Auraamisen, suolaamisen ja hiekotuksen pitää olla sopivassa suhteessa. Entisellä Jyväskylä - Tampere tiellä oli joskus suolaamattomuuskokeilu. Partalan mäki kului pahoille urille yhdessä viikossa, kun tiellä oli vahva polanne, jossa oli paljaat raiteet. Raiteissa oleva vähäinen hiekka pyöri renkaitten alla, ja kulutti asvalttia viikossa ainakin 30 mm. Pelkästään raiteitten kohdalta, koska jääpolanne suojasi muita kohtia. "Älä aja raiteissa", neuvottiin telkkarissa, mutta ei siinä 50 mm korkeammalla raiteen vieressä voinut ajaa. Polanteen sulettua tiessä oli syvät, kuorma-auton paripyöriä vastaavat urat. Ei voida nastoja syyttää kulumisesta.
Tienpitäjää huolestuttaa se, että renkaat kuluttavat päällystettä, minua se, että päällyste kuluttaa renkaita.