Samppasport  Futurez

V70 D5 -04, kylmänä käynnistyksen jälkeen raklatusta hetken konehuoneesta?

  • 42 Vastauksia
  • 22815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Antaa kuulema jos eivät toimi niinkun pitää.. Itsellä ei ainakaan ollut mitään häikkää.

Eivät välttämättä anna. Tänään kävin TM:n pajalla, kun auto käynnistyy tosi huonosti. Epäilin hehkuja ja Tero oli samaa mieltä. Ottivat hehkut irti ja testasivat, tulos 3 pimeänä. Mitään vikakoodeja tai muita paljastavia asioita ei auto ole antanut. Vaihdettiin sit samalla kaikki kynttilät...
Siis V70 D5 -02.
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Kuka perustelee vapaakytkimenkäytön bensakoneessa? Dieselissä moottori sammuu, kuin seinään. Bensakone sammuu aika tasasesti. Vai mites 5 sylinterinen? ei ole itsellä koskaan ollut 5 bensaa. Onko muilla autovalmistajilla vapaakytkimiä bensakoneiden laturissa? Itse olen nähnyt vain dieseleissä.  :o

On niitä aika monessa automerkissä huolimatta onko 4,5,6,x sylinterinen bensa tai dieseli. Tietyillä kierroksilla tuohon hihnaan tulee melko isot resonanssit ja ilman vapaakytkintä hihna, sekä kiristimet ovat kovilla. Vapaakytkin on kustannustehokas tapa nollata tuo resonointi. Olen sellaisiakin kohtia nähnyt vanhassa hihnassa, missä laturin hihnapyörä on ruopinut syvän uran hihnaan. Kun polkaistaan kaasu pohjaan ja sammutetaan moottori äkkiä, niin laturin roottori saattaa pyöriä hetken vielä samalla löysäten jousikuormitteista kiristintä.


Poissa Jonski-D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Päivitystä:

Nyt 2 viikkoa ajeltu, pakkaset vaihdelleet parista asteesta kolmeenkymmeneen. Eikä yhtenäkään aamuna ole kuulunut tuota ylimääräistä ääntä. Voisko se rikkinäinen nokka-akselin asentoanturi muka jollain lailla saada sen äänen aikaan? Aika mystistä. Ilmoittelen heti jos ääntä vielä kuuluu.
Volvo V70 2.4D ´03
Skoda Superb Combi 1.6Tdi ´11
Projekti VW Kupla '65

Poissa mikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Omasta (D5 -04 187tkm) vaihdoin tuon vapaakytkimen ja ihmeellistä kyllä tuo kylmäkäynnistyksen yhteydessä ollut ääni hävisi. Huoneenlämmössä tuo vapaakykin luisti jonkin verran, mutta kylmässä oli yhtä puuta. Käsittääkseni tämä voisi selittään tuon lämpötilan vaikutuksen jota itse ihmettelin.

Tuota vapaakykintä saa myös Boshilta ja hinta oli n. 80, vaidettuna 100 € kun otin laturin irti. Ei halpaa mutta hieman edelisempaa kuin "sinisellä".

Poissa VolvoV70TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Mulla kanssa rallatteli auto kylmänä ja myös kun laittoi ilmastoinnin päälle. Laturin vapaakytkinhän se oli entinen ja sen vaihtamalla ääni hävisi. Kilometrejä mittarissa 480tkm. 180 euroa teki remontti korjaamolla, kun samalla vaihtoivat vielä moniurahihnan. Tässä vielä video äänestä https://www.youtube.com/watch?v=_NrkfmP8Y0w
Volvo V70 D5 -03

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Hihna heiluu tossa videossa sulla aika vietävästi että hyvä että korjattiin O0  Itse kokeilen kohta vaihtaa ennakoivasti tuota kytkintä vaikka ei vielä heilukkaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa VolvoV70TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Siis tuo videohan ei ollut omasta autosta, mutta ääni täysin sama  ;)
Volvo V70 D5 -03

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2887
Selvisikö tämän äänen lähde ikinä? Tosiaan oma 350tkm veivattu D5:seni päästelee videota vastaavan äänen aina "kylmänä" käynnistäessä, kun Ardic on ensiksi lämmittänyt konetta. Laturistako tuo ääni siis tulee? :idiot2: Uusi laturi tilalle ja problem solved? Laturin vapaakytkin on vaihdettu, eikä ääni tosiaan poistunut.


https://www.youtube.com/watch?v=jLCkjlJNG0Y

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Mulla se ääni tulee vaan jos on ardiccia käyttänyt ja sammuttanut just. Se tulee harvemmin jos antaa sammua kunnolla ja starttaa auton vasta kun mittariston keltaiset valot sammuu. Voi kuulua silti. Laturin vapaakytkin on ehjä, muista apulaitteista ohjaustehostin rouskuttaa joskus kylmänä. Seuraavaksi on suuttimet menossa huoltoon ja sen jälkeen katsotaan vaikuttaako asiaan. Kylmänä ei halua suuttimet aueta. Sitä vaan en tajua miksi tuo ei ikinä tule jos ei käytä ardiccia. Ihan kuin olisi joku vesikiertojuttu.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Ja tosiaan oma laturi lataa vielä hyvin ja tasaisesti ja hihnakaan ei silmissä hypi ja on pysynyt ehjän näköisenä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2887
Kyllä tuo ääni laturista taisi tulla. Täsmälleen sama ääni pääsi omasta D5:stani, kuten yllä kerroin. Vajaa viikko takaperin vaihdettiin arpaonnea testaten uusi laturi ja ääni hävisi tyystin. Tosiaan tuonta ääntä lukuunottamatta laturi pelasi, kuten kuuluukin, mutta eipähän nyt tule enää ylimääräisiä ääniä. 8)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Mulla huonoimman suuttimen vaihto on vähentänyt ääniä, eli osa äänistä on ollut hetkellistä vajaalla käyntiä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Laturia olen epäillyt tämän kevään mutta nyt kun sitä rupesin tutkimaan niin kiristin oli todella löysästi kiinni https://youtu.be/tZD4zSiyi7U. Tämä ääni ei vaatinut Ardiccia vaan tuli varsinkin kylmänä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

RallyBaron  Samppasport