Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Axu85 - 17.02.2019, 15:41:06

Otsikko: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Axu85 - 17.02.2019, 15:41:06
Kuinkas paljon muiden D5 tekniikalla ajettu ennen kun tullut suurempaa remppaa?
Itellä 581 000km mittarissa ja juuri tein sen kytkin+vauhtipyörä rempan. Muuta isompaa ei ole tiedossa ja autosta on alusta asti pidetty huolta.

Tuli vain mieleen tällainen kun kaikki sanoo 550tkm jälkeen loppuun ajetuksi.  ::)
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: vikki - 17.02.2019, 15:58:30
Olen nähnyt yhden 750 tkm ajetun, josta ei ollut konetta avattu ja tekniikka kunnossa, mutta ihmeen ruosteessa koriltaan.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.02.2019, 16:31:38
1 suutin vaihdetaan usein 300tkm jälkeen, myös mulla.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: RATSUNI - 18.02.2019, 13:56:46
286tkm aut. vaihdelaatikon korjaus
300-340tkm välille 2 suuttimen korjaus ja turbon vaihto

muuten perushuollot/osat, nyt mittarissa 365tkm
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Valmet-20 - 19.02.2019, 06:35:03
430tkm ilman suutin- tai turboremppaa. Tosin turbo oli jo huono.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: janne81 - 19.02.2019, 07:04:40
Työkaverilla on 900tkm ajettu mustakoppanen S80 D5, aut.loota vaihdettu 300tkm kohilla mut kone ihan orggis avaamaton suuttimineen päivineen  8)
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.02.2019, 08:24:19
Nykyisin pikkuvaimolla työajossa (100 km/päivä) oleva S80 2,4 D vm. -03 on nyt ajettu 462 tkm ja aivan loistavaa on ollut meno. Ja toivottavasti on myös edelleen.

Se ei vain taida olla "oikea" D5 kone tuo 2,4 D? Ainakin Sinisellä sanoi kerran huoltomies, että "tämä on paras ja kestävin kone Volvoissa". Epäilen, että sanovat vuorollaan kaikille, jotka uskaltautuvat Sinisen hyvään palveluun, mutta ryöstöhinnoitteluun.  8)
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Ossi66 - 19.02.2019, 08:39:37
Nyt mittarissa 513tkm

Kytkin ja kaksoismassa laitettiin 430t kohdilla. (alkuperäisoast Volvopartshop)
Alipainepumppu meni reilu vuosi takaperin, joka aiheutti myös tehostajan vaihdon (käytetyt osat)

Muuten pelkillä huolloilla on menty - Ostin auton nelivuotiaana 258t ajettuna.

Mites nuot suutinongelmat oireilee - tai turbo?

Viimeviikolla katsastuksessa meni savutustesti läpi ekalla polkaisulla - jostain syystä polkaisi toisenkin kerran.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.02.2019, 09:48:57
Nykyisin pikkuvaimolla työajossa (100 km/päivä) oleva S80 2,4 D vm. -03 on nyt ajettu 462 tkm ja aivan loistavaa on ollut meno. Ja toivottavasti on myös edelleen.

Se ei vain taida olla "oikea" D5 kone tuo 2,4 D? Ainakin Sinisellä sanoi kerran huoltomies, että "tämä on paras ja kestävin kone Volvoissa". Epäilen, että sanovat vuorollaan kaikille, jotka uskaltautuvat Sinisen hyvään palveluun, mutta ryöstöhinnoitteluun.  8)

Tietääkseni mekanisesti täysin samat koneet mustakoppaisissa tuon ikäisissä. Virisoftilla saa molempiin samat tehot.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.02.2019, 09:52:49
Nyt mittarissa 513tkm

Kytkin ja kaksoismassa laitettiin 430t kohdilla. (alkuperäisoast Volvopartshop)
Alipainepumppu meni reilu vuosi takaperin, joka aiheutti myös tehostajan vaihdon (käytetyt osat)

Muuten pelkillä huolloilla on menty - Ostin auton nelivuotiaana 258t ajettuna.

Mites nuot suutinongelmat oireilee - tai turbo?

Viimeviikolla katsastuksessa meni savutustesti läpi ekalla polkaisulla - jostain syystä polkaisi toisenkin kerran.

Suutin voi aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä kylmänä, tikitysääniä kiihdyttäessä tai töhnää koneen päällä.

Turbo voi aiheuttaa tehojen täysiä katoamisia ja vikatiloja.

Mites alipainepumppu oireili kun hajosi?

Kyllä ne täälläkin katsastuksessa hartaasti polkee vaikka savua ei tule.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Ossi66 - 19.02.2019, 10:10:27

Mites alipainepumppu oireili kun hajosi?


Ilman oireita katosi jarrut ajaessa. Polin meni pohjaan. Eikä tilanne parantunut pumppaamalla.
Onneksi aavistuksen jarrut vielä toimi, eikä ollut tiukkaa tilannetta.
Ilmeisesti oli vuotanut öljyä tehostimeen jo pidempään
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Masuli - 19.02.2019, 10:22:49
Heitetääs oma lusikka soppaan. Mustakoppanen D5 vuosimallia 2003 S80 korissa, kilometrejä kertynyt 563tkm joista 37tkm minulla hieman reilu vuoden aikana. Huoltokirja kokolailla täydellinen, eikä mitään merkintää jotta olisi ahdinta tai suuttimia vaihdettu. Alkuun tuo halusi mennä vikatilaan, mutta pari Mr Muscle käsittelyä ahtimelle niin päästiin tuostakin ongelmasta. Kylmällä -15°C ja siitä alaspäin lämpötiloissa huono käynnistymään ilman lämmitystä, joten suuttimia saisi alkaa mittailemaan. Muuten tuo on liikkunut normaaleilla huolloilla, kirjan mukaan automaattivaihteiston öljyt vaihdettu jopa kaksi kertaa. Ekan kerran vajaa 120tkm kohdalla ja itse vaihdoin heti perään 554tkm kohdalla.

Omasta mielestä näillä kilometreillä saakin jo ahdin, varsinkin jos alkuperäinen, sekä suutin alkaa reistailemaan. Nuo ovat vielä helppoja rempattavia. Perustekniikka näissä hyvin huollettuna on varmasti "ikuinen".
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.02.2019, 13:48:34
Tietääkseni mekanisesti täysin samat koneet mustakoppaisissa tuon ikäisissä. Virisoftilla saa molempiin samat tehot.

Liekö sitten matalaviritteisempänä varsinaista Deeviitosta kestävämpi?  :) Siis tällaisessa perheajossa.

Meillä auto on ollut 6,5 vuotta ja sillä on ajettu noin 180 tkm iloisia ja mukavia kilometrejä.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.02.2019, 13:55:50
Liekö sitten matalaviritteisempänä varsinaista Deeviitosta kestävämpi?  :) Siis tällaisessa perheajossa.

Meillä auto on ollut 6,5 vuotta ja sillä on ajettu noin 180 tkm iloisia ja mukavia kilometrejä.

Kyllähän se vääntö aina enemmän kuluttaa, fysiikan laki. Omakin on toki yliviritetty ja monella nekin tuntuu kestävän. Kaiken saa rikki, rautakangenkin, jotkut rikkoo kaiken, toisilla on tuuria ja kaupunkiajo on kuluttavampaa kuin maantieajo monessa mielessä.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.02.2019, 14:31:00
Kyllähän se vääntö aina enemmän kuluttaa, fysiikan laki. Omakin on toki yliviritetty ja monella nekin tuntuu kestävän. Kaiken saa rikki, rautakangenkin, jotkut rikkoo kaiken, toisilla on tuuria ja kaupunkiajo on kuluttavampaa kuin maantieajo monessa mielessä.

Aivan, aivan.

Meillä on ollut onni löytää kolme Volvoa, joissa kaikissa on ollut täydellinen huoltokirja. Sillä voi olla aika paljon merkitystä.

Ja tietysti sillä, että meillä ollessa kaikkiin Volvoihin on vaihdettu moottoriöljyt 10-11 tkm:n välein. Huoltokirjoja on täydennetty sitä mukaa kun on huoltoja tai pieniä (?!) korjauksia tarvittu. Ensimmäinen kunnon Volvo oli vm. -98 V70 2,5 TDI, jonka mittari näytti muistaakseni 505 tai 507 tkm, kun sen myin. Nyt talossa on sekä bensavapari-S80 että turbodiesel-S80. Ja toistaiseksi olemme erityisen tyytyväisiä ja innokkaita Volvoilijoita.  8) 8)
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: soikka - 20.02.2019, 11:23:36
04 D5 Xc70, ostin 2012 kilsoja silloin 260 tkm, nyt 406 tkm. Kone ja loota täysin alkuperäiset avaamattomat, öljyt vaihdettu 10 tkm välein, vaihdelaatikosta 100 tkm välein, jakohihna 120 tkm välein.  360 tkm kohdalla porsi kulmavaihde, jolloin oli harkinnassa vaihtaa auto uudempaan, mutta päädyin laittamaan uuden kulmavaihteen ja ajamaan auton ns loppuun asti, kun käyttöarvo on 10 arvoinen ja joutus laittaan melkein 30 000 € että sais oleellisesti paremman vastaavan uudellla D4 koneella.

Toisella vollellani 2015 vm V70 D4 uudenmallisella koneella ajettu 460 tkm, ilman mitään muuta laittoa kuin normi huollot hihnat tms, että kyllä nekin kestää...
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Toppahousu - 20.02.2019, 11:59:26
Onko näissä n.500tkm ajetuissa joihin ei ole suutinremppoja tehty, käytetty jotain suuttimen puhdistusainetta jossakin välissä? Vai onko mennyt "tuurilla"?
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: paku97 - 20.02.2019, 12:27:57
591tkm, yhteen suuttimeen vaihdettu sisälle tiiviste.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Jaska71 - 20.02.2019, 13:08:15
Onko näissä n.500tkm ajetuissa joihin ei ole suutinremppoja tehty, käytetty jotain suuttimen puhdistusainetta jossakin välissä? Vai onko mennyt "tuurilla"?

Itte laitoin putelin Red Line litkua menemään vähän oston jälkeen. Luultavasti toki vain hyvän mielen antajaa nuo tökötit...
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Ossi66 - 20.02.2019, 18:50:11
Onko näissä n.500tkm ajetuissa joihin ei ole suutinremppoja tehty, käytetty jotain suuttimen puhdistusainetta jossakin välissä? Vai onko mennyt "tuurilla"?

Pari kertaa olen laittanut Forten puhdistusaineen tankkiin. Naapurin korjaamoyrittäjän suosituksesta. Mutta en ole huomannut sillä olleen mitään vaikutusta käyntiin.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: vikki - 20.02.2019, 20:06:07
Pari kertaa olen laittanut Forten puhdistusaineen tankkiin. Naapurin korjaamoyrittäjän suosituksesta. Mutta en ole huomannut sillä olleen mitään vaikutusta käyntiin.

Niin, sen vaikutustahan ei näe, jos ei ole ongelmia. Itekkin laitan suuttimien putsausainetta sillointällöin. Bensakoneessa 95/10 nokeaa konetta ja sen takia. Suunnitelmissa on ottaa suuttimet irti ja tsekata miltä ne näyttää. Jossakin vaiheessa, ehkä jakohomman yhteydessä.(n.100thkm ja 7,5v,)
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.02.2019, 20:14:07
STP:n puhdistusaineet paransi mulla käynnistyvyyttä semmoisen 10 celsiuksen verran siinä vaiheessa kun oli jo pahoja ongelmia mutta ei ne ihmeitä tee joten vaihdatin silti suuttimen. Tuli mieleen että miten olisi jos näitä oikeasti käyttäisi säännöllisesti.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: soikka - 21.02.2019, 08:57:15
STP :tä on tullut käytettyä kerran vuodessa...
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Kaldonia1 - 21.02.2019, 09:05:17
STP :tä on tullut käytettyä kerran vuodessa...

Onko tuosta aineesta mitään hyötyä bensa-Volvolle?

Joskus 7-8 vuotta sitten tuttu huoltamokaveri teki öljynvaihdon yhteydessä jonkin puhdistusainehuollon silloiselle V70 2,5 TDI Volvolleni. Olin tyytyväinen, vaikka en isompaa tai erikoisempaa muutosta huomannutkaan. Ehkä se oli ennakointia tai kaiken varalta huoltoa. Ei olisi pahakaan jos kerran vuoteen tekisi.
Otsikko: Vs: D5 ja kilometrit
Kirjoitti: Ossi66 - 21.02.2019, 10:13:51
Niin, sen vaikutustahan ei näe, jos ei ole ongelmia. Itekkin laitan suuttimien putsausainetta sillointällöin. Bensakoneessa 95/10 nokeaa konetta ja sen takia. Suunnitelmissa on ottaa suuttimet irti ja tsekata miltä ne näyttää. Jossakin vaiheessa, ehkä jakohomman yhteydessä.(n.100thkm ja 7,5v,)

Naapurin myyntipuhe koski hänen käyttämäänsä firman Sprinteriä. Käynti kuulemma pehmenee korvin kuultavasti aineen vaikuttaessa. Mitään vastaavaa en ole havainnut oman Volvon kohdalla - kai mulla on kuulossa vikaa  :)