Kulkukoira  Proturbo

V70 D5 -04, kylmänä käynnistyksen jälkeen raklatusta hetken konehuoneesta?

  • 42 Vastauksia
  • 22821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Varasin tänä aamuna Auto-Salvasta ajan ensi viikon maanantaille. Saas nähdä mitä kaikkea vaihtavat kyselemättä. Sanoin kyllä itse epäilyksenä tuon vapaakytkimen. Toivotaan että tulee kuntoon!
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Mulla teki ensin kepposet se alenpi ohjainrulla eli oli kaputsiino onneksi ei särkenyt muuta no uusi rulla ja hihna sitten jäi korostuneena tuo vapaakytkimen ääni jota tämä rullan laittaja ei pystynyt laittamaan puuttuvien (erikois) työkalujen osalta.AvainVaunussa vaihtoivat kytkimen ja laittoivat myös uuden hihnan vaikka sanoin että ei tarvitse kun uusi jo on mutta eipä tuo haittaa varmaan semmonen tyyli että eivät luota vaan laittaavat automaattisesti uuden hihnan myös.Hintaa tuli reissulle 225e kun laittoivat uuden pariston kaukosäätimeen ja otin muutaman lasikanta polttimon.Saattaahan ne vaihtaa niitä ohjainrulliakin jos toteavat että on häikkää mutta oletpahan sitten huoleton jonkun aikaa.

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Varasin tänä aamuna Auto-Salvasta ajan ensi viikon maanantaille. Saas nähdä mitä kaikkea vaihtavat kyselemättä. Sanoin kyllä itse epäilyksenä tuon vapaakytkimen. Toivotaan että tulee kuntoon!

Joko Volvo on kunnossa?

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Miten tuo vapaakytkimen rikkoontuminen voisi aiheuttaa mitään vakavaa.? ainoastaan sen että räikkämekanismi ei enään toimi mikä pikkuhiljaa kuluttaa apulaitehihnaa. tai rulla ei pidä kumpaankaan suntaan ja laturi ei toimi oikein. Mikäli rikkontumisella tarkoitetaan laakerin skoolien irtoomista ja rullat lentelee pitkin konehuonetta ja hihna sinkoutuu ties minne niin sitä voisi jotain vakavampaa seurata. Mutta tälläinen rikkontuminen lienee todella harvinaista. raklatus kylmänä mielummin venttiilinostimista. Öljykanavat noille yleensä ahtaita. Omassa D5 sama ongelma
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011, 21:22:31 kirjoittanut luzka »
S60 D5 2006

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Kokemuksesta sanovaat että kun se menee sököksi niin iskee sen apulaitehihnan jakopäähän ja sitten puhutaan tuhat eurosista elikkäs tiedossa kansi hommia joten itse en ainakaan ala pelaamaan rikasta ja rutiköyhää eli parempi olla etukäteen viisas kuin jälkeen päin.

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
No tässä tapauksessa sillä tarkoitetaan sitten itse laakerin vauriota. mikäli olen ymmärtänyt vapaakytkin on rullalaakeri jossa räikkämekanismi. Vaikka ääni kuuluisi venttiilinostimista, vaihtavat varmaan sinisellä ilomielin sen vapaakytkimen.
löysin tekstiä missä kerrotaan vapaakytkimen jumiutumisen aiheuttaneen hihnan katkeamisen ja jakopäävaurion.
Tämähän on pitkä prosessi tapahtua ja helppo välttää tarkkailemalla apulaitehihnan ja vapaalaakerin kuntoa. Jumittunut vapaakytkin aiheuttaa vauriota ainoastaan auton sammutuksessa. Kytkin on jumiutunut ja laturi pääsee pyörähtämään jonkun yhden kierroksen auton sammumisen jälkeen. Tämä pikkuhiljaa syö apulaitehihnaa ja jossain vaiheessa ajonaikana se poikkeaa. Vapaa kytkin helppo tarkistaa. hihna pois ja Toiseensuuntaan pitää lukita että laturi pyörii ja toiseen antaa periksi ja aksiaalista väljyyttä ei saa esiintyä. Apulaitehihna helppo tarkistaa. vetopinnassa ei saa olla suurempia halkeemia. mitään epätasaista kulumista tai rispaantumista. Epätasainen kuluminen ja rispaantuminen kertoo sen että vapaakytin ei toimi oikein. Jos vapaakytkimen laakeria viitsii kerran vuodessa rasvata niin kapistus tulee olemaan ikuinen.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2011, 21:43:42 kirjoittanut luzka »
S60 D5 2006

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Joko Volvo on kunnossa?

Morjes, tänään kävin auton hakemassa huollosta. Viikon aikana soittelivat, että mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Starttailivat autoa kylmänä kolmena aamuna, +0C ja -13C pakkasessa. Vikakoodin antoi jatkuvana nokka-akselin asentoanturista. Sen vaihtoivat, mutta sanoivat että se ei ääneen vaikuta. Eivät meinanneet saada kylmänä käyntiin autoa, joten se ainakin parani anturin vaihtamalla. Itse kun aina lämmitän ardicilla. Nyt starttasi 3pv seisomisen jälkeen kuin palmun alta.

Sanoivat että mitään hälyyttävää ei löydy, hehkut ei anna vikakoodeja eikä suutinvikoja ole havaittavissa. Apulaitehihna rullaa niinkuin pitääkin. Joten ei auta kuin seurata tilannetta, sanoivat että vapaakytkintä ei oikein voi tarkistaa onko viallinen vai ei, joten eivät sitä vaihtaneet. Huomen aamulla selviää, kuuluuko ääniä vai ei.

Tottakai huollossa ääniä ei kuulu sillon ku pitäs... Mut tosiaan starttailivat täysin kylmää konetta, itse aina lämmitän ardicilla... Ehkä siinä ero?
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Tuon vapaakytkimen tarkistuksen kanssa kyseinen firma on osoittanut ammattitaitonsa  ;D
S60 D5 2006

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Voikos tuota vapaakytkimen kuntoa todeta muutoin kuin kuulostelemalla että raklattaako se?
Volvoton

vaurula

  • Vieras
Sanoivat että mitään hälyyttävää ei löydy, hehkut ei anna vikakoodeja eikä suutinvikoja ole havaittavissa.

Antaako hehkut jotain vikakoodeja joskus?

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Antaako hehkut jotain vikakoodeja joskus?

Eipä ne anna, kun on bensamallin kone.
Volvoton

Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Antaako hehkut jotain vikakoodeja joskus?

Antaa kuulema jos eivät toimi niinkun pitää.. Itsellä ei ainakaan ollut mitään häikkää.

Ja päivityksenä; aamulla taas normaalisti raklattavissa olosuhteissa ei kuulunut mitään... Ihmetellään.  :idiot2:
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa Putrus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
    • Pienkoneiden (ja autojen) huollosta
Voikos tuota vapaakytkimen kuntoa todeta muutoin kuin kuulostelemalla että raklattaako se?

Voit testata, kun irroitat apulaitehihnan (katso ensin pyörimissuunta, että tulee laitettua takaisin samoin päin) ja sitten pyörität laturia käsin. Toiseen suntaan pitäisi lyödä tyhjää ja laturin akseli ei silloin liiku. Toiseen suuntaan taas ottaa kiinni ja laturi pyörii mukana.

Tuollainen on kyllä kiusallista, että kun vie korjaamolle, silloin ei vika tietenkään esiinny :-\

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Eipä ne anna, kun on bensamallin kone.

Onko beansakoneessa muka vapaakytkin. Epäilen?
Kytkimellä ei mun mielestä ole bensakoneessa mitään virkaa.
S60 D5 2006

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Kuka perustelee vapaakytkimenkäytön bensakoneessa? Dieselissä moottori sammuu, kuin seinään. Bensakone sammuu aika tasasesti. Vai mites 5 sylinterinen? ei ole itsellä koskaan ollut 5 bensaa. Onko muilla autovalmistajilla vapaakytkimiä bensakoneiden laturissa? Itse olen nähnyt vain dieseleissä.  :o
S60 D5 2006

 

Samppasport  Futurez