Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 578204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Ajattelin joku päivä ottaa kuvat manuaalisäädöllä (järkkäri) auton edestä siten, että on ajovalot vs. päivävalot. Sekä valoisalla että pimeällä. Siitä varmaan näkee kumpi "häikäisee" enemmän, eli kumpi erottuu paremmin.


Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Bilteman halvin peruspolttimo. Mutta varmista kuitenkin, että lampun kannan pohjaan tulee n.14V   ;) Tämä hoituu vaikka releistyksellä. Maailma näkyy tuon jälkeen kirjaimellisesti eri valossa

edit: joku tehnyt kakkoskopan golffiin releistyksen;






itse tein aikoinaan kahteenkin 2-golffiin ja yhteen v92 trasportteriin koska niissä ei oleut mitään relettä valoille ja kaikki valot kulki  suoraan valokytkimen kautta.  Valokytkin hajosi jo melkein uudessa 3v vanhasta Golfissta juurikin sen vuoksi koska ei ollut relettä. Valoteho parani puolella. Yhtään johtoa tjsp ei tarvinnut katkoa/kuoria koska jo silloin sai vastakannan H4 polttimolle.   
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa tsei tsei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
s60 -08 josta valoautomatiikka poistettu ja drl päiväajovalot laitettu niin onko mahdollisuuksia saada takavalot palamaan myös päiväajovalo moodissa?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jotenkin surullista, että päivällä aurinkoiseen aikaan ihmiset ajavat enemmän sumuvalot päällä, kuin lumisateessa kun sitä pitäisi käyttää.

Tänään tulin töihin ja katsoin työkaverien autojen periä, että ovat ihan lumikinoksen peitossa. Otin kahvipöydässä vähän provosoiden esille, että kuinka moni aamulla käytti sumuvaloa? Yksi sanoi että käytti. Kysyin että käytitkö takasumuvaloa johon tuli vastaus, että ei ku etusumuvaloa. Sen jälkeen totesin että kun katsoi teidän farkkujen periä, niin ehkä kannattaisi käyttää, koska ei paljon perävaloja näkynyt. Pienen keskustelun jälkeen tuli ahaa-elämyksiä miksi sumuvaloa ja nimenomaan takasumuvaloa kannattaa käyttää.

Töiden jälkeen lähdin mökille, niin rupesin seurailemaan tuossa lumipöllyssä monellako on oikeasti takasumuvalo päällä päivänvalolla, kun lumi pöllysi. Sumuvaloja käytti oikeasti tosi harva ja suurin osa nimenomaan etusumuvaloja! Samaan aikaan media on hehkuttanut peräänajojen määrää tänään.

Kyllä täytyy sanoa, että tämän päivän autoilijat on kyllä melkoisia lobotomiapotilaita tuolla liikenteessä eivätkä osaa edes enään valojaan käyttää. Ei automatiikka tee onnelliseksi. JA kyllä ajoin takasumuvalo päällä  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyllä täytyy sanoa, että tämän päivän autoilijat on kyllä melkoisia lobotomiapotilaita tuolla liikenteessä eivätkä osaa edes enään valojaan käyttää. Ei automatiikka tee onnelliseksi. JA kyllä ajoin takasumuvalo päällä  ;).

Eipä se tämänpäivän autoilija sen kummempi ole kuin "ennenvanhaan".

Se tosin on erona että tämänpäivän autoissa on niitä valoja päälle kytkettäväksi.


Nyt mulla oli eilen uutta pohdittavaa ajovalojen käytöstä. Kumpi on parempi: ajaa huomiovaloilla, vai ajaa kuskin puolen lamppu pimeänä? :buck2:

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Eipä se tämänpäivän autoilija sen kummempi ole kuin "ennenvanhaan".

Se tosin on erona että tämänpäivän autoissa on niitä valoja päälle kytkettäväksi.


Nyt mulla oli eilen uutta pohdittavaa ajovalojen käytöstä. Kumpi on parempi: ajaa huomiovaloilla, vai ajaa kuskin puolen lamppu pimeänä? :buck2:
joissakin autoissa ei tarvitse näistä valita edes...
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ja silloin, kuin niitä sumuvaloja ja takasumuvaloa pitäisi käytää, niin  :idiot2: :idiot2: :idiot2:
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201704250084929_v0.shtml

Parasta huumoria oli nuo kommentit  ;D ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 25.04.2017, 21:09:44 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 16.06.2017, 20:37:43 kirjoittanut gearbox »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Nyt kun pitkät valot on reilassa niin olisi aika miettiä lyhyiden valojen parantelua joko ledillä tai xenonilla. Asennus heijastinumpioon ei ole vaihtoehto, joten pitää lähteä DIY -linjalle.

Tämän tyypin tekosia olen vähän katsellut sillä silmällä;

https://www.youtube.com/watch?v=imIiglkq7HA

Ihan hiton laitonta, mutta ainakaan ei tulisi sitä muita sokaisevaa hajavaloa ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Nyt kun pitkät valot on reilassa niin olisi aika miettiä lyhyiden valojen parantelua joko ledillä tai xenonilla. Asennus heijastinumpioon ei ole vaihtoehto, joten pitää lähteä DIY -linjalle.

Tämän tyypin tekosia olen vähän katsellut sillä silmällä;

https://www.youtube.com/watch?v=imIiglkq7HA

Ihan hiton laitonta, mutta ainakaan ei tulisi sitä muita sokaisevaa hajavaloa ::)

Se heijastinumpioon laitettu xenon polttimo ei välttämättä anna huonoa valokeilaa, mutta niitä täytyisi vähän testailla. Kyllähän niitä on paljon tehdastekoisiakin xenoneita heijastinumpiossa.

Mä rakensin Vivaron umioihin xenon linssiumpiot heijastimen tilalle.

Tuosta videosta poiketen, mä pulttasin linssimpion kulmaniveliä käyttäen alkuperäisen heijastimen kiinnikkeisiin, niin että pystyin edelleen säätämään sitä alkuperäisin säätöruuvein. Tosin tuon mitoitusvaiheen jätin tekemättä, jolloin mulle jäi havaitsematta että umpio on auton keulassa vähän vinossa, ja lopputuloksena säätövara loppui kesken ja valokuvio jäi kapeaksi.

Toinen ongelma oli se että linssixenon ei mitenkään automaattisesti anna parempaa valokuviota tai kantamaa kuin hyvä halogeeni. Mä ostin Hellan mm. Sisussa käytettävän linssiumpion, mutta se ei oikeastaan ole mitenkään kovin ihmeellinen, vaikka valokuvio olikin ihan terävä, mutta esim se kaikkein kirkkain kohta valokuviossa ei ollut siinä leikkausrajalla, vaan hieman sen alla.

Lisäksi ongelma oli avatun umpion tiivistäminen. Mä en saanut umpiota riittävän tiiviiksi, joten se huurtui sateella (siis ei se linssiumpio, vaan Vivaron alkuperäinen kokonainen valoumpio), lisäksi kun sinne pääsi vesi sisään sinne pääsi myös pölyä yms likaa, joka sai vähitellen valotehon heikkenemään ja muutti valokeilan ylärajan myös epämääräiseksi.

Lailliseksi tuon systeemin tekeminen onnistuu jos rakentaa automaattisen korkeuden säädön, on lampun pesimet, ja jättää sen alkuperäisen umpion päälimuovin pois. Tuossa korkeuden säädössä on jotain vuosimalli rajoja, 90-luvun ja sitä vanhemmissa laitteissa sitä ei välttämättä tarvitse. Automaattisesti (ja aktiivisesti) korkeussäätyvä alusta riittää myös tuohon korkeussäätöön.

Slerbahuuli

  • Vieras
Suoraan jokku audin lazer-ledi-hirviöt? :o Hinta "saattaa" pompata... :D

Eikö tommosta sorsaa ole saanut tehdas-xenoneilla?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
On himpun lisää tutkittu tuota projektoriasiaa ja ylläripylläri, että netistä löytyy ihan bolt-on sarjaa joka ruuvataan lampun paikalle, heijastimen läpi, eli ei tarvitse alkaa mitään edes leikkelemään. Valo tietenkin pitää purkaa atomeiksi, mutta pikkujuttuja tuollaiset :D

Nämä on ainakin muiden toimesta hyviksi todetut ja uskaltaisi laittaa hankintaan;

https://www.retrofitlab.com/en/mini-h1-bi-xenon-projectors-61-1.html


Ja nämä taas näyttää erehdyttävästi samalta tuotteelta kuin yllä oleva;

http://www.ebay.com/itm/2-5-inch-H1-HID-Bi-xenon-Projector-Lens-Headlight-With-Apollo-1-0-Shrouds-H4-H7-/322446676227?hash=item4b1351d103:g:pTIAAOSwWxNYwRXm


Mitää yberkantamaa en hae, kun sen hoitaa muut valot. Ja nimenomaan lyhyille haluaisin lisää tehoa, kun nyt tulee pieni "kuka sammutti valot" -efekti kun kääntä pitkiltä lyhyille :)) Ja yleensä noissa aftermarket xenonprojektoreissa on yleensä myös se pitkien valojen toiminto, niin voisi virittää senkin toimintaan niin saisi taas lisää valoa pitkiin :D

Suoraan jokku audin lazer-ledi-hirviöt? :o Hinta "saattaa" pompata... :D

Eikö tommosta sorsaa ole saanut tehdas-xenoneilla?

Wannabe-xenoneilla on saanut -eli projektorihalogeenilla. Halogeeni ja xenonprojektoreilla on sen verran rakenteellisia eroja, että kuvio menee perseelleen jos sinne työntää xenonin tai ledin.

Uudemmat Corsat (E) on sitten ihan oikealla xenonilla varustettuna.




edit: ei muuten taida mahtua tuollainen kyhäelmä tuonne umpioon.. Edessä on kyllä tilaa, mutta takana ei. Täytyy käyttää umpio ihan irti asti niin pääsee tutkailemaan enempi


edit2: alkaa nälkä kasvamaan syödessä. Netin syövereitä kun on tutkinut niin esiin on putkahtanut sellainen valtavan hieno asia kuin Quad Bi-xenon. Eli neljä Bi-xenon valoa, joissa palaa samanaikaisesti neljät lyhyet ja pitkille siirryttäessä neljät pitkät. Vähänniinkuin näissä nykypäivän uudemmissa autoissa alkaa olla kuten Ford, Mercedez jne. Tuo Quad Bi-xenon olisi vasta jotakin S*
« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 22:05:30 kirjoittanut razori »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Oletko Razori näitä tuumannut? https://www.theretrofitsource.com/complete-retrofit-kits/projectors/bi-led-morimoto-m-led-headlight-projectors.html
Nuo ovat ennakkomyynnissä ja varmaan kohta alkaa toimitukset. Morimoton ja Retrofitsourcen facebooksivuilla oli jo kuvia kuinka hyvän valokuvion antaa. Hintaakin tietysti on, mutta myös laatua. Morimoto kehittelee myös Laser muutossarjaa, mutta siinä riittää haasteita.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Oletko Razori näitä tuumannut? https://www.theretrofitsource.com/complete-retrofit-kits/projectors/bi-led-morimoto-m-led-headlight-projectors.html
Nuo ovat ennakkomyynnissä ja varmaan kohta alkaa toimitukset. Morimoton ja Retrofitsourcen facebooksivuilla oli jo kuvia kuinka hyvän valokuvion antaa. Hintaakin tietysti on, mutta myös laatua. Morimoto kehittelee myös Laser muutossarjaa, mutta siinä riittää haasteita.

Kyllä mä noita myös hiukan vilkuilin, mutta tuo koko epäilyttää kun linssin koko on mahtavat 70mm ja siihen vielä päälle muut kilkkeet leveyttä kasvattamaan. Melkein pitäisi olla kapeampi ihan varuiksi, kun milläs umpiota mittailet ennenkuin avaat sen atomeiksi ja kun olen sen verran laiska, että jos käytän sen auki niin samantien pitäisi olla sinne jotakin asennettavaakin :D

Netistä löytyi muutama kuva kun Corsaan on retrofitattu bi-xenonit, eli kyllä syvyyden puolesta ainakin pitäisi mahtua. Ja tällä tarkoitan sitä kun lampun kanta tulee niin paljon ulos umpiosta, että tielle voivat tulla ilmanputsarin kotelo ja toisella puolella releboxi. Ihme tyyppejä nuo sakemannit kun pitää konehuone tehdä niin ahtaaksi  :idiot2:

Laitoin tilaukseen yhdet projektorit niin katsotaan miten käy. Noihin kun vielä laittaa 55W hilut  8) Se on vielä hiukan auki, että kytkisinkö noiden bi-xenonien pitkien valojen mekanismin toimimaan? Eniten hirvittää jos projektoriin tulee toimintahäiriö ja peitelevy juuttuu auki -asentoon niin toisella puolella on lyhkäiset ja toisella puolella koko ajan pitkät niin autolla ei käytännössä voi ajaa.. Valoa ei toisaalta ole koskaan liikaa  S*
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 00:58:57 kirjoittanut razori »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Wannabe-xenoneilla on saanut -eli projektorihalogeenilla. Halogeeni ja xenonprojektoreilla on sen verran rakenteellisia eroja, että kuvio menee perseelleen jos sinne työntää xenonin tai ledin.

Uudemmat Corsat (E) on sitten ihan oikealla xenonilla varustettuna.
Eli näissä OPC malleissakin oli halogenit?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez