Samppasport  Futurez

Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?

  • 13 Vastauksia
  • 5666 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amazonvanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Elikäs, olen muutama vuosi sitten saanut Amazonin, puolet siitä ajasta auto on seissyt. Ajossa nyt taas parin vuoden tauon jälkeen. Leidi oireilee jatkuvasti jotenkin ja luottamus autoon menee sitä mukaan mitä aika kuluu. Eli löytyisikö pk- seudulta joku halukas amazonpro, joka viitsisi katsoa leidiäni ja mahdollisesti keksisi missä vika/vikoja on? Tällä hetkellä päällisin ajoa haittaava ongelma on jarrupoljinta painaessa ilmenevä sihinä ja koko auton suuri tärinä. Olen tästä viasta kysellyt aikaisemmin ja suihkutellut bräkleaneria kaikkialle, vaihtanut alipaineletkun enkä löydä mistään vikaa tähän. Lisäksi autossani lienee ylivaihde jota en osaa käyttää. Auto meni leimalta juuri läpi, mutta en kuitenkaan sillä uskaltaudu pitkille matkoille ennen kuin usko autoon palaa ja ainakin tuon sihinä-tärinän saa kuntoon. Joten ilmoitelkaa jos olette halukas leidiäni katsomaan, voin hänet ajaa näytille aika joustavalla aikataululla. Paljoa kehä 3 pitemmälle en uskaltaudu. Tai mikäli jotain kokoontumisajoja on jossain, otan ilmon siitäkin mieluusti vastaan.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #1 : 26.06.2012, 19:10:51 »
Ylivaihteen käyttökytkin pitäisi olla saman näköinen, kuin vilkkuviiksi ja toisella puolen rattia. Ylivaihde saa toimia vain nelosvaihteella ja kojelautaan pitäisi syttyä valo ylivaihteen ollesssa päällä.

Sihinä jarrua painaessa kuullostaa jarrutehostimen kalvon rikkoutumiselta varsinkin, jos auto tyhjäkäynnillä sammuu jarrua painettaessa.
Imusarjan ja tehostajan välinen alipaineletku irti tehostajasta ja tulppa irtonaiseen päähän ja, jos oireet poistuu niin kalvo on rikki. Voi ajaakin varovasti näin mutta vaadittava poljinvoimahan kasvaa paljon.

Pk- seudun seuraava kerhoilta on vasta 10.7 ja Mobilian Volvo-päivä on 7.7.

http://www.suomenvolvokerho.com/main/index.php?option=com_eventlist&view=day&id=20120710&Itemid=68
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa amazonvanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #2 : 26.06.2012, 20:29:26 »
Ratin vasemmalla puolella on jokin kytkin, ehkä se? Se tosin on kojelaudassa eikä ratissa kiinni, siis huomattavasti lyhyempi. Sen yhteydessä on valo, jonka saa palamaan startatessa muistaakseni. Olen yrittänyt nelosella ajaessani kytkintä polkea, näin ylivaihteen ilmeisesti saa päälle? ja kojelaudan kytkintä rämpätä samalla. En ole kuitenkaan huomannut mitään eroa. En tiedä onko kytkin sitten väärässä asennossa vai eikö koko höskä vaan toimi. Ilmeisesti se jotenkin sähköinen myös? Tai sitten koko vaihdetta ei ole ollenkaan :D.

Auto ei sammu vaikka alkaakin nikottelemaan kovasti. Pysyy siis käynnissä, mutta täristää niin pahasti että sattuu. Yritän huomenna letkun tulppaamista. Mikäli se on tuo kalvo joka on rikki, saako sitä jostain vai meneekö koko tehostin uusiksi?

Tuo kerhoilta on sopivan lähellä joten sinne ainakin raahautunen. Mutta vieläkin jos joku haluaisi katsoa autoa ennen sitä niin viestiä tulemaan :). Kiitokset neuvoista!

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2201
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #3 : 26.06.2012, 22:43:49 »
Sen tietää onko ylivaihdetta kun katsoo auton alle.. Laatikoilla on niin selvä ero näössä ettei voi erehtyä.. Ja lisävaihde on sähkönen, rele pitäisi olla ohjaamassa..

M40 eli 4 vaihteinen



M41 4 + sähkönen ylivaihde

Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa amazonvanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #4 : 27.06.2012, 15:51:03 »
Letku tulpattu ja sihinä sen myötä kokonaan poissa ja kone käy normaalisti. Eli tehostimessa sitten vika. Korjauskirja kehottaa uusimaan koko laitteen korjaamisen sijaan, onko näin? Jostain mielestäni luin että yhdenmallisen pystyy korjaamaan kun toisenmallista taas ei. Enkä sitten tiedä minkä mallinen minulla on, en siitä tekstiä löytänyt. Musta tötterö jarrunestesäiliön vieressä :D.
Yritin kurkkia tuota laatikkoa, mutten ilman auton nostamista saanut sitä tähtäimeen. Yritän joku kuiva päivä nostaa auton ylös niin pääsen alle kurkkimaan.
Tänään tankkasin leidin suht täyteen ja sen myötä alkoi bensa haisemaan sisällä. Eli taasen yksi harmi enemmän :(.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2201
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #5 : 27.06.2012, 16:51:05 »
Letku tulpattu ja sihinä sen myötä kokonaan poissa ja kone käy normaalisti. Eli tehostimessa sitten vika. Korjauskirja kehottaa uusimaan koko laitteen korjaamisen sijaan, onko näin? Jostain mielestäni luin että yhdenmallisen pystyy korjaamaan kun toisenmallista taas ei. Enkä sitten tiedä minkä mallinen minulla on, en siitä tekstiä löytänyt. Musta tötterö jarrunestesäiliön vieressä :D.
Yritin kurkkia tuota laatikkoa, mutten ilman auton nostamista saanut sitä tähtäimeen. Yritän joku kuiva päivä nostaa auton ylös niin pääsen alle kurkkimaan.
Tänään tankkasin leidin suht täyteen ja sen myötä alkoi bensa haisemaan sisällä. Eli taasen yksi harmi enemmän :(.

Jos ehjän tehostimen löytää niin mielummin vaihtaa ennemmin kuin korjaa.. Onkos tää Amazoni minkä vuotinen? Onko 1- vai 2-piiriset jarrut? Itellä Amazonissa 1-piirijarrut 2-piirisen tehostajalla..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa amazonvanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #6 : 28.06.2012, 14:03:06 »
Sain vahvistuksen siihen että tehostimen kalvo on kaputt, eli nyt haussa uusi tehostin. Tuo minun mallini on stanssattu kiinni eli aikalailla korjaus pois vaihtoehdoista. 2-piiri jarrut on ja niiden tehostin nyt haussa, eli kaikki joilla lojuu sellainen turhaan nurkissa niin laittakaa viestiä.
Ylivaihde löytyi, mutta toimintakunto lienee huono. Sähkökytkentää ei ole vaan yksi piuha on irti eikä ainakaan heti lähtenyt sillä pelittämään vaan alkoi kuumeta ja valomerkki heijaamaan. Yritän joku kaunis päivä saada auton ylös ja päästä kurkkimaan missä kunnossa solenloidi on. Ja siitä sitten sitä asiaa eteenpäin.
Bensahajunkin alkuperä löytyi paristakin paikasta. Tankin sauma vuotaa yhdestä kohdasta, pitänee koettaa jossain vaiheessa ottaa irti ja hitsata tms paremmaksi. Lisäksi kaasari falskaa, eli sen irrotus, puunaus ja osien vaihto edessä. Siihen samaan vielä kopankannentiiviste ja venttiilien säätö. Sitä ennen vielä öljynvaihto ja jos tällä kertaa saisi filtterinkin irti. Pakoputkenkin etukiinnike puuttuu. Ja kaasutinvivusto on vaurioutunut, eli semmoinen koko kepistö Strömbergin kaasarille olisi kanssa hakusessa. Ilmoitelkaa jos sellainenkin lojuu nurkissa :). Kiitokset avuista, aina vähän viisaampana jatkaa hän Amazoninsa ihmettelemistä :).

Niin, ja siis leidi on vm70 B20.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #7 : 28.06.2012, 17:59:48 »
Kovin monella tuntuu tehostin oireilevan tätä foorumilla, onhan sillä kumikalvolla ikääkin reilut 40v niin ei ihme. Itselläkin tuo vuosi ja taisin kolmea eri tehostinta kokeilla kunnes löytyi ehjä.
140 volvon tehostin käy myös amazonin kaksipiirijarruille (omassa sellaisesta otettu, täysin samanlainen), mutta en vanno kun en tiedä onko 140 erilaisiakin tehostimia käytössä.

Poissa kari eronen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #8 : 08.07.2012, 10:05:30 »
Voin tarkistaa autosi viat! Olen vielä ensiviikon Suomessa, jos uskallat ajaa Läyliäisiin asti.
Soittele terveisin Kari Eronen, 0400-797544

Poissa amazonvanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #9 : 10.07.2012, 23:45:23 »
Jonkun tunnin puhastellut auton kimpussa ja jotakin saanut jo aikaiseksikin. Kaasarin putsasin tänään muttei puhtaanakaan näyttänyt suoralta kädeltä vuotavan bensaa. Korjausoppaassa on maininta kohokammion tulvimisen aiheuttamasta bensanhajusta, onko kellään kokemusta asiasta? Ehkä sekin voisi olla etenevä sairaus? Ainakin bensankäry käy koko ajan pahemmaksi. Sain kaasuvivustonkin uusittua, vaikkakin vaihto ei mennyt ihan niikuin strömsössä. Vaihdoin vivut samalla kun kaasarinkin otin irti ja sitten kun kaikki paikoillaan ja starttaus niin leidi mylvi kuin viimeistä päivää. Siinä sitten purkamaan että missä vika. Viimeisenä kokeilin tietenkin lyhyen vivun pituutta ja kun sen lyhensi niin johan hiljeni leidikin. Sain samalla tyhjäkäynninkin hiljemmalle, kone tikittänyt turhan kovaa aikaisemmin.

Jarrutehostinta en vielä uskaltanut vaihtaa. Olin jo ryhtymässä hommiin kun lukaisin ohjeet ja sehän on pannahinen jarrupolkimessa kiinni. Ja sitten kun sen kusautan, kummassakin päässä kuitenkin säätö, niin siinä sitten jarrut meni. Huomasin että takaiskuventtiili kääntyi kädellä helposti vartin verran. Lähdin siihen metsästämään uutta tiivistettä ja sainkin sen tiukempaan. Ja suhina ja koneen tärinä pieneni. Tiedä sitten oliko uudella tiivisteellä merkitystä vai vaan se että letku oli irti. Pitäisi se tehostin vaan rykästä, kunhan saisi bensanhajun pois. Muuten on ihan sama onko jarruja vai ei kun ei voi käryissä ajaa. Autosta on kerran aikaisemmin ollut bensankäry, silloin korjaaja sanoi että bensaputket olivat entiset. Mutta ei kai ne nyt 4 vuodessa hajoa?

Kiitos Kari, mutta en uskalla niin pitkälle ajella koska käry on niin kova vaikka ikkunat auki ajaa :(.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #10 : 11.07.2012, 07:33:55 »
Tehostimen voi huoletta irroittaa, ei siinä säädöt mene pieleen koska se on kiinni polkimessa haarukka/tappi liitoksella. Pääsylinteri mahtuu taipumaan pois edestä ettei jarruputkia ei tarvitse avata.

Onko konehuoneen bensalatkut kangaspäällysteiset? Niistä ei kuntoa päällepäin nää.. voi olla kumi sen alla haurastunut ja bensa haisee. Mainitsit tankin tihkuvan saumasta, sieltä se haju kai pääasiassa tulee.

Poissa amazonvanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #11 : 11.07.2012, 10:34:21 »
Ok, täytynee tänään sitten käydä siihen käsiksi.
Konehuoneen kaikki bensaputket on uusittu eikä ole enää kangaspäällysteisiä. Ja ovat kunnossa, tarkistin ne ensimmäisenä. Tankin vuotokohta ei kauheasti haise, takapaksin käry on luokkaa 4 jos sisällä on 10. Eli ei voine siitä johtua. Minkä lisäksi tankki on nyt ollut melko tyhjä ettei ole päässyt sieltä vuotamaan. 

Poissa amazonvanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #12 : 11.07.2012, 17:47:27 »
Lähtihän se tehostin irti. Ei ihan helposti kun pitää tehdä vaikeimman kautta. En tajunnut että tehostin pitää irrottaa sisältä. Niinpä irrotin pääsylinterinkin edestä pois. Ei kovin ergonomista työskentely jalkatilassa. Vanha tehostin oli ihan entinen. Kolina vaan kuuluu kun osat pyörii sisällä. Uudesta en vielä uskalla varmaksi sanoa onko ehjä. Ainakin jarruvoimaa on huomattavasti enemmän. Ruuvasin uuden tehostimen haarukkamitaksi 45mm kuten kirja neuvoi. Sekä uusi että vanha olivat isommat.  Ilmeisesti se vaikuttaa siihen kuinka nopeasti jarruvoima kasvaa suhteessa polkimen asentoon? Eli nyt joutuu aika pohjaan painamaan ennenkuin niittaa. Uusikin suhisee ja kierrokset nousee, mutta niin kai kuuluukin tapahtua. Ilmauksen yhteydessä sain putkitongilla hinkuttaa kaksi nippaa irti jotka olivat tiensä päässä. Paljon työtä turhaan kun olisin tajunnut mistä tehostin irtoaa. Kohta vielä koeajolle ja haistelemaan josko bensakärykin olisi ooissa. Isukille tuli mieleen josko tehostin olisi falskannut väärään suuntasn alipaineletkun kautta ja johtanut tehostimen läpi käryt sisätilaan.

Poissa kari eronen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Pk-seudulta amazontietäjää katsomaan leidiä?
« Vastaus #13 : 13.07.2012, 19:08:28 »
Menen tiistaina Eestiin klo 16.30 laivalla, joten ajan sinnepäin? noin 15.00! Jos tarvetta niin?

 

RallyBaron  Samppasport