Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: volvoandy - 23.08.2019, 00:55:00

Otsikko: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 23.08.2019, 00:55:00
Moro!
Olen uusi täällä forumilla ja ajattelin aloittaa heti tällaisen uuden untuvikkoisen keskustelun. En ole vielä saanut ko. autoa, mutta ensi viikolla viimeistään  ;D
Eli tänne voi laitella kaikenlaisia juttuja uuden V90 ja Cross Country mallin suhteen! Toivottavasti tämä on oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan... Eka postaus  :idiot2:
Palataanpa astialle ja tervetuloa juttelemaan  :2funny:
Tv:Andy Oulusta
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 30.08.2019, 15:32:34
Tosiaan eilen tuli hommattua käytettynä Suomesta liikkeestä ensimmäinen Volvo V90 CC. Väri on Osmium grey metallic. Varusteet Momentum advanced tai pro -tyyppinen. On ollut Ruotissa leasingautona. Aika paljon kilometrejä tullut 2v eli 99-100 tkm, mutta hinnallisesti oli tosi houkutteleva. Varusteista ei ollut aiemmin juuri Volvon osalta tietoa, mutta meidän tarpeisiin kaikki oleellinen löytyi. Webasto on kyllä tosi kätevä! Vielä kun saisi sen Volvo On Call systeemin toimimaan. Onko jollakin siitä kokemusta esim. tuontiautojen suhteen, että miten onnistuu?
Volvon oma puoliautomaattinen tehdaskoukku ok ja perätila riittävä, ehkä lasin kohdalta aika paljon laskeumaa, mutta syvyys riittää. Puolinahkapenkit ja melko tumma sisustus. Puukoristeet näyttävät hienoilta. Kaikkein isoin yllätys on iso kosketusnäyttö, että kuinka kätevä sitä on käyttää vaikkakin on valikon valikkoa jne, mutta hyvin tuohon tottuu. Ja ajettavuus on kyllä kohdillaan vrt. esim. 520 BMW tapainen laivamaisuus, mutta vielä ripaus pehmeyttä ja hillittyä otetta. Ei ainakaan liian kova alusta ole vaikkei jousitusta voi säätää tms. Alla vakioprofiilin 18" 235/55 Misukan Latitude Sport 3 renkaat Volvon omilla 5-puolaisilla aluvanteilla (5-Double Spoke Silver Alloy Wheel - 148). Talvirenkaat samoilla hieman kulahtaneet ja nastat sisäänpainuneet Nokia Hakka 9. Uudet pitäis vielä tulla Matkahuollossa  :) Kaiken kaikkiaan kyllä hyvä valinta ja tuli aivan puun takaa, hyvä automyyjä tätä osasi onneksi suositella!
Takatilan matto ja Thulen taakkatelineet vaan pitää hommata, niin tässä on autoa pitkäksi aikaa meidän perheelle  ;D
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 30.08.2019, 17:17:35
Onnea uudelle! VOCin saa toimimaan käymällä Volvolla. Tarvii vain tehdä omistajavaihdos siellä ja perustaa käyttäjätunnukset.

Itsellä on tavan V90 D3 AWD Inscription varusteilla. On muuten saman värinenkin. Ainoa asia mikä autossa harmittaa, on rengasjyrinä karkealla asfaltilla. Rengaskoko on 245/45R18. Oletko kiinnittänyt asiaan huomiota, onko tuolla korkeammalla rengasprofiililla sama ominaisuus?

Muutenhan tuo on hieno peli ajella. 
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 30.08.2019, 18:23:29
Onnea uudelle! VOCin saa toimimaan käymällä Volvolla. Tarvii vain tehdä omistajavaihdos siellä ja perustaa käyttäjätunnukset.

Itsellä on tavan V90 D3 AWD Inscription varusteilla. On muuten saman värinenkin. Ainoa asia mikä autossa harmittaa, on rengasjyrinä karkealla asfaltilla. Rengaskoko on 245/45R18. Oletko kiinnittänyt asiaan huomiota, onko tuolla korkeammalla rengasprofiililla sama ominaisuus?

Muutenhan tuo on hieno peli ajella.

Kiitos hessu80! On kyllä mukava välillä vaihtaa merkkiä ja on hienoja nuo kaikki V90set mitä näkee joka päivä, kun on uudet linssit nyt autojen katseluun  :2funny:
Painelin äsken tuossa Volvo on call nappia ja sehän meni Ruoåttiin ja minä sökelsin ruotsiksi että vaihtaa keskustelua enkkuun. Oli hyvä palvelu ja neuvoi jotain tuollaista kans. Elikä ensi viikon alusta sitten merkkiliikkeeseen, niin saa webastot sun muut kaukokäyttöön! Tuleekohan tuossa paljon muutakin sitten lisää, ei ollut vielä paljoa sovelluksia tms mitä katsella tuossa. Tai voihan se olla ettei sinne tuossa momentum varusteessa juuri mitään ylimääräistä tulekaan.
Tuo 18" tuntuu olevan vähän ehkä kova kans meidän autossa nyt vaikka vasta pari päivää kokemusta, mutta ei nuo Michelinit mitenkään kummoisilta tunnu tai niissä on voinut mennä se joustavuus ts. aika kovilta tuntuvat nyt. Jos ovat runflatit niin eipä ihme! Ehkä voi olla liikaa rengaspainetta. Aiempi X3 tuntui 18" tosi hyvältä kyllä ajaa. Siinä oli ihan Antares -merkkiset halpisrenkaat 18" 245/50 profiili alla. Pitää katsoa rengaspaineet tuossa heti kohta, että vaikuttaako ajoon. Aiemmassa oli kans aluksi se, että oli runflatit alla ja nekin taisi olla Misukat, ihan hanurista ne renkaat, kovat ajaa ja koko ajan vetelivät ja jarrutuksissa myös puolsivat. Pitääpä tarkistaa tuo Michelin Latitude Sport 3, että ovatko mistään kotoisin...
Otsikko: Ääni/puheohjauksen päivitys?!?
Kirjoitti: volvoandy - 06.09.2019, 23:01:22
Hep!
Onko muilla käyttäjillä vakiona tai miten tuossa on se ääni/puheohjaus? Katsoin etukäteen ennen auton saantia usb-tikulle valmiiksi päivityksen :
https://www.volvocars.com/fi/support/downloads/voice-control
Ja laitoin sen tikun usb-porttiin, ilmoitti että on päivitys ja haluatko päivittää. Laitoin hyväksy tms ja se ajoi sen päivityksen läpi. Ennen tuota päivitystä
kun painoi ratin oikealla puolella olevaa puheohjausnappia, kuului piippaus niin kuin olisi odottanut jotain äänikomentoa. Nyt tuon päivityksen jälkeen ei
tapahdu mitään ja asetuksissa ääni/puheohjauksen kohdalla valikko on harmaana... Mitähän tuossa on tapahtunut tai onko tuota ääni/puheohjausta ollenkaan
edes (englanniksi) saatavissa tai joku meni mönkään?!?
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 06.09.2019, 23:44:44
Auton kieli pitää vaihtaa englanniksi.

Android autolla puheohjaus toimii myös suomeksi, siis kännykän komentaminen.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 07.09.2019, 00:25:25
Auton kieli pitää vaihtaa englanniksi.

Android autolla puheohjaus toimii myös suomeksi, siis kännykän komentaminen.

No enpä taida alkaa auton valikoita jne muuttaa enkuksi... Mikä tuo Android auto oikein siis on, sain sinne puhelimen paritettua ja kun jakoi netin, niin sai jopa karttapäivityksiä sekä ohjelmia ladattua... Onko tuo Android auto joku lisävaruste tai pitääkö siitä maksaa kk maksua? Volvo on call on jonnekin 2021 voimassa joten se on hyvä!
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 07.09.2019, 08:42:27
AA on lisävaruste, jonka avulla saa esim. kännykän navigoinnin keskinäytölle. Jos se on autossa, niin löytyy kaksi usb-porttia, joista toisen ympärillä on valkoinen kehä sekä keskinäytön valikoissa on Android auto ja Apple car play kuvakkeet. Google ei tue AA:ta Suomessa, mutta softan voi ladata kännykkään ohi play-kaupan.

Autossa on internettiä varten modeemi takakontissa. Sinne kun laittaa Sim-kortin, auto pääsee nettiin ilman kännykkää. Ulkoisen antennin ansiosta yhteys on paljon parempi kuin kännykällä jaettuna. Välillä kolme matkustajaa katsoo yhtä aikaa omilla tableteilla Netflixiä ja Youtubea ja videot pyörivät pätkimättä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 07.09.2019, 11:29:58
Okei,
luulisin ettei tuota meillä ole ja tosiaan, jos se on muutenkin Suomessa ns. pannassa/kielletty, niin eipä ihme ettei ole. Mutta tuo autoyksilö tosin on ruoåttalainen joten mistä sen tietää, jos vaikka sais koodattua päälle. Ei löydy noita Android auto ja Apple car play:ta. Usbeja taitaa olla siinä keskikonsolissa vain 1 kpl. Ei ole aux in näissä Volvoissa kai vakiona. Lueskelin kans tuosta auton internetistä eli se modeemi tosiaan on siellä takana mutten ole tarkemmin etsinyt. Aika hyvin tuolla puhelimenkin internet-hubilla saa nettijutut. Latasin jo kaikki mahdolliset softat mitä saa. Spotifyyn ei ole maksettua tiliä eli se on vähän turhake silleen. Ihan käteviä ohjelmistoja ja toivottavasti tulisi vielä lisääkin!
Harmi, kun Volvoon ei välttämättä löydy (vielä) samanlaista tuunausohjelmaa kuin BMW:lle on sellainen kuin Carly BMW ja bluetooth palikalla yhteys. Sillä ohjelmalla sai kans tuollaisia lisäjuttuja auton näyttöön ite koodailtua, kun siinä softassa oli kaikki valikot tms tavallaan valmiina. Eli ominaisuus X on/off periaatteella. Tuli mm. digitaalinen nopeusmittari, teho/vääntökäyrät ja renkaan ilmanpaineet/lämpötilat. Pitää lueskella OBD-dataa tuossa, kun ehtii virittää sen palikan ja jonkun softan siihen. Torque-nimistä softaa olen käyttänyt joskus ja sillä saa aika hyviä juttuja tehtyä mm. mitattua kiihtyvyyksiä...
Nyt reilun viikon ajelleena täytyy sanoa ettei ollut ollenkaan huono valinta tämä malli...  ::) Tosi turvallisen tuntuinen auto ja aika uskomattomia ominaisuuksia, joita ei ole aiemmin ollut (mm. adaptiivinen vakkari, ohjausavustin, parkkiavustin/vaikkei kameraa, törmäysvaroitin, kuolleen kulman varoitin/kaistavahti jne jne). Eipä tuota olisi juuri enempää voinut toivoa  :2funny:

AA on lisävaruste, jonka avulla saa esim. kännykän navigoinnin keskinäytölle. Jos se on autossa, niin löytyy kaksi usb-porttia, joista toisen ympärillä on valkoinen kehä sekä keskinäytön valikoissa on Android auto ja Apple car play kuvakkeet. Google ei tue AA:ta Suomessa, mutta softan voi ladata kännykkään ohi play-kaupan.

Autossa on internettiä varten modeemi takakontissa. Sinne kun laittaa Sim-kortin, auto pääsee nettiin ilman kännykkää. Ulkoisen antennin ansiosta yhteys on paljon parempi kuin kännykällä jaettuna. Välillä kolme matkustajaa katsoo yhtä aikaa omilla tableteilla Netflixiä ja Youtubea ja videot pyörivät pätkimättä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 15.09.2019, 11:58:30
Osaisitteko suositella jotain hyvää koirahäkkiä tai jakajaa ilman sitä erillistä rautakalteria takapenkkien taakse? Meillä on se kangasverho (kuten kai kaikilla), jonka koen riittäväksi? Meillä on welssi eli on aika pienikokoinen koira ja pitäisi saada joku hyvä koirahäkki tai sellainen tavaratilan jakaja oikealle puolelle. Mitä muut ovat hankkineet ja onko ollut hyviä kokemuksia? Sain työkaverilta ilmaiseksi Savic koirahäkin, joka kyllä poikittain mahtuu hyvin takatilaan, mutta vaimon mielestä oli liian iso  :nohnoh
Mitähän tuohon osaisi laittaa? Bilia myy tätä :
https://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/31439134
Mutta vaatii kait tämän myös :
https://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/31659255
Ihan hirveän hintaisia....
Pelkkä häkki kyllä riittäisi, jos sen saisi niihin kuormauskahvoihin kiinnitettyä sekä takaa ja sivulta.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: TKG - 17.09.2019, 19:14:15

Tsekkaa tämä:
https://www.jvartiainen.fi/ (https://www.jvartiainen.fi/)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Häätäjä - 18.09.2019, 07:50:31
Äänestyslistaan voisi lisätä myös T8 mallin kun se on ollut jo monta vuotta myynnissä  ;)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: tj86430 - 18.09.2019, 08:30:41
Äänestyslistaan voisi lisätä myös T8 mallin kun se on ollut jo monta vuotta myynnissä  ;)
Tavallaanhan se on jo, tosin muodossa "Aion hankkia kun se tulee..." - ehkä tuota vaihtoehtoa voisi vähän editoida.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 18.09.2019, 20:08:21
Oliskohan oire auton avaimen patterin tyhjentymisestä?
En ole avannut avainta, mutta varmaan aika tavanomainen patteri tuohon on vaihdettavissa...

(https://i.ibb.co/p0mCjhm/avainhukassa.jpg) (https://ibb.co/p0mCjhm)

photo hosting (https://sv.imgbb.com/)

Löytyi hyvä ohje patterin vaihtoon :
https://www.volvocars.com/fi/support/topics/auton-kayttaminen/hyva-tietaa/etaavaimen-avainliuska-ja-pariston-vaihto

Nyt vain toivotaan, että ilmoitusta ei enää tulisi...
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 27.09.2019, 09:58:26
Avain tosiaan vaihdettu ja tuo "avainta ei löydy, poistettu autosta" ilmoitus hävisi. Silti välillä vähän outoa toimintaa tuossa avaimeton sisäänkäynti eli aina ei loksauta lukkoja auki, vaikka avain olisi aivan lähellä taskussa... Muuten auto kyllä toiminut erinomaisesti ja tänään lähtö Ruoåttiin Volvon kotikonnuille vkl-reissuun! Pitääpä ottaa muutama maisemakuva CC:n kanssa!  ::)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 04.10.2019, 21:08:00
Ei perskule tuo "avainta ei löydy, poistettu autosta" on alkanut taas vaivaamaan... Mistähän tuo saattaisi johtua, kun avaimen patteri on aivan uusi?!? Ei kait se sijainti mihin sen laittaa vaikuta tuohon...? Kait se vaikka taskussakin saa olla, mutta yleensä se herja tulee silloin kun avain on vaihdekepin vieressä kotelossa...

Avain tosiaan vaihdettu ja tuo "avainta ei löydy, poistettu autosta" ilmoitus hävisi. Silti välillä vähän outoa toimintaa tuossa avaimeton sisäänkäynti eli aina ei loksauta lukkoja auki, vaikka avain olisi aivan lähellä taskussa...
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 04.10.2019, 21:12:06
Mitähän neuvoksi, kun auton oikean etuoven kaiutin alkoi oudosti särisemään eli resonoi vaikkei ovikotelossakaan ole mitään pientavaraa tms. Kyseessä siis se alempi kaiutin. Selvästi se kaiutinelementti on joko löysällä tai sitten on rikkoontumassa? Ihan yhtäkkiä alkoi tänään resonoida ja välillä särinä häviää, mutta on kyllä aika ärsyttävä vika...  :idiot2:
Yritin ruuvimeisselillä tutkia niitä kaiuttimen reunuksia, että lähtisikö auki mutta aika tiukassa on eli ei tuonne helposti pääse tutkimaan onko vaikka kaiuttimen kiinnitysruuvit löysällä tms.
Onko muilla ollut samaa havaintoa ja miten olette asiaa ratkoneet? Saattaa olla jossain autohifiliikkeessä melko tyyristä alkaa kajaria vaihtamaan...?
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 04.10.2019, 22:03:33
Ei perskule tuo "avainta ei löydy, poistettu autosta" on alkanut taas vaivaamaan... Mistähän tuo saattaisi johtua, kun avaimen patteri on aivan uusi?!? Ei kait se sijainti mihin sen laittaa vaikuta tuohon...? Kait se vaikka taskussakin saa olla, mutta yleensä se herja tulee silloin kun avain on vaihdekepin vieressä kotelossa...
Avain voi olla aivan hyvin taskussa, kunhan vain on auton sisällä. Keskikonsolissa avaimelle on myös oma paikka siinä vasemmassa reunassa. En tiedä voisiko haluta avainta siihen?
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 04.10.2019, 22:12:35
Mitähän neuvoksi, kun auton oikean etuoven kaiutin alkoi oudosti särisemään eli resonoi vaikkei ovikotelossakaan ole mitään pientavaraa tms. Kyseessä siis se alempi kaiutin. Selvästi se kaiutinelementti on joko löysällä tai sitten on rikkoontumassa? Ihan yhtäkkiä alkoi tänään resonoida ja välillä särinä häviää, mutta on kyllä aika ärsyttävä vika...  :idiot2:
Yritin ruuvimeisselillä tutkia niitä kaiuttimen reunuksia, että lähtisikö auki mutta aika tiukassa on eli ei tuonne helposti pääse tutkimaan onko vaikka kaiuttimen kiinnitysruuvit löysällä tms.
Onko muilla ollut samaa havaintoa ja miten olette asiaa ratkoneet? Saattaa olla jossain autohifiliikkeessä melko tyyristä alkaa kajaria vaihtamaan...?
Ovipahvi lähtee irti seuraavasti: kammetaan koristelista alareunasta vääntäen irti. Listan etureuna otetaan irti ensiksi. Listan alla on kaksi ruuvia. Sitten kammetaan lasinnostimien käyttöpaneeli irti. Alla on yksi ruuvi. Neljäs ruuvi on kahvan alapuolella. Tämän jälkeen ovipahvi nostetaan suoraan ylös päin pois hahloistaan. Yksi sähköliitin irti ja oven avauksen vaijeri irti. Näin saat ovipahvin pois ja pääset ihmettelemään kaiutinta.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 04.10.2019, 22:14:50
Tuota minäkin ajattelin, kun katsoin manuaalista. Siinä keskikohdalla mukitelineissä taitaa olla se missä on joku tunnistin tms...

Avain voi olla aivan hyvin taskussa, kunhan vain on auton sisällä. Keskikonsolissa avaimelle on myös oma paikka siinä vasemmassa reunassa. En tiedä voisiko haluta avainta siihen?
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 04.10.2019, 22:16:42
Tarkoittanet varmaan sitä puista koristelistaa? Pitääpä kokeilla ajan kanssa ja seurailla jatkuuko tuo kajarin räminä kuinka kauan... Jos sen saa jotenkin irti, niin pitää kiikuttaa autohifiin tai vaikka jostain X paikasta jos saisi suunnilleen samanlaisen, eiköhän se sillä tokene!

Ovipahvi lähtee irti seuraavasti: kammetaan koristelista alareunasta vääntäen irti. Listan etureuna otetaan irti ensiksi. Listan alla on kaksi ruuvia. Sitten kammetaan lasinnostimien käyttöpaneeli irti. Alla on yksi ruuvi. Neljäs ruuvi on kahvan alapuolella. Tämän jälkeen ovipahvi nostetaan suoraan ylös päin pois hahloistaan. Yksi sähköliitin irti ja oven avauksen vaijeri irti. Näin saat ovipahvin pois ja pääset ihmettelemään kaiutinta.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 04.10.2019, 22:49:27
Tarkoittanet varmaan sitä puista koristelistaa? Pitääpä kokeilla ajan kanssa ja seurailla jatkuuko tuo kajarin räminä kuinka kauan... Jos sen saa jotenkin irti, niin pitää kiikuttaa autohifiin tai vaikka jostain X paikasta jos saisi suunnilleen samanlaisen, eiköhän se sillä tokene!
Joo, sen puujäljitelmän alla on ruuvit.
Kaiutin on ihan tyrkyllä ovipahvin irrotuksen jälkeen.

(https://i.ibb.co/MS0vM6k/20190912-194604.jpg) (https://ibb.co/MS0vM6k)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 08.11.2019, 16:44:11
Minkäslaista toimintaa olette havainneet Aisin 8-lovisen automaattivaihteiston suhteen näin talven tultua ja pakkasilla?!? Itsellä vähän mietityttää välillä, että vaihteisto "luistaa" tai vaihtaa vähän kuminauhamaisesti vaikka lämpimästä tallistakin lähtisi tai webasto olisi ollutkin päällä? Kyse lähinnä pienempien vaihteiden osalta, että kierrättää ja luistattaa vähän oudosti 50-60 km/h vauhtiin päästessä. Eli olisiko jossain vaiheessa vaihteistoöljyn vaihdon paikkaa? Autolla ajettu nyt reilu 107tkm.
Onko joku vaihdattanut esim. huuhtelemalla tuohon ja mitä kokemuksia? Eli paraneeko vai onko vain vaihteiston ominaisuus ennen kuin vaihteistoöljy pääsee notkistumaan...?
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 08.11.2019, 17:01:29
Ominaisuus. Kylmänä luistattelee turbiinia aluksi voimakkaasti. Sitten kun laatikon ohjelma vaihtuu kylmästä normaaliksi, laatikko pitää vähän liiankin suurta pykälää silmässä. Kun auto on kokonaan lämmennyt, mennään taas pehmeästi kuin kesällä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 08.11.2019, 18:40:30
No hyvä tietää ettei hermoile tuon vaihteistoöljyn kans. Kyllä se tosiaan nopeasti sitten menee eri moodiin ja vähän ajan jälkeen vaihdot sujahtavat....  :) Tuota vaan ihmetellyt, kun yön yli on tallissa (ja nyt lämpötila siellä n. +10-15C kuitenkin koko ajan), että joinakin aamuina vähän vaihteisto "humpannut". Ajotiloillakin voi vähän olla eroa eli nyt olen käyttänyt eco drive ja se kyllä vaihtaa välillä vähän turhankin isolle vaihtelle ja sitten vähän jurraa eli esim. comfort on vaihteisto-ohjelmassa selvästi "notkeampi".

Ominaisuus. Kylmänä luistattelee turbiinia aluksi voimakkaasti. Sitten kun laatikon ohjelma vaihtuu kylmästä normaaliksi, laatikko pitää vähän liiankin suurta pykälää silmässä. Kun auto on kokonaan lämmennyt, mennään taas pehmeästi kuin kesällä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 02.12.2019, 22:32:34
Talvikuulumisia... Oikean etuoven kaiuttimen pieni särinä on lähtenyt vähän niinkuin itsekseen pois. Tänään tuli vaimolla ja tytöllä vähän yllätys, kun avaimesta oli loppunut yhtäkkiä patteri ilmeisesti täysin ja ovet eivät auenneet... No piti sitten neuvoa miten se mekaaninen avain jne sieltä kaivetaan esiin. Saivat auton käyntiin, mutta oli alkanut hälytin huutaa ja sen vaimentamisen ohjeet katoin Volvon sivuilta ja ok meni kotimatka. Patterit ihan mykkänä, kun ei inahtanutkaan ovet eikä mennyt lukkoonkaan. Kokeilin toisella avaimella ja heti ok. Vaihdoin patterin ja molemmat toimivat taas normaalisti. Se mikä tässä vähän ihmetyttää on se, että vasta suunnilleen syys-lokakuussa viimeksi vaihdoin patterit... Elikä kestävät sen 2-3 kk?!? Mitähän tuohon vinkiksi? Jostain luin ettei kannattaisi pitää esim. töissä tms auton avaimia taskussa, kun saattavat napit painautua itsestään ja lähettelee signaalia vaikka ei sillä mitään vaikutusta autoon ole eli turhaa kuluttaa virtaa... Vai onko noissa joku "herkistin" tms että jos vähänkään alle sen normin volttimäärän laskee virta, niin ei anna avata mitään. Vartan 2032 3.0v pattereita hommasin. Mittasin kyllä sen pois otetun patterin voltit ja näytti 2,95V muttei tuo kait mitään tarkempaa kerro, vai?!? Maksimikapasiteetti virralle pitäis olla 220 mAh. Ei kait sitä jäljellä olevaa virtamäärää voi tarkasti normi monitoimimittarilla mitata... Onko joku muu merkki ja malli kestävämpi?
Nelivetoon olen tyytyväinen ja kaverin kanssa käytiin vähän hangessakin ajelemassa offroad-asennossa esc tosin oli pois päältä joten turhaa ehkä suditti, mutta hyvin liikahti n. 25 cm umpilumessa ja lumisella metsätielläkin oli tosi kiva ja vakaa ajettava. Kulutus nyt suunnilleen 6,7 - 6,8L n. 8000 km ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: James Bond - 03.12.2019, 01:03:23
Onko avaimessa 2 patteria? XC60 vm -15 avaimessa on kaksi paristoa ja pattereiden välissä semmoinen paperiluiska. Itse vaihdoin yhden patterin kun en huomannut toista patteria paperiluiskan alla ;D. Toisen avaimen kun otin työn alle niin huomasin sit onneks et kaksi paristoa per avain.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: JukkaI - 03.12.2019, 08:26:02
Kai tuo avain on jotenkin viallinen, jos noin nopeasti patterit kuluu...
Itsellä -15 mallin V60 150000 km ja ei ole pattereita vielä kertaakaan vaihdettu. Avaimeton käyttö ja webastokin lähtee vielä n.100m päästä käymään...

Jukka
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 03.12.2019, 08:43:13
Kai tuo avain on jotenkin viallinen, jos noin nopeasti patterit kuluu...
Ei välttämättä ole rikki. Oman V90 ns. kakkosavainta oli käytetty ehkä kerran ja toisella käyttökerralla noin vuoden ikäisillä avaimilla ei päässyt enää autoon sisään. Omamekaanikko vain totesi, että joskus patterit menevät nopeasti tyhjäksi, jos avaimet haistelevat koko ajan, onko auto lähittyvillä vai ei.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 03.12.2019, 08:46:03
Tuon ohjeen mukaan vaihdoin ja ei siinä ole kuin 1 patteri :
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90-cross-country/2018/avaimet-lukot-ja-halytin/etaavain/etaavaimen-pariston-vaihto (https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90-cross-country/2018/avaimet-lukot-ja-halytin/etaavain/etaavaimen-pariston-vaihto)

Onko avaimessa 2 patteria? XC60 vm -15 avaimessa on kaksi paristoa ja pattereiden välissä semmoinen paperiluiska. Itse vaihdoin yhden patterin kun en huomannut toista patteria paperiluiskan alla ;D. Toisen avaimen kun otin työn alle niin huomasin sit onneks et kaksi paristoa per avain.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 03.12.2019, 08:48:17
Hyvä tietää... Pitää vaan alkaa testailemaan eri merkkejä/malleja pattereissa ja jos jossain sattumalta on merkintä "UN Manual of Test and Criteria, Part III, sub-section 38.3." niin voisivat kestää ehkä jonkin kuukauden enemmän  :2funny:

Ei välttämättä ole rikki. Oman V90 ns. kakkosavainta oli käytetty ehkä kerran ja toisella käyttökerralla noin vuoden ikäisillä avaimilla ei päässyt enää autoon sisään. Omamekaanikko vain totesi, että joskus patterit menevät nopeasti tyhjäksi, jos avaimet haistelevat koko ajan, onko auto lähittyvillä vai ei.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 03.12.2019, 09:04:22
Volvo on call ovien lukitus ok ekassa kuvassa kuten pitääkin...
Mutta tuo ihmetytti, kun etänäkään ei saanut ovia avattua ja ihme ilmoitus jostain näytöstä... Webasto toimi normalisti muttei etäkäynnistys.


(https://i.ibb.co/nszXLBQ/Screenshot-20191202-203828-Volvo-On-Call.jpg) (https://ibb.co/nszXLBQ)



(https://i.ibb.co/pjy2Yy1/Screenshot-20191202-203831-Volvo-On-Call.jpg) (https://ibb.co/pjy2Yy1)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 03.12.2019, 11:03:02
Volvo on call ovien lukitus ok ekassa kuvassa kuten pitääkin...
Mutta tuo ihmetytti, kun etänäkään ei saanut ovia avattua ja ihme ilmoitus jostain näytöstä... Webasto toimi normalisti muttei etäkäynnistys.
Sun pitää laittaa kännykän näyttöön turvakuvio, salasana tai sormenjälkitunnistus.
Sama homma jos haluat lukea sähköposteja Outlookilla kännykästä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 03.12.2019, 19:12:54
No nyt on laitettu...  ::) On ne ruoåttalaiset kyllä fviksujå  :P

Sun pitää laittaa kännykän näyttöön turvakuvio, salasana tai sormenjälkitunnistus.
Sama homma jos haluat lukea sähköposteja Outlookilla kännykästä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 23.12.2019, 01:14:27
Tuossa tuli perjantai-lauantai vaihteessa ajeltua pari pätkää V90 D3 AWD automaatti taksilla kotiinpäin ja huomasin kuskin kanssa enemmän tekniikasta keskustellessa, että D3ssa ainakin on tuo ureasäiliö (auton tiedot -kohdassa missä on myös öljytasot jne). Oli hyvät ja turvalliset kyydit  :2funny:
Jännä ettei tuota ureaa ole siis D4 ja/tai onko D5:ssakaan? Kuski kertoi tuosta öljyntasosta, että kuulema saattaa näyttää liian vähän eli voi tulla ylitäyttöä jos/kun ei mittaa oikein? Softapäivityksellä korjaantunut? Hyvin tiesi auton tekniikasta vaikka mitä! Omassa oli kans jännästi syyskuussa öljytasot vähän yli puolen välin tai suunnilleen 3/5 ja sen takia lisäsin öljyä ehkä vajaa 0,5L muttei ole nyt siitä määrästä kyllä liikahtanut "naksuakaan"... Nyt näyttää olevan aivan tapissa. Toivottavasti ylitäytöstä (mahdollisesti) ole mitään haittaa esim. liiallinen öljypaine tms mutten ole mitään ajoissa huomannut. Miten muilla?!? Hiukkasloukun poltosta ei mitään hajua eli huomaamattomasti kyllä sen taustalla tekee eikä tule ylimääräisiä hajuja tai moottorin käyntiääni on tasaisen kuuloinen koko ajan.

Tässä vaiheessa kaikille jo oikein hyvää joulua ja onnea uuden vuosikymmenen 2020 alulle!  :)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 23.12.2019, 09:20:57
Urea tuli V90:een keväällä 2018. Kaikkiin moottorimalleihin samaan aikaan. D3 awd ja D4 awd ovat teknisesti täsmälleen samoja moottoreita. D5 moottorissa on powerpulse ja vähän erilaiset turbot. Etuvedoissa on enemmän eroja D3 ja D4 välillä.

Jos öljyä on kovasti liikaa, syttyy siitä moottorin vikavalo. Ei siitä heti mitään rikki mene. Jos öljyn lisääntyminen johtuu hiukkaspoltoista eli dieseliä pääsee öljyn joukkoon, niin siitä voi pitkässä juoksussa seurata konerikko. Enempi näissä on ollut kuitenkin sitä vaivaa, että moottori alkaa syömään öljyä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 24.12.2019, 22:04:39
Pitääkö olla kovin huolissaan...?  ???

(https://i.ibb.co/H7cR4TD/ljytaso-korkea.jpg) (https://ibb.co/H7cR4TD)

Tosiaan V90 CC ostettaessa oli öljytaso vain noin 3/5 maksimista ja tuossa vasta eräs taksikuski sanoi, että tuo tasonmittaus voi johtua softaongelmasta ja lisäsin siten että on melkein täysi määrä. Mitään ei ole sen jälkeen ollut ja koko ajan on systemaattsesti ilmoittanut 1 napsu vajaa maksimi ja tänään tuo määrä oli, kun katsoin auton valikoista. Edellinen öljynvaihto tehty autolle 99tkm kohdalla ja nyt vajaa 111tkm mittarissa. Tarviiko tuota vähentää tms tehdä, vikavaloja ei ole ilmaantunut. Hiukkaspoltosta ei tosiaan mitään havaintoa miten/milloin tehnyt ja tekee eli liittyisikö siihen...?!?
Hyvää joulua kaikille  :)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 24.12.2019, 22:42:19
Varmaan tuo "ylitäyttö" tila johtui siitä, että auto oli mittaustilassa vähän kaltevassa kulmassa tieliittymä ja kävin käyttämässä autotallissa muutaman minuutin. Oli taas ihan normaali öljytila mitä useita kuukausia. Vähän vissiin paniikkinappula menee näin joululomalla herkemmin pohjaan, kun on reissuajoja tiedossa...  :buck2:

(https://i.ibb.co/qn5nSQn/ljym-r-normaali.jpg) (https://ibb.co/qn5nSQn)

Eikä ollut vikakoodejakaan. Hyvin tunnistaa mm. Torque eri jutut esim. paremmin kuin aiempi X3 3ltr.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 24.12.2019, 22:43:47
Tässä Torquen tunnistamat V90 eri komponentit :

(https://i.ibb.co/Krc3WsH/Screenshot-20191224-222524-Torque.jpg) (https://ibb.co/Krc3WsH)

Muistaakseni bemarissa näkyi vain nuo fuel system, components ja EGR system.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: hessu80 - 25.12.2019, 00:00:56
Kovaa ajoa vaan. Puolen litran öljyn lisäys oli vähän turhan paljon vajaukseen nähden. Tuo näyttö toimii vähän miten sattuu ja päivittyy vasta puolen tunnin ajolla edes jotenkin järkeväksi öljyn lisäyksen jälkeen.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 25.12.2019, 00:09:27
Ok, tuo mittauksen muuttuminen yhtäkkiä vaan ihmetytti. Lisäsin sen öljyn joskus jo syyskuussa ja koko ajan oli tuossa "1 naksu tapista" ja yhtäkkiä sitten näyttääkin ylitäyttöä ja saman tien lähti pois...

Kovaa ajoa vaan. Puolen litran öljyn lisäys oli vähän turhan paljon vajaukseen nähden. Tuo näyttö toimii vähän miten sattuu ja päivittyy vasta puolen tunnin ajolla edes jotenkin järkeväksi öljyn lisäyksen jälkeen.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 10.01.2020, 18:13:56
Tässä vähän päivitystä V90/CC vikahommista ja muutenkin, noissa kuvissa hyvää lisätietoa, jos tulee vastaavia muillekin eteen. Laitan päivitystä sitten mitä korjaus maksaa ja kenen piikkiin menee mikäkin osio...

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85565.new#new (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85565.new#new)
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: ocram - 11.01.2020, 08:41:09
Ok, tuo mittauksen muuttuminen yhtäkkiä vaan ihmetytti. Lisäsin sen öljyn joskus jo syyskuussa ja koko ajan oli tuossa "1 naksu tapista" ja yhtäkkiä sitten näyttääkin ylitäyttöä ja saman tien lähti pois...

Ainakin itse olen saanut Biliasta ohjeen että öljyä lisätään vain auton pyytäessä ja vain se määrä mikä näytössä lukee. Omani on alkupään VEA- koneita ja niissä se öljmittari näyttää alhaista öljyn määrää vaikka lisäystarvetta ei ole.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 21.02.2020, 20:34:01
2021/2022 saattaa jo tulla uusi V90 CC plugin hybrid samalla tai parannetulla tekniikalla kuin nyt T8. Tässä vähän tietoa asiaan :

https://www.motorauthority.com/news/1126560_2021-volvo-v90-cross-country-spy-shots (https://www.motorauthority.com/news/1126560_2021-volvo-v90-cross-country-spy-shots)

Akusto saattais olla jotain 12-13 kWh luokkaa. Jäädäänpä odottelemaan ja kuolaamaan...  :P
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 21.02.2020, 21:37:20
B6 mallia pukkaa Cross Countryyn ja kait muihinkin S90, V90 mallit :

https://www.youtube.com/watch?v=e7V9r7msQ3A (https://www.youtube.com/watch?v=e7V9r7msQ3A)

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/262338/volvo-cars-introduces-refreshed-s90-and-v90-models-mild-hybrid-powertrains-across-entire-line-up (https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/262338/volvo-cars-introduces-refreshed-s90-and-v90-models-mild-hybrid-powertrains-across-entire-line-up)

Pressitiedote vasta tänään 21.2.2020 tullut! Namnam  :D
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Ribbe - 21.02.2020, 22:47:46
B6 mallia pukkaa Cross Countryyn ja kait muihinkin S90, V90 mallit :

https://www.youtube.com/watch?v=e7V9r7msQ3A (https://www.youtube.com/watch?v=e7V9r7msQ3A)

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/262338/volvo-cars-introduces-refreshed-s90-and-v90-models-mild-hybrid-powertrains-across-entire-line-up (https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/262338/volvo-cars-introduces-refreshed-s90-and-v90-models-mild-hybrid-powertrains-across-entire-line-up)

Pressitiedote vasta tänään 21.2.2020 tullut! Namnam  :D
Nämä B moottorit on ns. kevyt hybridejä eli käytännössä 48V järjestelmä jos oikein ymmärtänyt. Eli kaukana vielä T8 mallista.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Ribbe - 21.02.2020, 22:48:59
2021/2022 saattaa jo tulla uusi V90 CC plugin hybrid samalla tai parannetulla tekniikalla kuin nyt T8. Tässä vähän tietoa asiaan :

https://www.motorauthority.com/news/1126560_2021-volvo-v90-cross-country-spy-shots (https://www.motorauthority.com/news/1126560_2021-volvo-v90-cross-country-spy-shots)

Akusto saattais olla jotain 12-13 kWh luokkaa. Jäädäänpä odottelemaan ja kuolaamaan...  :P
Vakoilukuvista uupuu latausluukku. Volvolla se ollut plugari protoissakin. Eli taitaa tulla vain kevyttä hybridiä.

Edit: Luin tuon tekstin. Vähän kuutamolla kirjoittaja kun antoi ymmärtää että V90 CC T8 mallin akusto olisi kasvamassa myös. Eihän semmoista mallia ole niin miten voi kasvaa akusto. En kyllä ymmärrä miksi ei ole tehty, luulisi että samalla vaivalla kuin normi V90
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 22.02.2020, 12:08:14
"The V90 Cross Country T8 plug-in hybrid should also benefit from a small bump in power and a bigger battery. In the 2020 XC90 T8, the battery size was bumped up from 10.4 to 11.6 kilowatt-hours."
Tuohon siis viittasin, että saattais olla vähän isompi, kun aiemmassakin uudistuksessa ollut vähän suurennusta n. reilu 1kWh. Kuka on kuutamolla ja kuka ei, sitähän ei tiedä... Lopulliset mallit ja uudistuksethan sen näyttävät sitten, että tuleeko T8 mallia vai ei ja kasvaako akusto sen myötä... Ja tuo spyshot kuvahan voi olla ihan mistä mallista vaan paitsi plugin, en toki tiirannut sitä niin tarkkaan kuin sinä, että olisin väittämässä sen olevan juuri T8 mallista. Voihan se olla vaikka T6 tai B6 tai D4 mallistakin tms. Korimuutoksia siinä varmaan kuvattu.

Vakoilukuvista uupuu latausluukku. Volvolla se ollut plugari protoissakin. Eli taitaa tulla vain kevyttä hybridiä.

Edit: Luin tuon tekstin. Vähän kuutamolla kirjoittaja kun antoi ymmärtää että V90 CC T8 mallin akusto olisi kasvamassa myös. Eihän semmoista mallia ole niin miten voi kasvaa akusto. En kyllä ymmärrä miksi ei ole tehty, luulisi että samalla vaivalla kuin normi V90
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 22.02.2020, 12:17:30
https://www.volvocars.com/intl/build/estate/v90/cross-country#filterConventional|engines (https://www.volvocars.com/intl/build/estate/v90/cross-country#filterConventional|engines)

Tuossa kansainväliseltä sivulta www.volvocars.com/intl apinoitu tämänhetkiset moottorimallit.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Ribbe - 22.02.2020, 20:38:43
"The V90 Cross Country T8 plug-in hybrid should also benefit from a small bump in power and a bigger battery. In the 2020 XC90 T8, the battery size was bumped up from 10.4 to 11.6 kilowatt-hours."
Tuohon siis viittasin, että saattais olla vähän isompi, kun aiemmassakin uudistuksessa ollut vähän suurennusta n. reilu 1kWh. Kuka on kuutamolla ja kuka ei, sitähän ei tiedä... Lopulliset mallit ja uudistuksethan sen näyttävät sitten, että tuleeko T8 mallia vai ei ja kasvaako akusto sen myötä... Ja tuo spyshot kuvahan voi olla ihan mistä mallista vaan paitsi plugin, en toki tiirannut sitä niin tarkkaan kuin sinä, että olisin väittämässä sen olevan juuri T8 mallista. Voihan se olla vaikka T6 tai B6 tai D4 mallistakin tms. Korimuutoksia siinä varmaan kuvattu.
Itse vain tuota sanamuotoa mietin että kun spekuloidaan kasvaako T8 mallin akun koko, miten voi kasvaa jos ei ole vielä ollut koko mallia. En tiedä onkohan joku tekninen este tuolle vai maksaako tyyppihyväksyntä liikaa siihen nähden paljonko olisi myyntiä.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Scraab - 24.02.2020, 08:06:54
Tuossa kansainväliseltä sivulta www.volvocars.com/intl apinoitu tämänhetkiset moottorimallit.
[/quote]

XC60 B4 dieselillä oli jokin aika sitten AutoBild Suomen pikatestissä. Jokainen voi siitä arvioida tekniikan hyödyt, veroluotoiset kustannukset ovat tietenkin oma lukunsa.

Veikkaukseni on, että esimerkiksi B6 ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan, T8 tarjoaa muihin verrattuna niin suuren veroedun.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Scraab - 25.02.2020, 07:08:23
Tuossa kansainväliseltä sivulta www.volvocars.com/intl apinoitu tämänhetkiset moottorimallit.


XC60 AutoBild Suomen pikatestissä oli siis B5 diesel.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 25.02.2020, 21:09:35
On kyllä mielenkiintoinen tuo uusi kevythybridien nimeämiskäytäntö, kun sekä bensakone että dieselkone voi sähkövatkaimen kanssa saada persiisseen merkinnän B5...  :2funny:

Tuossa kansainväliseltä sivulta www.volvocars.com/intl apinoitu tämänhetkiset moottorimallit.


XC60 AutoBild Suomen pikatestissä oli siis B5 diesel.
Otsikko: Eka katsastus ja huolto (1v / 120 tkm) ok!
Kirjoitti: volvoandy - 19.05.2020, 18:34:12
Hep!
Tuossa n. vajaa kuukausi sitten käytin eka kertaa katsastuksessa omaa CC:tä ja ei valittamista. Seuraava 2021 keväällä/kesällä. Jarrulevyt olivat tosin jo aika rajoilla joten niitä pitää sitten miettiä vaikka vuoden päästä. Tänään oli eka vuosihuolto tai 120 tkm mukaan ja vaihdatin myös automaattivaihteiston öljyt huuhtelemalla. Mekaanikon mukaan tehdasöljy oli ihan mustaa ja oli hyvä päätös nuo ennakkoon vaihdella. Automaattilaatikkoon laitettiin North Sea ATF Power LG8 -tyyppistä öljyä ja moottoriöljyksi North Sea Wave Power VLV 0W-20. Kyllä nyt taas kelpaa ajella  ;D
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 19.05.2020, 18:36:02
Asiasta viidenteen, ÄÄNESTYS ON TAAS AUKI!  :2funny: Kiitti Acke  ;D ja hommat taas jatkuu, laitelkaahan mitä moottoreita tms hyviä V90/Cross Country -juttuja teillä löytyy!!!
Otsikko: Pari jännää ominaisuutta havaittu!
Kirjoitti: volvoandy - 30.05.2020, 12:50:00
1. Oletteko havainneet sen, jos on tarpeeksi lämmin (parkissa näytti +24-25C) ja laitoin auton päälle, niin ilmastointi kytkeytyy automaattisesti päälle? Wau jos näin on!!! Lämpötila minkä on säätänyt pysyi samana. Yleensä en aja kuin ihan helteillä tai huuruisilla ikkunoilla ilmastointi päällä. Tämä tuli tänään havaittua, toivottavasti on automatiikkaa...?

2. Myös sellaisen tuossa huomasin omasta autosta, että hiukkaspoltto alkaa tai sen saattaa huomata parhaiten, kun laittaa "kuljettajan toiminta" kulutuspalkit päälle ja ajaessa se voi pompata yhtäkkiä aika korkeaksi (sanotaanko n. 10 km ajosäteen aikana eli 1 palkki, jos se on asetuksista näin määritelty!). Voi mennä aika äkkiä useamman litran yli sen mitä normaalisti sekä moottoriäänistä ainakin paikalla ollessa auton takaa eli pakoputkistosta kuuluu selvästi vaimeampi käyntiääni ja myös auton moottoritilan kohdalla venttiilit eivät nakuta läheskään niin selvästi/kirkkaasti kuin normaalisti. Tänään havaitsin tuon eka kertaa n. 15C lämpötilassa, kun ajoin autoa talliin. Automaattivaihteiston suhteen laittaa N-asennon päälle sekä kytkee seisontajarrun päälle. Annoin käydä reilu 5 min ja sitten auton etuosasta selvästi se venttiilien nakutus tai moottorin käyntiääni muuttui "heleämmäksi" ja terävämmäksi. Eli ei kannata aina sammuttaa autoa ensin, kun tulee pysähdyksiin! Olis kyllä enemmän kuin toivottavaa, että jollain softaominaisuudella tai merkkivalolla tuon polton päälle menon tai kytkeytymisen huomaisi... Saattais nimittäin pitkittää pöntön vaihtoa aika oleellisesti? 
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Antti Kähkönen - 18.05.2022, 18:01:42
Koska täällä on useita V90 omistajia, niin kysyn, että onko jollain ylimääräinen musta tavaratilan suojapeite myytävänä? Appiukko on sitä mieltä, että minä hävitin hänen. Ja nyt kun hän myy autoaan, niin pitäisi palauttaa. Mutta eihän sitä minulla ole. Perherauhan säilyttämiseksi kuitenkin hänelle sellaisen hommaan. Uusi maksaa 495€.. Ihan niin paljoa en appiukosta tykkää, että tuon olisin valmis maksamaan.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Machist - 09.05.2023, 07:54:28
Ajatuksissa olisi V90 Cross Country

- onko nämä miten herkkiä ruostumaan?
- yleiset vikapaikat?
- D3 vai D4 koneella? Mikä on todellinen kulutus?
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Tetsi - 09.05.2023, 09:01:18
Tuskin ruoste on mikään akuutti ongelma kun on tullut markkinoille vasta kuusi vuotta sitten. Aika näyttää miten jatkossa.
Takaovien lukkojen jäätyminen on saattanut olla yleinen vikakohde ensimmäisissä vuosimalleissa.
V90 CC ei ole ollut tuotannossa D3 moottoreilla, D4 tai D5 siis on tyytyminen, tai bensa T5 tai T6.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 09.05.2023, 09:08:35
Ajatuksissa olisi V90 Cross Country

- onko nämä miten herkkiä ruostumaan?
- yleiset vikapaikat?
- D3 vai D4 koneella? Mikä on todellinen kulutus?

Minun mielestä Volvolla on kyllä erinomaiset maalit ja korisuoja joten ruosteen ei pitäisi näin uudessa mallissa olla mikään ongelma. Mitä omia kokemuksia oli tuosta mallista, niin yleisimpiä vikoja voi olla ohjelmistot, ovien (taka)lukot ja ratin monitoimisäädin/nappi. Ei meillä kyllä n. 3,5v ollut paljoakaan vikoja ja käytännössä ei mitään isompaa ollenkaan. D3 moottorilla ei ole tainnut tuota saadakaan kuin vaan hetken ja oliko peräti manuaali vielä sekä etuveto?!? (Ei ole kyllä tuosta mitään tarkkaa tietoa...!) Mutta D4 moottoria voi ainakin suositella. Meillä oli päivitetyllä softalla D4:nen ja pidin kirjaa jokaisesta tankista aika tasan 70000 km ajoista ja meillä vei 6,87L Veikkaan, että D5 vie +7L kevyestikin.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Tetsi - 09.05.2023, 13:28:22
Speksejä löytyy vaikka tuolta (alla), vaikkapa kulutuserojen arvailuun, käytännössä tietty kulutukset riippuu olosuhteista ja ajotavasta. Olen joskus päässyt tolla D4:llä nelosella alkaviin lukemiin maatiellä. Keskikulutus pyörii seiskan nurkilla, 6kk talviajon jälkeen.

https://www.auto-data.net/en/volvo-v90-cross-country-generation-5155
https://www.auto-data.net/en/volvo-v90-cross-country-facelift-2020-generation-7862
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 09.05.2023, 16:52:03
Speksejä löytyy vaikka tuolta (alla), vaikkapa kulutuserojen arvailuun, käytännössä tietty kulutukset riippuu olosuhteista ja ajotavasta. Olen joskus päässyt tolla D4:llä nelosella alkaviin lukemiin maatiellä. Keskikulutus pyörii seiskan nurkilla, 6kk talviajon jälkeen.

https://www.auto-data.net/en/volvo-v90-cross-country-generation-5155
https://www.auto-data.net/en/volvo-v90-cross-country-facelift-2020-generation-7862
Jep sama täällä oli meilläkin eli 4:llä alkavia lukemia saa kyllä maantieajossa ja ennätys taisi olla 4,7L. 18" kitkoilla ajoin kerran n. 450-500km matkan sekä mennessä että tullessa alle 5:n, mutta piti mennä kyllä ihan sukkasillaan... Kesärenkaina oli 19"set ja tuntui välillä, että kesällä kulutti enemmän kuin talvella oli perus 18"set ja ilmastointia ei tullut juurikaan käytettyä talvisin. 126 tankillista tilastoin tuosta ja vain muutamia kertoja meni yli 8L tankillisen keskikulutus eli ei tuo kyllä mikään mahdoton ole dieseliä syömään D4 ainakaan, kun painoakin on se melkein 2000kg. Ja niitä D4sia on varmaan kaikista eniten muutenkin myytävänä. Meidän edellinen Volvo V90CC D4sena meni noin kolmessa kuukaudessa, kun tarkkailin liikkeen sivuilta joten ihan ok vaihtuvuus noissa on ja saattaa ehtiä hyvänkin yksilön löytää.
Hintojen puolesta vaikea sanoa miten nuo vähän uudemmat D4 ja D5 -> B-malliston kevythybridit eli voivat olla kyllä kalliimpiakin. Vai muuttuiko se juuri tuossa siten, että oli enää B4 ja B5, niistähän ei päällepäin näe tai tiedä onko bensa- vai dieselkevythybridi...  :-[ Jostain tutkin niiden kulutuksia, niin eivät ainakaan oleellisesti vähemmän vie kuin "ei-kevythybridit" eli tavalliset. Sen ainakin tiedän sanoa, että 2017 ja 2018 malleissa ei missään taida olla sitä ureapönttöä ollenkaan eli se oli kyllä tuurilla hyvä ominaisuus meidän CC:ssä! Tankin koko on 60L ja muistaakseni jossain vaiheessa, taisiko olla juuri tuossa kevythybrideiksi muuttuessa tankin kokokin kasvoi 70:een litraan eli niillä pääsee kyllä hyvin sitten pitkääkin matkaa, mutta voi olla että välimallit 2019-2020 kannattaa katsoa tarkkaan miten niissä nuo ureapöntöt ja kevythybridit sitten ovatkaan, kun niistä ei nyt ole suoraan sanoen aivan 100% varmaa dataa antaa. Huippunopeus uudemmissa on rajoitettu 180km/h mutta tuskin sillä nyt on mitään merkitystä muutenkaan  ;D
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: volvoandy - 09.05.2023, 17:14:53
https://www.volvocars.com/se/cars/v90-cross-country/

Ainakin Ruotsin sivujen mukaan Cross Countryn tuotanto on lopetettu? "Volvo V90 Cross Country har utgått"
Tuohon Tetsin laittamaan auto-data.net sivuston tietoihin sellainen päivitys, että noissa 2020/2021 malleissa pitäisi olla myös B4 dieselkevythybridi, koska sellaisia olen ajossakin nähnyt.
https://www.auto-data.net/en/volvo-v90-cross-country-facelift-2020-generation-7862 (https://www.auto-data.net/en/volvo-v90-cross-country-facelift-2020-generation-7862) Tässä ei siis näy sitä B4 dieselkevythybridiä!
https://www.nettiauto.com/volvo/v90-cross-country/13238922 (https://www.nettiauto.com/volvo/v90-cross-country/13238922) Ja tässä esimerkkinä sellainen myytynä. Teho muuttui 190stä -> 197hv ja oliko siellä taustalla 14hv kevythybridipaketti, mutta dieselmoottori D4 ja B4 ihan sama tai oliko sitten vähän matalampiviritteinen...?
B5 ja B6 kevythybrideissä taitaa olla aina biturbo/D5 ja T6 tekniikalla ja tuo B4 on ollut myös biturbo ainakin dieselinä, mutta siinä ei ollut sitä "power-pulse" D5 ahdintekniikkaa. Eli aika
koukeroiseksi hepreaksi nuo nimeämiskäytänteet tässä mallissa loppusuoralla menivät. Elikä ollaanko nyt siinä tilanteessa, että V90 mallisarjan Cross Countrya ei enää tulevaisuudessa
tehdä ollenkaan? Harmi kyllä sinänsä! Hieno auto ja upea ajaa sekä fantastinen AWD-tekniikka.
Otsikko: Vs: V90 ja Cross Country puuhapaja
Kirjoitti: Scraab - 10.05.2023, 08:11:11
Ainakin Ruotsin sivujen mukaan Cross Countryn tuotanto on lopetettu?
..
Elikä ollaanko nyt siinä tilanteessa, että V90 mallisarjan Cross Countrya ei enää tulevaisuudessa
tehdä ollenkaan? Harmi kyllä sinänsä! Hieno auto ja upea ajaa sekä fantastinen AWD-tekniikka.
Tuotantoa ei todellakaan ole lopetettu, mutta esimerkiksi B6-mallien markkinat ovat siellä jossain, missä ei ole niin voimakasta ilmastohysteriaa. EU:n alueella on vähän vaikeampaa, mutta esimerkiksi Saksassa on tarjolla B4 diesel ja B5 bensiini CC:t.

Rikkailla ja maapallon tulevaisuuden kannalta kriittisillä alueilla, kuten Suomessa ja Ruotsissa, mallisto painottuu sähköisiin versioihin :).

Mitäs meillä millään lievästi maastokykyisillä autoilla tekisikään? Hyvät tiet ja halpa (tuonti)sähkö!