavan kuuma. Voipi varmaan olla niinkin että hihna koskettaa hihnapyörää nyt niin lyhyeltä matkaa että laturin vastus aiheuttaa hihnan luistamisen.
Huonosti mahtaa pelata jos väärinpäin pyörii kerta vapaakytkimellä varustettu se laturi... se kun tuuppaa joutavaa lyömään toiseen suuntaan, eli tässä tapauksessa juuri sinnepäin minne koitetaan pyörittä.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #121 : 18.10.2018, 20:55:38 »
Noniin, hommat edistyneet taas Kroatian (lue: pulkaarian) reissun jälkeen.

Soittelin Kaivokselan Biliaan noista Tuntsan mainitsemista osista ja tulos oli se että hihnapyörää kyllä saisi mutta hihnapyörän telinettä ei. Kuulemma ei tehdas valmista telinettä enää. Ota siitä sitten selvää.  :idiot2:  Laittelin sen sijaan ilmastoinnin kompuran kiinni ja hain alkuperäisen mittaisen apulaitehihnan motonetistä. Herätevirtaa kun ei kompuralle mene niin kytkin on kokoajan auki eikä kompura itsessään siis pyöri missään vaiheessa.

Triggerikehän kanssa mietin ja mietin mitä kannattaisi tehdä. Joden kanssa asiaa pohdittiin ja laitoin lopulta alkuperäisen triggerikehän paikoilleen ja laitoin megasta jokaikisen asetuksen samoin kun Jodella hänen 960 T5:ssa. Käytännössä siis:

Trigger wheel arrangement: Dual wheel with missing teeth
Second trigger active on: poll level
Level for phase 1: high
Check at tooth#: 0


Lopputulos: Auto käy tasaisesti tyhjää, ei tiputa nesteitä ja laturin/hihnan luistaminen ja savuaminen loppui.  8)  Seos on vielä rikkaalla (AFR noin 13,8 tyhjäkäynnillä) mutta huomenna kardaani kiinni ja säätämään. Tyhjäkäyntiä pitää myös saada tiputettua, käy tällä hetkellä noin 1100 rpm tyhjää. Kaasuläppää vaan enemmän kiinni.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2018, 21:03:03 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #122 : 19.10.2018, 18:25:05 »
Ja näin on ensimmäiset koeajot tehty:

- Kytkin tuntuu varsin hyvältä, ottaa ylhäällä kiinni mutta sitä tässä haettiinkin. Painelaakerin alla noin 11 milliä shimmejä.

- Ohjaustehostimen nesteet kusee paineella ulos jostain, ohjaustehostin on mallia ei ole ja paikat ihan öljyssä tehostimen jäähdytyskierukan ympäristössä. Pitää tutkia.

EDIT: Vuotokohta ehkä löydetty. Paluuputken letkuliitin märkänä kuin mikäkin. Tutkittu nyt lisää ja (sormet ristissä) syyksi paljastui Aristosta pöllitty nestesäiliö jonka sisältä löytyi suodatin joka arvatenkin oli hyvin tukossa. Otin koko suodattimen pois ja putsailin säiliön ja täytin nesteet ja nyt tehostaa. EDIT: Tehosti hetken mutta nyt kusee taas nesteet. Huomenna auto ylös ja alle tutkimaan mistä vuotaa.

- Turbon öljyntulo vuotaa hieman ja tiputtelee öljyä pakosarjalle. Vuoto tuntuu olevan laipan ja turbon välistä (siellä on tiiviste, kun joku kuitenkin epäilee). Ei kehdannut enempää ajaa juuri tuon takia ettei auto yhtäkkiä ole liekeissä. Kiristelin pultit ja toivotaan että sillä tokenisi.

EDIT: Öljyntulo ei vuoda enää vuoda mutta ilmeisesti tiputtelee hieman ölppää venttiilikopasta  :-\  ja toki suoraan pakosarjalle. Ja taitaa vuotaa hieman myös öljynpaluusta.

- Flekti ei toimi. Joko rele pimeänä tai kytkennöissä vika. Megalta on fan control päälla ja asetuksissa ei tunnu olevan mitään outoa. Megalle releeltä menevä piuha on Spark G ja epäilyjä on heitelty ilmaan että tuo kipinän output ei toimisi sen takia että kipinäkäytössä ei ikinä ole yhtäjaksoisesti päällä eli maadoittamassa. Täytynee vaihtaa esimerkiksi VVT output -piuhaan ja testailla uudestaa. Mega näyttää kyllä oikeaa lämpötilaa.

EDIT: Vaihdettu piuha VVT:n piuhaan ja flekti laulaa iloisesti.

Muokkailin myös hieman kaasuläpän vivustoa, nyt ei ole aivan niin jäykkä käyttää. Vanhassa designissä vivuston rakenne teki kaasunkäytön pienellä kaasulla hyvin raskaaksi, kun vetotangolla ei ollut lainkaan momenttivartta kääntää kaasuläppää.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2018, 21:38:57 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #123 : 19.10.2018, 20:24:23 »
Ne leikatut laipat kannattaa putsata aina viilalla tai nauhahiomakoneella, niissä on sellainen kuonakerros päällä että saattaa aiheuttaa vuotoa.

Olen joskus asentanut ilman tiivistettä ja ohut tiivistesilikoni kerros väliin.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #124 : 20.10.2018, 14:49:15 »
Ne leikatut laipat kannattaa putsata aina viilalla tai nauhahiomakoneella, niissä on sellainen kuonakerros päällä että saattaa aiheuttaa vuotoa.

Olen joskus asentanut ilman tiivistettä ja ohut tiivistesilikoni kerros väliin.

Hmm. Siis myös nuo alumiiniset? Jääkö niihinkin kuonaa leikkauksen/valmistustavan jäljiltä  ???

Öljynpaluussa kyllä on leikattu rautalaippa ja siinä oli kuonaa jonka poistin ennen AN10-nipan hitsausta.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #125 : 22.10.2018, 06:55:50 »
Puhuin siitä paluu laipasta, joka on rautaa. Ok jos laippa on putsattu.

Alumiinisten painepuolen laipoille ei tarvii tehdä mitään.

Yleisesti Esim. Migillä hitsatut saumat vuotaa öljyä mutta tigillä ei. 

Sitten kun alatte näplää polttoainekarttaa ja sytkäkarttaa, muuttakaa niin että nousu on map puolella 100kpa ja ylöspäin luokkaa 20-30kpa per nousu. 

Ja älkää käyttäkö itseoppimiskarttaa ahtopaine puolella. Kartasta tulee ihan hirveen näköinen ja sillä saa poltettua koneen.
Nämä jutut sen takia kun tulette dynoon ei tarvis ihan kaikkea lähtee näplää alusta niin kuin 90% tapauksista.

Sitten AFR kartta niin että mitään muutoksia ruisku ei tee lambdan mukaan ahtopuolelle.  Eli joko kartan jättää 100kpa asetukseen max   tai sitten AFR asetuksista max map käyttöön mihin asti korjataan. 

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #126 : 24.10.2018, 09:40:58 »
Täytyy pitää mielessä kun tuon säätämistä pääsee joskus aloittelemaan. Tällä hetkellä on kädet täynnä erilaisten nestevuotojen tukkimisen kanssa  :D  Ohjaustehostinnesteet kusi ulos painepuolen metalliputkesta hieman ennen jäähdytyskierukkaa. Pätkä irti, nopea vuodonsyyntutkinta ja ilmeisesti jossain vaiheessa olen letkun päätä nykinyt niin että putki on hieman alkanut jo taittua. Tämä yhdistettynä hyvin ruosteiseen putkeen... eipä se muuta vaatinut näemmä. Noh, uusi on jo tilattu.

EDIT: Paluupuolenkin putki oli niin aamuisen näköinen että kävin siihenkin hakemassa uuden, tällä kertaa käytetyn uuden osan purkuysistä. Hintaa mojovat neljä euroa.

Tulolaippa ei vuoda (enää), mutta paluupuolelta tiputtelee hieman. Täytyy sekin käyttää irti ja puhdistaa (ja varmistaa suoruus hitsauksen jäljiltä) oikein huolella. Tigillä hitsasin nipan kiinni eli tod.näk. vuotaa laipan ja tiivisteen välistä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2018, 20:30:57 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #127 : 01.11.2018, 12:53:08 »
Putket on nyt vaihdettu ja tehostimen vuodot toivottavasti tukittu. Professional Parts Swedenin (skruvat.fi) painepuolen putki oli mallia ''hyvä aihio'' eli ei sellaisenaan mennyt lähellekään paikoilleen. 940:issä on ainakin käytetty useaa eri hammastankoa ja hiukan kävi itelläkin mielessä että jospa putki olisi ollut jollekin toiselle hammastangolle vaikka sivuilla ei tästä ollut mainintaa. Nää on näitä ja ota näistä nyt taas selvää. Hiukan sovittelua ja varovaista taittelua ruuvipenkissä ja siellähän se nyt on.

TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #128 : 02.11.2018, 00:01:04 »
Tänään eteni taas hommat, niin hyvässä kuin huonossa. Saatiin rikastuskarttoja säädettyä hieman inhimillisemmiksi, nyt lähtee käyntiin kuin palmun alta kylmänäkin kun ennen piti startilla sahata lähes akku tyhjäksi.

Oltiin siinä poikain kanssa lähdössä pikku säätölenkkiä ajamaan (hakemaan tallille grillattavaa 500 metrin päästä) ja päästiin tallin pihasta yleiselle tielle kun yhtäkkiä ei mennytkään enää yksikään vaihde silmään. Hetki ihmettelyä, tuumailua ja tutkiskelua - vaihdelaatikon luota auton alta ei taskulampulla katsottuna vuotanut kytkinnesteitä. Kytkinletkun yläpääkin kuiva ja kireällä. Auto sammuksiin -> kaikki vaihteet loksahtavat paikoilleen. Auto käyntiin, ei saa vaihdetta silmään ja auto haluaa lähteä jo eteenpäin ennenkuin vaihde silmässä. Kytkin on ilmattu (kerran). Noh, startattiin sitten ykkönen silmässä ja häntä koipien välissä tallille ja toisella Volvolla maitokauppaan.

Mikähän tuolle nyt tuli? Ennen tosiaan kytkin toiminut ongelmitta, tosin ajomatkat voinee mitata enemmänkin metreissä kuin kilometreissä, mutta kuitenkin. Kytkimessä on edelleen tuntumaa, poljin ei ole veltto. Ei vaan irroita tarpeeksi. Ilmaan kytkimen nyt ainakin ensimmäiseksi ja sormet ristiin että sillä tokenee, mutta vähän nyt silti epäilyttää että mistä sinne noin vaan jostain ilmaa tulisi. Vuoto työsylinterissä/letkussa? Työsylinterin tanko jotenkin muljahtanut paikoiltaan? Painelaakeria shimmattiin tosiaan noin se 11 mm ulospäin että kytkin irroittaa lähestulkoon heti kun siihen koskee.

EDIT: Ilmailtiin tänään useampaan kertaan ilman mitään merkittävää vaikutusta. Irroittaa hieman mutta ei tarpeeksi. Vuotoja ei näy missään. Kytkin tuntuu alkuun melkoisen löysältä jonka jälkeen selkeästi painaa asetelmaa mutta ei paina tarpeeksi pitkälle että kytkin irroittaisi. Aiemmin irroittanut kirkkaasti, ja ihan yhtäkkiä ei enää irroittanut. Tuli mieleen että jos työsylinterin tappi on aiemmin ollut kytkinkäpälän syvennyksen sijaan käpälän reunalla ja nyt tippunut syvennykseen. Se selittäisi kytkintuntuman muutoksen, kun aiemmin alkoi painamaan asetelmaa lähes saman tien ja nyt on pieni klappi. Työsylinteriä pyöriteltiin ja hypisteltiin ja toiminta vaikutti ainakin suhtkoht normaalilta.

Ideoita?
 

« Viimeksi muokattu: 02.11.2018, 19:17:33 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Kontti76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #129 : 02.11.2018, 19:24:27 »
Jos poljin tuntuu jäykältä, niin yksi vikapaikka voi olla silmälaakeri. Itselle ilmaantui aivan vastaavat oireet.

Onko sulla tossa se neulaholkki laakerina? Itsellä oli se aivan murusina. Ilmeisesti asensin sen turhan kovakouraisesti tai sitten kytkinakseli pääsi murjomaan sitä laatikon asennuksessa. Oireet sopisi kuvaan.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #130 : 02.11.2018, 19:35:20 »
Jos poljin tuntuu jäykältä, niin yksi vikapaikka voi olla silmälaakeri. Itselle ilmaantui aivan vastaavat oireet.

Onko sulla tossa se neulaholkki laakerina? Itsellä oli se aivan murusina. Ilmeisesti asensin sen turhan kovakouraisesti tai sitten kytkinakseli pääsi murjomaan sitä laatikon asennuksessa. Oireet sopisi kuvaan.

Hmm  ???  On kyllä. Nyt saattaa olla kysymys tymä kymmenen mutta miten silmälaakeri vaikuttaa kytkimen toimintaan? Eikö se vaan keskitä kytkinakselin kampuraan? Silloin kun otin koneen ja laatikon ulos starttikehän vaihtoa varten niin neulalaakeri oli kyllä hieman murjotun näkönen. Mennyt askia laittaessa, siinä oltiin ehtä turhan kovakouraisia. Kytkin ei ole sen jäykempi kuin aiemminkaan, alkaa vaan selkeästi painamaan asetelmaa myöhemmin.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #131 : 02.11.2018, 20:07:32 »
Se silmälaakeri (neulalaakeri T6 akselissa) jos menee sököksi, jumittaa kytkinakseliin kiinni.
Tällöin kampiakseli käytännössä pyörittää kytkinakselia suoralla vedolla, eikä kytkimellä ole mitään vaikutusta siihen sitten.

Laitoithan asennettaessa laatikkoa vaseliinia siihen neulalaakeriin?
Omassa kutosessa on aika tiukat ohjainholkit ja joka kerran kun laatikkoa asentaa saa toivoa että kytkinlevy on riittävän keskellä ettei paina tuota neulalaakeria sököksi.
Joutuu siis pulteilla auttamaan pohjaan asti (pitäis joo hioa pesät aavistuksen väljemmiksi, niin helpottuisi irrotus/asennus huomattavasti)

Edit: jaa niin olikin jo siis ollut murjotun näköinen. Vaihtoon vaan neulalaakeri.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #132 : 02.11.2018, 20:18:29 »
Se silmälaakeri (neulalaakeri T6 akselissa) jos menee sököksi, jumittaa kytkinakseliin kiinni.
Tällöin kampiakseli käytännössä pyörittää kytkinakselia suoralla vedolla, eikä kytkimellä ole mitään vaikutusta siihen sitten.

Laitoithan asennettaessa laatikkoa vaseliinia siihen neulalaakeriin?
Omassa kutosessa on aika tiukat ohjainholkit ja joka kerran kun laatikkoa asentaa saa toivoa että kytkinlevy on riittävän keskellä ettei paina tuota neulalaakeria sököksi.
Joutuu siis pulteilla auttamaan pohjaan asti (pitäis joo hioa pesät aavistuksen väljemmiksi, niin helpottuisi irrotus/asennus huomattavasti)

Edit: jaa niin olikin jo siis ollut murjotun näköinen. Vaihtoon vaan neulalaakeri.

En nyt muista oliko vaseliinia vai mitä mutta jotakin lubricanttia sinne kyllä laitoin. Siis hetkinen. Siinä käy siis silloin niin että silmälaakerin muruset kiilaavat kampuran jumiin kytkinakseliin nähden? Millä sitten selittyisi selkeästi (huomattavasti) muuttunut kytkintuntuma? Haluan tässä vaan hyvät perustelut ennenkuin alan tiputtamaan laatikkoa alas  :D
« Viimeksi muokattu: 02.11.2018, 20:21:56 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #133 : 02.11.2018, 21:37:52 »
Oisko haarukka tai joku sen kiinnitysasia taipunut?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #134 : 02.11.2018, 22:08:05 »
Kytkimen muuttunutta tuntumaa ei selitä.

Kannattaa nyt vielä sitten mitata kuinka pitkälle työsylinterin tanko painaa männän kun työsylinteri asennettuna. Jos onkin tosiaan jäänyt kantamaan sieltä haarukan reunalta alkuunsa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Futurez  Kulkukoira