Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä Ratkaistu ja ilouutisia

  • 137 Vastauksia
  • 66355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #30 : 19.01.2012, 00:06:01 »
Vielä pelannut ongelmitta tuo oma laite niiden tiivisteiden vaihdon jälkeen... Aina laakista tulille ilman sahaamista! (mitä nyt joskus kovemmalla pakkaslla saattanut sammahtaa kerran tai pari mutta etanolia tankissa joten ei yllätä) Ja jos ei lasketa sitä etten viime tankkauksella saanut menemään kaasua kuin 13.6kg... Vaikka mittari näytti tyhjää. Tosin usein menee kuulemma lisää jos painaa uudestaan tankkauksen käyntiin, ei tullut mieleen kokeilla... Hieman kyllä epäilyttää että olisikohan joku venttiili jämähtänyt säiliöiden välissä.

Poissa RH44

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #31 : 19.01.2012, 09:15:50 »
Jos mittari näyttää tyhjää, mutta  vielä menee kaasulla niin eikö ihan kelpo määrä kaasua. Täytön määrähän vaihtelee, lämpötila vaikuttaa paineeseen, painehan se määrää kuinka paljon sitä kaasua menee säiliöön. Sen jälkeen oma V70 -06 bifuel toiminut kun pääsäiliön venttiili vaihdettu vuosi sitten, tankkiin menee hieman alle 15 kg, jos on kaasu ollut loppu eli menty bensalla tankille.
Sama ongelma on että joskus joutuu sahamaan hieman käynnistäesä, noin 2-3 sek ehkä. Melkein käynnistyy mutta simahtaa ja sitten joutuu sen muutaman sek. starttaamaan. Kokeiltu sitä että virrat päälle ja muutama sek. odottelua ennen käynnistystä, silloin on käynnistynyt heti.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #32 : 20.01.2012, 00:24:39 »
Ohjekirjan kaasulisäosan mukaan maks. puhtaan metaanikaasun täyttömäärä 16.6kg ja maks.pohjanmeren kaasun täyttömäärä 19.3kg... Lisäksi huom! Nopean tankkauksen asemalla tankattaessa täyttömäärä ja ajomatka pienenevät enintään 10%. Jos maakaasu on laadultaan huonompaa, jolloin sen energiataso on heikko, ajomatka on vielä lyhyempi.

Kun bensiiniä on jäljellä noin 6 litraa, varoitusvalo syttyy ja teksti "bensiinin taso alhainen"

Kun kaasumittarin merkkivalo syttyy on kaasua jäljellä noin 40km ajomatkaa varten...

Jos bensiinisäiliö on täysin tyhjä, voidaan hätätilanteessa käynnistää kaasulla.
Tällöin käynnistysaika voi olla yli 5 sekuntia.

05- Bi-Fuel lisäosa löytyi TP8406
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 00:51:42 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #33 : 20.01.2012, 13:12:02 »
"Jos bensiinisäiliö on täysin tyhjä, voidaan hätätilanteessa käynnistää kaasulla.
Tällöin käynnistysaika voi olla yli 5 sekuntia."

Jaa se kuitenkin käynnistyy pelkällä kaasullakin?  :o  Hyvä tietää jos joskus pääsee bensa loppumaan.  :)

Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #34 : 20.01.2012, 19:34:56 »
Niin tuossa ohjekirjassa sanotaan!!!! Itselle ainakin ihan uusi juttu...

(ei ole aiemmin tullut sitä edes tarkkaan luettua...)  :2funny:

Poissa mikav70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • V70 bi-fuel 06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #35 : 26.01.2012, 21:37:26 »
Ilmoittaudun myös käynnistys vaikeuksien riesaamaksi. Itse olen vikaa selvitellyt näiden foorumien kirjoittelujen perusteella ja "löytänyt" muutaman vian onnistumatta niitä kuitenkaan korjaamaan. Minun käynnistys ongelmani tuntuisi johtuvat kaasusta täyttyneestä imusarjasta. Pitkä vieteri ilmiö esiintyy kylmällä tai lämpimällä kelillä ja jo noin ~3 h seisottamisen jälkeen. Ongelman voi kiertää irroittamalla tuo paineensäätimen alipaineletku (helpoin irroitettava). Kaasu ei kuitenkaan tuntuisi vuotavan ko. letkun kautta vaan ns. "normireittiä" kaasunjakajan kautta. Tuolla jakajassahan on sulkumagneettiventtiili. Sen olen purkanut ja puhdistanut (samalla vaihdoin nuo jakajan tiivisteet), mutta ongelma ei poistunut. Mahtaako tankin magneetti venttiilin vuotaminen olla merkittävä käynnistys ongelmien auheuttaja? Minulla tuo tankin venttiili ainakin vuotaa vaikka joillakin se taitaa jumittaa kiinni asentoon. Minulla se/ne naksuu ja toimii suht normaalisti, mutta suljettuna linjasta vuotaa hiljaa kaasua säätimeen (testattu tyhjentämällä korkeapainelinja ja seuramalla sen jälkeen matalapainepuolen "isoa" kaasuputkea. Tuo toinen "vakio ominaisuus" bi-fueleissa, sammuminen kesken ajon löytyy myös minun autostani. Yleisemmin sammuminen tapahtuu kevyellä kaasulla ajettaessa n. 30 min käynnistyksestä. Tässäkin tuntuisi olevan ongelmana liikakaasu imusarjassa. Mikäli kerkiää painamaan petrooli valinnan liikkeessä (mäkistartti) jatkuu matka normaalisti, mutta mikäli moottori sammuu siten että joutuu starttaamaan avaimesta, niin jälleen löytyy se pitkä vieteri konepellin alta ja toivottavasti pitkä pinna kuskilta sekä perässä ajelijoilta. Startilla joutuu jälleen pumppaamaan liikakaasut moottorin läpi, jotta bensa pääsee syttymään. Onko joku tosiaan putsannut kaasunjakan askelmoottorin? käsittääkseni sen liika avautuminen (kotroilmaton) voisi mielestäni aiheuttaa moottorin sammumisen.   

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #36 : 27.01.2012, 06:56:39 »
Mulla putsattiin askelmoottori Oragasilla ja vaihdettiin askelmoottorin korjaussarja. Ei vaikutusta eli samat viat edelleen.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #37 : 27.01.2012, 20:44:41 »
Askelmoottorin korjaussarja??? Ei taida olla korjattavissa? (ei ainakaan näyttänyt sellaiselta että saisi edes purettua) Olisiko kaasunjakajan korjaussarja(tiivisteet+kalvo) laitettu?... Varsinkin tyhjäkäynnillä sammui välillä kun vaihtoi kaasulle ja reagointi kaasupolkimeen viiveellä mutta nekin ongelmat poistui kun vaihdoin tiivisteet paineenalentimeen... (samalla kertaa vaihdoin tiivistesarjan myös jakajaan...) Siis se pitkä startti poistui myös... Ja en ainakaan itse keksinyt muuta reittiä kaasun vuotamiselle imusarjaan kuin sen paineenalentimen kalvon imupainepuolella olevan metallihaitarin pieni o-rengas... Tietysti vuotava kaasusuutinkin voisi mahdollisesti aiheuttaa jotain ongelmia? Kun järjestelmässä kuitenkin painetta vaikka solenoidi sulkeutuisi...

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #38 : 28.01.2012, 09:27:32 »
Kyllä se oli askelmoottorin korjaussarja. Tarkistin kuitista. Mitä sitten tarkottaa, en tiiä. Voi olla ne mainitsemasi tiivisteet. Uusi askelmoottori maksaisi kuitenkin melkein tonnin ja asennuksineen tonnin.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #39 : 30.01.2012, 09:19:40 »
Uutta tietoa. Osin lohduttavaakin.
Otin jussin78:n ohjeen mukaan kaasunpaineensäätimeltä imusarjalle menevän letkun irti säätimestä yöksi. Ajattelin sitä vielä testata ja tulos oli hyvin yllättävä: auto lähti heti käymään kun vähän pyöritti!!! Edellisenä aamuna oli vähemmän pakkasta ja sai sahata ainakin 20 s nyt ehkä 2s.

Auto oli tänään "Volvolla" vikakoodien luvussa eikä mitään löytynyt. Eikä kuulemma saa tiivisteitä eikä muutakaan osaa paineensäätimeen vaan pitää ostaa uus osa joka maksaa n.1300€+asennus. Ja asentajan mukaan ei voi sanoa, että vika olisi varmasti säätimessä vaan pitäisi monta tuntia haistella ja todeta, että kaasu vuotaa seisoessa imusarjaan. Nyt soittelen kuitenkin vielä muutamaan paikkaan (esim. oragas) ja selvitän tiivisteiden vaihtoa, koska ainakin jussin78 on ne saanut ja vaihtanut.
Nyt on luvattu loppuviikoksi 25-27 pakkasta eli revin letkua joka ilta irti ettei tarvi sahailla aamusin.

Niin ja se lämpötila-anturi taitaa olla ehjä vaikka ensin luulin sitä vialliseksi...

Lisäys:
Soitin Oragasille ja he sanoivat, että kun askelmoottori (siis sähkömoottori) on jumissa niin se jää auki ja päästää todella paljon kaasua imusarjaan ja siksi pitkä startti ja sammuilu. Menen huomenna Oragasille ja he tarkistavat kumpi on risa, paineensäädin vai askelmoottori.  Palataan asiaan taas kun on asiaa.  8)
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 09:46:20 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #40 : 30.01.2012, 20:28:24 »
Oragasin reissu tehty ja (ainakin yksi) vikakohta löytynyt. Paineensäädin vuotaa kaasua sisäisesti ja ilmeisesti jäähdytysnestettä ulkoisesti ja paineet sahaa ylös ja alas jatkuvasti. Yleensä alas nollaan ja siksi sammuu ajossa. Autossa oli painemittari kiinni koeajolla ja siitä näki paineiden sahaamisen. Uusi osa ja asennusaika tilattu. Maksaa tonnin töineen. Jospa sitten kävisi kuten pitääkin.  :-*  Vaikka toisaalta rahanmenon takia  :'( .
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #41 : 31.01.2012, 00:36:26 »
Ymmärsin että siihenkin saisi tiivistesarjan esim oragasilta!!?? Jäisi maksamaan noin puolet uuden hinnasta ja sinne tulee riittävästi uusia osia jolloin vastaa sitä uutta! Joten kannattaa ainakin kysyä... Ja kuten aiemmin sanoin niin kalvoa, metallihaitaria ja männän pakeliittirengasta lukuunottamatta löytyi helposti sopivat o-renkaat sekä se männän x-rengas ja ne maksoi noin 5e!!! (nuo tiivisteet hain tiivistekaupasta...) :hello:

 Ja tuo volvon "tuntien työ"... Eikö se nyt selviä aika nopeasti esim saippuavedellä kun jos ottaa sen imusarjalle menevän letkun irti ja siihen saippuavettä tai upottaa sen letkun pään vesiastiaan ja katsoo sit et kupliiko... Niin ja virrat varmaan tarvii käyttää päällä kun jos vuotanut paljon ja ehkä paineet jo laskenut ni saa uudet paineet järjestelmään...   :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 00:49:58 kirjoittanut jussin78 »

Poissa mikav70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • V70 bi-fuel 06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #42 : 31.01.2012, 01:20:40 »
Moi Kaasuvolvo
Itse olen nyt irroitellut jo jonkin aikaa tuota paineensäätimen letkua ja se on ollut toistaiseksi ainoa selkeä auttava asia käynnistyksiin. Jotain olisi kuitenkin tehtävä korjaavana toimenpiteenä, ei tuota letkun nykimistä loputtomiin jaksa. (PS. jos muuten joskus sekoat tahdista, etkä muista laittaa letkua kiinni, kun lähdet ajamaan, niin seurauksena on tuo katsastusmiestenkin kyttäämä moottivaroitusvalo MIL). Mikäli päädyt vaihdattaman tuo diagnosoidun ongelma kohdan, pianeensäätimen, niin tokihan kerrot tänne palstalle kuinka kävi. Huolimatta lopputuloksesta minä olisin kiinostunut lunastamaan sen vaihdetun, siis vanhan, säätimen. Itse kun on ollut tapana kaikkea yrittää korjailla, niin vähintäänkiin mielenkiinnosta haluaisin tuollaisen purkaa. Omaani en arvaa lähteä purkamaan, saattais toi auto joutua seisomaan hyvinkin pitkään pihamaalla.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #43 : 31.01.2012, 06:59:03 »
Pitää siis muistaa laittaa letku aamulla startin jälkeen kiinni. Vaihdatan säätimen kyllä, osahan on jo tilattu. Uusi on aina uusi. Jos Oragas ei ota vanhaa itselleen (nythän siinä on Oragasin säädin) ja minun vanha on vielä tallessa, niin otan sen talteen kyllä.

Ja JUSSIN78. Säätimeen ei saa tiivisteitä eikä kalvoa. Kysyin kyllä sitä Oragasilta kun siellä kävin. Joten ainoa mahdollisuus on uusi osa. Enään en ota käytettyä osaa koska niistä ei ikinä tiedä ja menee rahat hukkaan.Nytkin on se 2005 kolariautosta otettu osa ja se on risa. Uusi toimii varmasti.

Kohta mennään taas starttaan lyhyesti. Pakkasta on -20. Pitää muistaa laittaa se letku takasin kiinni. Sitten toivotaan ettei sammu aamuruhkassa. Koskahan pääsisi ajelemaan ilman "konsteja" ja pelkotiloja? :hello:
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #44 : 01.02.2012, 20:54:22 »
Hyvä tietää kun se tieto siitä korjaussarjasta oli tosiaan muualta kuultua enkä ole ehtinyt kysymään itse kun sain pelkkien tiivisteiden vaihdolla oman toimimaan... Ja tottahan se on että uusi on aina uusi... Mutta kuten tässäkin tapauksessa pirun kallis sellainen... :'(

 

RallyBaron  Samppasport