Omasta koeajostani lainaamani teksti toiselta foorumilta V40:n eilisistä koeajoistani:
Nyt sitten koeajettu sekä D3 että D4 automaatti Summum-varusteisena. Yllätyksekseni Kaivokselan Biliassa myyjä muistikin "yht äkkiä" että taitaa se D4:kin olla rivistössä.
Ekana D3 tomaatti. Väri semmoinen metallikeskisininen, siis Summum plus kaikki kilkkeet. On jotensakin sumentavaa kun essarina on huippuversio kaikilla hilavitkuttimilla ja eihän myyjän esittelystä jäänyt paljoa mieleen. No liikkeelle kuitenkin päästiin...eka iso huomio on se, että D3-kone oli lussu. Kulku samaa tasoa kuin 1,6 tdi-Jetta, no ehkä hitusen ripeämpi, eleettömyys ja hiljaisuuskin hämäävät. Ajettavuus on erittäin hyvä. Kaarreajossakin etuvedoksi mainio ja tasapainoinen, kaarteessa voi vedättää ja antaa runtua ja ei sorra eikä sahauta. Motarilla junamaisen vakaa, mikään ei hetkauttanut suuntaa. Oikein mainio pitkälle matkalle. Rengaskoko oli 225/40/18 ja niilläkin ihmeen hiljainen ja mukava eikä urat vedelleet, toki Hämeenlinnanväylän karkeampi osuus toi voimakkaampaa rengasääntä mutta kyllä GTI-Poloon on eroa melussa. Vivut ja vipstaakin mielestäni jämäkät ja laadukas tunnelma; toki ovipaneelien yläosa oli kovaa muovia kuten Polossa kun sen sijaan 1-sarjalaisessa se on pehmeäpintaista. Istuimet hyvät. Takanäkyvyys välttävä mutta kyllä se kaipaa pakkitutkan ja mielellään sen kamerankin. Tavaratila suht Giuliettan tapainen, ehkä hitusen pienempi. Takajalkatilat keskimittaiselle passelit, pääntila riitti itselleni (175 cm) ja ilmatilaa jäi kattoikkunamallissa pari kolme senttiä. Sivusuunnasssa kolme hlöä olisi kidutusta, kahdella lokoisat olot.
Tokana sitten semmoinen pohjamaalin värinen yksilö (joku harmaa se oli, kammottava väri), D4 tomaattina. ja kas, nyt alkoi konekin tuntua koneelta. Iso ero räväkkyydessä. Motarilla nopeus nousee eri tavalla ja ohituskiihtyvyys muuta toista. Ainoa mikä oudoksutti, oli paikaltaan kiihdyttämisen hitaus eli pitkä miettiminen kun kaasun lyö pohjaan -missä on se Tuulilasin kestotestissä V60 D3 automaatista mainittu hyökkäävyys paikaltaanlähdössä? Kun sitten auto lähti liikkeelle, alkoi 40:stä ylöspäin vauhti kelautua nopsaan mutta siihen asti ihmeellinen tahmeus -liekö uutuudenjäykkä? Minusta tuntui että aiemmin kokeilemani V70 D3 lähti paikaltaan rivakammin joskin sen jälkeen puhti loppui tähän verrattuna. Manuaaliasennossa kepittäessä paikaltaanlähtö oli räväkämpi. Digimittaristoa hivenen vierastin (lisävaruste) mutta ilolla pistin merkille että moottorin lämpömittari siinä oli. Pettymys oli koeajon jälkeen suuri, kun selvisi että perus-analogisessa mittaristossa (kuten tilaamassani) EI lämpömittaria ole! Bilian sisähalllissa selvisi myös että peruskarvalakissakin sekä Kineticissä on hopeanvärillä maalatut koristelistat ovipaneeleissa ja kojelaudassa, toisin kuin konfiguraattorin kuva väitti. Ei ne satiinialumiiniset lista Momentumista ylöspäin ole myöskään metallia vaan muovilta ne tuntui kun niitä kopsuttelin. Molemmissa yksilöissä ollut kattoluukku/ikkuna piti lievää kitinää kuten ne kai tapaavat monesti tehdä. ikävämpi ääni oli säädettävän keskikyynärnojan natinat D4:ssa. Tuollainen ääni on tuon hintaluokan autossa ärsyttävä. Ovet laadukkaasti sulkeutuvat, eri luokkaa volkkariin verrattuna. Kori kaunis joka puolelta, pois lukien kömpelön rumat kolme pissapojan suutinta konepellissä.
Hölmö kun olin ja suu kiinni ollut myyjä ei ehdotellut varusteita, joten pakkitutka jäi pois epähuomiossa samoin digimittaristo lämpömittareineen. Ne olisi kaikki saanut 900 euron lisäpanostuksella (high tech-paketti) ja pakkitutkan lisäksi siis peruutuskamera joka oli monitoiminäytössä todella selkeä ja värikuvallinen. Volvon perä ja takaikkuna ovat kyllä niin korkeat ettei takaikkunasta paljoa näe ja sivupeileistäkään ei tarkka takapuskurin arviointi onnistu kuten nykyisessä kulmikkaan kolhossa volkkarissa. Nämä kyrsii siis edelleen, noh kaikkea ei aina voi saada eikä älytä. Toinen tosiaan mietityttävä asia on se geartronicin ihmeellinen voiman rajoitus valoista liikkeelle pinkaistessa, jos haluaa irtioton. Se ei vaan onnistu d-asennossa, kuulemma pitäisi pistää manuaalimoodille ja kytkeä käsin kakkosvaihde jolla se pinkaisee nopsaan ja heittää keppi heti oikealle sen jälkeen d-asennolle.
Mutta: ohjeita muille harkitseville:
-jos pähkäilet dieseliä D3 vs. D4 älä emmi hetkeäkään vaan ota se D4; eroa on kuin yöllä ja päivällä puhdikkuudessa
-tivaa dieselmallista vielä omalta myyjältäsi se, pitääkö todella paikkansa se että webastoa ei tarvitsisi välttämättä koska Kaivokselan Bilian myyjä väitti dieselissä olevan vakiona lämmitysvastukset lämpökanavissa ja moottorin jäähdytysnestesysteemissä
-rastita high tech-paketti niin saat rahalle vastineen eli edellä mainitut asiat
-jos sävelkorvasi ei ole paleltunut kokonaan ja kuuntelet kätevästi musaasi usbi-tikulta, ruksi tekniikkapaketti 1 niin saat melkein kaupan päälle myös avaimettoman käytön joka vaikutti esittelyautoissa todella vaivattomalta (mikä lie vika-alttius vanhemmiten, en tiedä)
-jos et tarvitse xenoneita ja sadetunnistinta, älä ota pelkkien sisustan alumiinikiiltolistojen takia Momentumia; Kineticissä ja siinä perusmalli-karvalakissa on myös hopeisenväriset listat jotka nyt tosin eivät ole kiiltävät vaan matat (mutta riittävän tyylikkäät)
-jos perus-16-aluvanteiden malli oksettaa, ruksi jo tilausvaiheessa isommat alut, saat ne paaaaljon edullisemmin ja ne renkaatkin siis jo mukana isommassa koossa
-jos tykkäät välillä vähäsen erilaisemmasta väristä mutta et liian räikeästä, suosittelen vaikkapa Vibrant Copper-väriä; on livenä maukkaan näköinen etenkin kiiltoikkunalistaisessa mallissa ja grafiitinharmaat alut eli Segomot pukee hyvin!
Tämmöisiä tässä vaiheessa, jatkakaa.