Carcom Oy  Ateho

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #345 : 06.05.2014, 15:12:20 »
Pitää käyttää sitä suolaa kun on, muuten katsovat ylhäällä ettei tonne ens talveks niin paljoa tarviikkaa kun vielä osa käyttämättä.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #346 : 22.06.2014, 11:14:05 »
En ihan kehdannu lälläriin huudella et vie se suola helvettiin täält  :D

Täytyykin hommata lälläri omaan autoon. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #347 : 22.06.2014, 19:20:36 »
Sen minkä säästäsivät talven ajalta suolauksissa ni saisivat laittoo sorateihen kesähoitoon.  Voi luoja mitä perseilyä koko touhu , välistä tuntuu jotta yrittäjän on ite maksettava pääurakoitsialle jotta sais tehä jotaki teihen kunnon ylläpitoon...

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #348 : 24.01.2016, 08:48:36 »
Taas se alkaa. Aamulehti kertoo että kun teiden pinta lämpenee vielä hiukan aletaan poistaa teiden liukkautta.

Ei mene oikein jakeluun, eikö se ole aivan selvä juttu että kun on talvi silloin tiellä voi olla liukasta.
Silloin nopeutta alennetaan ja mennään siten että saadaan auto pidettyä omassa hallinnassa.

 Miten oikein silloin 40 vuotta sitten pärjättiin kun teitä suolattiin todella harvoin jos koskaan.
Autot oli huonokuntoisia, oli huonot talvirenkaat, ei ollut ajonvakautus järjestelmiä.
En minä muista että minulle olisi mitään sattunut vaikka aika hurjapää olinkin autoillessa.

Olisiko niiden jotka suolausta tarvitsevat parempi siirtyä joukkoliikenteen piiriin.
Ajella vain kesällä autoillaan, olisi varmasti turvallisempaa jokaiselle.

NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3988
  • Rehellisyys maan perii
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #349 : 24.01.2016, 08:57:42 »

Pitää käyttää sitä suolaa kun on, muuten katsovat ylhäällä ettei tonne ens talveks niin paljoa tarviikkaa kun vielä osa käyttämättä.


Onko tämä vieläkin käytössä ?

Että kaikki pitää mennä,muuten ei tule uutta.

Näin joskus 40 vuotta ohjelman,missä pysäytettiin keskikesälla suola-auto ja kuskin vastaus oli toi.

Eiko käytäntö ole vieläkään muuttunut.

Rahapulasta ei pitäisi tolla tyylillä valittaa.

En tiedä valittaako ne,mutta eiköhan aina kaikki valita rahapulaa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #350 : 24.01.2016, 09:51:22 »

 Miten oikein silloin 40 vuotta sitten pärjättiin kun teitä suolattiin todella harvoin jos koskaan.
Autot oli huonokuntoisia, oli huonot talvirenkaat, ei ollut ajonvakautus järjestelmiä.
En minä muista että minulle olisi mitään sattunut vaikka aika hurjapää olinkin autoillessa.

Huonosti silloin pärjättiin. 70-luvulla kuoli vuosittain liikenteessä moninkertainen määrä ihmisiä.

Ja teiden suolaus on yksi tekijä muiden joukossa joka on parantanut tilannetta. Piti siitä tai ei.

En minäkään suolakurasta pidä, mutta luulen että ei ole varaa olla ilman.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #351 : 24.01.2016, 09:56:31 »
Taas se alkaa. Aamulehti kertoo että kun teiden pinta lämpenee vielä hiukan aletaan poistaa teiden liukkautta.

Ei mene oikein jakeluun, eikö se ole aivan selvä juttu että kun on talvi silloin tiellä voi olla liukasta.
Silloin nopeutta alennetaan ja mennään siten että saadaan auto pidettyä omassa hallinnassa.

 Miten oikein silloin 40 vuotta sitten pärjättiin kun teitä suolattiin todella harvoin jos koskaan.
Autot oli huonokuntoisia, oli huonot talvirenkaat, ei ollut ajonvakautus järjestelmiä.
En minä muista että minulle olisi mitään sattunut vaikka aika hurjapää olinkin autoillessa.

Olisiko niiden jotka suolausta tarvitsevat parempi siirtyä joukkoliikenteen piiriin.
Ajella vain kesällä autoillaan, olisi varmasti turvallisempaa jokaiselle.
Raskasliikenne kun on aivan kusessa noilla rampeilla ja ristyksissä jos niitä ei suolata.  Parikin kertaa viime viikola oli 8-tiellä Raumalla tie tukossa kun tierakennustyömaan ympyrät olivat sellaisia että omakaan autoni ei tahtonut kääntyä ympyrässä vaikka meni niin hiljaa kuin suinkin.  Liikenne sujui vasta kun sinne saatiin hiekkaa ja suolaa. Hiekan seurauksena kiviä lentää lasin nyt kilometrien matkalla tietyömaasta molempiin suuntii.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #352 : 24.01.2016, 10:23:20 »
Ja teiden suolaus on yksi tekijä muiden joukossa joka on parantanut tilannetta. Piti siitä tai ei.

Tästähän ei ole sitten olemassa minkäänlaista tutkimusta, joka aukotta tätä tukisi. Eli erotettu vain ja ainoastaan suolauksen vaikutus ja huomioitu se, että ihmiset eivät ole robotteja, vaan kehittyvät olosuhteiden mukaisiksi. Virkamiehillä kun ei ole ns. munaa kokeilla esim. muutamaa vuotta, koska voi sitä kaiken maailman ilta-p**kojen jeesustelijatoimittajien yms. ajotaidottomien low-lifejen huudon määrää, kun alkuun varmasti ainakin vähäiset peltikolarit lisääntyisi.

Jostain syystähän edelleen kesällä ajetaan eniten kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Täydellinen esimerkki siitä, miten ihmisen oma toiminta on paljon merkittävämpi asia, kuin joku pitävämmän nollanäkyvyyden kurakelikauden pidentäminen. Joka sitten aiheuttaa hirveän kolarisuman heti, kun tuleekin keli, jolloin suola ei tehoa, kun kukaan ei osaakaan talvikelissä enää ajaa. Äkkiä tulisi mieleen hypoteesi, että kolarien määrä pysyisi likimain vakiona, jos suolaus lopetetaan. Vakavien, kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrä varmaankin vaan vähenisi.

Mutta joo, turhahan tästä on liikaa stressata. Suomessa holhotaan joka suunnalta, eikä yksilöllä ole mitään vastuuta. Eli suolaus jatkuu. Kesärenkailla liikkuvan raskaan liikenteen vuoksi ainakin tietyissä kelioloissa suolaus on käytännössä välttämätöntä. Eli maksetaan yhteisestä pussista raskaiden "talvirenkaat".

Helpoin keino päästä suolasta eroon, lienee muutto Lappiin. Jättää hölmöläiset ruostuttamaan autojensa jarruja. Mutta kannattaa sitten muistaa, että siellä on jatkuvassa hengenvaarassa autolla liikkuessa, kun näkyvyys on pimeälläkin hyvä ja vesi jäätyy ennakoidusti nollassa. Tai siis... No tosisupervaarallista on kuitenkin!  ;)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #353 : 24.01.2016, 10:33:08 »
Näin joskus 40 vuotta ohjelman,missä pysäytettiin keskikesälla suola-auto ja kuskin vastaus oli toi.

Oliko Karpon tuotantoa kyseinen ohjelma?

Ite muistan kun jotain kymmenisen vuotta sitten (jotain 9 - 10wee nassikkana) tultiin kaverin kanssa koulusta kävellen, siinä oikastiin yhtä soratietä pitkin mikä oli valkosten rakeiden peitossa koko tie. No tuon ikänen neropatti tajus lipasta sellasia rakeita kun ei eka tajunnu että suolaahan se oli.  :nohnoh

Maistu meinaan pikkusen kauheilta!  :2funny:
Vaan sitä en vieläkään tiijä miksi sellanen soratien pätkä oli vahvassa suolassa heti kesälomien jälkeen elokuussa? Oliko joku oikeakin tarkoitus vai vaan levitetty koska sitä on ollu?  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #354 : 24.01.2016, 11:00:42 »
Kesällä hiekkatielle laitettu suola sitoo kosteutta eikä tie pölise niin paljoa kuin ilman suolaa, lisäksi tien pinta pysyy kovapintaisena pitempään kun toukokuussa levitetään suola tien pintaan esim. tiekarhulla tehdyn lanauksen jälkeen.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #355 : 24.01.2016, 11:06:12 »
Eli sillä oli joku syy. No hyvä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #356 : 24.01.2016, 11:17:55 »
Tästähän ei ole sitten olemassa minkäänlaista tutkimusta, joka aukotta tätä tukisi. Eli erotettu vain ja ainoastaan suolauksen vaikutus ja huomioitu se, että ihmiset eivät ole robotteja, vaan kehittyvät olosuhteiden mukaisiksi. Virkamiehillä kun ei ole ns. munaa kokeilla esim. muutamaa vuotta, koska voi sitä kaiken maailman ilta-p**kojen jeesustelijatoimittajien yms. ajotaidottomien low-lifejen huudon määrää, kun alkuun varmasti ainakin vähäiset peltikolarit lisääntyisi.

Ei tietääkseni ole. Miten muutenkaan sitä voisi tutkia erottelemalla pelkästään suolauksen vaikutus kuin lopettamalla suolaus kokonaan ja katselemalla mitä tapahtuisi. Mutta lienee kuitenkin ihan arkijärjellä selvää, että suolaus vaikuttaa liikenneturvallisuutta lisäävästi. Vaikea on sanoa, kuinka merkittävä tuo vaikutus on.

Kannattaa ottaa huomioon, että tien päällä liikkuu nykyään valtava määrä ihmisiä joiden ajotaidossa ja -kokemuksessa on parantamisen varaa. Sinä otat asenteen, että kyseinen porukka on jotenkin huonompaa ja vähempiarvoista (käyttämistäsi sanamuodoista päätellen). Minä en ihan tälle linjalle lähtisi.

Ja vaikka suolauksen lopettaminen ei dramaattisia vaikutuksia aiheuttaisikaan, niin pitää silti kysyä ollaanko valmis ottamaan riski? Ja kumpi on pahempi, ruosteinen pelti vai ruttuinen pelti?

Lainaus
Jostain syystähän edelleen kesällä ajetaan eniten kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Täydellinen esimerkki siitä, miten ihmisen oma toiminta on paljon merkittävämpi asia, kuin joku pitävämmän nollanäkyvyyden kurakelikauden pidentäminen. Joka sitten aiheuttaa hirveän kolarisuman heti, kun tuleekin keli, jolloin suola ei tehoa, kun kukaan ei osaakaan talvikelissä enää ajaa. Äkkiä tulisi mieleen hypoteesi, että kolarien määrä pysyisi likimain vakiona, jos suolaus lopetetaan. Vakavien, kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrä varmaankin vaan vähenisi.

Kyllä, kesä on kuolemaan johtavien onnettomuuksien synkkää aikaa. Ja niissä onnettomuuksissa korostuu hyvin pitkälle ihmisten omat valinnat, tyyppitapaus lienee se kaveriporukan kanssa ajelulle lähtenyt nuori mies, tehokas auto, kesäyö, ehkä vähän viinaakin veressä, vauhtia niin maan perusteellisesti. Oman näppituntuman mukaan nykyään näiden onnettomuuksien suhteellinen osuus on iso, koska kehitys monella rintamalla (tiet, autot, kunnossapito ym.) ovat vähentäneet ns. olosuhdeonnettomuuksia huomattavasti.

Tässä on nyt takana pitkä pakkasjakso. Suolaa ei ole käytetty juurikaan kuin vasta nyt kelien lauhduttua. En ole huomannut mitään hirveää kolarisumaa pakkasjakson aikana. Suolaa ei käytetä kovalla pakkasella koska se ei tehoa mutta eipä sille juurikaan ole myöskään tarvetta. Pakkasella tiet yleensä pitävät mainiosti.

Varmasti olisi hyvä että ihmiset osaisivat ajaa paremmin kelissä kuin kelissä, ennakoiden. Mutta realismia lienee, että kaikki liikenteessä liikkuvat eivät osaa ajaa. Miten näitä huonompia kuskeja sitten pitäisi liikenteestä poistaa? Mistä tiedämme kuka on "huono kuski".

Lainaus
Suomessa holhotaan joka suunnalta, eikä yksilöllä ole mitään vastuuta.

Tämä väite liikenteen kohdalta on aika omituinen. Liikenteessä kyse on aina yhteispelistä, yksilö ei ole vastuussa vain itsestään vaan myös kaikista muista tiellä liikkujista. Lisäksi kustannukset joko verojen tai vakuutuksien kautta tasataan kaikille, jolloin pakottavat pelisäännöt on oltava.



Korostan nyt vielä, että minäkään en suolauksesta sinänsä pidä. Se ruostuttaa autot ja aiheuttaa huomattavia sivuvaikutuksia mm. juuri tuon näkyvyyden heikentymisen kautta.

Ongelmana vaan on, että parempaakaan keinoa ei näyttäisi olevan. Huonoista vaihtoehdoista suolaus vaikuttaisi olevan vähiten huono.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4092
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #357 : 24.01.2016, 11:19:22 »
Kesällä hiekkatielle laitettu suola sitoo kosteutta eikä tie pölise niin paljoa kuin ilman suolaa, lisäksi tien pinta pysyy kovapintaisena pitempään kun toukokuussa levitetään suola tien pintaan esim. tiekarhulla tehdyn lanauksen jälkeen.
Saattaapi olla nuoremmille ikäpolville aivan uusi asia mutta meille jäärille päivänselvää ;)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #358 : 24.01.2016, 11:26:23 »
Kesällä hiekkatielle laitettu suola sitoo kosteutta eikä tie pölise niin paljoa kuin ilman suolaa, lisäksi tien pinta pysyy kovapintaisena pitempään kun toukokuussa levitetään suola tien pintaan esim. tiekarhulla tehdyn lanauksen jälkeen.

Juuri näin. Ja ns. kesäsuola on myös eri ainetta kuin talvella käytettävä. Kesäisin sorateiden pölynsidontaan käytetään kalsiumkloridia, talvisuola on yleensä joko pelkkää natriumkloridia (ruokasuolaa) tai sitten siihen on vähän sekoitettu kalsiumkloridia.

Ja jutut siitä, että suolaa levitettäisiin että kiintiöt saadaan täyteen, ovat täyttä kukkua, ainakin nykypäivänä. Ja oli myös 90-luvun puolivälissä, jolloin sattuneista syistä tutustuin asiaan hieman tarkemmin.

Tänä päivänä teiden kunnossapito on yleensä kiintein hinnoin kilpailutettua. Yksinkertaistettuna pääurakoitsija saa kiinteän sopimushinnan siitä, että sitoutuu huolehtimaan tietyn tieosuuden (tai yleensä jonkun tiekokonaisuuden) kunnossapidosta. Urakoitsijan kannattaa siis tehdä mahdollisimman vähän, mutta kuitenkin riittävästi että laatukriteerit täyttyvät. Jos siis suolaa ei ole pakko levittää niin eihän sitä tehdä minkään kiintiön vuoksi. Kuljettaja, kuorma-auto ja suola eivät ole ilmaisia.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #359 : 24.01.2016, 11:40:26 »


Tänä päivänä teiden kunnossapito on yleensä kiintein hinnoin kilpailutettua. Yksinkertaistettuna pääurakoitsija saa kiinteän sopimushinnan siitä, että sitoutuu huolehtimaan tietyn tieosuuden (tai yleensä jonkun tiekokonaisuuden) kunnossapidosta. Urakoitsijan kannattaa siis tehdä mahdollisimman vähän, mutta kuitenkin riittävästi että laatukriteerit täyttyvät. Jos siis suolaa ei ole pakko levittää niin eihän sitä tehdä minkään kiintiön vuoksi. Kuljettaja, kuorma-auto ja suola eivät ole ilmaisia.

Ja sen kyllä huomaa, täällä nuo kolminumeroiset ja pienemmät tiet olleet peilijäällä viikkoja. Sitten kun lunta tulee kymmenen senttiä, aura kulkee ehkä parin päivän päästä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy