Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 7 neliskantti - 26.01.2011, 18:52:51

Otsikko: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: 7 neliskantti - 26.01.2011, 18:52:51
 elikkäs polttoaine mittari ongelmia tuli polttoainepumpun (tankin sisäinen) vaihon yhteydessä. mittari toimi kohtuu hyvin ennen pumpun vaihtamista. en mielestäni kovin ruhjonu sitä systeemiä missä on polttoaine anturi ja pumppu kiinni.  Ja just samallalailla kävi entisesä 740 johon olin vaihtanu ihan uuden polttoainemittarin ennen pumpun vaihtoa. mistähän ihmeen syystä näin on käynyt??
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Chili - 26.01.2011, 20:03:04
Aika yleinen syy on se, että asetelmaa tankkiin laittaessa olet joutunut käyttämään lievää väkivaltaa ja se putki, jonka sisällä anturi liikkuu on auennut laidastaan - ja anturi takeltelee ja jumii.

Asetelmaa paikalleen asentaessa olisi asetelma vedettävä ensin kasaan narulla - naru laipan läpi ulkopuolelle solmuun.  Kun asetelma on paikallaan, katkaise naru ja vedä se pois tankista.
(http://farm5.static.flickr.com/4109/4831669966_af7b64808c_b.jpg)
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: 7 neliskantti - 26.01.2011, 20:20:35
Asetelmaa paikalleen asentaessa olisi asetelma vedettävä ensin kasaan narulla - naru laipan läpi ulkopuolelle solmuun.  Kun asetelma on paikallaan, katkaise naru ja vedä se pois tankista.
[/quote]

vai että tuommosia patentteija pitäs tehä.

Mut ainaki entisesä vollesa mittailin anturia nii kyl se jonkulaisia ohmi lukuja anto että suunilleen ois oikeen näyttäny mut mittarisa ei vaan oikein mitää tapahtunu. Oisko tehny mittari piikin :D
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Chili - 26.01.2011, 20:23:41
Jos mittamalla tankin ulkopuolelta totesit anturin toimivan loogisesti, niin eihän siihen sitten montaa vikapaikkaa jää: Ensimmäisenä tarkistaisin, että maadoitusjohto siitä laipan läpiviennin yhteydessä ei ole ihan poikki ruostunut ja siten väännellessä laippaa, katkennut.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: HembalanD - 26.01.2011, 20:34:11
Jos mittamalla tankin ulkopuolelta totesit anturin toimivan loogisesti, niin eihän siihen sitten montaa vikapaikkaa jää: Ensimmäisenä tarkistaisin, että maadoitusjohto siitä laipan läpiviennin yhteydessä ei ole ihan poikki ruostunut ja siten väännellessä laippaa, katkennut.
Tai siirtyisin mittarin puoleen?
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: 7 neliskantti - 26.01.2011, 20:40:58
Jos mittamalla tankin ulkopuolelta totesit anturin toimivan loogisesti, niin eihän siihen sitten montaa vikapaikkaa jää: Ensimmäisenä tarkistaisin, että maadoitusjohto siitä laipan läpiviennin yhteydessä ei ole ihan poikki ruostunut ja siten väännellessä laippaa, katkennut.

no joo olihan se siinä ja siinä että ois poikki se laippa mut kyllä se pumppu sai maata ko kerta pyöri. Näin entisessä vullesa. Pitää kahtua nykisestä pirssistä tuo maadotus ja mittailla ohmja.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: TVS - 27.01.2011, 10:30:46
no joo olihan se siinä ja siinä että ois poikki se laippa mut kyllä se pumppu sai maata ko kerta pyöri. Näin entisessä vullesa. Pitää kahtua nykisestä pirssistä tuo maadotus ja mittailla ohmja.
Pumppu ja mittari saavat maansa eri kautta, muistaakseni niin että pumpulle viedään perille asti maa eristetyllä johdolla ja anturi maadoittuu hässäkän runkoon.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: hevonen - 27.01.2011, 12:39:32
Pumppu ja mittari saavat maansa eri kautta, muistaakseni niin että pumpulle viedään perille asti maa eristetyllä johdolla ja anturi maadoittuu hässäkän runkoon.
Mää muistan just toisinpäin nuo maat mut voi olla... Ei jaksa nyt lähtee irto-osasta tarkistaan. ELK
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: HembalanD - 27.01.2011, 13:02:55
Mää muistan just toisinpäin nuo maat mut voi olla... Ei jaksa nyt lähtee irto-osasta tarkistaan. ELK
Toiste päin muistaakseni kans
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Chili - 27.01.2011, 16:06:24
Juu - moottorin maajohto katkeaa laipan kohdalla; on molemmin puolin laipassa kiinni.

Ja samahan näkyy tuossa kuvassakin, jonka tuohon ylle olin jo liittänyt.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: TVS - 27.01.2011, 16:19:51
Niimpä näkyy. Pointti oli kuitenkin se, että maat ovat erilliset eli toisen toimivuus ei takaa toisen maadoituksen toimivuutta.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Zero - 27.01.2011, 21:45:20
itsellä mittari teki sitä että toimi vain täydestä tankista puoleen tankkiin, vika oli tuossa putkessa jossa koho kulkee, keskellä sauma ja sen ei tarvi olla kun juuri inan vinossa niin se koho pyssäs aina siihen puoleen tankkiin. vääntelin putkea ja sit kuulu pieni naksaus että sauma meni kunnolla paikalle ni avot mittari toimii,näin minulla.  :)
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: 7 neliskantti - 04.02.2011, 23:36:13
nyt nykisen auton mittari huitelee puolen ja punasen väliä, polttoainetta pitäs olla on yli puoli tankkia. oiskohan kummassa päässä vika anturissa vai mittarissa.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Chili - 05.02.2011, 09:54:19
Aika yleinen syy on se, että asetelmaa tankkiin laittaessa olet joutunut käyttämään lievää väkivaltaa ja se putki, jonka sisällä anturi liikkuu on auennut laidastaan - ja anturi takeltelee ja jumii.

Asetelmaa paikalleen asentaessa olisi asetelma vedettävä ensin kasaan narulla - naru laipan läpi ulkopuolelle solmuun.  Kun asetelma on paikallaan, katkaise naru ja vedä se pois tankista.


Ai niin - tämähän tulikin jo sanottua. ;D
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Juniku - 05.02.2011, 12:05:17
Mutta eikö noita anturiputkia (Scantech) ole kahta, ellei peräti kolmea eri sorttia?

Toisissa resistanssi on verrannollinen bensamäärään, toisissa kääntäen verrannollinen ja arvot jossain 2-280ohm välissä, kolmas anturiyppi taisi jäädä jonnekkin 0-20 ohmin paikkeille?


itsellä mittari teki sitä että toimi vain täydestä tankista puoleen tankkiin, vika oli tuossa putkessa jossa koho kulkee, keskellä sauma ja sen ei tarvi olla kun juuri inan vinossa niin se koho pyssäs aina siihen puoleen tankkiin. vääntelin putkea ja sit kuulu pieni naksaus että sauma meni kunnolla paikalle ni avot mittari toimii,näin minulla.  :)

[/quot
nyt nykisen auton mittari huitelee puolen ja punasen väliä, polttoainetta pitäs olla on yli puoli tankkia. oiskohan kummassa päässä vika anturissa vai mittarissa.
e]
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: hevonen - 05.02.2011, 14:29:00
Tuo on faqissakin

 (http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/tankkianturit.jpg)
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: 7 neliskantti - 05.02.2011, 23:12:39
jaahas kiitos tuosta taulukosta. pitääpä mittailla yleis mittarilla että mitä se näyttää.

mut onko se muka nii tarkka että sen pitää olla millilleen suorassa? ko entisen vollen kan taistelin anturan kans nii hyvin se koho liikku, ko vesi ämpärisä huilauttelin ja anto ihan oikian näkosiä ohomi lukuja.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Chili - 06.02.2011, 21:48:58
Et kai ämärin kanssa sitä takkiin kuitenkaan survonut??

Tankkiin asennettaessa mittausanturin putki ottaa tankin pohjaan kiinni.  Siinä paikalleen käännellessä sattuu usein niin, että se anturin putki väännellessä aukeaa toiselta laidaltaan puolivälin sauman kohdalta - ja on sen verran sitten vinossa, että koho ei kulje siellä enää. 

Vaikka ämpärissä olisikin liikkunut moitteetta.

Vedä narulla se jousi / putki kasaan asennuksen ajaksi.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: 7 neliskantti - 06.02.2011, 22:33:24
en kai minä sitä takkiin laittanu :D

Mutta joo pitää kait se koittaa uudestaan asentaa kyseisellä tavalla, jos ei muuten saa tomimaan.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: 7 neliskantti - 09.02.2011, 23:26:04
no niin mittari rupes toimimaan samallain kuin ennen eli tosin sinne päin näyttä eli seilailee vähä mut kuiteski sinne päin :). Varmaa mittari puoli päässä taitaa tuommonen vika olla?  Ostin entiseen volvoon uuden mittarin siniseltä (n140€ oho) joten entinen mittari jäi vielä talteen, kysyisin että osaisikohan kukaan korjata tuommosta?
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Pohjiz - 18.01.2012, 19:21:25
En viitsi uutta topiccia alottaa niin kait tähän voi kirjotella.

Mulla on tossa 740:sessä sellanen outo onkelma mittarissa, et yleensä näyttää ihan oikein, mut välillä menee ihan sekasin, kun polkee jarrua. Alkaa näyttää melkein tyhjää tankkia vaik olis just käynyt tankkaamassa. Ja kun sammuttaa auton ja laittaa sytytysvirran pälle näyttää ihan oikein ?

Autoon on vaihdettu just toi tankin pumppu ja kaikki on ainakin tossa laipassa/putkihärdellissä kunnossa. Epäilyttää itseä toi itse mittari ? Onkos vinkkejä ? Joku johto poikki Tai menossa poikki
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: HembalanD - 18.01.2012, 19:49:17
Mittarin juotokset kannattaa käydä läpi.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Pohjiz - 18.01.2012, 19:53:41
Kiitos, täytyypä tarkistaa :)
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: AV64 - 18.01.2012, 21:23:45
no niin mittari rupes toimimaan samallain kuin ennen eli tosin sinne päin näyttä eli seilailee vähä mut kuiteski sinne päin :). Varmaa mittari puoli päässä taitaa tuommonen vika olla?  Ostin entiseen volvoon uuden mittarin siniseltä (n140€ oho) joten entinen mittari jäi vielä talteen, kysyisin että osaisikohan kukaan korjata tuommosta?
,
Mittarikorjaamo Palanto Tampere Oma mittari tuli kuntoon kun kolvaili ja vaihtoi jotain konkkia.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Einimimerkkiä - 17.12.2014, 14:21:52
Moi ostin talviautoksi 740 2.0 mek.ruisku bensavolvon ja siinä bensa mittari näyttää mitä milloinkin eikä bensavalo syty. Lähdenkö hakemaan vikaa tankista vai mittariston päästä? Myöskin kylmänä käynnistyessään käy ikäänkuin vajailla ja yrittää sammua?
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Orlov - 17.12.2014, 16:50:59
Omassa toimii myös miten sattuu. En ole juotoksia vielä tarkistanut, mutta selkeästi vaikuttaa kontakti/juotos pohjaiselta vialta, myös nopeusmittarin osalta.
Välillä toimii, välillä ei.
Polttoainemittarikin antaa koko skaalan, välillä.

Maadoitukset, sekä mittariston, että tankkilaitteen osalta ensin tarkistukseen ja sitten mittailemaan yleismittarilla.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Chili - 18.12.2014, 04:26:04
Ekana putsattava siinä tankin päällä olevan läpiviennin johtokiinnitysten kontakti - sen maadoitusjohdon kontakti. Muut johdot menevätkin suoraan laipasta läpi.

Jos ei korjaantunut, niin seuraavana kohosysteemi otettava sen laipan kautta ulos ja testailtava, että se toimii asiallisesti mittaamalla vastusten muuttuminen ja toteamalla kohon liikkuminen esteettömästi.

Jos ei vieläkään toimi tasaisesti, niin mittaristo pöydälle ja sieltä polttoainemittari korjattavaksi.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: janne102 - 07.04.2015, 02:27:38
Aika yleinen syy on se, että asetelmaa tankkiin laittaessa olet joutunut käyttämään lievää väkivaltaa ja se putki, jonka sisällä anturi liikkuu on auennut laidastaan - ja anturi takeltelee ja jumii.

Asetelmaa paikalleen asentaessa olisi asetelma vedettävä ensin kasaan narulla - naru laipan läpi ulkopuolelle solmuun.  Kun asetelma on paikallaan, katkaise naru ja vedä se pois tankista.
(http://farm5.static.flickr.com/4109/4831669966_af7b64808c_b.jpg)

mitenkäs tuon anturin voi mittailla yleismittarilla?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Chili - 07.04.2015, 20:51:18
Koho on oikeasti vain potentiometrin tyyppinen laite. Kun koho liikkuu ylöspäin, niin siihen menevien kahden johdon vastus kasvaa - ja kun koho liikkuu alaspäin, vastus pienenee.  Mittaa kohon johdoista ohmit, eli vastus samalla kun liikutat kohoa vaikkapa putkea kallistelemalla - jos hässäkkä on käsissäsi jo.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: anshelmvonweltheim - 07.04.2015, 22:36:14
Onko kukaan noita AG:n polttoainemittareita turannut kiinni seiskaan? Lähinnä, että meneekö se anturi kohtuudella paikoilleen vai onko siinä hommassa jopa mahdollisuus ärtyä.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Tucci - 20.08.2019, 22:19:38
Aika yleinen syy on se, että asetelmaa tankkiin laittaessa olet joutunut käyttämään lievää väkivaltaa ja se putki, jonka sisällä anturi liikkuu on auennut laidastaan - ja anturi takeltelee ja jumii.

Asetelmaa paikalleen asentaessa olisi asetelma vedettävä ensin kasaan narulla - naru laipan läpi ulkopuolelle solmuun.  Kun asetelma on paikallaan, katkaise naru ja vedä se pois tankista.
(http://farm5.static.flickr.com/4109/4831669966_af7b64808c_b.jpg)

Toimiiko tämä menetelmä bendix reginaan tai onko muuta järkevää tapa saada asetelma paikalleen?
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: puliukk0 - 20.08.2019, 22:27:45
Jos on sama kuin 940 niin menee ilman väkivaltaa kyllä yhdessä asennossa kivasti. Kunhan varmistaa et menee sinne kuppiin tankin sisälle.

Tässä skandixin ohjeet enkuksi
http://www.skandix.de/en/documents/installation-guide/replace-the-fuel-pump-inside-the-tank/3000438/

Siinä selitetään tuo tarkemmin...
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Tucci - 20.08.2019, 22:39:49
Jos on sama kuin 940 niin menee ilman väkivaltaa kyllä yhdessä asennossa kivasti. Kunhan varmistaa et menee sinne kuppiin tankin sisälle.

Tässä skandixin ohjeet enkuksi
http://www.skandix.de/en/documents/installation-guide/replace-the-fuel-pump-inside-the-tank/3000438/

Siinä selitetään tuo tarkemmin...

Pieniä eroja, muutoin sama.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Jambo - 20.08.2019, 23:23:26
Ihmetellääs ääneen, tuli 740:n 60 litran tankkiin kasattua ysin tankkilaite johon tuli Walbron GSS340 (eli tuo 255lph). Ensisavuja ottaessa piti ~ 40 litraa kaataa tyhjään tankkiin ainetta ennenkuin pumppu lähti nostamaan ainetta  :idiot2:

Osaako joku selittää tälle syyn kun se pumppu kuitenkin asentui ihan normaalisti orkkis siirtopumpun tilalle
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: puliukk0 - 27.08.2019, 21:47:10
Ihmetellääs ääneen, tuli 740:n 60 litran tankkiin kasattua ysin tankkilaite johon tuli Walbron GSS340 (eli tuo 255lph). Ensisavuja ottaessa piti ~ 40 litraa kaataa tyhjään tankkiin ainetta ennenkuin pumppu lähti nostamaan ainetta  :idiot2:

Osaako joku selittää tälle syyn kun se pumppu kuitenkin asentui ihan normaalisti orkkis siirtopumpun tilalle

Oliko täysin rutikuiva? En muista miten se kippo siellä pohjalla täyttyy (luultavasti hitaaaaaasti)... Liittyiskö siihen.
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Jambo - 28.08.2019, 15:44:57
Oliko täysin rutikuiva? En muista miten se kippo siellä pohjalla täyttyy (luultavasti hitaaaaaasti)... Liittyiskö siihen.

Tosiaan ihan tyhjäksi kippasin ja huuhtelin tankin ennen kasausta. Jotenkin ton on nyt liityttävä siihen että paluu putken päähän asti nousi bensan pinta tankissa ennenkuin alkoi pumppu nostamaan  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 polttoainemittari juttua
Kirjoitti: Tucci - 29.08.2019, 19:22:29
Onko tietoa bendix regina banjopultista, mikä kierre, pituus ja minkä kokoiset kupariikat siihen käy?