Parkit palaa samaan aikaan, kuin ajovalotkin ja silloinhan päivävalot ei saa palaa.
Ratkaistava ongelmahan on se, että miten ne saa sammumaan, kun ajovalot kytkee.
Ongelmalliseksi kytkennän tekee vielä se, että valot on pwm-tehosäädetyt, pwm:llä ohjattuna saattaa normaali rele toimia normaalisti, mutta esim. transistori ehtii hyvinkin kytkeytyä päälle ja pois jne.
Joissain päivävalo-sarjoissa sytyttämis-signaalista huolehtii jännitetarkkailu, joka sytyttää valot, kun jännite nousee X yli, eli esim. yli 13V tai mitä vain, eli tunnistetaan siitä, että moottori on käynnissä, kun latausjännite nousee... nykyisissä autoissa akkua ei ladata kokoaikaa ja jännite voi olla ajonaikana alle kynnysjännitteen..
Tuon lisäksi tarvitaan edelleen vielä se sammutus signaali.
Kytkentähän on helppo vähänkin vanhempaan autoon, mutta kun lähestytään viime vuosikymmenen loppua, niin alkaa olla runsaasti eri sovelmia jännitteensyötöistä ym, niin homma vaikeutuu huomattavasti.
Tämä toimii kyllä vanhemmissa mutta paljonko ottaa tuollaisen tarvikereleen heräte parkilta "välistä", (napa86).
Eli tällä kytkennällä jälkiasenteiset päiväajovalot toimivat kun mitkään ajovalot tai parkit eivät ole päällä, ja sammuvat kun parkit syttyvät. Jos on ajovaloautomatiikka niin se on kytkettävä pois päälltä, eli O-asento valokatkaisijalta niin mitään auton omat valot eivät pala.
Tuo rele:
http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=48-1874Releen napa 86 kytketään parkin johtoon.
Releen napa 30 kytketään virtalukolle kun virrat on päällä.
Releen napa 85 on maa.
Releen napa 87 jää tyhjäksi.
Releen napa 87A kytket päiväajovaloille.
Eli 86 on heräte joka sammuttaa päiväajovalot tällä kytkennällä.
Eli 30 kytketään johtoon jossa on virta kun avain on virrat asennossa.
Eli 87A:sta lähtee virta päiväajovaloille.
Ja et tarvitse kuin tuon vaihtoreleen. Tuo vaihtorele on muuten normaali lisävalorele mutta siinä on 87:n rinnalla 87A.
87 toimii normaalin lisävaloreleen lailla, mutta 87A:ssa on virta silloin kun 87:ssa ei ole, eli rele vuorottelee virtaa noiden 87:n Ja 87A:n välillä, riippuen tietysti tuleeko herätettä vai ei.
( ei herätettä(86) = 87A:ssa virta ja heräte 86:ssa niin 87A:ssa ei ole virtaa, vaan se on 87:ssa)