Autodiagnoosi  Carcom Oy

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2534
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #360 : 03.10.2019, 11:31:57 »
Vanha ope amisajoilta vertasi että akku autossa on pussillinen virtaa, jolla saadaan moottori käymään jolloin generaattori ottaa paikan auton laitteiden virtalähteenä. Omassa mazdassakin on mittausten mukaan heikko akku... mutta se on tiedossa.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #361 : 03.10.2019, 15:48:19 »
Vanha ope amisajoilta vertasi että akku autossa on pussillinen virtaa, jolla saadaan moottori käymään jolloin generaattori ottaa paikan auton laitteiden virtalähteenä. Omassa mazdassakin on mittausten mukaan heikko akku... mutta se on tiedossa.
Juuri näin.
Se pussin koko määrittelee, kuinka paljon pussissa (akussa) on kapasiteettia. Startti avaa pussin kylkeen ison reijän, josta kapasiteetti hiljalleen valuu ulos. Laturi on pumppu, joka pumppaa uutta kapasiteettia pussiin.
Pussin korkeus vastaa jännitettä (potentiaali) ja jotta pussi (akku) täyttyy (latautuu), täytyy tämä potentiaali ylittää, jne...

Ei se niin vaikeaa ole. Bilteman akku ollut nyt muuten neljä vuotta ja purettu 0V ainakin kahdesti. Edelleen ottas iloisesti virtaa vastaan ja startti pyörii.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #362 : 03.10.2019, 20:13:25 »
Näinkin, mutta lähtökohtaisesti laturin tehtävä on hoitaa riittävästi virtaa kaikille auton sähkölaitteille. Henkilöauto on tarkoitettu ajoon, ei muuhun oleskeluun auto sammuksissa. Akun ei siksi pitäisi kuormittua sen enempää uusissa kuin vanhoissakaan autoissa.

Uusissa kun on enemmän sähkönkuluttajia, niin tietysti joutuu akkukin kovemmille. Vaikka polttomoottorin pyörittämä laturi on se ”virtalähde”, niin joka tapauksessa akku kestää x sykliä ja kuluu käytössä koko ajan. Vähän kuin itsekin on taas lähempänä kuolemaa, vaikka suht iisi päivä olikin  :D
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #363 : 04.10.2019, 11:15:42 »
Eilen vaihdoin Vartan 80Ah AGM  F21:sen  vajaat 3v palvelleen 80Ah  Motorcraft Calsium+ tilalle. Koodin mukaan valmistettu 8/2019 niin kerrankin sai tuoretta :)
Mittailin huvikseni ennen paikalleen laittoa ja sisäinen vastus CCA testissä huoneenlämmössä 2.87mOhm ja +10°C@2.95mOhm. Vanha oli jo vajaat 4 ja uutenakin selvästi huonompi.

Toinen ero tuntui jo kädessä ja vaaka vahvisti, Varta painaa 4.5kg enemmän(22.9vs18.4).

Jospa nyt menisi tämän pirssin loppuajan.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2019, 11:17:18 kirjoittanut M141 »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #364 : 04.10.2019, 11:29:03 »
Onkos Volvolta tullut tai tulossa tälle kaudelle akkutarjousta? Eikös melkein joka syksy/alkutalvi tällainen ole?

V70 kaipaa nimittäin uutta akkua...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #365 : 04.10.2019, 12:02:57 »
Onkos täällä muita, jotka huoltaa AGM akkua?
Mulla oli autossa paikoillaan nykyinen 95Ah AGM helmikuussa 09, kun auto tuli taloon. Vuoden 17 keväällä akku tuntui olevan voimaton, niin avasin korkit ja katsoin maton olevan täysin kuiva. Lisäsin noin desin vettä joka kennoon ja tein huoltolatauksen - hyvin pelaa edelleen, mutta taas voisi laittaa hieman lisää kosteutta ennen talvea  ;)

Seuraava AMG akku jonka ostan, punnitaan heti uutena ja paino merkataan akun päälle - helpompi sitten seurata tuota kiehumista.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #366 : 04.10.2019, 12:05:11 »
Onko niissä vielä korkit helposti saatavilla?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #367 : 04.10.2019, 12:14:26 »
Onko niissä vielä korkit helposti saatavilla?

Eikö AGM ole aina suljettu.. Jos ne venttiilit kaivelee irti ja lisää vettä niin ilmeisesti pilaa akkunsa
« Viimeksi muokattu: 04.10.2019, 12:24:49 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #368 : 04.10.2019, 12:19:51 »
Onkos täällä muita, jotka huoltaa AGM akkua?
Mulla oli autossa paikoillaan nykyinen 95Ah AGM helmikuussa 09, kun auto tuli taloon. Vuoden 17 keväällä akku tuntui olevan voimaton, niin avasin korkit ja katsoin maton olevan täysin kuiva. Lisäsin noin desin vettä joka kennoon ja tein huoltolatauksen - hyvin pelaa edelleen, mutta taas voisi laittaa hieman lisää kosteutta ennen talvea  ;)

Seuraava AMG akku jonka ostan, punnitaan heti uutena ja paino merkataan akun päälle - helpompi sitten seurata tuota kiehumista.
Veden lisääminen kuulostaa vähintäänkin hämärältä operaatiolta. AGM akussa ei ole uutenakaan mitään hölskyvää ja akun voi asentaa vaikka navat alaspäin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #369 : 04.10.2019, 12:25:59 »
Veden lisääminen kuulostaa vähintäänkin hämärältä operaatiolta. AGM akussa ei ole uutenakaan mitään hölskyvää ja akun voi asentaa vaikka navat alaspäin.

Veden omatoiminen lisääminen AGM akkuun on ilmeisesti aika paha kämmi. Dilutoituu.. Nestepinnan ei kuulukaan olla näkösällä.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #370 : 04.10.2019, 12:58:46 »
Onko niissä vielä korkit helposti saatavilla?

Ei ole - joutuu tekemään työtä.

Eikö AGM ole aina suljettu.. Jos ne venttiilit kaivelee irti ja lisää vettä niin ilmeisesti pilaa akkunsa

Ilmeisesti meni pilalle, kun toiminta palautui ennelleen ja toimii edelleen.  ;)

Veden lisääminen kuulostaa vähintäänkin hämärältä operaatiolta. AGM akussa ei ole uutenakaan mitään hölskyvää ja akun voi asentaa vaikka navat alaspäin.

Veden omatoiminen lisääminen AGM akkuun on ilmeisesti aika paha kämmi. Dilutoituu.. Nestepinnan ei kuulukaan olla näkösällä.

Eihän sinne sitä litrakaupalla laiteta - "neste on imeytetty lasikuitumattoon"  - periaatteeltaan sama kuin normaali lyijyakku, mutta neste ei hölsky.

Näkyy nämä "suljetut" ja "huoltovapaat" kuivuvan siinä kuten vanhat normaalit hengittävät lyijyakut  ;)
Taitaa nämä olla normaalisti rahastusautomaatteja akkutehtaille ja jälleenmyyjille  - yhtään huoltovapaata ei ole mulle sattunut 35 vuodessa, aina on korkit löytynyt :D  Yleensä olen saanut ajettua autoillani ajamat kilometrit ilman akunvaihtoja - tämä Volvo vaan taitaa olla niin pitkään, ettei tuo voi enää teoriassakaan onnistua.

Minä lupaan raportoida tänne, kun akku menee viimein vaihtoon - ikää nyt kuitenkin likelle 11 vuotta vähintään
Auto oli siis 4 vuotias 2009 helmikuussa, eikä tämä akku ollut alkuperäinen - alunperin ei ole ollut AGM peräkontissa. Akkua ei ole vaihdettu liikkeessä silloin -09, vaan on tullut auton mukana liikkeeseen.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #371 : 04.10.2019, 16:26:27 »
Eihän sinne sitä litrakaupalla laiteta - "neste on imeytetty lasikuitumattoon"  - periaatteeltaan sama kuin normaali lyijyakku, mutta neste ei hölsky.

Näkyy nämä "suljetut" ja "huoltovapaat" kuivuvan siinä kuten vanhat normaalit hengittävät lyijyakut  ;)
Taitaa nämä olla normaalisti rahastusautomaatteja akkutehtaille ja jälleenmyyjille  - yhtään huoltovapaata ei ole mulle sattunut 35 vuodessa, aina on korkit löytynyt :D 
Komp komp

Joitain normaaleja on tullut avattua, enimmäkseen ehtoopuolella olevia, kaikissa kennot tyhjänä..

Joihinkin saa muuten tehdä "vähän" enemmän vaivaa että saa avattua, voi olla sulatettu/liimattu kiinni, toisissa riittää kun repäsee tarran ja avaa korkit..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #372 : 04.10.2019, 16:35:21 »
Tottahan akusta aina vähän vettä haihtuu, mutta on aivan turha kuvitella elvyttävänsä loppuun ajettua akkua pelkästään vettä lisäämällä.

Tämäkin on niin yksilöllistä ja tarvelähtöistä. Auton saa käyntiin todella heikolla akulla, mutta lisälämmitin ei pelitä kuin hyvällä akulla, jne.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2534
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #373 : 04.10.2019, 16:59:29 »
9 vuotta taitaa olla akulle kunnioitettava ikä, vaikkakaan orkkikselle tuskin ennenkuulumatonta?
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #374 : 04.10.2019, 22:34:36 »
Ei ole - joutuu tekemään työtä.

Ilmeisesti meni pilalle, kun toiminta palautui ennelleen ja toimii edelleen.  ;)

Eihän sinne sitä litrakaupalla laiteta - "neste on imeytetty lasikuitumattoon"  - periaatteeltaan sama kuin normaali lyijyakku, mutta neste ei hölsky.

Näkyy nämä "suljetut" ja "huoltovapaat" kuivuvan siinä kuten vanhat normaalit hengittävät lyijyakut  ;)
Taitaa nämä olla normaalisti rahastusautomaatteja akkutehtaille ja jälleenmyyjille  - yhtään huoltovapaata ei ole mulle sattunut 35 vuodessa, aina on korkit löytynyt :D  Yleensä olen saanut ajettua autoillani ajamat kilometrit ilman akunvaihtoja - tämä Volvo vaan taitaa olla niin pitkään, ettei tuo voi enää teoriassakaan onnistua.

Minä lupaan raportoida tänne, kun akku menee viimein vaihtoon - ikää nyt kuitenkin likelle 11 vuotta vähintään
Auto oli siis 4 vuotias 2009 helmikuussa, eikä tämä akku ollut alkuperäinen - alunperin ei ole ollut AGM peräkontissa. Akkua ei ole vaihdettu liikkeessä silloin -09, vaan on tullut auton mukana liikkeeseen.

Se ei toimi suunnitellusti jos sinne lisäilee sitä vettä. Siitä tulee silloin perinteinen flooded akku (nestepinta näkyy). ”Toimii” mut edullisemmaksi tulee ostaa perinteinen flooded akku ja tankkailla niihin sitä vettä ;)
« Viimeksi muokattu: 04.10.2019, 22:53:00 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Ateho  Elekma