Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: peet70 - 01.03.2014, 00:03:29

Otsikko: mopoautot
Kirjoitti: peet70 - 01.03.2014, 00:03:29
Olis tarve hommata jälkikasvulle moinen vekotin.Laittakaa kokemuksia noista kinnereistä jos mahdollista.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: kempula - 01.03.2014, 00:17:06
Itse suosittelen pysymään kaukana noista surmanloukuista.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 01.03.2014, 00:21:29
Koska ap pyytää kokemuksia, niin kerrotaan:

 - tientukkoja maantiellä, joiden kuskit yleensä käyttäytyvät vielä täysin arvaamattomasti
 - ne pari joita olen itse vähän ajanut, oli aivan ihmeellisillä "ajo-ominaisuuksilla" varustettuja
 - eräs jonka näin nosturilla paremmin, tuntui olevan niin olemattomalla rungolla, että mun polkupyörä on vahvempirunkoinen

Summa summarum -- hyvää mopoautoa ei ole. Ja tämä on siis vain minun henkilökohtainen mielipide.

Mutta kannattaa tehdä kuten se eräs LP:n poliisi taannoin neuvoi -- käy ensin itse ajamassa pitkä testilenkki sellaisella ja sitten vasta päätä haluatko laittaa lapsesi sellaiseen. Minä tulin jo lyhyen lenkin perusteella tulokseen, että tähän perheeseen ei sellaista koskaan hankita.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: peet70 - 01.03.2014, 00:42:10
No kun asutaan vähä syrjässä ja pitäis päästä kulkemaan kouluun.Nuo huonot kelit vaan on semmosia että vois laittaa natiaisen mieluummin ajamaan tolla mautolla kun ku mopolla , ku on kyseessä likka
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: p3lt0n3n - 01.03.2014, 00:43:58
Itse ajanu tollasella kopilla lähemmäs 40tkm, joten omakohtasia kokemuksia löytyy.  :idiot2:
Tosiaan suurin vika noissa on itse kuskissa, ite ajanut koko yllämainitun määrän ilman mitään kolareita tai muita söhläyksiä. Pitää ite sen verran järki sanoa että ei noilla minnekään valtateille lähe söhläämään ja kattoo vähän miten ajelee. Kätevä peli varsinkin talvella jos tarvii päästä paikasta toiseen. Valitettavasti suurin osa kuskeista on täysin tunareita koska ei oo mitään vempelettä ajanu ennen tota ja sit pitäs jo liikenteen seassa pärjätä.

Ja mitä tohon runkoon tulee niin eipä sen järin vahva tarvi olla kun itse koppi painaa 300kg  ;D
Itellä toiminu ihan moitteetta päivittäisessä ajossa, mutta tosiaan hirveitä rimpuloita autoon verrattuna.
Mutta pääpointtini että koko homma kuskista kiinni, toinen kerkee romuttamaan 3 autoa sillä aikaa kun oon tolla ajellu.  ::)
Ja on paljon turvallisempi talvella kuin mopo kaikessa suhteessa vaikka ketä sanois mitä.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Merlin - 01.03.2014, 00:58:00
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kaverillani oli mopoauto, kunnes meni lunastukseen. Oli peruuttanut lumipenkkaan ja runko meni kahdesta kohdasta poikki.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: peet70 - 01.03.2014, 01:05:07
No täytyy myöntää että likka on kovaluu kun ajelee kouluun pakkasilla  mopolla, niin ku tuli itte tehtyä aikonaan.tulee tuota matkaa uuteen kouluun sen verran että harkitsen kyllä tuota surmanloukun hommaaamista.en kyllä ole ikinä moista vekotinta ajanut .omat kokemukset rajoittuu noihin 200 sarjalaisiin n.400 kaakkisiin vekottimiin.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 01.03.2014, 01:09:44
Käy ihmeessä itse kokeilemassa.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: peet70 - 01.03.2014, 01:35:38
No onko taavilla jälkikasvua mikä tarviis ns.turvallisen koulumatkan.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 01.03.2014, 06:57:35
No onko taavilla jälkikasvua mikä tarviis ns.turvallisen koulumatkan.

On. Nyt ovat vielä lähikoulussa, mutta ens syksystä alkaen tilanne muuttuu kun yläasteelle menee. Ja siis pari vuoden päästä olisi ikää tuohon hommaankin.

Kyllä niitä tässä kylällä on. Mutta kouluun pääsee paljon turvallisemmin bussilla.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: paku97 - 01.03.2014, 07:14:10
Kolmostiellä Kankarin risteyksessä, palanu toista vuotta kasa kynttilöitä, muistona kahdesta mopoauto pojasta. :'( :'(
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Pohjola - 01.03.2014, 10:04:00
Mopoautossa ollut kerran kolarin sattuessa, tuli taksi kylkeen kuuttakymppiä kolmiontakaa. Mitään ei käyny, mutta vähän ihmetytti jysäyksen jälkeen että mihis hevon kuikkaan se mopoauto katos, siinä jäisellä tiellä istuessa kattelin moposuton jäämiä.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: peet70 - 01.03.2014, 10:11:04
No sehän tässä on ongelma että ei pääse bussilla järkevästi kulkemaan.Koulumatka olis 60km/h rajoitus alueella.Eiköhän noita onnettomuuksia satu myös mopoille.Ihme että itte on hengissä ,kun on tullu sen verran kouhotettua kaks pyöräsillä.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Kupru - 01.03.2014, 10:38:51
Niissä pitäisi olla ainakin joku kirkkaan keltainen tai punainen väri, näkyisivät paremmin.
AVK:lla on yleensä aika hyvä valikoina rutattuja mopoautoja, suurimmassa osassa lähinnä kosmeettisia vaurioita, ehkä ne pahat yksilöt menevät suoraan paaliin ::)

50-60km/h rajoituksella vielä just menee, mutta ei niillä sais mennä 80 alueelle, liian suuret nopeuserot muihin tiellä liikkujiin nähden. Ja miten mahtaa reagoida kun vastaan tulee rekka yhdeksää kymppiä, kun pienet oikeatkin autot meinaa napata imuun.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: ToniJH - 01.03.2014, 10:41:29
Oma vinkki on, säästä ne rahat likan autokouluun ja oikeaan autoon. Ostat sille skootterin ennemmin.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: peet70 - 01.03.2014, 10:56:40
No oli jo skootteri, tällä hetkellä masai ja yamaha dt jolla sai sakot kun kuulemma kiertää liikaa.olisko noista mautoista kokemuksia joillakin , lähinnä koneitten kestoista yms.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Ristus - 01.03.2014, 11:08:29
No oli jo skootteri, tällä hetkellä masai ja yamaha dt jolla sai sakot kun kuulemma kiertää liikaa.olisko noista mautoista kokemuksia joillakin , lähinnä koneitten kestoista yms.
Kone kestää, se on idiotti varma mutta vaatii huoltoa. Entinen naapurin pappa taisi ajaa 100tkm samalal päristimellä ja huollot suoritettiin italialaisen huolto-ohjelman mukaisesti oliko 3-5tkm välein... luultavasti ko. pappa ajelee vieläkin sillä... mutta kuten kaikki sanonut ne muoviosat hajoo helposti... ei ollu kestänyt ajaa talon seinään tuokaan patun päristin.

mopoautohan on teoriassa mainio ratkaisu kun ei ole julkisia ja pakko kulkea kouluun/harjoutuksiin. minusta näille vain pitäisi saada ajaa pyörätiellä kuten pitäisi mopoillakin. se teinin keskittyminen ei ole mikään paras tieliikenteeseen... mopolla ei voi säätää niin paljon kuin siinä lämpimässä koppimopossa...
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: IceSun - 01.03.2014, 11:30:24
mopolla ei voi säätää niin paljon kuin siinä lämpimässä koppimopossa...

Pitää instagram/fb/twitter jotain laittaa kokoajan. Entäs chätti?
Miten muuten juoruta kokoajan ja ajaessa voi helposti sitä tehdä samaan aikaan.  ::)
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: ToniJH - 01.03.2014, 11:43:54
Pitää instagram/fb/twitter jotain laittaa kokoajan. Entäs chätti?
Miten muuten juoruta kokoajan ja ajaessa voi helposti sitä tehdä samaan aikaan.  ::)
Ilmankos niitä onnettomuuksia niillä sattuu.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: ässäarpa - 01.03.2014, 11:45:14
Ehdottaisin, että ostat tyttärellesi sviidun ison valmetin. Sama nopeus, ja hintakin taitaa olla suunnilleen sama.

Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Teemu- - 01.03.2014, 11:46:43
No oli jo skootteri, tällä hetkellä masai ja yamaha dt jolla sai sakot kun kuulemma kiertää liikaa.olisko noista mautoista kokemuksia joillakin , lähinnä koneitten kestoista yms.
En oo koskaa saanu tosta syystä sakkoja mopolla, enkä kyllä kuullukkaan et joku ois saanu tollasella syyllä sakot :o
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Ristus - 01.03.2014, 12:38:26
En oo koskaa saanu tosta syystä sakkoja mopolla, enkä kyllä kuullukkaan et joku ois saanu tollasella syyllä sakot :o
kyllä siskonpoikakin sai... oli kanssa ohitettu rajotin... valveutuneet poliisit tietää nää jutut...
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Ribbe - 01.03.2014, 12:49:48
Ehdottaisin, että ostat tyttärellesi sviidun ison valmetin. Sama nopeus, ja hintakin taitaa olla suunnilleen sama.
samaa meinasin kirjoittaa. Mopoautot on helvetin kalliita. Samalla rahalla saa neliveto Massikan pihaan ja turvallisuus on ihan eriluokkaa. Ja parin vuoden jälkeen varmasti saa saman hinnan myydessä :)
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: tomimikael - 01.03.2014, 14:08:10
Täällä muksut painelee tommosilla:

https://www.agrimarket.fi/Koneet/Ymparistonhoito/Lava-ajoneuvot/john-deere-gator-xuv-550/

En nyt löytänyt sitä oikeaa mallia, mutta umpihytti ja lämppärit löytyy. Nämähän on traktoreita, jos tieliikenteeseen rekisteröidään.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Ristus - 01.03.2014, 14:12:11
Muistakaas muuten notta traktori tarvii sen T-kortin... no ei lie eroa hinnassa M-korttiin lie halvempikin... mutta niitä 50 kmh kulkevia traktoreita ei sitten ajeta ilman B ajo-oikeutta. Tommonen kopillinen traktorimönkijä olisi varmaan kaikkein järkevin. vois tehä muutakin kuin soittaa yhtä ja samaa bassoraitaa.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: ässäarpa - 01.03.2014, 14:42:51
samaa meinasin kirjoittaa. Mopoautot on helvetin kalliita. Samalla rahalla saa neliveto Massikan pihaan ja turvallisuus on ihan eriluokkaa. Ja parin vuoden jälkeen varmasti saa saman hinnan myydessä :)

Jep, oot asian ytimessä. Ja sillä raktorilla voi tehdä muutakin, kuin ajella korttelia ympäri. Esimerkiksi työntelöö lumet pois pihatieltä kouluun mennessä tai tullessa.  :)

Muistakaas muuten notta traktori tarvii sen T-kortin... no ei lie eroa hinnassa M-korttiin lie halvempikin...

Oisko sillon omaan mopoikäaikaan ollut niin, että sen T:een sai peräti ilmaiseksi kun ajoi mopokortin?
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Teemu- - 01.03.2014, 14:45:07
Muistakaas muuten notta traktori tarvii sen T-kortin... no ei lie eroa hinnassa M-korttiin lie halvempikin... mutta niitä 50 kmh kulkevia traktoreita ei sitten ajeta ilman B ajo-oikeutta. Tommonen kopillinen traktorimönkijä olisi varmaan kaikkein järkevin. vois tehä muutakin kuin soittaa yhtä ja samaa bassoraitaa.
C korttihan siihen vaaditaan, jos on liikennekäyttöön rek. traktori?
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Ristus - 01.03.2014, 14:50:50
C korttihan siihen vaaditaan, jos on liikennekäyttöön rek. traktori?
juu kyllä, hitto tuli ajatus katko kuorkkikorttia ajattelin... T-kortilla saa ajaa maks 40 km/h kulkevaa maataloustraktoria...
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Elk - 01.03.2014, 14:51:25
C korttihan siihen vaaditaan, jos on liikennekäyttöön rek. traktori?
Kyllä.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Automasentaja - 01.03.2014, 15:40:04
No oli jo skootteri, tällä hetkellä masai ja yamaha dt jolla sai sakot kun kuulemma kiertää liikaa.olisko noista mautoista kokemuksia joillakin , lähinnä koneitten kestoista yms.
Yhellä luokkatoverilla oli ainakin vuosi sitten mauto jolla se väitti ajaneensa 40 000 kilsaa eikä kuulemma vaihtanut öljyjä kertaakaan, oli aina unohtunut jostain syystä. Ei se aikonu enää niitä öljyjä vaihtaa siinä vaiheessa, tämmöstä se selitti koulussa joskus. :D Olihan se ihan loppuunajettu paskavekotin jossa lähes kaikki paskana, taisi muuten ostaa vielä uuden.

Ja vielä sen verran että tulihan niitä ihmeteltyä nosturilla ja totesin että miten noin paska laite voi maksaa kymppitonnin, oli niin heiveröistä palikkaa rungosta lähtien ja muovinen koppa oli haljennut joka paikasta.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: riisikippo - 01.03.2014, 15:59:07
Koulumatka olis 60km/h rajoitus alueella.Eiköhän noita onnettomuuksia satu myös mopoille.

Sattuu. Kyllä se mopoauto taitaa kuitenkin olla astetta turvallisempi vaihtoehto, traktori toki paras kaikin puolin. Maantiellä ainakin siksi turvallisempi, että (me) idiootit autoilijat ei ohittele ihan miten sattuu. Tiedän pyöräilijänä hyvin, miten urpoja ohittavat autoilijat ovat. Aina pitää päästä ja heti ohi, kun kyllähän kaksipyöräisestä mahtuu, vaikka vastaan tulisi kaksi rekkaa rinnakkain yms. Sentin marginaali on hyvä turvaväli, koska suomalaisen sarvikuonon täytyy päästä heti ohi, että ehtii ennen ysiä kaljakauppaan tai muuta yhtä tärkeää.

Helvetinkoneena, liikennetukkoina minäkin noita pidän, mutta se johtuu siitä, että täällä pk-seudulla noille ei ole oikeasti mitään tarvetta. Julkiset toimii ja aina pääsis vaikka fillarilla. Ei tulis niin silavaista nuorisoakaan tulevaisuuden terveysongelmien kera. Ihme vellihousuksi menny touhu täällä. Ja syy ei ole nuorten vaan vanhempien.

Ja samasta pk-seudun näkökulmasta Ristukselle: ei ikinä mopoja tai varsinkaan mopoautoja pyöräteille! Ajoradalla ovat vaaraksi lähinnä itselleen, mutta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden seassa vaarantavat täysin syyttömiä sivullisia. Paljon fillarilla liikkuvana voin kertoa, että mopoilijoiden edesottamukset eivät todellakaan ole kaunista katseltavaa pyöräteillä. Ihme, etteivät enempää tapa pienempiä lapsia... Samalla logiikalla ne vois päästää rekan rattiin ja autoliikenteen sekaan. Miksei sellasta kukaan ehdota?
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Sami K. - 01.03.2014, 16:40:22
Tiedän kaksi oikeusjuttua jossa liikennetraktori on ollut mukana. Toisen päätöksen mukaan pitää olla c ja toisen mukaan ei.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: tomimikael - 01.03.2014, 17:44:27
Hei tämä menee jo hiukan aloituksesta ohi, mutta tuli mieleen tätä lukiessani.   

Eli kun otetaan iso mönkijä joka rekataan traktoriksi, sen huippunopeus saa olla enintään 40kmh.  Mutta voiko sen rekata liikenneraktoriksi? c-kortti ei olisi ongelma, ja tuolla 60kmh:lla pysyisi liikenteen mukana paremmin.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: TomVal - 02.03.2014, 04:14:08
Kyllä.

Todella harvoin kysyvät korttia , itse ajanut noita liikennemalleja niin ei ole vielä kertaakaan polliisit tullu kysyy korttia.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: ässäarpa - 02.03.2014, 12:47:53
että ehtii ennen ysiä kaljakauppaan tai muuta yhtä tärkeää.

 Tämä on helvetin tärkeää!!  ???
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Fuse - 02.03.2014, 13:20:32
mutta niitä 50 kmh kulkevia traktoreita ei sitten ajeta ilman B ajo-oikeutta. Tommonen kopillinen traktorimönkijä olisi varmaan kaikkein järkevin. vois tehä muutakin kuin soittaa yhtä ja samaa bassoraitaa.

Paitsi jos on maatalousajoa maataloustraktorilla. ;) TraFin tulkinnalla tuo 50km/h kulkeva traktori vaatii jo C-kortin, jos on liikennetraktoriksi rekisteröity ja liikenneluvat jos on jotain perässä, mutta kun noita liikenneperiä on saanut rekisteröityä myös maataloustraktoreihin (käytännössä kaikki vehkeet nykyään kulkee sen 50km/h). 40km/h nopeutta ei toki saisi ylittää maataloustraktorilla, vaikka se sen kulkisi, mutta ajaa saa ilman C-korttia jos ei ole liikennetraktori.

Suomen säädökset tosin ovat aivan jälkeenjääneitä, TraFi ja Poliisi mm. tulkitsee tuota liikennetraktori asiaa täysin eri tavalla... Poliisin kanta asiaan on, että vaikka kone olisi liikennetraktoriksi rekisteröity, riittää T-kortti jos tankissa on löpöä ja ajo maatalousajoa. TraFin kanta on taas, että C-kortti aina liikennetraktorille, ajosta ja polttoaineesta riippumatta.

Suomen säädökset perustuvat johonkin avohyttitraktorien aikakauteen. Nykyisillä koneilla ajetaan keskieuroopassa lähemmäksi 80km/h (Esim. JCB Fastrac, 65km/h alkaa olemaan normi ja 80km/h on optio) ja teknologiaa on moninverroin normaalia henkilöautoa enemmän. Tosin onneksi nuo liikennetraktori-pykälät ovat päivittymässä jossain vaiheessa.

Sinällään en vastusta mopoautoja _jos_ sille on joku oikea käyttötarkoitus, mutta se ajokoulutus ja asennekasvatus pitäisi olla nykyistä paljon parempaa.. Tuusulan motaria edeltävällä 70km/h pätkällä näkee joskus iltaisin kun kolme mopoautoa ajaa 4-kaistasella tiellä rinnakkain ja muuta vastaavaa spedeilyä.. ei sillä, henkilöauto kun näkyy taustapeilissä ja painaa torven pohjaan niin kyllähän sitä tilaa aina tulee, mutta tuollaisen idiotismin voisi jättää muualle varsinkin teillä, missä toiset ajavat +40km/h kovempaa.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Nortti - 02.03.2014, 14:10:56
Vanhimmalla tyttärellä oli Aixam mopoauto jonka ostin avk:lta. Muoviosia oli päreinä mutta oli vähänajettu. Noin 10000km ajon jälkeen se oli kuin 200000km ajettu ranskalainen henkilöauto. Pallonivelet löysiä  ja lähes kaikki suojakumit rikki ja osittain kadonneet. Oli yllättävän heikkolaatuista tekoa.

Pojalle ostin avk:lta nokasta kolhitun melkein ajamattoman Ligier Xtoo R DCI:n. Siitä oli mm. alumiinirunko oli poikki ja melko isolta alueelta piti leikellä muovia pois että sen pystyi hitsaamaan. Esim puskuri oli ainevahvuudelta noin puolet tavallisen laskettelupulkan muovista  :nohnoh. Kun autolla oli ajettu muutaman sataa kilometriä lakkasi mittari toimimasta. Viaksi paljastui vaihdelaatikossa olleet irtonaiset pultit. Maahantuojan takuu korvasi kun oli isomman sarjan valmistusvirhe. Siihen laitettiin merkkiliikkeessä uusi vaihdelaatikko. Muuten tuo sitten toimikin priimasti ja parin vuoden ajamisen jälkeen oli mittarissa kolmisenkymmentä tuhatta kilometriä. Commonrail diesel kävi kaksipyttyiseksi ihmeen kauniisti.

Noilla koppimopoilla oli ankara kielto ajella isommilla teillä.

Nuorin lapsi on nyt 14 ja on ilmoittanut haluavansa mopoauton  >:(.

Pidän mopoautoja vaarallisena. Maalla missä on vähemmän liikennnettä ja pitkät matkat ovat ne jotenkuten perusteltavissa.

Edit: lisätty sana ranskalainen ;).
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Nortti - 02.03.2014, 14:33:03
Niin ja kannatan mopoautojen kieltämistä kokonaan. Samalla voitaisiin sallia ruotsin tyyliin EPA-traktorit. Tonnilla saa ehjiä 206 peugeotteja tms. joissa sentään on oikeaa peltiä ympärillä, turvatyyny, ilmastointi ym. Ei olisi kovin kaksinen homma tehdä tuollaiseen nopeudenrajoitus.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Puusilmä - 02.03.2014, 15:16:23
Niin ja kannatan mopoautojen kieltämistä kokonaan...

Oma mielipide on että vanhukset saisivat käyttää näitä.

Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Elk - 02.03.2014, 15:49:08
Niin ja kannatan mopoautojen kieltämistä kokonaan. Samalla voitaisiin sallia ruotsin tyyliin EPA-traktorit. Tonnilla saa ehjiä 206 peugeotteja tms. joissa sentään on oikeaa peltiä ympärillä, turvatyyny, ilmastointi ym. Ei olisi kovin kaksinen homma tehdä tuollaiseen nopeudenrajoitus.
Juuei. Tai ei ainakaan Ruotsin 30km/h nopeusrajoituksella. Ihan tarpeeksi ollut vaaratilanteita noiden kanssa kun tunkevat väärälle puolen rajaa vaikka eivät saisikaan.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: ässäarpa - 02.03.2014, 16:45:05
Oma mielipide on että vanhukset saisivat käyttää näitä.

Toissa kesänä ajoin jäätelöautoa, niin kangasniemellä oli yks pysäkki mihin +80v pariskunta tuli mopoautolla ostamaan jäätelöä lapsenlapsilleen.

Oli kyllä huvittavaa, kun millon mummo tai millon pappa kökötti sparcon kuppipenkissä punaisissa nelipistevöissä pidellen rallirattia vapisevin ryppyisin käsin.  :2funny:

Paskan työpäivän pelastus.
Ei mulla muuta, jatkakaa
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 02.03.2014, 16:49:19
16-vuotiaille B-kortti, mutta ehdollisena. Esim. 80km/h rajoitus, ajo sallittu vain määrättyjen kuntien alueilla, kyydissä enintään 1 henkilö, ei saa ajaa klo 23 jälkeen. Ja ankarat sanktiot (kortin menetys kunnes täyttää 18) näiden rikkomisesta. Näin tuosta mopoautopelleilystä voitaisiin luopua.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: gubbe - 02.03.2014, 16:50:48
On paljon mahdollista että A-traktorit ( EPA )  aiheuttaisi vaaratilanteita Suomessa, johtuen juurikin suomalaisesta liikennekulttuurista.
Ruotsissa  A-traktoreiden kokonaismäärä on  noin 14 000 kpl  joista  liikenteessä noin puolet ja onnettomuustilastot on todella minimaaliset. Tytötkin ajelee mieluummin isoilla kunnon läskirenkaisilla AWD King Cabeilla kuin mopoautoilla :)
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: V70XC99 - 04.03.2014, 01:00:08
Itte mietin yhessä vaiheessa likalle mopoauton ostoa, jopa ihan vakavissani.
Kattelin käytettyjen myyntitarjontaa ja totesin et ei sviddu, järkyttävän hintasia, siis sellaset joiden ostoa olis ees uskaltanut alkaa harkitsemaan.
Halvallakin olis niitä saanu, mut ne oli jos jonkinasteisia rakennussarjoja tai sitten selkeitä täyspommeja, huh huh.....
Joskus tullu duunis porukalla ihmeteltyä, et mikä vee niissä maksaa ?
Sellasen jonka ehkä uskaltais jo ehkä ostaakkin, niin sen hinnalla saa jo kohtalaisen "käyttisauton"
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Sami K. - 04.03.2014, 09:24:34
Maahantuojat ja muut välikädet ottavat ilmeisen hyvät katteet noista kötöstyksistä.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Jule - 04.03.2014, 09:59:31
TM otti jonkun, oliko se nyt 30tkm koeajon mopoautolla. Teknisesti totesivat sen olevan luja. Moottorithan on yleensä pienten työkoneiden moottoreita, ja tuollaiseen käyttöön aivan tolkuttomasti ylimitoitetun kestäviä. Tietysti voihan liikeellä olla myös jotain kiinalaisia 10h käytölle suunniteltuja kopioitakin.

Talvikäyttöön totesivat sen täysin sopimattomaksi. Hommasivat siihen kyllä nastarenkaat (jota laki ei kai edes vaadi), mutta liukkaalla saattoi äkkiseltään tehdä jotain niin arvaamatonta, että edes kokenut kuski ei ehtinyt muuta kuin todeta että hyvin menee ojassa ollaan. Takavetoinen, erittäin kevyt, metrin akselivälillä oleva kikotin, siinä ei kummoista vaadita kun maisema pyörähtää tuulilasin takana.

Sitä mä en tajua kun noita perustellaan mopoa turvallisempana laitteena. Mihin se perustuu? Mun mielestä se muovikoppi ei anna muuta kuin virheellistä turvallisuuden tunnetta. Säänsuojaahan siitä kyllä saa.

Oikea traktori olisi kyllä kaikin puolin järkeävmpi ja turvallisempi laite, lisäksi niissä saa olla kaksi matkustajan istuinta eikä vain yksi kuten mopoautossa.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.03.2014, 10:46:18
TM otti jonkun, oliko se nyt 30tkm koeajon mopoautolla. Talvikäyttöön totesivat sen täysin sopimattomaksi. Hommasivat siihen kyllä nastarenkaat (jota laki ei kai edes vaadi), mutta liukkaalla saattoi äkkiseltään tehdä jotain niin arvaamatonta, että edes kokenut kuski ei ehtinyt muuta kuin todeta että hyvin menee ojassa ollaan. Takavetoinen, erittäin kevyt, metrin akselivälillä oleva kikotin, siinä ei kummoista vaadita kun maisema pyörähtää tuulilasin takana.
Joo, muistaakseni jutussa mainittiin että kyseinen ajoneuvotyyppi pitäisi kieltää täysin, kunnes muutamat "pienet ongelmat" saadaan ratkaistua. Yksi näistä oli variaattorin toiminta. Ajat vaikka 40km/h ja teet nopean jarrutuksen jossa pyörät käväisevät lukossa. Kun nostat jarrun, ei vetävät pyörät lähteneet pyörimään, kiitos variaattorin vastuksen.

Eli jos mopoautosi olisi takavetoinen, äkkijarrutus = käsijarrusta vetäminen. :D Ongelma ei piile kaikissa mopoautoissa, mutta liian monessa.

Samoin jokin lehti (TM/tuulilasi/moottori) otti koeajoon mopoauton (lähtöhinta noin 10000-12000€) ja Citroën C1:sen (lähtöhinta muistaakseni alle 10000€).
Jutun lopullinen päätelmä oli, ettei mopoautoissa ole minkäänvaltakunnan järkeä. Järkevämpää olisi valtiovallan säätää poikkeuslaki, jolla kevyt henkilöauto (olikohan alle 850kg) voitaisiin rekisteröidä kahden hengen kevyeksi nelipyöräiseksi, jonka nopeus on rajoitettu. Rajoittimen asennuksen & sinetöinnin voisi hoitaa vaikka valtion laitos tai valtuutetut katsastusasemat. Rajoittajan ohittaminen/purkaminen johtaisi ajo-oikeuden välittömään menetykseen ja sakkoihin. Rajoittajan voisi poistaa myöhemmin ja rekisteröidä auton tällöin takaisin henkilöautoksi (esim. kuljettajan saadessa B-ajo-oikeuden).
Erikoislain säätämistä vain häiritsee EU. En muista tarkkaan miten, mutta muistaakseni ei ole mahdollista koska EU:n alueella pitää olla yhtenäiset ajoneuvoluokat tjsp...

Jutussa todettiin, että sillä hinnalla kun ostaa uutena mopoauton (jonka lämmityslaite ei oikeasti suomen talveen riitä), saa pienikokoisen henkilöauton turvatyynyillä, ABS-jarruilla, ajonvakautusjärjestelmällä, tehokkaalla lämmityslaitteella, aktiivisella turvakorilla, penkinlämmittimillä, tavaratilalla ja ajo-ominaisuuksilla joista ei voida mopoautoilla edes unelmoida.


Ja muutoinkin nykyään kun tuo mopokortin hinta on jotain ihan älytöntä, eikä sitä edes hyvitetä B-korttia ajaessa, suosittelisin sanomaan likalle että menee jollain muulla kyydillä vuoden pitempään. Kevarikortti ei ole mopokorttia niin paljoa kalliimpi (sillä 3 tonnin mopoauton hinnalla saa jo muutaman kortin ja kevarin), että kannattaisi mopokorttia ajaa. Kevari on mielestäni mopoautoa reilusti turvallisempi, koska se on jo lähtökohtaisesti suunniteltu olemaan turvallinen yli 80km/h nopeuksissa. Kevarikortista olisi myös myöhemmin hyötyä, b-kortin hinta alentuisi aavistuksen ja olisi "helppo" halutessa hommata sitten se prätkäkorttikin, mikäli haluaa.


Eikä ne mopokoppien moottoritkaan nyt niiin ihmeellisiä ole. Kaksipyttyisiä suorasuihkutteisia dieseleitä. 1.5kk kun olin 2010 moottorikoneistamolla töissä, niin kunnostin neljä mopoauton moottorin sylinterikantta. Milloin oli venttiilivälit halki, venttiilit halki, kanavat tukossa, suutin paskana.... "Halpaa" hupia...
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Jussi.L - 05.03.2014, 00:04:44
Kannan korteni kekoon. Kannatan tietysti myös tuota ruotsin mallia kevyen nelipyörän suhteen, mutta se kun ei suomen lain puitteissa onnistu.

Ja tuosta traktoriasiasta, ni kyllä mua hirvittää kun teinit tulee talvella nelivetosella jontikalla, +3 henkee kopissa vastaan kaikki mitä se kulkee. Siinä se facebookin tms käyttö tai ajovirhe, niin vastaantuleva auto on aika muusia. Mitä se liikenne olis jos kaikille mopoauto kuskeille lyötäis raktorin avaimet käteen?  :o Ja onko skootterilla turvallisempaa ajaa kolari kuin mopoautolla? Mopoautoa ei virittelekään niin helposti kuin mopoa, syöttöä saa vähän ruuvattua ja se loppuu siihen. Itellä jonneaikana ei ollu ongelma mopon virittely, eikä se lisää turvallisuutta siihen tuonu. Ite voisin (jos kakaroita joskus tulee) muksulleni antaa mopoauton, nimimerkillä: kokeillu millanen manki on ajaa 100km/h vauhdissa.

Mun kauniimmalla puoliskolla on mopoauto. Syystä että näkökentän laajuus ei riitä autokorttiin  :( Ikää hänellä on kuitenkin se +20, eli en seurustele teinin kanssa  :D Ei siitä sen enempää. Ennen mopoauton ostoa oli kauhee poru töissä käymisestä. Lähihoitajana kun oli vuorotyö, niin ne ei mun tehdastyöläisen aikatauluihin osunu. Ja muutenkin työpaikka oli n.10km kauempana kuin oma työmaa. Sitten pyydeltiin äitiä, isää, mummua, kaveria, ja mua kuskailemaan. Ei tu mitää. Ja asutaan siis syrjäseudulla. Paljon on toi mopokoppi tuonut iloa meille.

Ja itse aiheeseen. Tuo morsmaikon mopoauto on joku maanantaituote. Saa hehkuttaa ja sahailla käymään ihan käsittämättömän kauan ja monta kertaa. Kokeiltu on että hehkut lämpiää ja polttoainesuodatin on vaihdettu. Kerran vedin akulta suoran virran hehkuille ja pidin sitä n.15 sek. kun oli seissy viikon talvella. Ei inahtanukaan. Vettä tulee jostain sisälle. Muuten ei kummempia vikoja oo ollu.

Sitten yks kaveri osti itelleen uudehkon vähän ajetun Aixamin avk:lta. Apurunko oli rikki ja kone vinossa. Etupuskuri säpäleinä ja repsikan lokari muutamasta kohtaa halki. Käytettynä osia saa jo ihan mukavasti ja tarvittavat hän hommas. Etulokari sikaliiman ja ruuvien avulla kasaan. Koko härveli tuli maksamaan hakuineen, katsastuksineen n.2000e, ja nykyinen arvo taitaa lähennellä yli 3000e. Onhan noissa kaikennäköstä huoltoa ja korjattavaa, ehkä turhankin tiuhalla aikavälillä. Jari Mäeltä saa hyvin varaosia, joittenkin osien hinnat vaan vähän kohtuuttomia. Ja eikös näissä ole kubotan moottoreitakin käytetty?

E: Ja mopoautot pitää tosiaan katsastaa. Kyllä sekin jotain turvallisuutta niihin kai tuo?
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: motocykler - 05.03.2014, 08:37:59
Mopoautoa parempi vaihto ehto olisi esim tällänen
(http://www.koneviesti.fi/lehti/0309/fi_FI/traktorimonkijat/_files/80934498768912669/default/KV0309_jdgator_397.jpg)

Arvo säilyy varmasti paremmin. Takuulla kestävämpi ja traktoriksi rekisteröitynä saa ajaa 15 vuotiaana.

+ ei tarvi katsastella ja vakuutuskin on halvempi.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 05.03.2014, 09:58:29
Mopoautoa parempi vaihto ehto olisi esim tällänen
(http://www.koneviesti.fi/lehti/0309/fi_FI/traktorimonkijat/_files/80934498768912669/default/KV0309_jdgator_397.jpg)

Arvo säilyy varmasti paremmin. Takuulla kestävämpi ja traktoriksi rekisteröitynä saa ajaa 15 vuotiaana.

+ ei tarvi katsastella ja vakuutuskin on halvempi.

Taatusti parempi, mutta hinnatkin kyllä pompsahtaa reilusti korkeammiksi. Itse näkisin pikemminkin traktorin vaihtoehtona tuon.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Nortti - 06.03.2014, 07:56:07
Joo, muistaakseni jutussa mainittiin että kyseinen ajoneuvotyyppi pitäisi kieltää täysin, kunnes muutamat "pienet ongelmat" saadaan ratkaistua. Yksi näistä oli variaattorin toiminta. Ajat vaikka 40km/h ja teet nopean jarrutuksen jossa pyörät käväisevät lukossa. Kun nostat jarrun, ei vetävät pyörät lähteneet pyörimään, kiitos variaattorin vastuksen.

Pitääkin etsiä kyseinen testi jostain. Yksi omituinen suunnitteluvirhe on myös varsin harvavälityksinen ohjaus. Siinä hyvin pieni liike ratissa tekee suuren ohjausliikkeen autoon. Lienee suunniteltu hidasliikkeisille papparaisille. Vastaavaa voi simuloida normaalilla autolla kun säätää ohjaukseen monen asteen aurauksen tai harituksen  ;) .

Tuossa aikaisemmin mainitsemani "Ligier Xtoo R dci" päätyi jollekin tytölle. Autolla oli ajeltu yksi kesä ja sitten soiteltiin että autosta katosi jarrut. Etupään jarrupaloissa oli ollut kulumisen ilmaisimet mutta ko. valosta mittarissa ei oltu välitetty. Jarrut olivat olleet jonkin aikaa paljaalla raudalla ja sitten lopulta jarrupalojen pohjaraudat putosivat omistajan puhalle ja samalla jarrusylinterit ym. vioittuivat. Tulipa kallis remontti. Nuo kopperot voivat olla hengenvaarallisia jo senkin takia ettei niitä osata huoltaa.
Otsikko: Re: mopoautot
Kirjoitti: Däddy - 06.03.2014, 12:07:43
Muistaakseni mopoautojen painorajoituksen takia niistä on pakko tehdä heikkoja. Tämä Suomen lainsöädäntö kaikessa fiksuudessaan..,:-X
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 06.03.2014, 12:11:21
Muistaakseni mopoautojen painorajoituksen takia niistä on pakko tehdä heikkoja. Tämä Suomen lainsöädäntö kaikessa fiksuudessaan..,:-X

Ei tuossa Suomen lainsäädäntö taida olla se rajoittava tekijä vaan ihan EU-tason säädökset ajoneuvoluokista.

Tuskin Suomen markkinoille tehdään erikseen heikommalla rungolla olevia malleja.
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Nortti - 06.03.2014, 13:06:15
Muistaakseni mopoautojen painorajoituksen takia niistä on pakko tehdä heikkoja. Tämä Suomen lainsöädäntö kaikessa fiksuudessaan..,:-X


Olikohan se ilman ihmisiä ja nesteitä alle 350kg. Kun tuohon painoon yritetään tehdä kokonainen auto, tulee siitä väkisinkin heikko mm. liian ohuiden ainevahvuuksien takia.


Nopeusrajoitus ja 4kW diesel riittäisivät hyvin rajoitteiksi. Ilman painorajoitusta mopoautoksi voisi periaatteessa muutoskatsastaa henkilöauton mihin on laittanut jonkun hyväksytyn 2-pyttyisen kubotan moottoriksi. Eikä olisi turhan tehokas ;).
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 06.03.2014, 13:12:22
Ei tuossa Suomen lainsäädäntö taida olla se rajoittava tekijä vaan ihan EU-tason säädökset ajoneuvoluokista.

Tuskin Suomen markkinoille tehdään erikseen heikommalla rungolla olevia malleja.

Sen verran piti googlettaa, että tästähän sitä voi ihailla:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2002L0024:20050517:FI:PDF

...jos nyt eu-lakipornosta sattuu tykkäämään. :D
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.03.2014, 13:16:52
Joku yritti muutama vuosi takaperin muutoskatsastaa Fiat 126:sta mopoautoksi, mutta painoa ei saatu karsittua tarpeeksi.

Mutta kyllä nykyaikaisilla valmistustekniikoilla ja muoveilla tekisi aivan varmasti kestävemmänkin mopoauton 13000€:lla. Jotenkin tuntuu että ovat "ihan pikkuisen" ylihinnoiteltuja.

Eihän esim. locos-kilpurin rungon valmistukseen tarvittavat teräsputketkaan taida 500€ maksaa? Mitähän maksaa uusi kubotan pikkudiesel, jonkin valmistajan edullinen ja valmis variaattori, neljä rengasta ja vähän tilpehööriä?

Ei nyt hitto viie kun henkilöautoja saa uutena edullisemin kuin joitani mopoautoja. Ei voi käsittää... :facepalm:
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Taavi.H - 06.03.2014, 13:52:40
Nopeusrajoitus ja 4kW diesel riittäisivät hyvin rajoitteiksi. Ilman painorajoitusta mopoautoksi voisi periaatteessa muutoskatsastaa henkilöauton mihin on laittanut jonkun hyväksytyn 2-pyttyisen kubotan moottoriksi. Eikä olisi turhan tehokas ;).

Jäämme odottamaan koska projektiosioon ilmestyy ensimmäinen 340 Volvo Kubotan dieselillä.  :2funny:
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Kupru - 06.03.2014, 14:44:32
Ja saman painoisilla rakkineilla pääsee taivaalle: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ultrakevyt_lentokone
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: ässäarpa - 06.03.2014, 17:10:14
16-vuotiaille B-kortti, mutta ehdollisena. Esim. 80km/h rajoitus, ajo sallittu vain määrättyjen kuntien alueilla, kyydissä enintään 1 henkilö, ei saa ajaa klo 23 jälkeen. Ja ankarat sanktiot (kortin menetys kunnes täyttää 18) näiden rikkomisesta. Näin tuosta mopoautopelleilystä voitaisiin luopua.

Täyttää aika hyvin mun piilofarmarin kriteerit.. 80kmh rajoitus ja kyydissä enintään yksi henkilö.  :D

Mutta joo. Tämä on iha korvantaakse laitettava ehdotus.
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: tomimikael - 06.03.2014, 19:55:33
Jäämme odottamaan koska projektiosioon ilmestyy ensimmäinen 340 Volvo Kubotan dieselillä.  :2funny:

Mä luin jostain että Kuubassa nämä vanhat 50-60-luvun jenkit millä ajelevat, kulkee juurikin Kubotan 2 ja 3-pyttysillä dieseleillä.  Kun Kuubaan ei saa autoja viedä, mutta työkoneita kyllä.   :idiot2:
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Jule - 06.03.2014, 20:20:32
Joku yritti muutama vuosi takaperin muutoskatsastaa Fiat 126:sta mopoautoksi, mutta painoa ei saatu karsittua tarpeeksi.

Eihän esim. locos-kilpurin rungon valmistukseen tarvittavat teräsputketkaan taida 500€ maksaa? Mitähän maksaa uusi kubotan pikkudiesel, jonkin valmistajan edullinen ja valmis variaattori, neljä rengasta ja vähän tilpehööriä?

Mitäköhän se vaatisi jos koittaisi tehdä traktorin?
Siis mitä noilta traktoriksi rekisteröidyiltä härveleiltä vaaditaan? ts. Mikä pykälä estää tekemästä täällä suomessa sitä EPA traktoria?

Eihän tuossa nyt välttämättä mitään kubotan dieseliä tarvitse, periaatteessa mikä tahansa diesel moottori josta vaan säätää tehot siihen 4kW:iin. Ja perään normi vaihteisto, ei mikään pykälä variaattoria vaadi käyttämään.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.03.2014, 20:24:35
Kaverilla oli visio rakentaa Lada Nivasta työkoneeksi rekisteröity laite (vrt. traktori), jolla olisi ajanut kouluun 30km.

Muistaakseni idea kaatui joihinkin siirymärajoitteisiin. Tai siis että juurikin tieliikennetraktorilla saat tulla ja mennä miten huvittaa, mutta työkoneella/traktorilla vain pakolliset siirtymät.

En sitten tiedä, kyllähän pohjammaalla on joidenkin koulujen pihassa melkein enemmän traktoreita kuin mopoja... :2funny:
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Kupru - 07.03.2014, 18:25:08
Mä luin jostain että Kuubassa nämä vanhat 50-60-luvun jenkit millä ajelevat, kulkee juurikin Kubotan 2 ja 3-pyttysillä dieseleillä.  Kun Kuubaan ei saa autoja viedä, mutta työkoneita kyllä.   :idiot2:
Kerran juttelin yhden Kuubalaisen kanssa (tulkin välityksellä), kertoi että useassa jenkissä on ladan moottori >:(
(eipä oo 60-luvun Jenkkejä Kuubassa 8)
Sori ot.
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Jule - 07.03.2014, 18:48:35
Kerran juttelin yhden Kuubalaisen kanssa (tulkin välityksellä), kertoi että useassa jenkissä on ladan moottori >:(
(eipä oo 60-luvun Jenkkejä Kuubassa 8)
Sori ot.
Eiköhän niitä aika tarkkaan vuosimalliin 62 asti siellä ole, mahdollisesti joku hassu esisarjan 63 vuotinenkin..
Otsikko: Re: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Däddy - 07.03.2014, 19:39:29
Ei tuossa Suomen lainsäädäntö taida olla se rajoittava tekijä vaan ihan EU-tason säädökset ajoneuvoluokista.

Tuskin Suomen markkinoille tehdään erikseen heikommalla rungolla olevia malleja.

Kiitos tarkennuksesta. Pöljä pykälä kuitenkin kun tingitään turvallisuudesta jonkun paragraafin takia.
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Kupru - 09.03.2014, 12:08:08
Eiköhän niitä aika tarkkaan vuosimalliin 62 asti siellä ole, mahdollisesti joku hassu esisarjan 63 vuotinenkin..
http://edition.cnn.com/2014/01/13/travel/cuba-classic-cars/
The old law, in place since 1959, meant car imports were banned. And those who wanted to buy a car in Cuba had to get a permit first. It also meant the old vintage American cars -- Fords, Pontiacs and Chevys, among them -- became icons of a previous motoring era.
 ;)

Sori ot.
Otsikko: Vs: Re: mopoautot
Kirjoitti: Jule - 09.03.2014, 17:26:07
http://edition.cnn.com/2014/01/13/travel/cuba-classic-cars/
The old law, in place since 1959, meant car imports were banned. And those who wanted to buy a car in Cuba had to get a permit first. It also meant the old vintage American cars -- Fords, Pontiacs and Chevys, among them -- became icons of a previous motoring era.
 ;)

Sori ot.

hm.. no 62 jälkeen niitä ei sinne saanut vaikka olisi saanut lupiakin kun jenkit ei myyneet.
Käsittääkseni niitä autoja kuitenkin meni enemmän tai vähemmän säännöllisesti aina kauppasaartoon asti.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Puusilmä - 21.03.2014, 09:59:42
No tämmöstä:

http://www.hs.fi/autot/Mopoautojen+vakuutusmaksut+nousivat+rajusti++espoolaisis%C3%A4+ihmeiss%C3%A4%C3%A4n+viiden+tonnin+laskusta/a1395288537618
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: mista - 21.03.2014, 20:59:47
Mopoautoa vaan hankkimaan jos haluaa jälkikasvustansa eroon.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: riisikippo - 22.03.2014, 16:58:00
^Niin no, ihan sama koskee myös kaksipyöräistä mopoa. Vieläpä pahemmin.

Toi espoolaisisukin urputus hinnoista oli aika koominen. "Miten voi olla näin kallista vakuuttaa, kun oma poikakin juuri ajoi sellaisen lunastukseen..." Öö - niin? Espoolaisen erityistalousalueen logiikkaa. Kovin tuttua täällä.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Nortti - 25.03.2014, 17:38:58
Mopoautoa parempi vaihto ehto olisi esim tällänen
(http://www.koneviesti.fi/lehti/0309/fi_FI/traktorimonkijat/_files/80934498768912669/default/KV0309_jdgator_397.jpg)

Arvo säilyy varmasti paremmin. Takuulla kestävämpi ja traktoriksi rekisteröitynä saa ajaa 15 vuotiaana.

+ ei tarvi katsastella ja vakuutuskin on halvempi.

Perheen nuorimmainen tyttö on alkanut pohjustaa mua mopoon, kevariin ja mopoautoon  8) .
Katselin tuollaisia John Deere Gator XUV- "traktoreita". Käytetyt tuolla usassa ovat suorastaan edullisia.

Tietääkö kukaan voiko sellaisen tuosta vaan itse maahantuoda ja rekisteröidä traktoriksi?

Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: AtAi - 25.03.2014, 18:07:49
Mitäköhän se vaatisi jos koittaisi tehdä traktorin?
Siis mitä noilta traktoriksi rekisteröidyiltä härveleiltä vaaditaan? ts. Mikä pykälä estää tekemästä täällä suomessa sitä EPA traktoria?

Eihän tuossa nyt välttämättä mitään kubotan dieseliä tarvitse, periaatteessa mikä tahansa diesel moottori josta vaan säätää tehot siihen 4kW:iin. Ja perään normi vaihteisto, ei mikään pykälä variaattoria vaadi käyttämään.

Suomessa on todistetusti ainakin 2kpl henkilöautoja jotka muutettu maataloustraktoriksi, eli saa ajaa 15v.
Ja nyt yhdellä Savolaisella on ollut vuoden päivät vääntö yhden Volvo "traktorin" suomikilvityksestä, periaatteessa asia selvä mutta kukaan katsuri ei ole uskaltanu lyödä leimaa paperiin. Kun kukaan ei oikeen tiedä menosta edes trafissa, lainsäädäntö kun kuitenkin sallii tuommoisen laitteen lopulta.

Oli myös 2kpl rekannuppeja, mutta ammattikäytössä ne muuttu liikennetraktoreiksi sillon kun tuo jaottelu tuli. Mutta siinä on vielä semmonen pikku etu, että ei tarvii liikennetraktorilla CEkorttia vaan C-riittää vaikka olis kärrykin perässä  :pomo:
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Nortti - 26.03.2014, 08:52:23
Suomessa on todistetusti ainakin 2kpl henkilöautoja jotka muutettu maataloustraktoriksi, eli saa ajaa 15v.
Ja nyt yhdellä Savolaisella on ollut vuoden päivät vääntö yhden Volvo "traktorin" suomikilvityksestä, periaatteessa asia selvä mutta kukaan katsuri ei ole uskaltanu lyödä leimaa paperiin. Kun kukaan ei oikeen tiedä menosta edes trafissa, lainsäädäntö kun kuitenkin sallii tuommoisen laitteen lopulta.

Mistä noista henkilöautoista löytyisi jotain tietoa?
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Jule - 27.03.2014, 18:45:04
Katselin tuollaisia John Deere Gator XUV- "traktoreita". Käytetyt tuolla usassa ovat suorastaan edullisia.

Tietääkö kukaan voiko sellaisen tuosta vaan itse maahantuoda ja rekisteröidä traktoriksi?

En tiedä, mutta kun jokin aika sitten noita lueskelin, niin yllättävän paljon on testejä ja hyväksyntöjä traktoreillekin.

Oli myös 2kpl rekannuppeja, mutta ammattikäytössä ne muuttu liikennetraktoreiksi sillon kun tuo jaottelu tuli. Mutta siinä on vielä semmonen pikku etu, että ei tarvii liikennetraktorilla CEkorttia vaan C-riittää vaikka olis kärrykin perässä  :pomo:

Suomen Tivolilla oli/on noita enemmänkin. Tai ainakin kuvittelen että ne ovat jonkinlaisiksi traktoreiksi muutettu, koska runkoa on lyhennetty, niin että auto on todella pätkä, ja ilmeisesti takajouset poistettu. Se 40km/h marssivauhti voi tietysti johtua myös siitä että letkassa on mukana ihan normitraktoreitakin.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Mattson - 27.01.2017, 08:22:12
Nyt kun tuo pakollinen lyttäämine on saatu alta pois (itse ihan samaa mieltä) niin onkos täällä kenelläkään kokemusta noiden laitosta? Alkaa käydä sääliksi kun naapurin poitsun mopoauto on ihan joka nurkasta rikki niin sitä pitäis mahdollisesti tossa yks viikonloppu vähän härsiä kasaan. Päälimmäinen ongelma on ilmeisesti virransaanti, en ole vielä selvittänyt lataako auto vai mistä on kyse mutta ilmeisesti kuulemani mukaan laturi on sökö. Mietin vaan kun se orkkis laturi on sellainen hernekeittopurkin kokoinen ja maksaa melkein 300 niin saiskohan sinne laitettua jonkun pikkuauton laturin tilalle jos esim hinhapyörän sais vaihdettua toiseen laturiin tai vaikka kävis suoraan. Tuostakin on muuten runko jo kertaalleen näköjään korjattu kun on vasen etujoustintuki hitsattu kokonaisuudessaan uudelleen ja runkoputkessa vieressä uusi stressimurtuma joka pitää nyt hitsata... on se joka paikasta muutenkim pskana muttei niistä sen enempiä, jos joku osais ihan vaikka yleismaallisesti kommentoida tota laturijuttua, laittaahan ne jenkkeihinkin välillä jotain aftermarket latureita niin miksei onnistuisi.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: evilracer - 27.01.2017, 09:20:03
Mietin vaan kun se orkkis laturi on sellainen hernekeittopurkin kokoinen ja maksaa melkein 300 niin saiskohan sinne laitettua jonkun pikkuauton laturin tilalle jos esim hinhapyörän sais vaihdettua toiseen laturiin tai vaikka kävis suoraan.

... on se joka paikasta muutenkim pskana muttei niistä sen enempiä, jos joku osais ihan vaikka yleismaallisesti kommentoida tota laturijuttua, laittaahan ne jenkkeihinkin välillä jotain aftermarket latureita niin miksei onnistuisi.
Muistelisin jossain tuollaisen konversion nähneeni, olikohan kyseessä ollut Ligier-merkkinen koppi ja laturi oli Puntosta tai Micrasta. Samanlainen laturi se on, kunhan kiinnikkeet ja hihnapyörän saa sopimaan niin en näe toiminnalle estettä.

//VRCF:n mopoautoikäinen
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Mattson - 27.01.2017, 09:49:35
Niijjoo unohtui vielä, laite on Chatenet, en tiedä vuosimallia eli onko myanmarilla vai bombardiinillä varustettu. Hyvä tietää vähän osviittaa mistä autosta lähteä hakemaan, jotain pientä riisikippoa ajattelinkin. Adaptereiden askartelu ei tule tuottamaan ongelmia, toivottavasti remmiä ei tarttis uusia että pituus vaan riittäisi. Tartti oli tosi lähellä että jos fyysinen koko kasvaa on pakko tulla ulospäin.

Tyhmä kysymys, onko bensa ja diesel autojen laturit rakenteeltaan jotenkin erilaisia?
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: evilracer - 27.01.2017, 10:56:26
Jos bensa- ja dieselkoneiden latureissa on eroja niin mullekin saa kertoa, en oo ainakaan kuullut että olisi. Dieseleissä on vaan usein tehokkaampi laturi kuin bensoissa.
Löysin ton jutun mistä puhuin, siinä oli käytetty K10 Micran 40A laturia, se on ainakin pieni ja "hivenen" edullisempi kuin orkkis  :idiot2:
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Mattson - 27.01.2017, 11:06:19
...ja loppu motonetistä... tarvii käydä romarilta kattoos.

Ei linkkiä ois?
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: evilracer - 27.01.2017, 11:12:38
http://www.moottorit.net/forum/viewtopic.php?f=30&t=1697

Tuosta lueskelin, kyseisessä keksinnössä on vakiona siis magneettotyyppinen lataus jonka tilalle laitetaan "oikea" laturi. Mutta voinee soveltaa myös tähän tarkoitukseen.

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/132038/682487?ajoneuvo=365 Tommoinen laturi siis. Saatavuus tosiaan vähän heikkoa  :-\
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Mattson - 27.01.2017, 11:23:33
Tarvii lukea noi läpi, thänks!

Tossa satanetissä on ihan "legit" laturi niinkun autoissakin, vain tosi pieni.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: jaippi - 27.01.2017, 16:05:49
Usko tai älä, mutta multa löytyis hyllystä iskemätön K10 Micran laturi.
Vois maksaa vaikkapa 22,90 tai mitä se loota Karjalaa nyt maksaiskaan :D
Tosin sijaintina Laihia...
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Mattson - 27.01.2017, 19:48:00
Aijjaa?!... hitto millähän se saatais tänne. Kaveri asuu ylistarossa, tarviipa kysyä siltä oisko sillä menoja vaasan suuntaan.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: jaippi - 28.01.2017, 11:58:48
Pistin yyveetä.
Sen verran pitää korjata lausuntoa, että ei ihan iskemätön ollutkaan. Ollut käytössä pari kuukautta, eli toimivaksi todettu.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Jule - 29.01.2017, 17:29:59
Tyhmä kysymys, onko bensa ja diesel autojen laturit rakenteeltaan jotenkin erilaisia?

Dieselin laturissa voi olla kierroslukutietoa varten oma nastansa. Eli jos mautossa on varvikello se todennäköisesti lakkaa toimimasta.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Mattson - 31.01.2017, 10:01:46
Eipähän tarvii tuohonkaan vehkeeseen sittenkään näppejään sotkea  :D

Ei herra teiniangsti uskonu isäpuoltaan ettei vehkeellä ajeta siinä kunnossa missä se on niin oli lahonnu johkin kylälle, naapuri sano että pesee kätensä koko pommista korjatkoon isäsä kanssa joka sen on ostanukkin  :D

Säälittävässä kunnossa koko laite, runkoputki poikki, takaluukku ei pysy kiinni, renkaanlaakeri räjähtänyt niin että koko nurkka nojaa jarrulevyyn, penkkien selkänojat potkittu paskaks... niijjoo ja arvakkaas miks ei se ladannu? Ei kai kun laturin kaapeli liian pitkällä pultilla kiinni ja aivan hölö siihen napaan niin eipä siinä oikeen elektroni loiki  :D

Ei sillä ei mua ois oikeen huvittanukkaan...
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Slerbahuuli - 31.01.2017, 16:52:28
Olen edelleen vahvasti ja vakavasti sitä mieltä, että mopoautot sellaisenaan kuin ne nyt on, pitäisi kaikki kieltää.

On ne niin järkyttäviä virityksiä, ettei mitään tolkkua. Paljon mielummin vaikka samaan hintaan (eli se karkeasti kymppitonni) henkilöauto, tai sitten noille voisi määritellä jotain painovapautuksia tms. että edes korirunko olisi jotenkin järkevä.

Kun ei nuo ole mitenkään hyviä ajaa edes kesällä, saati talvella. 20km/h tuntuu ihan ok, mutta 45km/h on jo melkoista meininkiä. Kunnollinen, hyvin huollettu ja isopyöräinen mopo on paljon turvallisempi hallita ja käyttää. Eikä siinä jäädy lasit pakkasella.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Wolvis - 31.01.2017, 17:00:56
Olen edelleen vahvasti ja vakavasti sitä mieltä, että mopoautot sellaisenaan kuin ne nyt on, pitäisi kaikki kieltää.

On ne niin järkyttäviä virityksiä, ettei mitään tolkkua. Paljon mielummin vaikka samaan hintaan (eli se karkeasti kymppitonni) henkilöauto, tai sitten noille voisi määritellä jotain painovapautuksia tms. että edes korirunko olisi jotenkin järkevä.

Kun ei nuo ole mitenkään hyviä ajaa edes kesällä, saati talvella. 20km/h tuntuu ihan ok, mutta 45km/h on jo melkoista meininkiä. Kunnollinen, hyvin huollettu ja isopyöräinen mopo on paljon turvallisempi hallita ja käyttää. Eikä siinä jäädy lasit pakkasella.
Ja turvallisuudesta ja mopoautosta ei voi puhua samassa lauseessa.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Mattson - 31.01.2017, 17:27:38
Hiukkasen huvitti ja järkytti kun vilkaisin sinne alle. Alatukivarret on sellaiset kolmiorakenteiset niin että ne "jalat" on 15x15 huonekaluputkea tai jotain vastaavaa, ja aivan umpiruosteessa! Eihän niistä uskalla kammeta alapalloa paikaltaan ettei ne väänny! Mä teen parhaillaan moottoripyörään takahäkkiä tuplaten isommasta putkesta ja pohdituttaa että kestääköhän se yhtä miestä. Kyl se sit varmaan kestää...
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: evilracer - 31.01.2017, 18:58:43
Kunnollinen, hyvin huollettu ja isopyöräinen mopo on paljon turvallisempi hallita ja käyttää.
Rohkenisin olla eri mieltä, omat kokemukset melko lailla päinvastaisia. Kai mulle on vaan osunut se toimiva/kunnossa oleva mopoauto ja mopoissa on ollut jotain häikkää, mutta ei tulis mieleenkään lähteä tonne talvikeliin millään supermoto-mopolla jos/kun mopoautokin on pihassa. Ei turvallisuusnäkökulmasta eikä oikeastaan mistään muustakaan + haiseehan se 2t ihan jäätävälle.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 31.01.2017, 19:11:21
Kun ei nuo ole mitenkään hyviä ajaa edes kesällä, saati talvella. 20km/h tuntuu ihan ok, mutta 45km/h on jo melkoista meininkiä. Kunnollinen, hyvin huollettu ja isopyöräinen mopo on paljon turvallisempi hallita ja käyttää. Eikä siinä jäädy lasit pakkasella.
Jos on pakko kopillinen ajoneuvo 15v oltava niin ostaa vaikka traktorin. Kolariturvallisuudessa voittaa kaikki mopoautot ja on myös lämmin talvella, sillä voi myös tehdä jotain pieniä sivutöitäkin. Vanhassa Casessakin sulaa lasit hyvin kovallakin pakkasella ja lämpenee paremmin kuin 1.9D tai 1.9TDI volkkari. Traktori ei jää myöskään yhtä helposti jumiin kuin tuo lasikuitukoppi ja traktorissa pysyy jälleenmyyntiarvo paremmin.

Isopyöräisellä mopolla vetää lyhyempi kuski helposti nurin liukkaalla kelillä.
Otsikko: Vs: mopoautot
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 01.02.2017, 15:26:00
Itse suosittelen T3-luokan traktorimönkijää. Kokemuksen syvällä rintaäänellä että hyvin selviää talvet maaseudun valaisemattomilla taipaleilla. Hyvät valot ja ennen kaikkea oikea neliveto jonka ansiosta ei nastoja tarvita kunhan muistaa järjenkäytön jäisillä teillä.

Ja mikä parasta, ihan ässä ok-talon pihatöissä, puuhommat, auraukset ei mitään ongelmaa.

Kunhan ei sorru kiinalaisiin. Ostaa Polaris/Can-amin traktorimallin, jos takuu voimassa niin määräaikaishuollot maksaa mansikoita. Itsellä oli -11 Sportsman jossa oli vähän tunteja kun ostin ja takuu oli loppunut. Itse olen tehnyt kaikki huollot eikä mitään ongelmaa, kunhan ei mene nevoille vakiovetareilla urku auki vetämään. Noin 6k e saa tosi loistavan.

Täältä ääni Traktorimönkijöille O0

itsekin mietin oikeaa traktoria mutta vanhat vaativat "kenttähuoltoa" ja eivät niin varmoja käynnistymään ilman roikkaa. Lisäksi aika hidaskulkuinen, tarkoitan nyt vaikka mutkasia ja mäkisiä teitä, joissa 4x4mönkijä on ihan kotonaan, ja hauska ennenkaikkea.