Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 D5 -04, kylmänä käynnistyksen jälkeen raklatusta hetken konehuoneesta?

  • 42 Vastauksia
  • 22818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Tere,

Tuossa muutamana aamuna kylmänä käynnistäessä (ardic toki ollut päällä) käynnistyksen jälkeen kuuluu konehuoneesta kova raklatus hetken aikaa. Häviää itsestään noin 20sek kuluttua, mutta häviää heti jos kaasuun koskee ja kierrokset nousee. Roklatus kuuluu jakopään puolelta... Silmämääräisesti katsottuna apulaitehihna ei pompota eikä täristä roklatuksen aikana.

Tarviiko alkaa huolestua? Ei kuulu joka aamu... Mitä voisi kotikonstein tarkistaa? Autolla ajettu 250tkm ja jakopää rempattu pari vuotta sitten.

Kiitokset vastauksista!
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Mulla teki ensin niin että alin apulaitteenohjainrulla jumiin ja hihna pois paikaltaan onneksi ei särkenyt mitään paitsi rulla uusiksi.Sitten jäi semmonen ihme ääni roklatus/välillä kirkkaan puoleinen mutta hihna ei pomppinut mihinkään.Vaihdettiin laturin vapaakytkin ja ääni hävisi koska jos se olisi mennyt juntturaan olisi lasku ollut tuhat eurosia.Ja mulla on mittarissa 217000km ja sanoovat jotta tuon 250-280000 km tietämillä se menee onpa niitä mennyt pienemmilläkin kilometri lukemilla.Unohtu että oletko kattonu sinne moottorin peitemuovin alle näkyykö siellä missään kohti suutinten suunnalla mustaa töhnää johon syynä suuttimen vuoto ja aiheuttaa myös ääntä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 20:49:25 kirjoittanut juse D5 »

Poissa mikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Sama vuosimalli ja ajettu 185 tkm. Tuota on kuulunut jo muutaman vuoden ja tosiaankin vain ja ainoastaan kun Adric on lämmittänyt koneen. Olen myöskin yrittänyt tuota paikallistaa, muta aika vaikeaa on. Minulla on ainakin käynnistyvyys kunnossa eli lähtee hyvin käyntiin kaikissa tilanteissa. Tähän kaipaisin minäkin ehdotuksia!

Ainut mikä itsellä on tullut mieleen että jos kone ei ole oikeasti täysin lämmin niin yksi pytty ei lähde "mukaan" jostakin syystä. Hehkutustahan tuossa tilanteessa ei juuri tapahdu. Mutta miksi sitten lähtee hyvin täysin kylmänä?

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
En nyt osaa varmasti sanoa tekeekö tuota raklatusta vain jos ardic ollut päällä. Mutta töistä lähtiessä kun auto on aamulla ajettu lämpimäksi, raklatusta ei ole. Kerran on ollut mutta muistaakseni oli kovempi pakkanen silloin. Ja tosiaan, tänäkin aamuna raklatti heti kun käynnisti, painoin samantien aavistuksen kaasua (1000rpm) ja ääni hävisi samantien eikä tullut takaisin...

Paljonko tuon vapaakytkimen vaihto kustansi? Jos laittaisi ihan varmuuden vuoksi. Mitään käynnistysongelmia yms ylimääräisiä ääniä ei ajossa ole koskaan ollut...

On vaan pirun kova ääni kun käy kuuntelemassa pelti auki, hirvittää... Mutta tosiaan häviää itsestään noin 20sek jälkeen... Just ehtii avata pellin ja käydä kuuntelemassa ja sit häviää.
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vapaakytkin oli 95 euroa ja työ n.8-90 euroa en tiedä onko muualla sama hinnoittelu mutta kysymällä siniseltä se selviää mutta tuon se minulle kustansi.

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Lisäyksenä tuohon vapaakytkimeen; sanoit että on kirkas ääni? Mulla ei sitä todellakaan ole. Ei siis mikään sirinä/kihinä vaan epämääräinen todella karkea roklatus. Sama ääni voisi kuulua jos mäntä olisi puoliksi irti kangesta  ;D
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Niinpä se äänen kuvaaminen ei aina olekkaan yksin kertaista mutta jos on poikkeavaa ääntä kuten mulla oli verrattuna nyt laiton jälkeen niin enpä erehtynyt.Esim. Youtubessa(mulla oli aika lähelle samanlainen) on ääni esimerkki tuosta laturin vapaakytkimen äänestä ei muuta kuin kuulokkeet päähän jos ei ole kunnon kaiuttimia niin voi päätellä jotain. ;) Mutta jos se raklatus on ominaisuus näissä moottoreissa kyllähän tuo mullakin kylmänä ääni on erilainen mutta mulla ei ole kuin säteilijä lämmittämässä mutta toivottavasti löydät syyn ja pääset epätitoisuudesta. :)
« Viimeksi muokattu: 24.01.2011, 19:51:24 kirjoittanut juse D5 »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Rikkinäisen vapaakytkimen härö-ääni tosiaan häviää jos nostaa kierroksia. Vika ei häviä itsestään eikä ääneen pitäisi vaikuttaa onko kone lämmin tai kylmä. 
Tuli mieleen, voisiko olla että suuttimet vuotaa vähän ja kone raklattaa sen takia hetken aikaa kylmänä? Omassa D5:ssa (248tkm)  jo -10C ilman Ardicia tekee käynnistysääneen aika raakaa raklatusta noin sekunniksi. Ei ollut uudempana. En edes usko että lähtisi käyntiin ilman esilämmitystä yli -20 C nykyään. Jo -15C vaatii n. 4-5 sec starttauksen, aika oli 1-2 sec kun kilometrejä oli takana alle 100tkm.

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Voisihan se olla tuokin. Viime talvena (maaliskuussa ostin auton) ei pitänyt mitään mekkalaa, ja nyt tänä talvena aluksi epäilin että kylmänä jokin vain resonoi pahasti konehuoneessa. Mulla tosiaan pitää ääntä paljon kauemmin kuin tuon 1 sekunnin. Ja alkoi tavallaan aika yhtäkkiä tuo ääni tänä talvena. Kilometrejä autoon tulee paljon, matka-ajoa. Näkeekös nuo vuotavat suuttimet jotenkin jostain töhnästä tms?
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Mulla vuotaa yksi suutin joka menee korjattavaksi ensi tiistaina ja muistaakseni säklätys kuuluu vaihtelevasti myös lämpimänä.Se vuotava suutin nokeaa pien omaisesti ympäristöään jota minäkin ruukkarin kärjellä ropsuttelin pois jolloinka näkyi se yhden suuttimen vuoto selvimmin.Ja on kuin venetervaa, mutta onneksi saa korjattua eli ei kannata antaa liian kauan olla sellaisena muutoin tulee isompi rumpa.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2011, 21:17:34 kirjoittanut juse D5 »

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Tänä aamuna nollakelistä startatessa (ardic ollut päällä) roklatus ei alkanut välittömästi käynistyksen jälkeen. Meni sekunti pari ja sen jälkeen pikkuhiljaa alkoi roklattaa ja hävisi taas kun painoin aavistuksen kaasua.

Näyttäisi olevan kuitenkin joka aamuinen ääni tätä nykyä...
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Tuo tosiaan kuulostaa laturin vapaakytkimeltä. Laturihan alkaa lataaman vasta sekunnin pari käynnistyksen jälkeen -> laturin vapaakytkin kuormittuu ja alkaa pitää ääntä. Sekin kuuluu tuon ominaisuuksiin, että kierroksia nostamalla loppuu ääni.

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Kauankohan tuolla uskaltaa ajella ennenkun saa huoltoon ajan? Pitäs käydä duunis, 100km päivässä... Kait se alkaa sit huutaa koko ajan ku on iiiihan lopussa? Pelko persiissä millon heittää moniurahihnan jakopään väliin  :idiot2:
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vaikea sanoa kesto aikaa mutta sitten jos se lyö sen sinne jakopäähän niin sitten puhutaan tuhat eurosista, varmaan mahdollisimman nopeaan kannattaa tehdä ja hinta ei päätä huimaa. ;)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Mun korjaaja sanoi, että laturin hihna rispaantuu kun vapaakytkin ei toimi ja sitten voi katketa tms. Ei pitäisi olla ihan nopea homma ja ongelma on vain tyhjäkäynnillä, kierroksilla toimii ihan normaalisti.
Koko vapaakytkin keksittiin kun hihnat ei olleet pitkäikäisiä dieseleissä aikoinaan.
Korjata tuo kannattaa tietty niin pian kuin mahdollista, mutta mitään paniikkia ei ole. Monet on kuulemma ajaneet pitkäänkin kun eivät tiedä näistä jutuista mitään ja hihna on ollut kuin koiran purtavana.
Uudemmissa ongelman tekee ikävämmäksi että hihnaa ei näe kunnolla kuin poistamalla suojus pyöräkotelon kautta. 

 

Samppasport  Futurez