Futurez  Kulkukoira

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Tollasen pykäsin jos jotain kiinnostaa vertailua vanhoihin.
https://youtu.be/rKGfsM85yyg
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa justindr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Mites näitä Seekerin rekkarin mittasia lisävalotankoja saa asentaa, kai näitä saa vain yhden heittää keulalle?

Esim Tässä sanotaan, että asennus on laillinen jos laitat kaksi kappaletta.

Tässäkin se mainitaan, mutta tuolla referenssiluvullahan et saa ikinä laittaa kahta keulaan?

Poissa Api5000

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Toivottavasti Trafi joskus tulisi järkiinsä ja tarkastelisi lisävalojen juridiikka uudestaan. Referenssit ja teho huomioonottaen on käsittämätöntä miksi niitä ledbareja pitäisi laittaa kaksi


Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla


Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Mites näitä Seekerin rekkarin mittasia lisävalotankoja saa asentaa, kai näitä saa vain yhden heittää keulalle?

Esim Tässä sanotaan, että asennus on laillinen jos laitat kaksi kappaletta.

Tässäkin se mainitaan, mutta tuolla referenssiluvullahan et saa ikinä laittaa kahta keulaan?
Saa laittaa auton omat pitkät vaan pois käytöstä jos ref menee yli
Volvo S80 TDI

Poissa justindr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Saa laittaa auton omat pitkät vaan pois käytöstä jos ref menee yli

Katsastusmieheltä tätä asiaa kysyin ja sanoi, että pitää olla vähintään 80cm leveä paneeli. Tällöin katsotaan kahdeksi valoksi. Muutoin ei kahta paneelia saa laittaa laillisesti, mutta valot saa laittaa päällekäin. Jokainenhan sitten laittaa miten tykkää ja riipii katsastukseen irti jos haluaa vaivan nähdä :)

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Katsastusmieheltä tätä asiaa kysyin ja sanoi, että pitää olla vähintään 80cm leveä paneeli. Tällöin katsotaan kahdeksi valoksi. Muutoin ei kahta paneelia saa laittaa laillisesti, mutta valot saa laittaa päällekäin. Jokainenhan sitten laittaa miten tykkää ja riipii katsastukseen irti jos haluaa vaivan nähdä :)
Jokos E hyväksyttyjä 80cm paneeleja on saatavilla?
Volvo S80 TDI

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Katsastusmieheltä tätä asiaa kysyin ja sanoi, että pitää olla vähintään 80cm leveä paneeli. Tällöin katsotaan kahdeksi valoksi. Muutoin ei kahta paneelia saa laittaa laillisesti, mutta valot saa laittaa päällekäin. Jokainenhan sitten laittaa miten tykkää ja riipii katsastukseen irti jos haluaa vaivan nähdä :)

On tullut bongailtua noita ledbareja ängettynä keulan alimpaan ilmanottoaukkoon. Varmaan se tienpinta on optimaalisin paikka lisäpitkälle. :idiot2:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Tänään vaihtui D3S Osramin Night Breakerit alkuperästen kuus vuotta vanhojen Philipsien tilalle. Maailma kirkastui ihan silmin nähden. Kannatti sijoittaa reilu 150€...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Piti tänään heittää Seeker 210 nokalle mutta jäivätkin sitten postiin viikonlopuksi.  Noh on sitten  ittepäisyypäivän aattoksi jotain askarteltavaa.
tuloksia nähtävissä  kun suomi täyttää 99v.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2016, 21:04:54 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuolla ei ole mitään tekemistä valojen korkeudensäädön kanssa. Terv. pari vuotta raskaan kaluston "asentajana"
No on niillä se tekeminen valojen korkeudensäädön kanssa että erillistä valojen korkeudensäätöä ei ole koska auton alusta on automaattisesti säätyvä.

Mun pointti on se että laki ei edellytä xenon valoille mitään millinkymmenyksen tarkkuudella tapahtuvaa säätöä, ja käytännössä on paljon toteutuksia joissa se säätö on hyvinkin karkea.

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Asentelin käyttisaudiin W-light Typhoon 590 ledipaneelin. Antaa kyllä todella hyvin valoa, noi diudin orkkis "bi"-xenonit on kyllä melkoisen surkeat (yksi polttimohan siellä vaan on ja läppää sitten nostetaan pitkille vaihtaessa).

Pari huonoa kuvaa paskaisesta autosta:

Edestä

Sivulta

Saas nähdä kiinnostaako polliiseja missään vaiheessa noin laiton yhden lampun viritelmä. Referenssilukujen puolestahan ei ole ongelmaa, audin umpiot on 27,5 ja tuo ledbar 40. Ja nykyäänhän saa sen 100 olla yhteensä.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Slerbahuuli

  • Vieras
Ei mitään hajuakaan mitkä valot olivat noin kello 15:40 jämsäntiellä vastaan ajaneessa 940:ssä.

Katsoin kaukaa, että tulee jokin uusi auto LEDeillä/LASEReilla vastaan. Kun tuli lähemmäksi, valot tavallaan muuttuivat "selkeämmiksi" (eli erotti ison umpion muodon jolloin tunnistin automallin). Juuri ennen kohtaamista panin merkille, että umpiot paloivat todella kirkkaan puhtaina (ikäänkuin sinertävän/kultaisen valkoisina) eivätkä häikäisseet ollenkaan.

Jäi kerrassaan mieleen. Omalle Fiatille vastaantulijat välkyttelevät pitkiä, ellei valot ole suunnattu todella alas. Siltikin "oikein suunnattuna" noin 10m auton edessä on todella kirkas tien levyinen valopallo, johon hukkuu varmaan 50% valojen tehosta... >:(

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tarkalleen ottaen tuo linkkaamani lopullinen pykälä lähtee juurikin siitä, että tiellä liikkuvassa ajoneuvossa tulee aina olla valot päällä. Se mitä edellinen pykälän muotoilu ennen sitä meni, ei kiinnosta ketään oikeusasteissa, sillä vanha pykälä on perusteluineen kumottu ja uudet ovat voimassa.

Ajovalojen päällekytkemistä koskeva laki vuodelta 81 on edelleen voimassa ja sitähän sä lainasit.

Lainaus
Arkikäytössä riittävän selviä, sillä oikeus lopulta päättää mikä on mitäkin.
Kyllä jokaiselle normaalijärkiselle ja näköiselle pitäisi olla selkeää mikä on heikentynyt näkyvyys!  :idiot2:
Jos näkyvyys ei ole esim. kilometrin suoralla sitä täyttä suoran mittaa, on se selkeästi heikentynyttä näkyvyyttä.

No tuo ei ole kovin hyvä perustelu, koska kyllähän pelkässä kuutamossa kilometrin näkee, mutta silti silloin on selvästi tarve jo ajovaloille. Kuten sanoin ei se niin yksiselitteistä ole.

Kuitenkin tuo lainkirjaimen vaatimus ei ole se mitä mä olen ajatellut kun olen miettinyt koska olisi se oikea hetki kytkeä ajovalot päälle.

Lainaus

Suunnattu isompaan kulmaan, jolloin sen tuottama luksi-määrä esim.  1,5m korkeudella 50metäisyydeltä voi olla selvästi huonompi kuin lyhyiden valojen, varsinkin jos ilmassa on partikkeleita (sade, sumu, lumi yms.).

Häikäisylle kun on raja-arvonsa, eli suoraan eteenpäin näkyvälle kirkkaudelle ihan lukseinakin.

Olen ollut käsityksessä että lähivalo ei saa häikäistä niin paljoa mitä huomiovalon pitäisi "häikäistä". No en ole varma noista raja-arvoista, mutta silmät mullakin on päässäni.

Lainaus
Yritätkö selittää, että 10*10cm kokoinen 10lx/cm2 näkyy paremmin kuin 1*1m tasopinta samalla kirkkaudella?

No jos ajatellaan linssiajovaloja ja huomiovaloja, niin yleensähän huomiovalot ovat pinta-alaltaan suuremmat. Noiden linssivalojen kanssa tuo tilanne on kuitenkin selkeimmillään.

Lainaus
Tarkoittamasi huomiovalo (päiväajovalo) on tehty vain ja ainoastaan energiankulutusta silmällä pitäen, ei näkymistä. Ne eivät saa tuottaa vastaantulijan silmään tiettyä luksimäärää suurempaa kirkkautta, toki alarajakin niillä on.

No kyllähän nuo huomiovalot ovat kuitenkin tehty herättämään huomiota, niiden energian kulutus ei kyllä oikeasti kiinnosta juuri ketään. Toteutuksiakin on monenlaisia, ja jotkut tarvikehuomiovalot ovat kyllä alunperin tarkoitettu vain etuvaloiksi (parkekiksi) eikä huomiovaloiksi.
Jos nyt kuitenkin ajateltaisiin selkeyden vuoksi että kummatkin valotyypit ovat hyviä.

Lainaus
Katselet asiaa nyt jotenkin kiikari-linssien lävitse unohtaen asiaan vaikuttavat fysiikanlait.

Päiväajovalot eivät ole minua vielä häikäisseet, mutta pelkät octavian ksenonlähivalot monestikkin jo hämärässä auringonlaskun aikoihin.

Huomautan taas tuosta pinta-alasta ja kirkkauden välisestä suhteesta ja sen merkityksestä näkyvyyteen...

Taidat tässä unohtaa myös sen, että tienpintakin heijastaa niitä lähivaloja, muista ilmassa olevista partikkeleista puhumattakaan.
Skodan valot nyt häikäisevät ihan helvetisti, se ei ole hyvä vertailukohta. Harvemmin tuolla liikenteessä vastaan joku tulee pimeällä huomiovalot päällä kuin xenon octavia, mutta siitäkin huolimatta kyllä se pimeällä sen huomiovalon häikäisy on paljon suurempaa kuin asiallisesti toteutettujen lähivalojen (l. ei skoda).

Muistan joskus katselleeni kuinka auto käynnistettin, huomiovalot syttyivät ja sitten kuski käänsi käsin ajovalot päälle, merkillepantavaa oli se kuinka paljon himmeämmiltä varsinaiset ajovalot vaikuttivat kuin huomiovalot. On myös ihan tavallista että vanhemman linssiajovaloin varustetun auton havaittavuus ei ole yhtä hyvä kuin uudemman huomiovalo-auton. Tuossa tietysti yhdistyy halogeenin pienempi valovirta ja hyvin tehokkaasti kuviota rajaava linssiumpio.

Siltikin mun mielestä tätä mun kysymystä: "koska on turvallisuuden kannalta oikea hetki kytkeä ajovalot huomiovalojen sijaan?" ei voi ohittaa väittämällä että näin olisi aina, koska ajovalot eivät pääsääntöisesti ole yhtä hyvin havaittavat kuin hyvät huomiovalot.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Miten tiettyjen autojen huomiovalot näkyvät nilkan korkeudelta näin talviaikaan, kun alkaa lumivalleja olemaan tienreunoilla?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Huonosti. Samoin kuin mäen takaa tullessa viimeisenä tulee esiin ne huomiovalot sieltä puskurin alaosasta
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

Elekma  Autoracing