Autoracing  KL-varaosat

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #225 : 12.12.2011, 15:12:10 »
Vielä kun saataisi mahdollisimman paljon yli 90 % Suomen tieverkosta siihen luokitukseen, jossa suolaa ei käytetä lainkaan.

Voi kun tuo toteutuisikin.  :o
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #226 : 12.12.2011, 15:42:42 »
-Auraamaton ja suolaamaton tie:
Lunta 15cm, auto saattaa luistella mutta luistot on loogisia ja ennakoitavissa. Yllätyksiä ei juuri tule, vauhti vaan pidettävä vähän alempana. Mitä useampi auto menee, sen tiukempaan pakkaantuu ja tie paranee pikku hiljaa.
-Aurattu ja suolaamaton tie:
Aivan mahtava ajaa. Ei rengasmelua, valoa riittää, voi ajaa rajoitusten mukaan. Saattaa kiillottua joistain paikoista mutta hiekkaa niille paikoille.
-Auraamaton ja suolattu tie:
Ihan täyttä paskaa. Valot ei näytä mustassa lumessa enää niin hyvin, auto luistelee pienelläkin vauhdilla. Loska lentää ja yllätyksiä tulee todella herkästi ellei aja oikeasti hitaasti. Miten tälläistä saa edes tehdä :idiot2:?
-Aurattu ja suolattu tie
Näitähän nykytiet tahtoo olla. Pimeitä, pyyhkijät saa koko ajan olla päällä, auto likaantuu, valoilla ei näe mitään. Pito sentään on ihan hyvä ja raskaskalusto tykkää kun paljasta asfalttia riittää renkaiden alle.

Miksi nykyään yritetään maksimoida turvallisuus ja minimoida ihmisten järjenkäytön tarve ::)?

Word.

Vaikkei tää nyt suoranaisesti suolaan liity vaan ehkä pikemminkin "munakuski" hommiin. Toki mun puolesta saa ja pitää ajaa varovasti jos siltä tuntuu. Mutta kun. Aamulla paikotellen aika petollisen jäistä esim. metsävälien kaarteissa, niin porukka losottaa järjetöntä kyytiä (vissiin kiire) ja nyt iltapäivällä kun sataa vettä, tie lähes puhdas ja märkä ja +3C, niin joku ajelee 80 alueella alle 60  :facepalm: No ei minullakaan kiire tietysti ollut, mutta tulee vaan mieleen se havannointi/järjen käyttö. Voihan toki olla että räpläsi esim. puhelinta tms.  :facepalm:

ps. ja ei tässä itekkään mitään vatasia olla..
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 15:44:43 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #227 : 12.12.2011, 15:46:52 »
-Auraamaton ja suolaamaton tie:
Lunta 15cm, auto saattaa luistella mutta luistot on loogisia ja ennakoitavissa. Yllätyksiä ei juuri tule, vauhti vaan pidettävä vähän alempana. Mitä useampi auto menee, sen tiukempaan pakkaantuu ja tie paranee pikku hiljaa.
-Aurattu ja suolaamaton tie:
Aivan mahtava ajaa. Ei rengasmelua, valoa riittää, voi ajaa rajoitusten mukaan. Saattaa kiillottua joistain paikoista mutta hiekkaa niille paikoille.
-Auraamaton ja suolattu tie:
Ihan täyttä paskaa. Valot ei näytä mustassa lumessa enää niin hyvin, auto luistelee pienelläkin vauhdilla. Loska lentää ja yllätyksiä tulee todella herkästi ellei aja oikeasti hitaasti. Miten tälläistä saa edes tehdä :idiot2:?
-Aurattu ja suolattu tie
Näitähän nykytiet tahtoo olla. Pimeitä, pyyhkijät saa koko ajan olla päällä, auto likaantuu, valoilla ei näe mitään. Pito sentään on ihan hyvä ja raskaskalusto tykkää kun paljasta asfalttia riittää renkaiden alle.

Miksi nykyään yritetään maksimoida turvallisuus ja minimoida ihmisten järjenkäytön tarve ::)?

ei me tykätä sen enempää kuin tekään  :)
hyvillä renkailla ja ennakoinnilla pärjää tosi hyvin. jumissa olevista rekoista mitä olen nähnyt,
suurin osa on ollut polakkeja ja muita hengen heimolaisia.
suolaus on prst  :)
v70 D5R

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #228 : 12.12.2011, 17:03:32 »
Eli siis vihreä ja valkoinen ovat hyviä teitä ja musta on suolattu?

Vielä kun saataisi mahdollisimman paljon yli 90 % Suomen tieverkosta siihen luokitukseen, jossa suolaa ei käytetä lainkaan.
Värien merkityksiin minulla ei ole mitään periaatetta, kävisi mikä kombinaatio tahansa. Tienhoitoluokat voitaisiin ilmaista myös pelkillä numeroilla. Paras tapa luonnollisesti olisi nuo mainitut vaihtuvat nopeusrajoitukset (en muistanut, kun täällä susirajalla ei niitä ole  :-[).

Toki epäilen, että suurin osa tienkäyttäjistä eivät kiinnitäisi mitään huomiota luokituslappuihin. Mutta luultavasti joukossa liikkuu myös aktiivisesti havainnoivia "apulaistiemestareita", jotka antaisivat palautetta kunnossapidolle, jos tien kunto ei vastaisi luokitusta.

Luulen, että eniten hyötyisivät merkinnöistä autoilijat, jotka liikkuvat paljon kotiseutunsa ulkopuolella (tuskin kukaan  tänne "eksynyt" länsiautoilija tietää esim. että vt. 6 välillä Joensuu - Uuro kuuluu 1. hoitoluokkaan, välillä Uuro - Kontiolahti 2. luokkaan ja siitä kohti pohjoista 3. luokkaan. Noin 20 km:n matka, kolme luokkaa ja kaikilla talvirajoitus on 80 km/h.).
Lipsuvitsi Kitumaasturi

s73

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #229 : 12.12.2011, 19:17:52 »
 >:( kyllä sitä suolaa nyt on aikaa kylvää, kun tulee 20cm lunta niin auraa ei näy  ja jos auraa niin traktorilla ja on yhtä tyhjän kanssa. Joka hemmetin aamu suolattu tiet. :tickedoff:

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #230 : 12.12.2011, 19:32:08 »
>:( kyllä sitä suolaa nyt on aikaa kylvää, kun tulee 20cm lunta niin auraa ei näy  ja jos auraa niin traktorilla ja on yhtä tyhjän kanssa. Joka hemmetin aamu suolattu tiet. :tickedoff:

Miksi traktorilla auraaminen on yhtä tyhjän kanssa?
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #231 : 12.12.2011, 19:40:38 »
Miksi traktorilla auraaminen on yhtä tyhjän kanssa?

Jos traktorilla aurataan niin sitten ei ole.

Varsin usein näkee traktorimiesten pelleilevän perälevyjen/takalanojen kanssa. Ne kuuluu parkkipaikoille korkeintaan, ei yleisten teiden kunnossapitoon. :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #232 : 12.12.2011, 22:20:19 »
Jos traktorilla aurataan niin sitten ei ole.

Varsin usein näkee traktorimiesten pelleilevän perälevyjen/takalanojen kanssa. Ne kuuluu parkkipaikoille korkeintaan, ei yleisten teiden kunnossapitoon. :smoke:

http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=27951

Minun käsitykseni traktorilla auraamisesta. Alueaura saisi olla levenevä jotta heittäisi lumen paremmin.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #233 : 12.12.2011, 22:26:03 »
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=27951

Minun käsitykseni traktorilla auraamisesta. Alueaura saisi olla levenevä jotta heittäisi lumen paremmin.
Tuo on yleinen näky maaseudulla. Oulun seudulla näkee paljon että keulassa on taittuva alueaura, akselien välissä karhuterä ja perässä vielä lumilinko. Paremmin sillä yhdistelmällä saat tiet puhtaaksi kuin kuorma-autolla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

s73

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #234 : 12.12.2011, 22:33:45 »
jää pahimmillaan lumipatja tien pinnalle, vastaa 5cm sohjokerrosta. Traktori liian kevyt tien auraukseen vaikka on alueaura ja se pomppiminen . Tämä on pienempi tie tahtoovat aurata muutaman tunnin liian myöhään.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #235 : 12.12.2011, 22:44:38 »
jää pahimmillaan lumipatja tien pinnalle, vastaa 5cm sohjokerrosta. Traktori liian kevyt tien auraukseen vaikka on alueaura ja se pomppiminen . Tämä on pienempi tie tahtoovat aurata muutaman tunnin liian myöhään.

Mikäli tienhoito suoritetaan oikeaan aikaan ammattitaidolla et pysty päättelämään sitä kummalla se on tehty, traktori vs. k-a.  Valtra t191 jolla välillä ajan kun isäntä haluaa pitää vapaata painaa aurausvarustuksessa 10 tonnia. Hyvin sillä sujuu 2-luokan tienhoito.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

s73

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #236 : 12.12.2011, 22:55:15 »
auraus useita tunteja myöhässä ja muutama sata autoo ajanut niin aika heikkoo on. Voi olla liian kevyt traktori ja ainakin pelkkä alueaura edessä. 

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #237 : 13.12.2011, 02:44:26 »
Auraamisen, suolaamisen ja hiekotuksen pitää olla sopivassa suhteessa.  Entisellä Jyväskylä - Tampere tiellä oli joskus suolaamattomuuskokeilu.  Partalan mäki kului pahoille urille yhdessä viikossa, kun tiellä oli vahva polanne, jossa oli paljaat raiteet.  Raiteissa oleva vähäinen hiekka pyöri renkaitten alla, ja kulutti asvalttia viikossa ainakin 30 mm.  Pelkästään raiteitten kohdalta, koska jääpolanne suojasi muita kohtia.  "Älä aja raiteissa", neuvottiin telkkarissa, mutta ei siinä 50 mm korkeammalla raiteen vieressä voinut ajaa.  Polanteen sulettua tiessä oli syvät, kuorma-auton paripyöriä vastaavat urat.  Ei voida nastoja syyttää kulumisesta.

Tienpitäjää huolestuttaa se, että renkaat kuluttavat päällystettä, minua se, että päällyste kuluttaa renkaita.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #238 : 13.12.2011, 07:45:03 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:16:13 kirjoittanut Kraken »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #239 : 13.12.2011, 09:52:55 »
Täällä pohojammaalla traktorit alkaa olemaan sen kokoisia että ei paljoa kuormaautolle häviä, eikä parkkipaikoille ole juuri asiaa. Auralla ja perälevyllä tulee kaista kerralla puhtaaksi. Jos tie pitää höylätä, sitten täytyy olla oikea tiekarhu. Höylät kuorma-autoissa on yhtä tyhjän kans..

Mulla pointti oli lähinnä siinä, että pelkällä perälevyllä "auraaminen" on yhtä tyhjän kanssa. Tätä meidänkin asuinalueen katua vetää traktorimies perälevyn kanssa kahteen tai kolmeen kertaan kun eihän sillä pelkällä perälevyllä saa kovin hääppöistä kaistaa kerrallaan vedettyä.

Minähän asun Seinäjoella, BTW. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Futurez  Kulkukoira