Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S60 2.4i -01 kierrokset laskevat hitaasti ja moottorin vikavalo palaa

  • 20 Vastauksia
  • 4568 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Otsikon autossa ilmestyi eilen startatessa aivan yllättäen ja oireetta moottorin(ohjausjärjestelmän) oranssi vikavalo mittaritauluun ilman mitään muuta viestiä ajotietokoneessa. Löysin sitten VRCF:ltä ohjeen kuitata valo irrottamalla sulake 23 sytytysvirrat päällä, ottamalla virrat pois ja laittamalla sulake takaisin virtojen ollessa pois. Valo hävisi ja ilmeisesti tämä toimenpide muuttaa lambda-arvon 1.0:aan.

Tämän jälkeen ajoin autolla lenkin ja auto toimi muuten moitteetta, mutta vaihdetta vaihtaessa (manuaali) tuntui pieni nykäisy eteenpäin. Pysähtyessä kaasutellessa huomasin, että kierrokset laskevat todella hitaasti. Käytännössä kierrokset laskevat 1500 rpm asti, jonka jälkeen ne nykivät muutaman kerran ylös ja alas n. +/- 200 rpm ja sitten laskevat n. 800 rpm:ään. Hetken kun paikallaan kaasuttelin ja käynnistin auton uudelleen, niin moottorinohjausjärjestelmän vikavalo syttyi jälleen.

Mikähän tästä nyt on mennyt hajalle? Onko muuten tuo lambda-arvon muuttuminen 1.0:aan vaarallista?


Olisiko kukaan Tampereen seudulla halukas lukemaan auton vikakoodit esim. huomenna?

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Mutuna voisin heittää kaasuläppävian. Sehän vaivasi näitä alkupään autoja.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Otsikon autossa ilmestyi eilen startatessa aivan yllättäen ja oireetta moottorin(ohjausjärjestelmän) oranssi vikavalo mittaritauluun ilman mitään muuta viestiä ajotietokoneessa. Löysin sitten VRCF:ltä ohjeen kuitata valo irrottamalla sulake 23 sytytysvirrat päällä, ottamalla virrat pois ja laittamalla sulake takaisin virtojen ollessa pois. Valo hävisi ja ilmeisesti tämä toimenpide muuttaa lambda-arvon 1.0:aan.

Tämän jälkeen ajoin autolla lenkin ja auto toimi muuten moitteetta, mutta vaihdetta vaihtaessa (manuaali) tuntui pieni nykäisy eteenpäin. Pysähtyessä kaasutellessa huomasin, että kierrokset laskevat todella hitaasti. Käytännössä kierrokset laskevat 1500 rpm asti, jonka jälkeen ne nykivät muutaman kerran ylös ja alas n. +/- 200 rpm ja sitten laskevat n. 800 rpm:ään. Hetken kun paikallaan kaasuttelin ja käynnistin auton uudelleen, niin moottorinohjausjärjestelmän vikavalo syttyi jälleen.

Mikähän tästä nyt on mennyt hajalle? Onko muuten tuo lambda-arvon muuttuminen 1.0:aan vaarallista?


Olisiko kukaan Tampereen seudulla halukas lukemaan auton vikakoodit esim. huomenna?


Hi
kaasuläppä vikaaveikkaan.
Putsaa läppä kunnolla,läpänreunat myös
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Onhan tuo kaasuläppävika mahdollinen. Tosin tähän on vaihdettu kaasuläppäkotelo 6 vuotta ja ehkä 100 tkm sitten, mutta välillä olen huomannut pientä nykimistä etenkin kiihdytyksissä. Tunnen melko hyvin tämän kaasuläppäkotelon ja tiedän hyvin, että sille voi olla saavutus kestää 50 tkm.

Kuinka helposti tuon kaasuläppäkotelon vian voi diagnosoida? Tiedän, että uusi kotelo maksaa n. 400 e sinisellä, kun antaa vanhan vaihdossa, joten huvikseen sitä ei tekisi mieli vaihtaa.

Kaasuläppäkotelon olen putsannut huolella, joten siitä tuskin vika johtuu. Tosin ei se ollut alkuunkaan likainen, kun sen viimeksi putsasin.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Onhan tuo kaasuläppävika mahdollinen. Tosin tähän on vaihdettu kaasuläppäkotelo 6 vuotta ja ehkä 100 tkm sitten, mutta välillä olen huomannut pientä nykimistä etenkin kiihdytyksissä. Tunnen melko hyvin tämän kaasuläppäkotelon ja tiedän hyvin, että sille voi olla saavutus kestää 50 tkm.

Kuinka helposti tuon kaasuläppäkotelon vian voi diagnosoida? Tiedän, että uusi kotelo maksaa n. 400 e sinisellä, kun antaa vanhan vaihdossa, joten huvikseen sitä ei tekisi mieli vaihtaa.

Kaasuläppäkotelon olen putsannut huolella, joten siitä tuskin vika johtuu. Tosin ei se ollut alkuunkaan likainen, kun sen viimeksi putsasin.

Hi
ehkäpä se ilmamassamittarin tunnistin on likainen ja ei anna oikeaa tietoa eculle
,,,sen voi puhdistaa vaikka esm jarrucliinerillä,varovasti spreyaamalla molempiin suuntiin ilmamassamitarin saa irti siitä pyöreästä imuputken rungosta.

S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Ite kans tänään putsailin kaasuläppäkotelon,(2,4 S80-01) oli n. 3v. sitten viimeksi putsattu ja oli kyllä aika nokinen.(mistähän sekin tulee). Sullahan voi olla vaikka polkimen asentoanturissa häikkää.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Ite kans tänään putsailin kaasuläppäkotelon,(2,4 S80-01) oli n. 3v. sitten viimeksi putsattu ja oli kyllä aika nokinen.(mistähän sekin tulee). Sullahan voi olla vaikka polkimen asentoanturissa häikkää.

Tuo kaasupolkimen asentoanturin vika voisi olla myös mahdollinen. Tässä on nimittäin oireena sellainenkin, että cruise ei toimi pakkasilla. Sen voi ilmeisesti aiheuttaa joko jarru- tai kaasupolkimen asentoanturin vika. Tämäkin vika ilmeni tänä talvena, mutta se nyt ei ole niin kriittinen, niin ajattelin selvittää sen ensi kesänä.

Kuinka hyvin nuo viat saa rajattua kunnollisella vikakoodinlukijalla? Vikakoodit voisin käydä luetuttamassa jossain liikkeessä. Summamutikassa en viitsi lähteä osia vaihtelemaan.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Ite kyllä veisin volvolle vikakoodien lukuun.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Hi
 Liekö tuon moottotorin ECU on päivittetty uusimmalle ohjelmalle,monta ongelmaa tulee kun laitteet kuluu ja säädöt muuttuu.
meikäläisen kärryn Ecun kävin päivittämässä heti kun käynti ym ongelmat ilmenivät,,,2001 s60+ magneti marelli kaasuläppä systteemi,hyvin toimii kun on puhdas eikä jumita,masina toimii ok
,,,tuo moottorin ohjainlaitteen päivitys maksaa hieman yli 100€,ei ole tietoa kuuluuko se huoltoohjelmaan ilman lisä maksua,mutta kyllä kannattaa päivittää ohjelma jos on vanha
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Hi
 Liekö tuon moottotorin ECU on päivittetty uusimmalle ohjelmalle,monta ongelmaa tulee kun laitteet kuluu ja säädöt muuttuu.
meikäläisen kärryn Ecun kävin päivittämässä heti kun käynti ym ongelmat ilmenivät,,,2001 s60+ magneti marelli kaasuläppä systteemi,hyvin toimii kun on puhdas eikä jumita,masina toimii ok
,,,tuo moottorin ohjainlaitteen päivitys maksaa hieman yli 100€,ei ole tietoa kuuluuko se huoltoohjelmaan ilman lisä maksua,mutta kyllä kannattaa päivittää ohjelma jos on vanha

Täytyy viedä Volvolle tuo vikakoodien lukuun ja kysyä samalla heiltä diagnoosia. Saisivat minun puolestani korjatakin auton samalla, jos oikeasti tietävät, mitä ovat tekemässä. Arvailusta en kuitenkaan ajatellut maksaa.

Pystyykö noita ohjelmistopäivityksiä tekemään mikään muu taho kuin valtuutettu merkkihuolto? Tampereen seudulla ainakin on montakin noita Volvoihin erikoistuneita ei-merkkihuoltoja, jotka varmaan hommat osaavat, mutta jos ei päivitykset yms. onnistu, niin sitten vähän turhaa viedä sellaiseen.


Edit: Pitääkö muuten paikkansa, että tässä autossa tuo moottorinohjausjärjestelmän vikavalo sammuu automaattisesti, kun vika häviää vai pitääkö valo erikseen vielä nollata?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2019, 08:57:32 kirjoittanut Pezku »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ohjelmistopäivityksen pystyy tekemään vain jos on Volvon ohjelmat käytössä. Harvassa paikassa on, koska lisenssi on aika kallis.

Vikavalo sammuu jos vikaa ei tule uudestaan tietyn ajan kuluessa, mutta parempi nollata koska vikamuistissa olevat ilmoitukset voi vaikuttaa toimintaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2253
  • www.vrcf.fi
Kyllä niitä päivityksiä pystyy tekemään, ja paljon huokeammalla hinnalla kuin merkkihuolto.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6040
Kyllä niitä päivityksiä pystyy tekemään, ja paljon huokeammalla hinnalla kuin merkkihuolto.

Kerro lisää. Vdashista olen kuullut ja cemmin puukottamisesta mutten vielä Göteborgin serverin piratoimisesta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5114
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Kerro lisää. Vdashista olen kuullut ja cemmin puukottamisesta mutten vielä Göteborgin serverin piratoimisesta.

Kyllä niitä päivityksiä pystyy tekemään, ja paljon huokeammalla hinnalla kuin merkkihuolto.

Tästä halusin kuulla lisää, miten tuo onnistuu..
« Viimeksi muokattu: 17.02.2019, 16:53:51 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2253
  • www.vrcf.fi
Kerro lisää. Vdashista olen kuullut ja cemmin puukottamisesta mutten vielä Göteborgin serverin piratoimisesta.

Onko joku maininnut jotain piratoimisesta?
 :nohnoh

 

RallyBaron  Samppasport