Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

mopoautot

  • 91 Vastauksia
  • 32677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: mopoautot
« Vastaus #45 : 04.03.2014, 09:59:31 »
TM otti jonkun, oliko se nyt 30tkm koeajon mopoautolla. Teknisesti totesivat sen olevan luja. Moottorithan on yleensä pienten työkoneiden moottoreita, ja tuollaiseen käyttöön aivan tolkuttomasti ylimitoitetun kestäviä. Tietysti voihan liikeellä olla myös jotain kiinalaisia 10h käytölle suunniteltuja kopioitakin.

Talvikäyttöön totesivat sen täysin sopimattomaksi. Hommasivat siihen kyllä nastarenkaat (jota laki ei kai edes vaadi), mutta liukkaalla saattoi äkkiseltään tehdä jotain niin arvaamatonta, että edes kokenut kuski ei ehtinyt muuta kuin todeta että hyvin menee ojassa ollaan. Takavetoinen, erittäin kevyt, metrin akselivälillä oleva kikotin, siinä ei kummoista vaadita kun maisema pyörähtää tuulilasin takana.

Sitä mä en tajua kun noita perustellaan mopoa turvallisempana laitteena. Mihin se perustuu? Mun mielestä se muovikoppi ei anna muuta kuin virheellistä turvallisuuden tunnetta. Säänsuojaahan siitä kyllä saa.

Oikea traktori olisi kyllä kaikin puolin järkeävmpi ja turvallisempi laite, lisäksi niissä saa olla kaksi matkustajan istuinta eikä vain yksi kuten mopoautossa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: mopoautot
« Vastaus #46 : 04.03.2014, 10:46:18 »
TM otti jonkun, oliko se nyt 30tkm koeajon mopoautolla. Talvikäyttöön totesivat sen täysin sopimattomaksi. Hommasivat siihen kyllä nastarenkaat (jota laki ei kai edes vaadi), mutta liukkaalla saattoi äkkiseltään tehdä jotain niin arvaamatonta, että edes kokenut kuski ei ehtinyt muuta kuin todeta että hyvin menee ojassa ollaan. Takavetoinen, erittäin kevyt, metrin akselivälillä oleva kikotin, siinä ei kummoista vaadita kun maisema pyörähtää tuulilasin takana.
Joo, muistaakseni jutussa mainittiin että kyseinen ajoneuvotyyppi pitäisi kieltää täysin, kunnes muutamat "pienet ongelmat" saadaan ratkaistua. Yksi näistä oli variaattorin toiminta. Ajat vaikka 40km/h ja teet nopean jarrutuksen jossa pyörät käväisevät lukossa. Kun nostat jarrun, ei vetävät pyörät lähteneet pyörimään, kiitos variaattorin vastuksen.

Eli jos mopoautosi olisi takavetoinen, äkkijarrutus = käsijarrusta vetäminen. :D Ongelma ei piile kaikissa mopoautoissa, mutta liian monessa.

Samoin jokin lehti (TM/tuulilasi/moottori) otti koeajoon mopoauton (lähtöhinta noin 10000-12000€) ja Citroën C1:sen (lähtöhinta muistaakseni alle 10000€).
Jutun lopullinen päätelmä oli, ettei mopoautoissa ole minkäänvaltakunnan järkeä. Järkevämpää olisi valtiovallan säätää poikkeuslaki, jolla kevyt henkilöauto (olikohan alle 850kg) voitaisiin rekisteröidä kahden hengen kevyeksi nelipyöräiseksi, jonka nopeus on rajoitettu. Rajoittimen asennuksen & sinetöinnin voisi hoitaa vaikka valtion laitos tai valtuutetut katsastusasemat. Rajoittajan ohittaminen/purkaminen johtaisi ajo-oikeuden välittömään menetykseen ja sakkoihin. Rajoittajan voisi poistaa myöhemmin ja rekisteröidä auton tällöin takaisin henkilöautoksi (esim. kuljettajan saadessa B-ajo-oikeuden).
Erikoislain säätämistä vain häiritsee EU. En muista tarkkaan miten, mutta muistaakseni ei ole mahdollista koska EU:n alueella pitää olla yhtenäiset ajoneuvoluokat tjsp...

Jutussa todettiin, että sillä hinnalla kun ostaa uutena mopoauton (jonka lämmityslaite ei oikeasti suomen talveen riitä), saa pienikokoisen henkilöauton turvatyynyillä, ABS-jarruilla, ajonvakautusjärjestelmällä, tehokkaalla lämmityslaitteella, aktiivisella turvakorilla, penkinlämmittimillä, tavaratilalla ja ajo-ominaisuuksilla joista ei voida mopoautoilla edes unelmoida.


Ja muutoinkin nykyään kun tuo mopokortin hinta on jotain ihan älytöntä, eikä sitä edes hyvitetä B-korttia ajaessa, suosittelisin sanomaan likalle että menee jollain muulla kyydillä vuoden pitempään. Kevarikortti ei ole mopokorttia niin paljoa kalliimpi (sillä 3 tonnin mopoauton hinnalla saa jo muutaman kortin ja kevarin), että kannattaisi mopokorttia ajaa. Kevari on mielestäni mopoautoa reilusti turvallisempi, koska se on jo lähtökohtaisesti suunniteltu olemaan turvallinen yli 80km/h nopeuksissa. Kevarikortista olisi myös myöhemmin hyötyä, b-kortin hinta alentuisi aavistuksen ja olisi "helppo" halutessa hommata sitten se prätkäkorttikin, mikäli haluaa.


Eikä ne mopokoppien moottoritkaan nyt niiin ihmeellisiä ole. Kaksipyttyisiä suorasuihkutteisia dieseleitä. 1.5kk kun olin 2010 moottorikoneistamolla töissä, niin kunnostin neljä mopoauton moottorin sylinterikantta. Milloin oli venttiilivälit halki, venttiilit halki, kanavat tukossa, suutin paskana.... "Halpaa" hupia...

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: mopoautot
« Vastaus #47 : 05.03.2014, 00:04:44 »
Kannan korteni kekoon. Kannatan tietysti myös tuota ruotsin mallia kevyen nelipyörän suhteen, mutta se kun ei suomen lain puitteissa onnistu.

Ja tuosta traktoriasiasta, ni kyllä mua hirvittää kun teinit tulee talvella nelivetosella jontikalla, +3 henkee kopissa vastaan kaikki mitä se kulkee. Siinä se facebookin tms käyttö tai ajovirhe, niin vastaantuleva auto on aika muusia. Mitä se liikenne olis jos kaikille mopoauto kuskeille lyötäis raktorin avaimet käteen?  :o Ja onko skootterilla turvallisempaa ajaa kolari kuin mopoautolla? Mopoautoa ei virittelekään niin helposti kuin mopoa, syöttöä saa vähän ruuvattua ja se loppuu siihen. Itellä jonneaikana ei ollu ongelma mopon virittely, eikä se lisää turvallisuutta siihen tuonu. Ite voisin (jos kakaroita joskus tulee) muksulleni antaa mopoauton, nimimerkillä: kokeillu millanen manki on ajaa 100km/h vauhdissa.

Mun kauniimmalla puoliskolla on mopoauto. Syystä että näkökentän laajuus ei riitä autokorttiin  :( Ikää hänellä on kuitenkin se +20, eli en seurustele teinin kanssa  :D Ei siitä sen enempää. Ennen mopoauton ostoa oli kauhee poru töissä käymisestä. Lähihoitajana kun oli vuorotyö, niin ne ei mun tehdastyöläisen aikatauluihin osunu. Ja muutenkin työpaikka oli n.10km kauempana kuin oma työmaa. Sitten pyydeltiin äitiä, isää, mummua, kaveria, ja mua kuskailemaan. Ei tu mitää. Ja asutaan siis syrjäseudulla. Paljon on toi mopokoppi tuonut iloa meille.

Ja itse aiheeseen. Tuo morsmaikon mopoauto on joku maanantaituote. Saa hehkuttaa ja sahailla käymään ihan käsittämättömän kauan ja monta kertaa. Kokeiltu on että hehkut lämpiää ja polttoainesuodatin on vaihdettu. Kerran vedin akulta suoran virran hehkuille ja pidin sitä n.15 sek. kun oli seissy viikon talvella. Ei inahtanukaan. Vettä tulee jostain sisälle. Muuten ei kummempia vikoja oo ollu.

Sitten yks kaveri osti itelleen uudehkon vähän ajetun Aixamin avk:lta. Apurunko oli rikki ja kone vinossa. Etupuskuri säpäleinä ja repsikan lokari muutamasta kohtaa halki. Käytettynä osia saa jo ihan mukavasti ja tarvittavat hän hommas. Etulokari sikaliiman ja ruuvien avulla kasaan. Koko härveli tuli maksamaan hakuineen, katsastuksineen n.2000e, ja nykyinen arvo taitaa lähennellä yli 3000e. Onhan noissa kaikennäköstä huoltoa ja korjattavaa, ehkä turhankin tiuhalla aikavälillä. Jari Mäeltä saa hyvin varaosia, joittenkin osien hinnat vaan vähän kohtuuttomia. Ja eikös näissä ole kubotan moottoreitakin käytetty?

E: Ja mopoautot pitää tosiaan katsastaa. Kyllä sekin jotain turvallisuutta niihin kai tuo?
« Viimeksi muokattu: 05.03.2014, 00:20:12 kirjoittanut Jussi.L »
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: mopoautot
« Vastaus #48 : 05.03.2014, 08:37:59 »
Mopoautoa parempi vaihto ehto olisi esim tällänen


Arvo säilyy varmasti paremmin. Takuulla kestävämpi ja traktoriksi rekisteröitynä saa ajaa 15 vuotiaana.

+ ei tarvi katsastella ja vakuutuskin on halvempi.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2014, 08:44:39 kirjoittanut motocykler »
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: mopoautot
« Vastaus #49 : 05.03.2014, 09:58:29 »
Mopoautoa parempi vaihto ehto olisi esim tällänen
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Arvo säilyy varmasti paremmin. Takuulla kestävämpi ja traktoriksi rekisteröitynä saa ajaa 15 vuotiaana.

+ ei tarvi katsastella ja vakuutuskin on halvempi.

Taatusti parempi, mutta hinnatkin kyllä pompsahtaa reilusti korkeammiksi. Itse näkisin pikemminkin traktorin vaihtoehtona tuon.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: mopoautot
« Vastaus #50 : 06.03.2014, 07:56:07 »
Joo, muistaakseni jutussa mainittiin että kyseinen ajoneuvotyyppi pitäisi kieltää täysin, kunnes muutamat "pienet ongelmat" saadaan ratkaistua. Yksi näistä oli variaattorin toiminta. Ajat vaikka 40km/h ja teet nopean jarrutuksen jossa pyörät käväisevät lukossa. Kun nostat jarrun, ei vetävät pyörät lähteneet pyörimään, kiitos variaattorin vastuksen.

Pitääkin etsiä kyseinen testi jostain. Yksi omituinen suunnitteluvirhe on myös varsin harvavälityksinen ohjaus. Siinä hyvin pieni liike ratissa tekee suuren ohjausliikkeen autoon. Lienee suunniteltu hidasliikkeisille papparaisille. Vastaavaa voi simuloida normaalilla autolla kun säätää ohjaukseen monen asteen aurauksen tai harituksen  ;) .

Tuossa aikaisemmin mainitsemani "Ligier Xtoo R dci" päätyi jollekin tytölle. Autolla oli ajeltu yksi kesä ja sitten soiteltiin että autosta katosi jarrut. Etupään jarrupaloissa oli ollut kulumisen ilmaisimet mutta ko. valosta mittarissa ei oltu välitetty. Jarrut olivat olleet jonkin aikaa paljaalla raudalla ja sitten lopulta jarrupalojen pohjaraudat putosivat omistajan puhalle ja samalla jarrusylinterit ym. vioittuivat. Tulipa kallis remontti. Nuo kopperot voivat olla hengenvaarallisia jo senkin takia ettei niitä osata huoltaa.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: mopoautot
« Vastaus #51 : 06.03.2014, 12:07:43 »
Muistaakseni mopoautojen painorajoituksen takia niistä on pakko tehdä heikkoja. Tämä Suomen lainsöädäntö kaikessa fiksuudessaan..,:-X

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Re: mopoautot
« Vastaus #52 : 06.03.2014, 12:11:21 »
Muistaakseni mopoautojen painorajoituksen takia niistä on pakko tehdä heikkoja. Tämä Suomen lainsöädäntö kaikessa fiksuudessaan..,:-X

Ei tuossa Suomen lainsäädäntö taida olla se rajoittava tekijä vaan ihan EU-tason säädökset ajoneuvoluokista.

Tuskin Suomen markkinoille tehdään erikseen heikommalla rungolla olevia malleja.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Re: mopoautot
« Vastaus #53 : 06.03.2014, 13:06:15 »
Muistaakseni mopoautojen painorajoituksen takia niistä on pakko tehdä heikkoja. Tämä Suomen lainsöädäntö kaikessa fiksuudessaan..,:-X


Olikohan se ilman ihmisiä ja nesteitä alle 350kg. Kun tuohon painoon yritetään tehdä kokonainen auto, tulee siitä väkisinkin heikko mm. liian ohuiden ainevahvuuksien takia.


Nopeusrajoitus ja 4kW diesel riittäisivät hyvin rajoitteiksi. Ilman painorajoitusta mopoautoksi voisi periaatteessa muutoskatsastaa henkilöauton mihin on laittanut jonkun hyväksytyn 2-pyttyisen kubotan moottoriksi. Eikä olisi turhan tehokas ;).
« Viimeksi muokattu: 06.03.2014, 13:08:04 kirjoittanut Nortti »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Re: mopoautot
« Vastaus #54 : 06.03.2014, 13:12:22 »
Ei tuossa Suomen lainsäädäntö taida olla se rajoittava tekijä vaan ihan EU-tason säädökset ajoneuvoluokista.

Tuskin Suomen markkinoille tehdään erikseen heikommalla rungolla olevia malleja.

Sen verran piti googlettaa, että tästähän sitä voi ihailla:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2002L0024:20050517:FI:PDF

...jos nyt eu-lakipornosta sattuu tykkäämään. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: mopoautot
« Vastaus #55 : 06.03.2014, 13:16:52 »
Joku yritti muutama vuosi takaperin muutoskatsastaa Fiat 126:sta mopoautoksi, mutta painoa ei saatu karsittua tarpeeksi.

Mutta kyllä nykyaikaisilla valmistustekniikoilla ja muoveilla tekisi aivan varmasti kestävemmänkin mopoauton 13000€:lla. Jotenkin tuntuu että ovat "ihan pikkuisen" ylihinnoiteltuja.

Eihän esim. locos-kilpurin rungon valmistukseen tarvittavat teräsputketkaan taida 500€ maksaa? Mitähän maksaa uusi kubotan pikkudiesel, jonkin valmistajan edullinen ja valmis variaattori, neljä rengasta ja vähän tilpehööriä?

Ei nyt hitto viie kun henkilöautoja saa uutena edullisemin kuin joitani mopoautoja. Ei voi käsittää... :facepalm:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Re: mopoautot
« Vastaus #56 : 06.03.2014, 13:52:40 »
Nopeusrajoitus ja 4kW diesel riittäisivät hyvin rajoitteiksi. Ilman painorajoitusta mopoautoksi voisi periaatteessa muutoskatsastaa henkilöauton mihin on laittanut jonkun hyväksytyn 2-pyttyisen kubotan moottoriksi. Eikä olisi turhan tehokas ;).

Jäämme odottamaan koska projektiosioon ilmestyy ensimmäinen 340 Volvo Kubotan dieselillä.  :2funny:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: mopoautot
« Vastaus #57 : 06.03.2014, 14:44:32 »
Ja saman painoisilla rakkineilla pääsee taivaalle: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ultrakevyt_lentokone
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: mopoautot
« Vastaus #58 : 06.03.2014, 17:10:14 »
16-vuotiaille B-kortti, mutta ehdollisena. Esim. 80km/h rajoitus, ajo sallittu vain määrättyjen kuntien alueilla, kyydissä enintään 1 henkilö, ei saa ajaa klo 23 jälkeen. Ja ankarat sanktiot (kortin menetys kunnes täyttää 18) näiden rikkomisesta. Näin tuosta mopoautopelleilystä voitaisiin luopua.

Täyttää aika hyvin mun piilofarmarin kriteerit.. 80kmh rajoitus ja kyydissä enintään yksi henkilö.  :D

Mutta joo. Tämä on iha korvantaakse laitettava ehdotus.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Re: mopoautot
« Vastaus #59 : 06.03.2014, 19:55:33 »
Jäämme odottamaan koska projektiosioon ilmestyy ensimmäinen 340 Volvo Kubotan dieselillä.  :2funny:

Mä luin jostain että Kuubassa nämä vanhat 50-60-luvun jenkit millä ajelevat, kulkee juurikin Kubotan 2 ja 3-pyttysillä dieseleillä.  Kun Kuubaan ei saa autoja viedä, mutta työkoneita kyllä.   :idiot2:

 

Futurez  Kulkukoira